Cool Racer (joulupaketti s. 2!)

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
User avatar
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Cool Racer (joulupaketti s. 2!)

Post by Harakka » Mon Oct 15, 2007 10:56 pm

Päivässä voi tapatua monenlaisia asioita. Pieni kieli saattaa kuolla sukupuuttoon Afrikassa, pyörremyrsky saattaa tuhota tuhansien ihmisten kodit Pohjois-Amerikassa, maanjäristys saattaa tuhota miljoonakaupungin Japanissa... Siinä ajassa ehtii myös tehdä autopelin raakileesta toimivan systeemin ja lisätä siihen luisumisjäljet, checkpointit ja niiden editoinnin, kierrosajat, grafiikkaa ja parannellut fysiikat. Sen jälkeen saattaa huomata, että SmartFTP ei suostu käynnistymään ilman sen päivittämistä, ladata päivityksen ja huomata että ohjelma valittaa edelleen samasta asiasta.

Tästä johtuen sinun täytyy ladata Cool Racer osoitteesta http://up.servut.us/dl/4116.

Jos olet edelleen ihan pihalla, tässä tiivistelmä pelistä. Cool Racer on projekti, joka sai alkunsa Viikokisa IX:stä autopelin fysiikkamoottorina. Koska minulla oli kuitenkin aivan liikaa aikaa, väänsin siihen myös kenttäeditorin ja näyttävät valikot ja muut sälät viimeisenä kisailtana eli eilen. Tänään huomasin, että pelin pelattavuus oli syvältä ja tein parannuksia ajettavuuteen ja siinä samassa heitin mukaan alussa mainitut ominaisuudet. Pelissä voi nyt siis rakentaa oman radan, ajaa siinä kilpaa kierrosaikojasi vastaan ja jakaa sen kaverin kanssa. Projekti edistyy huimaa vauhtia ja pystyn heittelemään lisäominaisuuksia mukaan kunhan ehdotatte.
(Tätä kirjoittaessanikin oivalsin, että ratojen mukaan voisi tallentaa niiden kierrosaikaennätyksen, jota vastaan kaverisi voisi sitten ajaa. Uutta pakettia on siis odotetavissa huomenna.)
Image
Pelin pelaamiseen saat tarvittavat ohjeet jos et skippaa helppiruutuja pelin alussa. Jos et jaksa rakentaa omaa rataa, pelissä on yksi valmis mukana. Sen nimi on mielikuvituksellisesti isorata. Sen voi ladata load-nappulasta.

EDIT: Vanha paketti ei enää saatavilla, lataa sen sijaan joulupaketti osoitteesta http://palmu.arkku.net/pelit/joulupaketti.rar.
Last edited by Harakka on Tue Jan 01, 2008 5:10 pm, edited 5 times in total.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)

User avatar
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Cool Racer

Post by koodaaja » Mon Oct 15, 2007 11:59 pm

Tämähän oli hieno tekele. Sain aivan mahtavan ennätystuloksen valmisradalla, 11,6 (huomaa sarkasmi). Kokeillessani tehdä omia ratoja huomasin, että systeemi kusee välittömästi, kun yhden checkpointin jättää tekemättä. Mutta fysiikoista ehdotonta plussaa.

EDIT: tuli tässä mieleen, että mainospuheissa päästään jo lähelle mestareita nimeltä Aavesoturi ja Ristis, joskaan näiden herrojen tasolle ei mainostamisessa pääse kukaan ;D
Last edited by koodaaja on Tue Oct 16, 2007 12:08 am, edited 1 time in total.

