Zombo tiätsä peli

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Post Reply
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Zombo tiätsä peli

Post by esa94 » Thu May 20, 2010 2:49 pm

BINÄÄRIT JULKAISTU~! LATAA TÄSTÄ:
Zombo.zip
ZOMBO
(590.79 KiB) Downloaded 99 times
(Projektilla on myös SVN: http://my-svn.assembla.com/svn/miniproj ... A4%20Peli/ )

Tuskin olen leijunut vielä tarpeeksi, mutta saatatte tietää, että koulussani opetetaan yhdeksänsien luokkien ATK:n syventävässä CoolBasic-ohjelmointia.

No, tein tämän pelin siellä. Oli tylsää. Ja jotain tämän kaltaista piti tehdä. Joten ajattelin sitten julkaista tämän täällä foorumilla, puoliksi esimerkkinä ja puoliksi ihan projektina.

---

Koodi sisältää tiettyjä tärkeitä vakioita ja muuttujia, joiden arvoa saa muuttaa:
  • LEVEL - mitä suurempi tämä on, sitä helpompi peli on alussa (hitaampi vihujen spawnausaika)
  • LEVINC - LEVELin muutosnopeus
  • EPILEPSY - Ruutu välkkyy kun vihu osuu pelaajaan
  • CLDOWN - Kuinka monta framea odotetaan panosten välissä
  • BLTDMG - Luodin tekemä vahinko
  • BLTSPD - Luotien nopeus
  • CLIPSZ - Lippaan koko
  • RLDTIEM - Aseen latauskesto frameina
  • PNTAMO - Pisteitä per osuma zombiin
  • MINRNG & MAXRNG - Kuinka kauas ruudun reunoista (ulkopuolelle) vihut spawnaavat (pikseleinä, 0 on reunassa kiinni)
  • ZOMDMG - Kuinka paljon vauriota framen kosketus zombiin tekee
  • ZOMHEA - Zombien kesto
---

Näppäimet:
WASD ohjaa
Hiiri tähtää
Hiiren ykkösnäppäin (Yleensä vasen) ampuu

---

TODO:
  • Binäärit ja julkaisupaketti
  • Lue asetukset tiedostosta
  • Kustomit kuvat objekteille
  • Perkit (Lisää panoksia, nopeampi lataus...)
  • Aseen manuaalinen lataus
  • Omat kuvat
  • Muuta?
Last edited by esa94 on Thu May 20, 2010 5:19 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Zombo tiätsä peli

Post by Pate5 » Thu May 20, 2010 4:58 pm

Oliko tämän julkaiseminen nyt ihan välttämätöntä? Enemmän hyötyä tästä olisi ollut esimerkit-alueella kunnolla kommentoituna. Itse pelistä en jaksa sanoa mitään...
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko

User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Zombo tiätsä peli

Post by esa94 » Thu May 20, 2010 5:14 pm

Pate5 wrote:Oliko tämän julkaiseminen nyt ihan välttämätöntä? Enemmän hyötyä tästä olisi ollut esimerkit-alueella kunnolla kommentoituna. Itse pelistä en jaksa sanoa mitään...
Kommentit ovat hieman vaiheessa kun tein tämän koulussa. Aion myös jatkaa pelin kehitystä, siksi projekteissa. :P

User avatar
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Zombo tiätsä peli

Post by Pate5 » Thu May 20, 2010 5:59 pm

Ottaen huomioon sen että olet tehnyt tämän koulussa muutamien tuntien aikana(?), niin vaikuttaa ihan toimivalta. Kehitettävää riittää kyllä runsaasti. Missäs se kenttä on? Zombit tulevat ukkelin päälle räpättämään ja healtti valuu tasaisesti nollaan. Ehkäpä zombien hyökkäykset voisivat töniä hahmoa taaksepäin? Panokset näyttävät myös erittäin rumilta. Efektit?
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko

User avatar
Taatero
Advanced Member
Posts: 384
Joined: Tue May 27, 2008 6:06 pm

Re: Zombo tiätsä peli

Post by Taatero » Thu May 20, 2010 6:08 pm

Pate5 wrote:Ottaen huomioon sen että olet tehnyt tämän koulussa muutamien tuntien aikana(?), niin vaikuttaa ihan toimivalta. Kehitettävää riittää kyllä runsaasti. Missäs se kenttä on? Zombit tulevat ukkelin päälle räpättämään ja healtti valuu tasaisesti nollaan. Ehkäpä zombien hyökkäykset voisivat töniä hahmoa taaksepäin? Panokset näyttävät myös erittäin rumilta. Efektit?
Panokset ovat sitä aitoa ja alkuperäistä CB:n mediaa, luultavasti siksi, että hän voisi käyttää sitä esimerkkinä/leijua koulussa. Peli oli ihan ok nopeaksi räpeelykeksi, mutta taustaa jäi kaipaamaan.

