Tervetuloa CB:n pariin minunkin puolestani. Mukava nähdä myös varttuneempaa ikäpolvea täällä. Tässäpä omaa aamuöistä ajatusten virtaani aiheeseen liittyen.
ope1958 wrote:
Haluaisin tehdä opetusohjelman missä olisi pelin tai grafiikan hohtoa ja jossa oppisi jotain. Niin, ettei oppilaat aina ainoastaan kyllästy. Ei siihen ihmeitä tarvita. Ohjelma/ohjelmat olisi ilmaisia. Visual c# on hyvä paketti moneenkin, mutta grafiikka
.
Ihmeitä ei niinkään, mutta ajallista panostusta luultavasti yllättäviäkin määriä, ohjelmointikielestä riippumatta. En nyt ota kantaa varsinaisesti siihen, minkä aineen/aihealuen opetuspeli olisi kyseessä, kunhan heittelen aiheeseen liittyen päähäni tulleita ajatuksia.
Kuten itsekin lienet jo päätellyt, pelkkä perinteinen rasti ruutuun-systeemi tai käyttäjälle "Mitä on 1+1?" -tyylisiä kysymyksiä tekstikonsolissa antava ohjelma on hyvinkin nopea tehdä, mutta oppilaat luultavasti kyllästyisivät sellaiseen alta aikayksikön. Käyttöliittymän/grafiikan suunnittelu ja hiominen ovat tämän tyyppisissä (tai no, miksei kaikissa) ohjelmissa hyvin tärkeää (ensivaikutelma voi jo ajaa käyttäjän pois), esimerkiksi se pelkkä tekstipohjainen näkymä ainakin voi nykyaikaiseen informaatiotulvaan ja koreisiin grafiikoihin tottuneelle vaikuttaa liian karulta, hitaalta ja jopa hankalalta (jos esimerkiksi hiirtä ei voisi käyttää, vaikka itse tehtävä mahdollistaisi vastaamisen hiiren avulla). Graafinen käyttöliittymä taas tarvitsee paitsi itse käyttöliittymäelementtien (pistetaulut, tietoa jakavat teksti-ikkunat, "pelialue", mitä ikinä tarvitaankaan...) ulkoasun, koon ja sijoittelun suunnittelua, myös sitä grafiikkaa, ja jos omat graafiset taidot ovat samaa luokkaa kuin allekirjoittaneella (hei, osaan mä tikku-ukkoja sentään piirtää), kannattaa harkita innokkaiden harrastelijagraafikoiden mukaan ottamista, kun suunnitelmat alkavat olla muuten selvillä. Alkuun toki pääsee pikaisesti MS Paintilla töherretyin "placeholder"-grafiikoin, jotka korvataan paremmilla tuotoksilla projektin edetessä.
Käyttöliittymän ulkoasun suunnittelussa kannattaa miettiä myös kohderyhmää, henk. koht. mielipiteenä (ja en tosiaankaan ole mikään käyttöliittymä- ja/tai nuorisopsykologian ekspertti
) uskoisin esimerkiksi ala-asteikäisille uppoavan paremmin sarjakuvamainen ja kirkasvärinen "karkkigrafiikka" ilman hirveää informaatiotulvaa (toki ruudulla voi tapahtua paljonkin asioita, mutta merkityksellistä tietoa ei tungeta käyttäjän naamalle hirveitä määriä kerralla), kun taas siitä vanhemmille kannattaisi (ehkä) tarjota "asiallisempaa" ja värimaailmaltaan/tyyliltään hillitympää käyttöliittymää, mutta mahdollisesti enemmillä elementeillä ja reippaammilla informaatioannoksilla. "Oppimiskokemusta" voisi elävöittää oppilaan onnistuessa tehtävässä esimerkiksi taustalla alkavalla ilotulituksella tai varsinaisen peliruudun ympärillä pyörivillä eläin- tms. aiheisilla hahmoilla, jotka vaikkapa taputtaisivat ja tanssisivat fanfaarien tai yleisön raikuvien aploodien kera (näin siis taas niiden ala-asteikäisten kohdalla). Tämä liittyy oppilaan/pelaajan palkitsemiseen ja kannustamiseen, josta horisen lisää sekavia mielipiteitä alempana.
