Simppeli 2D-tasohyppely-räiskintä -peliprojektini

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Post Reply
pietari-poika
Newcomer
Posts: 16
Joined: Wed Oct 10, 2007 9:18 pm

Simppeli 2D-tasohyppely-räiskintä -peliprojektini

Post by pietari-poika »

Koodasin tämän joskus yli vuosi sitten, ja nyt päätin julkaista. Tämä ei ole varsinaisesti valmis, en ole totetuttanut kaikkia haluamiani parannuksia. Tuskin kehitän tätä enää. Pistetään nyt tänne muiden ihmeteltäväksi kuitenkin.

Image

Peli on siis otsikon mukaisesti sivultakuvattu tasohyppely-räiskintä. Pelin tavoite on kerätä kaikki omenat ja rynnätä ruutulipulle. Pelaajalla on aseinaan miekka sekä yhdellä kädellä operoitava konepistooli. Molempia aseita voi käyttää samaan aikaan. Tähtäys toimii hiirellä, ja kattaa 360 astetta. Miekalla voi myös (yrittää) torjua luoteja, kaikkia ei saa torjuttua mutta miekan käyttö auttaa hieman. Pelaaja voi liikkua oikealle ja vasemmalle, sekä hypätä seinistä. Vihollisia on kolmea sorttia. Vartiotykit pyörivät ympäri ja kun ne havaitsevat pelaajan hollilla, tähtäys lukittautuu ja tulitus alkaa. Toinen vihollinen ovat siniset pallot, jotka pelaajan havaitessaan leijuvat sitä päin ja tarpeeksi lähellä pelaajaa räjähtävät ja lennättävät luoteja joka suuntaan. Kolmas vihollinen on vihreää kaasua jota on kiinteästi joissain kentissä, pelaaja menettää healttia koskettaessaan kaasua. Pelissä ei voi kuolla, vaan healtti alkaa uudelleen sadasta sen mennessä nollaan.

HUOM! Seinähyppy vaatii kiihtyvyyttä seinää vasten jolta ollaan hyppäämässä. Eli mikäli hyppäät seinää kohti, koskettaessasi seinää sinun ei tarvitse painaa kuin hyppynappia hypätäksesi seinästä. (Kapeissa kuiluissa seinältä seinälle hyppiminen ei vaadi alun jälkeen kuin hyppynapin käyttöä.) Jos liu-ut seinää pitkin alas, liiku seinää päin ja hyppää vasta sitten.

Peli ymmärtää tilekarttoja, ja pelaajat voivat tehdä itse omia karttoja peliin. Kartat sijaitsevat kansiossa peli/maps/. Hit-kerros on luonnollisesti seinää/lattiaa/kattoa. (Muista laittaa over-kerros jotta seinä näkyy!) Taustakerros on piilotettu, pelissä on taustalla pilvimaisema, joka liikkuu kameran mukana hieman eri tahtia luoden syvyysvaikutelmaa. Datakerroksesta löytyy aloituspaikka(1), lopetuspaikka(2), chekcpointit(4), ja viholliset(turret=3,pallot=5,kaasu=6). HUOM! esine spawnaa aina tilen vasempaan alanurkkaan. Eli kun laitat johonkin tileen datakerrokseen vaikka kolmosen niin turretti spawnaa, ja sen keskipiste on tilen vasen alakulma. Pelkkä tilekartta datakerroksineen riittää siis yhdeksi tehtäväksi. Pelin alussa ohjelma hakee karttoja kansiosta. Jokainen löydetty .til-päätteinen tiedosto listataan ja numeroidaan. Haluttu kartta voidaan valita syöttämällä sen numero.

Pelin valikossa ei oikeastaan ole mitään toimintoja, description ja asetukset puuttuvat. Kartanvalintasysteemi oli tarkoitus integroida jossain vaiheessa valikkoon, tekstipohjainen toteutus on jäänyt tähän versioon.

Kontrollit:
A, D = liiku
W = hyppää
hiiri = tähtää
hiiren vasen nappi = ammu
hiiren oikea nappi = huido miekalla
hiiren rullan klikkaus = zoomaa näkymää/katso pidemmälle
välilyönti = hidasta framerate puoleen (kämäsesti toteutettu hidastusefekti)

Pelin hakemistossa tulee mukana valikon, itse pelin sekä karttahaun lähdekoodi. Saatoin unohtaa tästä postauksesta jotain tärkeää, mutta lisään jos tulee mieleen. Tossa alla pitäis olla zip-paketissa koko peli.

