Strategiapeli kuukaudessa -projekti (valmis!)
Strategiapeli kuukaudessa -projekti (valmis!)
Hei taas,
kolme viikkoa sitten sovimme Taateron kanssa koulussa pienestä projektista tai kilpailuista.
Ideana oli, että molemmat saisivat jotakin valmiiksi asti. Kilpailussa täytyy koodata peli CoolBasicilla, aikaa tasan kuukausi. Valitsimme aiheeksi strategiapelin, koska niitä on tehty CB:llä niin vähän. Molemmilla täytyy siis olla peli valmiina kuukauden päästä alkamisesta. Jos toinen ei saa peliään valmiiksi, hänen on maksettava voittajalle 5 euroa. Jos kumpikaan ei saa mitään aikaan, molempien täytyy maksaa eräälle luokkakaverillemme 5e, joten molemmat eivät voi keskeyttää projektia.
Ensimmäisellä viikolla en koodannut melkein yhtään. Loppuviikolla aloin tekemään reaaliaikaista ja ryhmäpohjaista strategiaa. Vähän ajan päästä huomasin idean olevan aivan liian monimutkainen toteutettavaksi kahdessa viikossa. Eli siis aikaa oli käytännössä kolme viikkoa.
Seuraavaksi valitsin aiheeksi Space Hulk-kloonin pienillä muutoksilla.
Vuoropohjaisessa pelissä ohjataan viiden hengen ryhmää kapeissa käytävissä. Jokaiselle hahmolle annetaan vuoron alussa action pointteja, joita voi käyttää liikkumiseen, kääntymiseen, ampumiseen, ovien avaamiseen ja sulkemiseen ym. Sen lisäksi pelaaja saa myös command pointteja, joita voi käyttää millä hahmolla tahansa. Alieneita tulvii eri paikoista. Tehtävänä voi olla esimerkiksi selviytyä tietyn aikaa, tappaa tietty määrä vihollisia, päästä tiettyyn paikkaan, hakea tavara yms.
Tällä hetkellä pelissä on seuraavat ominaisuudet:
-Vuorot
-Liikkuminen ja kääntyminen
-Ampuminen
-Ovien avaaminen, sulkeminen, ja tuhoaminen
-Viholliset
-Vihollisten tekoäly, ja reitinhaku A* -algoritmillä
-Minimap
-Line of sight
-Grafiikat!
-Hahmoille vartiointi(ampuu vihollisia myös niiden vuorolla, jos tulevat vartioivan hahmon tulilinjalle)
-Äänet
-Tehtäviä
Aikaa on siis jäljellä vielä viikko. Päivittelen luultavasti tätä ketjua lähes joka päivä, kerron edistyksestä, ja laitan mahdollisesti vielä kuvia. Koittakaahan kannustaa ja hoputtaa minua koodaamaan nopeammin.
Muutama kuva vielä. Muistakaa, että pelissä EI OLE vielä grafiikoita.
Kuvissa ei näköjään näy hiirtä, joka näyttää vähän sekavalta. Eli hiiri on noiden kylttien kohdalla.
Risuja ja ruusuja, selkääntaputuksia, tai muita kommentteja saa antaa!
kolme viikkoa sitten sovimme Taateron kanssa koulussa pienestä projektista tai kilpailuista.
Ideana oli, että molemmat saisivat jotakin valmiiksi asti. Kilpailussa täytyy koodata peli CoolBasicilla, aikaa tasan kuukausi. Valitsimme aiheeksi strategiapelin, koska niitä on tehty CB:llä niin vähän. Molemmilla täytyy siis olla peli valmiina kuukauden päästä alkamisesta. Jos toinen ei saa peliään valmiiksi, hänen on maksettava voittajalle 5 euroa. Jos kumpikaan ei saa mitään aikaan, molempien täytyy maksaa eräälle luokkakaverillemme 5e, joten molemmat eivät voi keskeyttää projektia.
Ensimmäisellä viikolla en koodannut melkein yhtään. Loppuviikolla aloin tekemään reaaliaikaista ja ryhmäpohjaista strategiaa. Vähän ajan päästä huomasin idean olevan aivan liian monimutkainen toteutettavaksi kahdessa viikossa. Eli siis aikaa oli käytännössä kolme viikkoa.
Seuraavaksi valitsin aiheeksi Space Hulk-kloonin pienillä muutoksilla.
Vuoropohjaisessa pelissä ohjataan viiden hengen ryhmää kapeissa käytävissä. Jokaiselle hahmolle annetaan vuoron alussa action pointteja, joita voi käyttää liikkumiseen, kääntymiseen, ampumiseen, ovien avaamiseen ja sulkemiseen ym. Sen lisäksi pelaaja saa myös command pointteja, joita voi käyttää millä hahmolla tahansa. Alieneita tulvii eri paikoista. Tehtävänä voi olla esimerkiksi selviytyä tietyn aikaa, tappaa tietty määrä vihollisia, päästä tiettyyn paikkaan, hakea tavara yms.
Tällä hetkellä pelissä on seuraavat ominaisuudet:
-Vuorot
-Liikkuminen ja kääntyminen
-Ampuminen
-Ovien avaaminen, sulkeminen, ja tuhoaminen
-Viholliset
-Vihollisten tekoäly, ja reitinhaku A* -algoritmillä
-Minimap
-Line of sight
-Grafiikat!