Henkru
Advanced Member
Posts: 359
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm

Re: Cool Racer

Post by Henkru » Tue Oct 16, 2007 12:03 am

Graaffisesti tosi hieno peli, Fysiikat voisivat olla vielä hiukan paremmat. Ei tämän hetkisissä mitään kauheeta vikaa ole, mutta, mutta. Onko muuten pelissä jarrua ? :D

Ehdotuksia
-Vaihteet
-Kytkin?!?!!!?
-Eri autoja joilla on eri ominaissuudet.
-Kieroksen aikana näkisi sen mitarin, mikä näyttää kieroksen sen hetkisen ajan eikä vain sitä aikaa, mikä on kieroksen lopussa.
-ChekPointien väliset aika erot verrattuna edelliseenkierokseen. Että ajettiinko checkpointin välinen matka nopeemmin vai hitaammin verrattuna edelliseen kierokseen.
-Radan rakennuspaloja voisi vaihtaa näppäimistöstä. Koska kaikilla ei ole rullaa hiiressä etenkin jos on kannettava käytössä.
-Eri maastopaloja (hiekka, adfaltti, jää?!?!?)
-Nettieennätyslista (oliko tätä en pannu merkillle?)
-SItten jos se valkoinen radan kuva ei pilkoittaisi sieltä radan reunoilta ;)

Johan tuli taas pitkä lista :D Koulu arvosana 8+.

User avatar
Thomazu
Active Member
Posts: 179
Joined: Tue Aug 28, 2007 7:28 am

Re: Cool Racer

Post by Thomazu » Tue Oct 16, 2007 9:57 am

Mahtavaa :) lähes täydellinen, huomasin yhden asian kun ajaa ympyrää autolla niin lopuksi auto kääntyy niin paljon että lähtee pois, kuva
Image

User avatar
atomimalli
Moderator
Moderator
Posts: 227
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: Cool Racer

Post by atomimalli » Tue Oct 16, 2007 11:22 am

Tämä versio menee jo pelistä! Tässä ilmenee jo tietynlaista koukuttavuutta, joka ilmenee siinä että pikkuveli testasi tätä 80 kierroksen ajan. Ennätys oli 10,9.
Parannettavaakin löytyy. Kun oli tarpeeksi kova vauhti, niin checkpointeista pääsi läpi, ihan noramaalisti ajaessa, ilman ylimääräistä vauhdinottoa. Lisäksi se hämmensi, että checkpointit otettiin vain eturenkaista.
Ja pistäppä cls ennen alustantunnistusta, ellet ole jo pistänyt.

Ulkoasussa itse pidin enemmän tummemmasta editorin taustasta.

User avatar
iTKEVAnAKKI
Advanced Member
Posts: 335
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
Location: Siellä jossain

Re: Cool Racer

Post by iTKEVAnAKKI » Tue Oct 16, 2007 1:43 pm

Ensinnäkin, tälläiset pro-koodarit saisi viedä saunan taakse ammuttavaksi ;) ja toisekseen 8+...

Pakko myöntää, että petyin hieman. Odotin __todella__ hyvä fysiikoita, mutta eivät ne olletkaan mitenkään erikoiset. Äänet olivat melko ärsyttävät. Mutta kartta editori oli mahtava! :D Mitään miinusta en kyllä löytänyt, muuta kuin, että kartta editorissa liikkuminen(nuolinäppäimillä) oli aika hidasta. Ja auto oli ehkä vähän hidas....
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee ;)

User avatar
Vouldenhaul
Active Member
Posts: 211
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:48 pm

Re: Cool Racer

Post by Vouldenhaul » Tue Oct 16, 2007 10:01 pm

Juu eli ite oon hirveen laiska vääntää, mitää hienoi ratoi, niin tyydyin tohon yhteen valmiiseen. Testailin sitä jonkin aikaa ja sitä oikeasti jaksoi pelata (paras aika 7,7 sekuntia). Fysiikat ja ajettavuus on kunnossa. Grafiikat olivat kohtalaisen nättejä ja mitään suurta vikaa ei löytynyt. Peli selvästi CB:n keskitason yläpuolella ja loisti melkein joka osa-alueella. Ainoana oli laiha sisältö, joka haittasi... Pelikenttiä pääsi tekemään itse, mutta kaikki jaeutun ruudun pelit, nettipelit yms loistivat poissaolollaan. Tekoalykuskienkin puuttuessa sisältö jää kovin laihaksi. Hauska idea oli, että itse voi tehdä omia ratoja, mutta jos omia ratojakaan ei jaksa vääntää, niin ajokukemus jää todella köyhäksi.