EDIT: on se hienoo ku voi pätee pateille
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.

User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Zombo tiätsä peli

Post by esa94 » Thu May 20, 2010 10:02 pm

Pate5 wrote:Ottaen huomioon sen että olet tehnyt tämän koulussa muutamien tuntien aikana(?), niin vaikuttaa ihan toimivalta. Kehitettävää riittää kyllä runsaasti. Missäs se kenttä on? Zombit tulevat ukkelin päälle räpättämään ja healtti valuu tasaisesti nollaan. Ehkäpä zombien hyökkäykset voisivat töniä hahmoa taaksepäin? Panokset näyttävät myös erittäin rumilta. Efektit?
Muutamien tuntien, juu. Koodaamiseen käytetty aika ehkä noin puolitoista tuntia.

Kenttä on valkoinen, öh, koska se on. Laiskotus. Eipä taustan tekeminen kummoinen homma olisi, senhän voisi väsätä vaikka piirtokomennoilla.

Zombeissa on joku ongelma. Niiden pitäisi törmätä pelaajaan, mutta ne eivät törmää, mikä aiheuttaa kaikenlaista jännää. Esimerkiksi sen, että niiden läpi voi kävellä. (Alunperin zombien piti myös törmätä toisiinsa, mutten sitä ole vielä toteuttanut)

Joo, zombit voisivat esimerkiksi töniä pelaajaa. Se varmaankin tekisi pelin hieman reilummaksi. Mietin vain, että mitenhän tuollaisen toteuttaisi näin äkkiseltään.

Panokset ovat rumia, mutta bigbullet.bmp oli liian iso :D

Efektejä voisi kehittää myös. Ja ajatus oli tehdä tuohon jonkinasteinen alkuvalikko, johon palataan pelin loputtua. Ehkä myös useita pelimoodeja?
Taatero wrote: Panokset ovat sitä aitoa ja alkuperäistä CB:n mediaa, luultavasti siksi, että hän voisi käyttää sitä esimerkkinä/leijua koulussa. Peli oli ihan ok nopeaksi räpeelykeksi, mutta taustaa jäi kaipaamaan.
KAIKKI KUVAT olivat sitä aitoa ja alkuperäistä CB:n mediaa, lähinnä siksi että olin laiska enkä alkanut kolmanneksi viimeisellä ATK-tunnilla töhertämään kuvia.

User avatar
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Zombo tiätsä peli

Post by SPuntte » Thu May 20, 2010 10:16 pm

esa94 wrote:Joo, zombit voisivat esimerkiksi töniä pelaajaa. Se varmaankin tekisi pelin hieman reilummaksi. Mietin vain, että mitenhän tuollaisen toteuttaisi näin äkkiseltään.
Kun zombi törmää, lasket yksikkövektorin zombista pelaajaan ja siirrät sopivan kerrannaisen verran pelaajaa.

Code: Select all

yvX# = pelaajaX# - zombiX#
yvY# = pelaajaY# - zombiY#
pituus# = Sqrt(yvX*yvX + yvY*yvY)
yvX = yvX/pituus
yvY = yvY/pituus
kerroin# = *hihavakio* //© ezbe
TranslateObject pelaaja, kerroin*yvX, kerroin*yvY
esa94 wrote:Panokset ovat rumia, mutta bigbullet.bmp oli liian iso :D
Smooth2D ON, ResizeImage ja avot.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX

User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Zombo tiätsä peli

Post by esa94 » Thu May 20, 2010 11:28 pm

SPuntte wrote:
esa94 wrote:Joo, zombit voisivat esimerkiksi töniä pelaajaa. Se varmaankin tekisi pelin hieman reilummaksi. Mietin vain, että mitenhän tuollaisen toteuttaisi näin äkkiseltään.
Kun zombi törmää, lasket yksikkövektorin zombista pelaajaan ja siirrät sopivan kerrannaisen verran pelaajaa.

