- Peliprojekti

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Post Reply
User avatar
Koodari
Active Member
Posts: 201
Joined: Wed Nov 18, 2009 9:01 pm
Contact:

- Peliprojekti

Post by Koodari »

Kuten otsikosta näkee, en ole projektille keksinyt vielä nimeä. Pohjan olen pelille koodannut, ja haluaisin kysyä teidän mielipidettänne, millainen tämä pelipohja on.
Odotan rakentavaa kritiikkiä ja vinkkejä, mitä kannattaisi lisätä! En kuitenkaan toivo, että teidän "rakentava kritiikki" on "v**** mikä p****" -tyylistä tai että alatte viisastelemaan, että "kiva olisi, jos lisäisit viholliset". Parhaat viestit sisältävät pelimoottorin rakenteeseen, näppäimistökomentoihin, ohjattavuuteen jne... liittyviä neuvoja!
Myöskin nimiehdotukset ovat MUUN palautteen MUKANA sallittuja :)
Kiitos etukäteen!

Näppäimet:
wasd - liikuta kameraa (tähtäin keskellä "pelinäyttöä")
nuolinäppäimet - liikuta jousipyssyä
Välilyönti - ammu
Image

v001 päivitykset:
- Nuoli epätarkempi
- Nuoli kimpoaa seinästä hieman
- Nuolen vauhti hidastuu vähitellen
- Hiiriohjauksen saa käyttöön painamalla f2
- Voi ampua 3 nuolta kerralla painamalla oikeanpuoleista hiirinäppäintä / painamalla vasenta Ctrl -näppäintä

-Uusia näppäinkomentoja:
f2 - aktivoi hiiriohjauksen
LCtrl tai vas.hiiri - ampuu todella epätarkkaa 3 nuolta
space tai oik.hiiri - ampuu hieman tarkemman nuolen

-Komments:
Poistin objectrangen - bugasi
HUOM! Lataa vanha versio, jotta saat kuvat ja lisää uusi exe vanhaan kansioon!
Attachments
Peli_v001.zip
Versio 001
(587.67 KiB) Downloaded 281 times
Peli.zip
Pelipohja
(724.58 KiB) Downloaded 285 times
Last edited by Koodari on Sun Aug 15, 2010 10:28 pm, edited 4 times in total.
Alussa oli asiakas, projekti ja Koodari...

Code: Select all

[23:36:33] <Minixmix> jos nyt viel yhen lastin heittäis
[23:36:48] <Minixmix> Sit loput vois hoitaa kännyllä :/
[00:14:49] <Minixmix> mutta nyt tyhjennykselle ->
[/size]
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: - Peliprojekti

Post by MaGetzUb »

Tuskin kukaan tykkää ladata sikaa säkissä, niin olisit voinut laittaa edes vähän skriiniä moottoristasi. -_-
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
MetalRain
Active Member
Posts: 188
Joined: Sun Mar 21, 2010 11:17 am
Location: Espoo

Re: - Peliprojekti

Post by MetalRain »

Olen hieman hämillään tuosta ohjauksesta. Yleensähän ohjataan pelaajaa (jousi) ja kamera seuraa perässä. Tässä liikutetaan kameraa ja pelaaja seuraa perässä. Tee ehdottomasti mahdollisuus tähdätä (=liikuttaa kameraa) hiirellä.

En oikein tiedä millainen peli tästä on tulossa. Jousella selkeästi halutaan ampua jotain. Onko kyse sitten tarkkuusammunnasta, metsästyksestä, taistelusta tai jostain aivan muusta. Mieti mitä haluat tehdä ja mitä se tarjoaa pelaajalle.

Selkeästi olet halunnut nuolien törmäävän kartan seiniin ja siksi käytät objekteja nuolissa. Oletko huomannut että nuolet välillä jäävät kiinni seiniin vaikkei mikään osa osukaan seinään? Kannattaa säätää nuoliobjektien törmäysaluetta komennolla ObjectRange().