Plus/miinus lista:
+Grafiikka
+Pelattavuus
+Äänet
+Mahdollisuus tehdä omia kenttiä
+Yleisesti viimeistellyn oloinen
-Ei vastustajia
-Lisää valmiita kenttiä kaivattaisiin
-Muutama ongelma auton käyttäytymisessä

Arvosanaksi 8
Last edited by Vouldenhaul on Wed Oct 17, 2007 4:50 pm, edited 1 time in total.
Some stories can't be told by words...
Some legends are meant to die...
Some bloodlines must come to an end...


Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Sneaking Out 12.06.2008

User avatar
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Cool Racer

Post by Harakka » Tue Oct 16, 2007 11:38 pm

Henkru wrote:... Onko muuten pelissä jarrua ? :D

Ehdotuksia
-Vaihteet
-Kytkin?!?!!!?
-Eri autoja joilla on eri ominaissuudet.
-Kieroksen aikana näkisi sen mitarin, mikä näyttää kieroksen sen hetkisen ajan eikä vain sitä aikaa, mikä on kieroksen lopussa.
-ChekPointien väliset aika erot verrattuna edelliseenkierokseen. Että ajettiinko checkpointin välinen matka nopeemmin vai hitaammin verrattuna edelliseen kierokseen.
-Radan rakennuspaloja voisi vaihtaa näppäimistöstä. Koska kaikilla ei ole rullaa hiiressä etenkin jos on kannettava käytössä.
-Eri maastopaloja (hiekka, adfaltti, jää?!?!?)
-Nettieennätyslista (oliko tätä en pannu merkillle?)
-SItten jos se valkoinen radan kuva ei pilkoittaisi sieltä radan reunoilta ;)

Johan tuli taas pitkä lista :D Koulu arvosana 8+.
Tämä on arcadepeli, jarrua ei tunneta! ;) Ehdotuksista lisäsin kellon ja väliaikamittarin sekä palojen vaihtamisen näppiksellä. Ratapaloja voi siis selata nyt myös W- ja S-näppäimillä. Siistin myös valkoiset reunat. Nettiennätyslistaa ei tosiaan ole vielä ja se ei ole tällä hetkellä TODO-listalla, koska ratojen helppo muuntelu vaatisi taas säätämistä huijausten estämiseksi.
Thomazu wrote:Mahtavaa :) lähes täydellinen, huomasin yhden asian kun ajaa ympyrää autolla niin lopuksi auto kääntyy niin paljon että lähtee pois, kuva
Huomasin bugin. Tässä päivityksessä en kuitenkaan sitä vielä korjannut vaan keskityin muihin asioihin. Vika löytyy siis edelleen. :|
atomimalli wrote:... Parannettavaakin löytyy. Kun oli tarpeeksi kova vauhti, niin checkpointeista pääsi läpi, ihan noramaalisti ajaessa, ilman ylimääräistä vauhdinottoa. Lisäksi se hämmensi, että checkpointit otettiin vain eturenkaista.
Ja pistäppä cls ennen alustantunnistusta, ellet ole jo pistänyt.

