Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Post Reply
ope1958
Newcomer
Posts: 14
Joined: Thu Jul 01, 2010 12:17 am

Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille

Post by ope1958 » Sun Jul 04, 2010 10:04 pm

.... jotta oppilaat viihtyisi ja oppisi.

... ja mieluiten ilmaiseksi.

Viestiketju: käyrän piirto johti tällaiseen aiheeseen.
-viestiketju tyrmäsi käyrät
-toi tämän idean
-katso sieltä itse

Esimerkkejä opetuksen raameista:

-räiskintä (esim ammu vain väärät ja riittävän nopeasti) .... hahmo voisi, olla vaikka pallo (vety atomi) --> (H) tai värillinen mutantti (aineen väri) esim S--->keltainen

-majong yhdistä esim O - Happi sitten S - Rikki

-hyppely ?

Ideoikaa.... ottakaa kantaa ..... sanokaa vaikka, että "turha yrittää".

Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille

Post by Awaclus » Mon Jul 05, 2010 6:19 pm

Mielestäni oppiminen noissa peleissä pitäisi jättää oppilaan näkökulmasta marginaaliseen osaan jotta peli on addiktoiva, mutta kuitenkin joko sen osaamisella olisi niin relevantti positiivinen vaikutus tai osaamattomuudella negatiivinen että pelissä ei kuitenkaan realistisesti voisi pärjätä niille, jotka osaavat -> motivaatio opiskeluun.

Esimerkiksi vaikka räiskintäpeli, jossa on jotain potioneita, ja aina kun potionia yrittää käyttää, kysytään pieni vaihtoehtokysymys (jos joutuu jotain kirjottamaan, on potionin käyttäminen luultavasti hitaampaa kuin siitä saatavien elämäpisteiden menetys uudestaan), ja jos siihen vastaa väärin, ei saanutkaan lisää healthia.

User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille

Post by -Z- » Mon Jul 05, 2010 11:47 pm

Muistan joskus kauan aikaa sitten pelanneeni Rayman oppimis- ja seikkailupeliä. Se pelasi kuten muutkin oldschool-Raymanit, mutta välillä tuli kohtia joissa esitettiin matemaattinen kysymys ja kolme reittiä joiden kohdalla oli vastausvaihtoehdot. Jos "vastasi" väärin, korjasi kuolema. Samantapaisen jos totteuttaisit niin oppilaat pelailisivat takuulla mielellään, ja saattaisivat jopa oppia jotain hyödyllistä.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time

User avatar
Latexi95
Guru
Posts: 1165
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille

Post by Latexi95 » Mon Jul 05, 2010 11:48 pm

Oppiminen kannattaa piillottaa peliin niin, että sitä ei edes huomaa. Jos kysymykset ovat liian näkyviä pelistä tulee inhottava. Monet pelit ovat opettavat vaikka se ei edes ole pelin idea. Tietokoneella pelaillessa, tulee lähes aina pelailtua englanninkielisiä pelejä, joiden ansiosta sanavarasto kehittyy väkisinkin. Muiden aineiden opettamista ei olekkaan niin helppo piilottaa...
Kemian voisi piilottaa vaikka joidenkin aineiden yhdistämisen taakse. Matematiikkaa nyt saa ängettyä pikkaisen joka paikkaan, vaikkakin hankalien laskujen piilottamisen kanssa voi tulla ongelmia. Vieraita kieliä saa opetettua, vaikka siten että tarinassa vastaan tulee vaan joku tyyppi joka puhuu vaikka ruotsia ja se voi vaikka antaa reitti ohjeet paikkaa johon pitäisi seuraavaksi päästä, hyvällä ymmärryksellä oikeaan paikkaa löytää nopeasti. Jos opetus ei ole ilmiselvää, vaan se on tehokkaasti piilotettu peliin ja peli on riittävän mielenkiintoinen eikä toista itseään, niin oppilaita ei tarvitse käskeä pelaamaan.

User avatar
buke44
Active Member
Posts: 169
Joined: Sat May 23, 2009 8:10 pm
Location: Tampere

Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille

Post by buke44 » Tue Jul 06, 2010 12:02 am

Latexi95 wrote:Oppiminen kannattaa piillottaa peliin niin, että sitä ei edes huomaa. Jos kysymykset ovat liian näkyviä pelistä tulee inhottava. Monet pelit ovat opettavat vaikka se ei edes ole pelin idea. Tietokoneella pelaillessa, tulee lähes aina pelailtua englanninkielisiä pelejä, joiden ansiosta sanavarasto kehittyy väkisinkin. Muiden aineiden opettamista ei olekkaan niin helppo piilottaa...
Kemian voisi piilottaa vaikka joidenkin aineiden yhdistämisen taakse. Matematiikkaa nyt saa ängettyä pikkaisen joka paikkaan, vaikkakin hankalien laskujen piilottamisen kanssa voi tulla ongelmia. Vieraita kieliä saa opetettua, vaikka siten että tarinassa vastaan tulee vaan joku tyyppi joka puhuu vaikka ruotsia ja se voi vaikka antaa reitti ohjeet paikkaa johon pitäisi seuraavaksi päästä, hyvällä ymmärryksellä oikeaan paikkaa löytää nopeasti. Jos opetus ei ole ilmiselvää, vaan se on tehokkaasti piilotettu peliin ja peli on riittävän mielenkiintoinen eikä toista itseään, niin oppilaita ei tarvitse käskeä pelaamaan.
Totta. Ketään ei kiinnosta jos kysymykset tulevat suoraan. Opin joskus neljännellä luokalla enemmän englantia Runescapessa kuin koulusssa. Sen lisäksi nykyiset opetuspelit joita pelataan, kun mennään ATK-luokkaan ovat liian helppoja. Kysymykset oppii ulkoa ja monivalintatehtävissä oikean vastauksen voi päätellä. Uskon, että nykyiset opetuspelit eivät edistä oppimista. Ainoa helposti toteutettava hyödyllinen opetusohjelma olisi kielissä sanojen ulkoa opettelua varten tehty yksinkertainen kyselijä, johon olisi tallennettu valmiiksi kirjan sanalistat.
Last edited by buke44 on Tue Jul 06, 2010 12:09 am, edited 1 time in total.