Myös nuolien käyttäytymistä kannattaa miettiä. Onko nopeus hyvä? Miten nuolet reagoivat ympäristöön? Vaikka peli onkin kuvattu ylhäältäpäin, voisiko pelissä simuloida nuolen korkeutta esimerkiksi vaihtuvankokoisella varjolla nuolen alla ja/tai piirtämällä nuolen eri kulmissa (nouseva/vaakataso/laskeva) matkan aikana. Suosittelen myös miettimään erilaisten pintojen vaikutusta. Nuolihan kimpoaisi kovasta kiviseinästä, mutta saattaisi jäädä törröttämään pehmeään multaan.

Objektien törmäystarkistus on verrattain raskas operaatio. Kannattaa siis miettiä milloin sitä tarvitaan ja milloin ei. Poistamalla vanhoja nuolia ja/tai jättämällä tarkistamatta jo paikallaan olevien nuolien törmäykset saat lisää nopeutta.
User avatar
Koodari
Active Member
Posts: 201
Joined: Wed Nov 18, 2009 9:01 pm
Contact:

Re: - Peliprojekti

Post by Koodari »

MetalRain wrote:Olen hieman hämillään tuosta ohjauksesta. Yleensähän ohjataan pelaajaa (jousi) ja kamera seuraa perässä. Tässä liikutetaan kameraa ja pelaaja seuraa perässä. Tee ehdottomasti mahdollisuus tähdätä (=liikuttaa kameraa) hiirellä.

En oikein tiedä millainen peli tästä on tulossa. Jousella selkeästi halutaan ampua jotain. Onko kyse sitten tarkkuusammunnasta, metsästyksestä, taistelusta tai jostain aivan muusta. Mieti mitä haluat tehdä ja mitä se tarjoaa pelaajalle.

Selkeästi olet halunnut nuolien törmäävän kartan seiniin ja siksi käytät objekteja nuolissa. Oletko huomannut että nuolet välillä jäävät kiinni seiniin vaikkei mikään osa osukaan seinään? Kannattaa säätää nuoliobjektien törmäysaluetta komennolla ObjectRange().

Myös nuolien käyttäytymistä kannattaa miettiä. Onko nopeus hyvä? Miten nuolet reagoivat ympäristöön? Vaikka peli onkin kuvattu ylhäältäpäin, voisiko pelissä simuloida nuolen korkeutta esimerkiksi vaihtuvankokoisella varjolla nuolen alla ja/tai piirtämällä nuolen eri kulmissa (nouseva/vaakataso/laskeva) matkan aikana. Suosittelen myös miettimään erilaisten pintojen vaikutusta. Nuolihan kimpoaisi kovasta kiviseinästä, mutta saattaisi jäädä törröttämään pehmeään multaan.

Objektien törmäystarkistus on verrattain raskas operaatio. Kannattaa siis miettiä milloin sitä tarvitaan ja milloin ei. Poistamalla vanhoja nuolia ja/tai jättämällä tarkistamatta jo paikallaan olevien nuolien törmäystarkistukset saat lisää nopeutta.
(alleviivattu) Ymmärrän kyllä. eli jousi seuraa kameraa, jos pelaaja ei liikuta jousta erikseen. myös jousta voi liikuttaa - nuolinäppäimillä. Sama täällä; olen huomannut jousen kääntämisen hieman kankeaksi, joten voisin tehdä siitä hiirellä liikutettavan ja nopeutta tulen todennäköisesti säätämään curvevalue() -komennolla.

(kursivoitu) Tehty, muttei upittu :)

(lihavoitu) Todella hyvä ehdotus! Tuon voisi tehdä vaikka heti :D

Viimeistään huomenna tulee päivitys peliin :)
EDIT:

MaGetzUb wrote:Tuskin kukaan tykkää ladata sikaa säkissä, niin olisit voinut laittaa edes vähän skriiniä moottoristasi. -_-
Oli täysin turha kommentti... :|[/edit]
Alussa oli asiakas, projekti ja Koodari...