Ulkoasussa itse pidin enemmän tummemmasta editorin taustasta.
Checkpointintunnistus korjattu/paranneltu. Nyt ne haetaan koko auton matkalta mutta vain sen keskiosasta, eli nurkat voivat edelleen ylittää checkpointin ilman että sitä hyväksytään. Sitä voisi vielä muuttaa. Cls:n laitoin.
iTKEVAnAKKI wrote:... Mitään miinusta en kyllä löytänyt, muuta kuin, että kartta editorissa liikkuminen(nuolinäppäimillä) oli aika hidasta. Ja auto oli ehkä vähän hidas....
Tuplasin liikkumisnopeuden editorissa. Tein myös merkittävän lisäyksen peliin: nyt peli pyörii samalla nopeudella tietokoneen tehoista riippumatta - jos tehot ei riitä, hypätään framejen yli. Nopeusvaikutelma on siis sama kaikilla tietokoneilla ja kierrosajat vertailukelpoisia. Kokeileppa, jos peli tuntuisi nyt nopeammalta.
Vouldenhaul wrote:... Ainoana oli laiha sisältö, joka haittasi... Pelikenttiä pääsi tekemään itse, mutta kaikki jaeutun ruudun pelit, nettipelit yms loistivat poissaolollaan. Tekoalykuskienkin puuttuessa sisältö jää kovin laihaksi. Hauska idea oli, että itse voi tehdä omia ratoja, mutta jos omia ratojakaan ei jaksa vääntää, niin ajokukemus jää todella köyhäksi.

Plus/miinus lista:
(...)
-Ei vastustajia
-Lisää valmiita kenttiä kaivattaisiin
-Muutama ongelma auton käyttäytymisessä

Arvosanaksi 8
Vastustajissa oli vähän liikaa hommaa yhdelle päivälle, mutta tein kuitenkin lisää kenttiä. Nyt niitä on kolme.

Image

Päivitykset koottuna
  • Kolme uutta rataa, näkyvät load-boksissa
  • FPS-riippumaton fysiikka eli auto liikkuu aina x pikseliä sekunnissa
  • Kierrosaika juoksevana lukuna näkyviin
  • Vertailu viime kierroksen checkpointtien aikoihin
  • Paranneltu checkpoint-tunnistus
  • Paranteluja editoriin: new-nappi, nopeampi liikkuminen, siistimpi checkpointtien luominen, palojen selaus näppäimistöllä (W, S)
  • Luisumisjäljet tulevat nyt järkevämmin (eivät katkea kun lakkaa kääntymästä vaan riippuu kulmasta)
  • Valkoista ei paista tekstuurien alta
  • Luisumisäänet vähän hiljemmalla
  • Uusi väri autoon ( :D )
Lataa uusi paketti tästä tai ensimmäisestä postista.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)

User avatar
Pie2
Member
Posts: 55
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:14 pm
Location: Porvoo

Re: Cool Racer

Post by Pie2 » Wed Oct 17, 2007 12:37 am

Todella waikuttawaa. Kyllä tätä muutaman radan pelasi.
Parannettavaa:
-Alkuun voisi laittaa jonkinlaiset starttivalot, ihan vaan graafisen lookin kannalta.
-Drift mod?!?! O.o
-Exit nappula editoriin
-Autojen etupyörät vois näkyä käännyttäessä <3

Tykkään fysiikoista, paremmasta päästä näillä foorumeilla : ).
Since 24-March 05

User avatar
Thomazu
Active Member
Posts: 179
Joined: Tue Aug 28, 2007 7:28 am

Re: Cool Racer

Post by Thomazu » Wed Oct 17, 2007 9:34 am

En huomannutkaan ääniä.. Ihan kohtalaiset ne kyllä ovat ;) tulee mieleen jo vanha Sports Car GT mieleen tuosta kun lähtee kiihdyttämään, kuulostaa ääni aika samanlaiselta. Ja ennätykseski isorata -radalle sain 11.2
Image

User avatar
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Cool Racer

Post by temu92 » Wed Oct 17, 2007 9:52 am

Tosi hyvä peli!

Arvostelu:
:) Fysiikat
:) Graffat
:D Silmukka -rata
:( Ottaa checkpointin vaan siitä auton keskeltä (joo se sanottiin)
:( Auto kääntyy itseksiin ku ajaa ihan tien reunassa

Sit viel ehdotus:
Voiks ne renkaanjäljet vaalentaa ku ne o ihan liian tummia?