Opetuspelit ovat yksi vaikeimmista "genreistä", mitä peliohjelmistoista äkkiä keksin. Tämä siis (varsinkin pelimekaanisen ja käyttöliittymä-) suunnittelun, ei niinkään teknisen toteutuksen saralta. Ajatus nykyään varsinkin nuorten keskuudessa niin yleisen pelaamisen ja "oikeiden asioiden" opettamisen yhdistäminen lienee tullut monenkin päähän, mutta se vaatii mielestäni paitsi tietoa opetettavasta asiasta, myös nuorten pelaamista peleistä, tai ainakin niiden pelimekaniikoista. En ole montaa opetuspeliä nähnyt, vaikka niitä varmasti jo nykypäivänä paljon onkin, mutta nekin harvat joita joskus olen päätynyt kokeilemaan, ovat pääsääntöisesti jaksaneet kiinnostaa ehkä parin kokeilun ajan. Tuotosta tulisikin testata jo kehityksen aikana varsinaisella kohderyhmällä, jotta nähtäisiin miten hyvin se heihin "uppoaa" (pitääkö se kiinnostusta yllä riittävän pitkään) ja oppiiko koehenkilö oikeasti niitä asioita, joita pelin/ohjelman olisi tarkoitus opettaa.
Mitä tulee itse "peli"mekaniikkaan, henk. koht. lähtisin katselemaan mallia suosituista peleistä. Yksi henkilökohtaisia suosikkeja on nk. "Monster Piñata"-mekaniikka. Nimi on peräisin Blizzardin "ikivanhan" (1995?) Diablo 1-pelin suunnittelijoilta, ja sama pohjaidea on selkeästi nähtävissä mm. World of Warcraftissa (kas, kun kyseessä on sama firma, ja ehkä jopa samat suunnittelijat), toki tietyissä määrin myös useissa peleissä ennen ja jälkeen em. Blizzardin Diablo 1:stä. Ideana on palkita pelaajaa edistymisestä (Diablon/WoW:n tapauksessa pääsääntöisesti hirviöiden mätkimisestä) koko ajan vähintään pienin ja välillä (tyypillisesti vaikeampien tehtävien/pomohirviöiden tms voittamisesta) vähän suuremmin palkkioin (kultaa, parempia esineitä jne.) hänen edistyessään pelissä, mikä kannustaa jatkamaan pelaamista. Tämä eroaa selkeästi perinteisestä "keppi ja porkkana"-tyylistä, koska tyypillisesti tämänkaltaisessa palkitsemisjärjestelmässä epäonnistuminen ei vaikuta kovinkaan suuresti, jos ollenkaan, eli varsinaista keppiä ei ole. Uskoisin saman tavan olevan opetuksessa/opetuspeleissäkin fiksu veto, eli joko ei varsinaisesti ainakaan rangaista, tai ehkä vielä parempi, jollakin tapaa kannustetaan jatkamaan rankaisun sijaan, vaikka tehtävä menisikin väärin. Ideaa eteenpäin viemällä, oppilaita voisi palkita paitsi yksittäisen oikein menneen tehtävän kohdalla esitettävillä ääni- ja graafisilla tehosteilla, vaikkapa pelaajalle kerääntyvin mitalein hyvistä suorituksesta (kultamitali, mikäli x kappaletta tehtäviä meni läpi ilman yhtäkään virhettä, hopeamitali parilla virheellä, etc...) tai tehtäväsarjan päätteeksi annettavalla arvosanalla ja pienellä sanallisella kehumisella.
Kylmän analyyttisesti asiaa miettimällä, tämän tyyppisissä peleissä koko pelimekaniikka perustuu muutamien samankaltaisten toimintojen jatkuvaan toistamiseen (oli kyseessä sitten se hirviöiden mätkiminen tai matemaattisten tehtävien ratkonta), joissa onnistumisesta pelaajaa palkitaan jatkuvasti, eli "numerot kasvavat" (em. peleissä pelaaja saa lähes "jatkuvana virtana" pieniä määriä lisää rahaa, tyypillisesti numeroina ilmaistavia taitoarvoja jne.). En itse koskaan WoWia kokeillut (lähinnä siinä pelossa, että pidän itseäni ihmisenä, joka jää helposti tämän tapaisten pelien pelaamiseen koukkuun
), mutta kuukausittain pelaamisestaan maksavat 12+ miljoonaa (vai joko niitä on taas enemmän?) pelaajaa osoittanevat näinkin yksinkertaisen pelimekaniikan toimivuuden. (Huomautuksena ennen kuin WoW:n tms. pelaajat käyvät kimppuuni: Toki WoW:ssa yms. lienee paljon muitakin koukkuja, mutta jos otatte ne Blizzard-lasit pois päästänne ja katsotte mitä peleissä tehdään 90% ajasta, huomannette kuvion hyvin nopeasti)
ope1958 wrote:
Saako Visual express 2008 (ilmainen) tekoisia ohjelmia muuten levittää ilmaiseksi.
En ole 100% varma tästä, enkä tähän hätään jaksanut kaivella lisenssiä esiin, mutta muistaakseni Express-versioiden lisensseillä saa nimenomaan tehdä ja levittää vapaasti ilmaisohjelmia, kaupallisten ohjelmien kehitys Express-versioilla on kielletty.