Code: Select all

[23:36:33] <Minixmix> jos nyt viel yhen lastin heittäis
[23:36:48] <Minixmix> Sit loput vois hoitaa kännyllä :/
[00:14:49] <Minixmix> mutta nyt tyhjennykselle ->
[/size]
User avatar
Koodari
Active Member
Posts: 201
Joined: Wed Nov 18, 2009 9:01 pm
Contact:

Re: - Peliprojekti

Post by Koodari »

Voisihan sitä kehitysideaa laittaa tännekinpäin!
En oiken keksi nyt heti, että mitä tekisin peliin, ja tarvitsisin apua! :)
EDIT:

Anteeksi tuplaposti

Alussa oli asiakas, projekti ja Koodari...

Code: Select all

[23:36:33] <Minixmix> jos nyt viel yhen lastin heittäis
[23:36:48] <Minixmix> Sit loput vois hoitaa kännyllä :/
[00:14:49] <Minixmix> mutta nyt tyhjennykselle ->
[/size]
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: - Peliprojekti

Post by MaGetzUb »

Koodari wrote:
EDIT:

MaGetzUb wrote:Tuskin kukaan tykkää ladata sikaa säkissä, niin olisit voinut laittaa edes vähän skriiniä moottoristasi. -_-
Oli täysin turha kommentti... :|[/edit]
No ei se nyt täysin turha ollut. Ei kukaan vain jaksa ladata random pelimoottoreita, joista ei ole edes skriinejä, ja joilla ei ole edes nimiä! Nojoo ehkä olin tuolloin väsyksissä ja olisin tuon kommentin ehkä voinut kirjoittaa paljon vähän vähemmän vihaisesti. Että anteeksi.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
Koodari
Active Member
Posts: 201
Joined: Wed Nov 18, 2009 9:01 pm
Contact:

Re: - Peliprojekti

Post by Koodari »

Ei se haittaa... Minua vain ärsytti se, että odotin kommentteja peliin liittyen, en lataukseen :D
No, mutta oletkos kokeillut jo v001 -versiota?
Alussa oli asiakas, projekti ja Koodari...

Code: Select all

[23:36:33] <Minixmix> jos nyt viel yhen lastin heittäis
[23:36:48] <Minixmix> Sit loput vois hoitaa kännyllä :/
[00:14:49] <Minixmix> mutta nyt tyhjennykselle ->
[/size]
Taatero
Advanced Member
Posts: 384
Joined: Tue May 27, 2008 6:06 pm

Re: - Peliprojekti

Post by Taatero »

MaGetzUb wrote:
Koodari wrote:
EDIT:

MaGetzUb wrote:Tuskin kukaan tykkää ladata sikaa säkissä, niin olisit voinut laittaa edes vähän skriiniä moottoristasi. -_-
Oli täysin turha kommentti... :|[/edit]
No ei se nyt täysin turha ollut. Ei kukaan vain jaksa ladata random pelimoottoreita, joista ei ole edes skriinejä, ja joilla ei ole edes nimiä! Nojoo ehkä olin tuolloin väsyksissä ja olisin tuon kommentin ehkä voinut kirjoittaa paljon vähän vähemmän vihaisesti. Että anteeksi.
Täysin asiallinen kommentti oli. Tuon WTCR:n sähläyksen jälkeen en lataa mitään sen porukan tekemään, varsinkaan ilman screenejä. Sitä ekaa kokeilin, toista versiota en, koska en lähde kikkailemaan kansioiden kanssa vain kokeillakseni jotain... hänen tekemäänsä. Onko se niin suuri vaiva lisätä ne resurssit siihen toiseenkin pakettiin?
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
User avatar
Koodari
Active Member
Posts: 201
Joined: Wed Nov 18, 2009 9:01 pm
Contact:

Re: - Peliprojekti

Post by Koodari »

Ajattelin, että kukaan ei halua ladata montaa kertaa grafiikkaa :?
Alussa oli asiakas, projekti ja Koodari...