User avatar
iTKEVAnAKKI
Advanced Member
Posts: 335
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
Location: Siellä jossain

Re: Cool Racer

Post by iTKEVAnAKKI » Wed Oct 17, 2007 10:44 am

Harakka wrote:
iTKEVAnAKKI wrote:... Mitään miinusta en kyllä löytänyt, muuta kuin, että kartta editorissa liikkuminen(nuolinäppäimillä) oli aika hidasta. Ja auto oli ehkä vähän hidas....
Tuplasin liikkumisnopeuden editorissa. Tein myös merkittävän lisäyksen peliin: nyt peli pyörii samalla nopeudella tietokoneen tehoista riippumatta - jos tehot ei riitä, hypätään framejen yli. Nopeusvaikutelma on siis sama kaikilla tietokoneilla ja kierrosajat vertailukelpoisia. Kokeileppa, jos peli tuntuisi nyt nopeammalta.
Tarkoitin, että autossa "on liian vähän tehoja" ;) siis peli pyörii nätisti, ei siinä mitään, mutta auton huippunopeus on mielestäni liian pieni :D Ja tuossa lataus ikkunassa on lukee "V. 1.0" ;)
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee ;)

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Cool Racer

Post by MaGetzUb » Wed Oct 17, 2007 12:30 pm

Kerran te osaatte nuo teksti ja data tiedostojen salat nii mikset harakka lisänny niitte ratapalojen siantia siihe teksti tiedostoon niin tuo pakkaus ei olisi niin suuri. ;) Tykkäsin pelata tää on todella mahtava peli, kunha tähä jotai vastusta tulisi... Arvo sana 8½.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

User avatar
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Cool Racer

Post by SPuntte » Wed Oct 17, 2007 9:21 pm

Ristiriitaista.

Kilpailutyösi ladattuani ja sitä kokeiltuani odotukset tämän suhteen olivat lievästi sanottuna korkealla. En kyllä odottanut että uutta versiota pukkaisi ihan näin nopeasti. Kakkosversio oli vielä vähintäänkin mukiinmenevä, mutta uusimpaan sain valitettavasti pettyä, ja rankasti.

Luulenpa, että tuo, että sinulla on liikaa aikaa, ja lisäilet ominaisuuksia eksponentiaalisesti kiihtyvällä tahdilla, syö pelin laatua. Ainakin minusta näyttää nyt siltä. Nimittäin, on ihan pakko sanoa, että tämä kolmas versio on pelattavuudeltaan kerrassaan ala-arvoinen verrattuna ensimmäiseen, puhumattakaan toisesta versiosta. Toki silmänkarkkia ja käytännön parannuksia on tullut mukaan (eriväriset luisujäljet asvaltilla ja nurmella, juokseva kello, editorin parannukset), mutta pelattavuus ja fysiikkamallinnus ovat omasta mielestäni romahtaneet.

Tässä esimerkkejä (minun mielipiteitäni, HUOM!):
  • §1 FPS-riippumattomuus vain huonontaa pelattavuutta hitaalla koneella

    §2 Auto on ihan heviletisti yliohjautuva, erityisesti suuremilla kääntökulmilla

    §3 Ohjaus palautuu liian hitaasti -> auto kääntyy pitkään ohjausnäppäimen nostamisen jälkeen -> ajamisesta tulee siksakkia ruoholta ruoholle, mitä FPS-riippumattomuus vielä pahentaa

    §4 Valitettavasti edelleenkin, aika usein, auto selvästikin näyttää kääntyvän keskipisteensä ympäri. Tähän voi yrittää soveltaa Marcoderin(?) koodaamaa "auto kääntyy etupyörien mukaan" -systeemiä.

    §5 Etkö ole koskaan katsonut formuloita tai muita autokisoja, tai pelannut edes FlatOutia (siinä on realistiset fysiikat verrattuna tähän) autolla, jonka ohjattavuus on huonoin mahdollinen?? Eli miksi hitossa autoa ei saa kirveelläkään spinnaamaan?!