Code: Select all

yvX# = pelaajaX# - zombiX#
yvY# = pelaajaY# - zombiY#
pituus# = Sqrt(yvX*yvX + yvY*yvY)
yvX = yvX/pituus
yvY = yvY/pituus
kerroin# = *hihavakio* //© ezbe
TranslateObject pelaaja, kerroin*yvX, kerroin*yvY
esa94 wrote:Panokset ovat rumia, mutta bigbullet.bmp oli liian iso :D
Smooth2D ON, ResizeImage ja avot.
Eikö tuo vektorikikkaule ole vähän hidasta med CB? Emtlol.

Teen mieluummin uudet kuvat vaan :D

User avatar
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Zombo tiätsä peli

Post by koodaaja » Thu May 20, 2010 11:41 pm

Päinvastoin, puhdas matikka on CB:llä suht nopeaa. Neliöjuuri nyt ei kovin nopea ole, mutta sitä voi mätystellä reaaliajassa aika paljon ennen kuin alkaa hidastaa - yksi ei näy missään.

Lopussa tulevassa messageboxissa voisi kertoa pisteet vaikka ne näytöllä näkyvätkin, muuten mukava pikkuräiskintä.

User avatar
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 543
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: Zombo tiätsä peli

Post by KilledWhale » Fri May 21, 2010 10:15 am

esa94 wrote: Eikö tuo vektorikikkaule ole vähän hidasta med CB? Emtlol.

Teen mieluummin uudet kuvat vaan :D
Jos tuota kutsuu loopissa kokoajan niin jakolaskut on hyvä korjata jollain kertolaskuilla mutta muuten pitäisi kyllä mallikkaasti pyöriä. :)
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras

User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Zombo tiätsä peli

Post by esa94 » Fri May 21, 2010 1:36 pm

koodaaja wrote:Päinvastoin, puhdas matikka on CB:llä suht nopeaa. Neliöjuuri nyt ei kovin nopea ole, mutta sitä voi mätystellä reaaliajassa aika paljon ennen kuin alkaa hidastaa - yksi ei näy missään.

Lopussa tulevassa messageboxissa voisi kertoa pisteet vaikka ne näytöllä näkyvätkin, muuten mukava pikkuräiskintä.
Ai, no sitten. Kuten KW mainitsi, korvannen jakolaskut kuitenkin kertolaskuilla.

Juu, lisäänpä näiden muiden päivitysten mukana ennen kuin varsinaista loppuruutua saadaan.

User avatar
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Zombo tiätsä peli

Post by koodaaja » Fri May 21, 2010 1:48 pm

Kaikkia jakolaskuja tuosta ei saa pois, toki pituuden voi laskea suoraan käänteislukuna ja kertoa sillä. Se ei tosin tule näkymään nopeuserona ellei laitteisto ole muutenkin niin hidasta, ettei peli pyöri kunnolla.

User avatar
skinkken
Advanced Member
Posts: 453
Joined: Sat Sep 01, 2007 4:00 pm
Location: Helsinki

Re: Zombo tiätsä peli

Post by skinkken » Sat May 22, 2010 7:28 pm

"Zombo tiätsä peli" - Fail!

Otsikkoon olisi voinut panostaa kyllä vähän enemmän.
Ja itse peli, koulussa tehdyksi ihan ok.
Valmiit pelit: House of Horrors , Battle Zone , Über Ball , Itdoti , Space Chaos , Bloxxplosives
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013

User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Zombo tiätsä peli

Post by esa94 » Sat May 22, 2010 7:31 pm

skinkken wrote:"Zombo tiätsä peli" - Fail!

Otsikkoon olisi voinut panostaa kyllä vähän enemmän.
Otsikon idea on kuvastaa sitä, miten turha ja järjetön tämä peli on, esimerkiksi huonolla kieliopillaan. (Ja se 'tiätsä', oletko ikinä korsoraattorista kuullut?)

User avatar
zHelmet
Member
Posts: 73
Joined: Mon Nov 10, 2008 4:55 pm

Re: Zombo tiätsä peli

Post by zHelmet » Sun May 23, 2010 12:47 am

esa94 wrote: Otsikon idea on kuvastaa sitä, miten turha ja järjetön tämä peli on, esimerkiksi huonolla kieliopillaan. (Ja se 'tiätsä', oletko ikinä korsoraattorista kuullut?)
Korsoraattorista ei saa mitään korson puhe suuntaakaan lähelle :D iha tyhmä juttu :(

Post Reply