Code: Select all

[23:36:33] <Minixmix> jos nyt viel yhen lastin heittäis
[23:36:48] <Minixmix> Sit loput vois hoitaa kännyllä :/
[00:14:49] <Minixmix> mutta nyt tyhjennykselle ->
[/size]
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: - Peliprojekti

Post by koodaaja »

Pohja näyttää ihan hyvältä, eihän tuo hirveän pitkällä vielä ole mutta pienillä lisäyksillä (kyllä, ne viholliset ;> ) siitä saisi jo ihan pelattavan pikku pelin. Itseäni häiritsi eniten näppiksellä tähtääminen, josta tulee mieleen lähinnä 90-luku, wanhat doomit ja quake 1. Kannattanee laittaa ainakin vaihtoehdoksi hiiritähtäys, samoin kameran keskittäminen joko pelaajan hahmoon tai tähtäimeen. Nuolen törmääminen oli myös hieman epämääräinen, yleensä parhaat tulokset ammusten karttaan törmäyttämisessä on saavutettu GetMapilla törmäyskerrosta lukemalla. Pieni kimpoilu on toisaalta ihan mielenkiintoinen ominaisuus, toisaalta sen saavuttaminen törmäyttämällä käsin vaatii paria lisälaskutoimitusta.

Paketeista myös sen verran, että niin kivuton operaatio kuin noiden yhdistäminen olikin (avaa molemmat paketit ja raahaa .exen winrarista toiseen), on .exe kuitenkin selvästi suurin tiedosto ja paketin ollessa muutenkin kooltaan alle megan sen voisi vaan uppia uudestaan kuvien kanssa, nykyajan yhteyksillä tuo ei juuri tunnu.
User avatar
Koodari
Active Member
Posts: 201
Joined: Wed Nov 18, 2009 9:01 pm
Contact:

Re: - Peliprojekti

Post by Koodari »

öhh... Kyllähän siinä on hiiriohjaus. Klikkaa f2 niin se aktivoituu!
Alussa oli asiakas, projekti ja Koodari...

Code: Select all

[23:36:33] <Minixmix> jos nyt viel yhen lastin heittäis
[23:36:48] <Minixmix> Sit loput vois hoitaa kännyllä :/
[00:14:49] <Minixmix> mutta nyt tyhjennykselle ->
[/size]
User avatar
Koodari
Active Member
Posts: 201
Joined: Wed Nov 18, 2009 9:01 pm
Contact:

Re: - Peliprojekti

Post by Koodari »

Noniin, nyt on tehty taas hieman muutoksia :D
- Eli hiiriohjaus on aktivoitu automaattisesti
- 10 vihollista pelimaailmassa
----- Ne voi ampua :D
- Jousipyssystä lähtee vihreät viivat jokaiseen ELÄVÄÄN viholliseen!
- Kuolleissa vihuissa on verta
- Nuoli jää viholliseen kiinni
- Ja tietysti nimi on muuttunut :lol:

+ Kaikki kuvat on tuossa paketissa uuden version kanssa!

KOMMENTOIKAA!
Attachments
Peli_v002.zip
Nyt alkaa olemaan jo kohtuullinen minipeli :D
(727.8 KiB) Downloaded 277 times
Alussa oli asiakas, projekti ja Koodari...

Code: Select all

[23:36:33] <Minixmix> jos nyt viel yhen lastin heittäis
[23:36:48] <Minixmix> Sit loput vois hoitaa kännyllä :/
[00:14:49] <Minixmix> mutta nyt tyhjennykselle ->
[/size]
User avatar
Akuji
Member
Posts: 60
Joined: Fri Oct 08, 2010 5:59 pm
Location: Turku

Re: - Peliprojekti

Post by Akuji »

Kiva peli. :D Pelasin sen iltapeliksi. Ohjausta tosin saisi ihan hieman parantaa, koska minulla jäi jousipyssy nurkkaan kiinni.
Post Reply