    §6 Vaikka kyseessä onkin arcadeajelu, ei auton tarvitsisi käyttäytyä kuten mummon puolivuosisatainen polkupyörä, johon on teipattu ruohonleikkurin moottori. Tarkoitan siis, että vaihteet olisi poikaa

    §7 Kakkosversion vähintäänkin kohtalaisesti toimiva checkpoint-tunnistus on turmeltu. Esimerkiksi isorata-kentässä pääsee kahdesta viimeisestä portista läpi ajamalla siten, että auton keskilinja on kummankin portin toisen pään kohdalla, jolloin radan viimeisen mutkan voi skipata. näin ajamalla paras kierrosaika pieneni muistaakseni 6-7 sekunnin hujakoille.
Noh, ei kannata pelästyä, eikä varsinkaan ottaa edellämainittuja henkilökohtaisesti. Projektissa on sentään paljon hyvääkin, mikä tekee siitä jo nyt yhden parhaista (jollei vielä ihan parhaan?) CB-autopeleistä. Näistä asioista tykkäsin erityisesti:

+ Tyylikäs, selkeä ja toimiva käyttöliittymä ja pelin graafinen ilme (onhan omaa tekoa?)
+ CB-pelien keskitasoa selvästi paremmat äänet
+ Keskeisessä osassa kerrankin fysiikkamallinnus, vieläpä CB-pelien huippua (versiot 1 ja 2)

Sanoisin, että heität tämän viimeisimmän buildin fysiikan ja FPS-riippumattomuuden osalta roskiin ja jatkat siitä kakkosveriosta. En tarkoita, että fysiikasta tarvittaisiin tosiaan jotain FlatOut2 tai "kaikki toimii Newtonin lakien mukaan" -tasoa, mutta sentään jotenkin sitä voisi yrittää parantaa.

Muita pikkujuttuja on, mutta ne ovat lähinnä sivuseikkoja. Eli yleisiä, vielä mainitsemattomia parannusehdotuksia:

- Editorissa kameran siirto voisi tapahtua strategiapelien tyyliin viemällä hiiri lähelle ruudun reunaa
- Nykyisen grafiikan voisi muuttaa paremmin ympäristöön sopivaksi, siis fotorealistisemmaksi -> CBn valmisgrafiikoilla heitetään vesilintua
- etupyörät näkyviin käännettäessä, muttei liioitellusti
- Rata-alueesta vähän isompi?
- (Fysikaalisilta ominaisuuksiltaan) erilaisia autoja
- Sopivaa taustamusiikkia?

Sitten utopiaa, jota saa toteuttaa jos haluaa ja motivaatiota löytyy ( :mrgreen: ):

- AI -> kisamoodi
- Ympäristöön jotain rikottavaa/"siireltävää" (rengasvalleja, sponsorimainoksia, katsojia :D)
- LAN-/Nettipeli

Jos jotain pitäisi kokonaisarvioksi antaa, sanoisin, että tässä on paljon potentiaalia. Kun jaksat käyttää aikaa siihen, että teet lisäominaisuuksista laadukkaita ja vähän vielä hiot vanhoja, tästä tulee varmasti CB-pelien huippua. Ihan Kouluarvosanoin: v1 8-, v2 8½ ja v3 7.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX

User avatar
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Cool Racer

Post by Harakka » Wed Oct 17, 2007 10:35 pm

Aloitan huomauttamalla että tämä viesti ei sisällä uutta päivitystä peliin. ;) Olen ollut tänään koko päivän poissa kotoa joten en ole ehtinyt koodata paljoa (kaksinpeli ehti tosin edetä huomattavasti).