ope1958
Newcomer
Posts: 14
Joined: Thu Jul 01, 2010 12:17 am

Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille

Post by ope1958 » Tue Jul 06, 2010 12:06 am

Chaosworm wrote:Mielestäni oppiminen noissa peleissä pitäisi jättää oppilaan näkökulmasta marginaaliseen osaan jotta peli on addiktoiva, mutta kuitenkin joko sen osaamisella olisi niin relevantti positiivinen vaikutus tai osaamattomuudella negatiivinen että pelissä ei kuitenkaan realistisesti voisi pärjätä niille, jotka osaavat -> motivaatio opiskeluun.
Edellä oleva on kiistämättä totta. Ihme, että en sitä ole tullut ajatelleeksi. Asiaan voi kuitenkin keksiä useitakin ratkaisuja.

Yksi ratkaisu on se, ettei opetustehtävien ratkaisu vaikuta pistemäärään tai siihen monennelleko tasolle pääsee (esim. seuraavasta ovesta pääsee läpi vasta, kun on saanut oikein yhden tehtävän ajallisesti perättäisistä useista tehtävintä.Eli jää hetkeksi ikään kuin jumiin tasojen tai muiden välivaiheiden väliin. Aikaa voi kulua vähän enemmän, mutta pelitulos ei heikkene). Jotain etua tai mukavuutta tieto-osaamisesta on saatava.

Toinen vaihto ehto on esim. eri pisteytykset pelaamiselle ja tietämiselle (esim hyvä peluri tulee kenraaliksi ja hyvä tietäjä professoriksi)

Kai sitä voi muutakin tähän keksiä.

User avatar
Someday coder
Active Member
Posts: 106
Joined: Wed Jul 30, 2008 5:04 pm

Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille

Post by Someday coder » Wed Jul 07, 2010 10:44 am

Vaikuttaa aikas heikolta idealta, varsinkin kun kaikki mitä löytyy on suht turhaa jauhantaa foorumeilla. Pelejä on muutenkin vaikea tehdä, niin miten niihin voi änkeä opetusta väliin tekemättä niistä tylsiä? Siis sellaista opetusta, josta olisi jotain hyötyäkin.

Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille

Post by Awaclus » Wed Jul 07, 2010 10:47 am

Someday coder wrote:Vaikuttaa aikas heikolta idealta, varsinkin kun kaikki mitä löytyy on suht turhaa jauhantaa foorumeilla. Pelejä on muutenkin vaikea tehdä, niin miten niihin voi änkeä opetusta väliin tekemättä niistä tylsiä? Siis sellaista opetusta, josta olisi jotain hyötyäkin.
Ei niitä ole ollenkaan vaikeaa tehdä. Opetuksenkin saa ängettyä väliin tekemättä niistä tylsiä, kuten tässä ketjussa on jo muutamaan kertaan tullut todettua.

hybrid
Newcomer
Posts: 18
Joined: Sun Apr 18, 2010 5:24 pm

Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille

Post by hybrid » Wed Jul 07, 2010 3:41 pm

Someday coder wrote:Vaikuttaa aikas heikolta idealta, varsinkin kun kaikki mitä löytyy on suht turhaa jauhantaa foorumeilla. Pelejä on muutenkin vaikea tehdä, niin miten niihin voi änkeä opetusta väliin tekemättä niistä tylsiä? Siis sellaista opetusta, josta olisi jotain hyötyäkin.
Ei kaikki nuoret pidä oppimista tylsänä. Tylsästikin tehty peli on yleensä mielenkiintoisempi kuin saman asian opettelu koulukirjasta. Itse pelasin nuorena kaikki dr. brain pelit missä älykkyystehtäviä ei järin ollut piilotettu vaan muodostivat koko pelin rungon. Pelistä saa kyllä huonon jos yrittää tehdä opetuspelistä jotain muuta genreä kuin opetuspeliä. Räiskintäpeli ja upotetut kysymykset ei vain toimisi, toinen olisi vain sotkemassa toista. Oppimisen ilo hyvällä käyttöliittymällä ja nerokkailla tehtävillä on aivan riittävä koukutuskeino.

User avatar
Kille
Active Member
Posts: 249
Joined: Wed Aug 26, 2009 3:50 pm
Location: Juankoski

Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille

Post by Kille » Wed Jul 07, 2010 6:24 pm

yks hyvä keino motivointiin olisi jonkinlainen pistelaskuri- ja highscore systeemi. Ainakin itse yläasteelaisena tiedän, että peruskoulussa ainakin pojat kilpailivat kaiken maailman netin java-peleissä huipputuloksillaan. Yhtenä esimerkkinä myös nintendo ds:n big brain academyn aivojen koon määritys älykkyystestillä.

Post Reply