Siitä vaan kokeilemaan! Palaute on myös suotavaa.
Attachments
simppelipeli.zip
(2.73 MiB) Downloaded 372 times
Last edited by pietari-poika on Tue Jul 27, 2010 9:36 am, edited 3 times in total.
User avatar
Knoy
Active Member
Posts: 187
Joined: Fri Feb 12, 2010 10:50 pm

Re: Simppeli 2D-tasohyppely-räiskintä -peliprojektini

Post by Knoy »

Peli oli ihan pelattavaa kartta 1 ja 6 olivat mukavan pitkiä. Omat grafiikat eivät olleet surkeita, mutta olisi ollut mukavampi pelata peliä vos olisit tehnyt oman tilemapin. Pelistä löysin 1pahan bugin: Ei voi kuolla.
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Simppeli 2D-tasohyppely-räiskintä -peliprojektini

Post by Jonez »

Vaikutti ihan hyvältä, mutta paljoa en voinut pelata. Näyttäisi iskevän mavia vaihtelevasti, aina sinisen turretin tuhoutuessa (tai niiden tulitaisteluiden aikana).
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: Simppeli 2D-tasohyppely-räiskintä -peliprojektini

Post by MrMonday »

Knoy wrote:Pelistä löysin 1pahan bugin: Ei voi kuolla.
Se kerrottiin jo tuossa aloitusviestissä, että ei voi kuolla, joten en ole varma onko se nyt sitten bugi vai mikä..
MikkoK
Devoted Member
Posts: 813
Joined: Thu Jun 05, 2008 2:13 pm
Location: City 17

Re: Simppeli 2D-tasohyppely-räiskintä -peliprojektini

Post by MikkoK »

Elastomania räiskintänä O.o Mukavalta näyttää voisi testata jossain vaiheessa.

Code: Select all

#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
pietari-poika
Newcomer
Posts: 16
Joined: Wed Oct 10, 2007 9:18 pm

Re: Simppeli 2D-tasohyppely-räiskintä -peliprojektini

Post by pietari-poika »

Jonez wrote:Vaikutti ihan hyvältä, mutta paljoa en voinut pelata. Näyttäisi iskevän mavia vaihtelevasti, aina sinisen turretin tuhoutuessa (tai niiden tulitaisteluiden aikana).
Outoa. Mulle ei ole tullut yhtään mavia koskaan. Näin on tosin tapahtunut aiemminkin, että koodaamani juttu ei toimikaan toisella koneella...

//Kartoista suuri osa on tosiaan tosi lyhyitä, lähinnä testaukseen tarkoitettuja. (Testausvaiheesta kielii myös esim. tähtäimen x- ja y-koordinaattien näyttö ruudun vasemmassa yläkulmassa.) Jos haluatte tehdä pidempiä karttoja, ei kun tilesteriä kehiin! Aloitusviestissä yksityiskohdat datakerroksen sisällöstä.
MrMonday wrote:
Knoy wrote:Pelistä löysin 1pahan bugin: Ei voi kuolla.
Se kerrottiin jo tuossa aloitusviestissä, että ei voi kuolla, joten en ole varma onko se nyt sitten bugi vai mikä..
Harkittu tekemättäjättäminen. :D
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Simppeli 2D-tasohyppely-räiskintä -peliprojektini

Post by valscion »

pietari-poika wrote:Outoa. Mulle ei ole tullut yhtään mavia koskaan. Näin on tosin tapahtunut aiemminkin, että koodaamani juttu ei toimikaan toisella koneella...
Kannattaa tarkistaa pikselikomennot GetPixel2 ja PutPixel2, ettei niissä lueta/piirretä alueen ulkopuolelle. Myös taulukot on syytä tarkistaa, ettei niissä tule vahingossa ylilukemisia. Nämä nimittäin eivät MAVaa kaikilla koneilla, joten siitä voi mm. johtua mysteerimavit.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Post Reply