Kiitos kaikille, erityisesti SPuntelle, loistavista kommenteista. Harvemmin on nähty näin hyvää rakentavaa kritiikkiä cb-peleistä. Näiden perusteella on todella mukavaa parannella peliä. Nyt on tullut jo muutama mielipiteitä jakanut asia: fysiikat, editorin tausta, FPS-riippuvuus, checkpoint-tunnistus.. Seuraavaan versioon olen tästä johtuen kaavaillut monipuolista valikkoa, josta voisi sitten valita että minkä tyyppistä (minkä version) fysiikkaa käytetään tai että onko frameskipperi päällä ja niin päin pois. Hyvä idea?

Yksi juttu kuitenkin vaikutti kummalliselta. Kolmosversiossa ei ole mitään muutoksia fysiikkaan lukuunottamatta FPS-riippumattomuutta. Ihmettelen siis, miksi se olisi tuntunut niin paljon huonommalta - en syytä arvostelijaa vaan mietin onko syy pelissä. Voisi olla, että ohjautumisen palautuminen tuntuu hitaammalta, koska nyt se näkyy myös luisujäljistä. Ennen jäljet katkesivat jos kääntymisnäppäintä lakkasi painamasta. Nyt ne katkeavat vasta kun auto kulkee tarpeeksi suoraan (luisua alle 5 astetta).

Utopia-asioista olenkin jo suunnitellut radan varteen sijoiteltavia esineitä ja ne tullaan melko varmasti näkemään pelissä pian. LAN-pelin toteutusta kaavailin myös mielessä. Pikkuparannukset (exit-nappulat yms.) lisään myös luonnollisesti. Vaihteita en ole kuitenkaan ajatellut lisätä peliin, mutta mieltä ehtii vielä muuttaa. Tekoälykuskien lisäämisessä peliin menee myös todennäköisesti pitkään - ei sen takia, että se tuntuisi turhalta vaan siksi että niiden toteuttaminen huolellisesti vaatii aikaa.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)

User avatar
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Cool Racer

Post by SPuntte » Wed Oct 17, 2007 11:59 pm

Hmm, luulenpa että tuo kupla fysiikan tosiaan olemattomasta (?) huononemisesta, ja haukut siitä, johtuivat osittain minusta ja koneestani, mutta myös itse pelistä. Luisujäljet toistuvat nyt tosiaan aidommin, mutta niissä on silti yksi bugi, siitä lisää myöhemmin tässä viestissä.

Vaikka sanot, että versioiden 2 ja 3 fysiikka on sama, tuntuu kuitenkin siltä, etteivät ne sitä aivan ole. Saattaa tosin olla, että tähän vaikuttaa pelin vakiopyörimisnopeus-systeemi, kun en kakkosversiolla pääse lähellekään kolmosversion mukana tullutta "silmukka"-radan pohja-aikaani. Siis saman radan pohja-aikaero eri versioilla ajettuna (useita kymmeniä kierroksia) oli aika tarkkaan kolme sekuntia, eli kun rata on noinkin lyhyt, on nopeudessa selvä ero. Miten kolmosversion suurempi nopeus vaikuttaa kääntyvyyteen?

Suurin paha onkin ilmeisesti sitten tuo FPS-riippumattomuus, mikä vaikuttaa myös huomattavasti ohjattavuuteen. Eli, kun FPS tippuu, autoa kääntää helposti liikaa, koska ensin se ei tahdo muuttaa suuntaansa, ja sitten kun se sen tekee, ollaan jo ojassa. Syy, miksi se tässä pisti silmään, johtuu varmaankin siitä, että viimeisin versio yksinkertaisesti vaatii eniten konetehoa, ja, kun koneeni (Compaq Presario 900 läppäri, >5 vuotta vanha, CPU Athlon XP 1800+ @ 1,53 GHz) ei ole mikään moderni tehomylly, FPS ei pysy siedettävällä tasolla juuri ollenkaan.

Olisi myös pitänyt testata tuota vähän enemmän, niin olisi ollut enemmän asiaa sanojeni takana ;) Nyt nimittäin tuli sitten vielä muutakin mainittavaa esiin. Kovaa ajettaessa fysiikka toimii korkeilla ruudunpäivitysnopeuksilla riittävän aidontuntuisesti, mutta hitaasti pörrätessä auto pyörii selvästi keskipisteensä ympäri, eikä etupyörien mukaan. Myös nopeuden alaraja, jolla auto ylipäätään kääntyy, ilmenee selvänä töksähdyksenä. Pakittaessa "keskipisterotaatioefekti" korostuu-

Bugeja:
- hitailla nopeuksilla ja ilmeisesti helpommin vielä pakittamisen jälkeen auto voi liikkua vaaka- tai pystysuoraan vaikka nokka osoittaa suunnasta 5-10 astetta vinoon. Johtuuko kokonaisluku-liukuluku -tietotyyppierheestä?
- ruoholle, joka ei kuulu radanpaloihin, tai jota ei itse aseteta editorissa, ei piirry luisujälkiä. Kuva:
Image

Eli lisään uudet parannusehdotukset:
- auto kääntymään etupyörien mukaan, tai ainakin keskipisteen ympäri pyöritys vähemmän näkyväksi pienillä nopeuksilla.
- asetukset-valintaruutu (Mainostitkin jo tätä), josta saa ylimääräiset silmänkarkit jne., kuten luisujäljet pois, sillä ainakin itsellä nimenomaan niiden lisääminen, tuntui olevan hyvin raskas operaatio.
- jotain muuta, joka unohtui tämän postin kirjoittamisen aikana, lisään myöhemmin :mrgreen:

KEEP UP THE GOOD WORK!
EDIT:

Joo, asetuksiin kohta, josta saa FPS:n näkyviin ruudun nurkkaan

Last edited by SPuntte on Thu Oct 18, 2007 12:24 am, edited 2 times in total.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX

User avatar
atomimalli
Moderator
Moderator
Posts: 227
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: Cool Racer

Post by atomimalli » Thu Oct 18, 2007 12:07 am

Jos et tosiaan ole tehnyt ajo-ominaisuuksille yhtään mitään, niin ihmettelen! Fysiikka nimittäin tuntuu erittäin huonolta ja alkeelliselta entiseen verrattuna(veikkaan johtuvan siitä, että nopeilla koneilla frameja on enemmän, ja autoa tulee käännettyä enemmän. Ainakin jokin lisäys vaikuttaa ohjaukseen ja pahasti...). Minun mielestä checkpointtien tarkistus on nytten parempi, ainoastaan isorata:sta pitäisi vaihtaa yhden checkpointin paikkaa vähän. Tai oikeastaan se vähän häiritsi kyllä, että vaikka sivusta mennessä osuukin siihen, niin sitä ei oteta...
Minun mielestäni ruohon pitäisi ennemmin luisua enemmän, kuin hidastaa vauhtia.

ps. minulla oli varmasti korkea fps ja auto kääntyy lähes paikalteen(hitaalla vauhdilla ympyrän keskipisteen sai melkein auton sisäpuolelle)

User avatar
iTKEVAnAKKI
Advanced Member
Posts: 335
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
Location: Siellä jossain

Re: Cool Racer

Post by iTKEVAnAKKI » Thu Oct 18, 2007 11:07 am

Itelläni ei ole fps:n kanssa ongelmia (Athlon 64 3500+ 2200MHz), mutta auto kääntyy liikaa nopeuteen nähden. Niinkuin olen jo sanonut, auton huippunopeutta saisi nostaa.

Ku auto joutuu luisuun, pitäisi vauhdin hidastua ja/tai renkaiden lukkiutua(vai onko ne renkaat? kuitenkin niin, että auto pysähtyy.)
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee ;)

User avatar
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Cool Racer

Post by Harakka » Mon Nov 12, 2007 7:48 pm

Image
Pieni makupala projektin etenemisestä.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Cool Racer

Post by MaGetzUb » Sun Nov 18, 2007 2:45 pm

Whoa! MAHTAVALTA NÄYTTÄÄ, ainakin auton valitsemis valikko. ;)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

Post Reply