-Hahmoille vartiointi(ampuu vihollisia myös niiden vuorolla, jos tulevat vartioivan hahmon tulilinjalle)
-Äänet
-Tehtäviä
Aikaa on siis jäljellä vielä viikko. Päivittelen luultavasti tätä ketjua lähes joka päivä, kerron edistyksestä, ja laitan mahdollisesti vielä kuvia. Koittakaahan kannustaa ja hoputtaa minua koodaamaan nopeammin.
Muutama kuva vielä. Muistakaa, että pelissä EI OLE vielä grafiikoita.
Kuvissa ei näköjään näy hiirtä, joka näyttää vähän sekavalta. Eli hiiri on noiden kylttien kohdalla.
Risuja ja ruusuja, selkääntaputuksia, tai muita kommentteja saa antaa!
Last edited by Pate5 on Wed Oct 14, 2009 8:04 pm, edited 4 times in total.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti
Kuvien perusteella hyvältä näyttää ja projektissa on ajattelua käytetty. Good Job!
Harmittaa vain näin lyhyt kilpailuaika. Kaksi kuukautta olisi ollut mielestäni parempi, koska siinä olisi voinut esimerkiksi ensimmäisen kuukauden pyhittää suunnittelulle. Mutta hyvinhän homma näyttää nyt pyörivän. Teet vaan viikon verran pitkiä päiviä ja toivot, ettei tule suuria ongelmia, niin on siinä mahdollisuuksia valmistua ajoissa.
Harmittaa vain näin lyhyt kilpailuaika. Kaksi kuukautta olisi ollut mielestäni parempi, koska siinä olisi voinut esimerkiksi ensimmäisen kuukauden pyhittää suunnittelulle. Mutta hyvinhän homma näyttää nyt pyörivän. Teet vaan viikon verran pitkiä päiviä ja toivot, ettei tule suuria ongelmia, niin on siinä mahdollisuuksia valmistua ajoissa.
- kaneli2000
- Guru
- Posts: 1059
- Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
- Location: Lempäälä
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti
<3
Tulee mieleen Payback Time 2, wanha vuoropohjainen tämäntyylinen strategiapeli. Kannattaa ladata jos saa DOS-ohjelmat toimimaan.
Tulee mieleen Payback Time 2, wanha vuoropohjainen tämäntyylinen strategiapeli. Kannattaa ladata jos saa DOS-ohjelmat toimimaan.
Last edited by kaneli2000 on Wed Oct 14, 2009 3:31 pm, edited 1 time in total.
I see the rainbow rising
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti
Kilpailun jälkeen voi sitten ruveta jatkokehittämään peliä.Jare wrote:Harmittaa vain näin lyhyt kilpailuaika. Kaksi kuukautta olisi ollut mielestäni parempi, koska siinä olisi voinut esimerkiksi ensimmäisen kuukauden pyhittää suunnittelulle. Mutta hyvinhän homma näyttää nyt pyörivän.
Taisi sillä olla jo toimiva isometrinen karttasysteemi.Ellu wrote:hyvältä näyttää, onkohan taaterolla jotain valmiina?
Tässä pelissä on varmaan eniten bugeja tähänastisista projekteista. Korjailin taas älyttömästi bugeja. Jostain syystä minimappi aiheutti MAV:eja, korjasin senkin. Tein myös hudin grafiikat suurimmaksi osaksi valmiiksi, samoin myös hiiren. Tilesetti on osittain valmis.
Vielä uusi screeni:
EDIT:
Ke 14.10 klo 24.00 on siis viimeinen aika julkaista peli. Laitan testiversion luultavasti lauantaina.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti
Pate sano et mun pitää tulle tänne hypettään tätä pelii. Hienolta näyttää! Demoversio toimi nyt paljon paremmin ja oli muutenkin hienompi kuin edellinen. kek. ja sitä te tavalliset pulliaset ette vielä kätösiinne saa. Hähää!
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti
Koodailin tuon guard-ominaisuuden toimimaan. Tein myös tilesetin loppuun. Nyt puuttuu vain hahmojen grafiikat, ja muutama tehtävä, niin peli on valmis!
Kommentteja?
Kommentteja?
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
- kaneli2000
- Guru
- Posts: 1059
- Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
- Location: Lempäälä
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti
Sairaalloisen hienon näköinen. Odotan innolla .
I see the rainbow rising
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti
Peli olisi täydellinen vain jos vielä nuo botit tai ukot muuttaisit hieman realistisemmaksi. Kauhean näköisiä nuo Paintilla tehdyt tai CB:n oletusukot.
- -Z-
- Devoted Member
- Posts: 682
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
- Location: In ur danmaku, grazin ur bullets
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti
Absdgäysdgäfäg.Jormalaz wrote:Peli olisi täydellinen vain jos vielä nuo botit tai ukot muuttaisit hieman realistisemmaksi. Kauhean näköisiä nuo Paintilla tehdyt tai CB:n oletusukot.
Pate5 wrote:Nyt puuttuu vain hahmojen grafiikat, ja muutama tehtävä, niin peli on valmis!
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti
Enpäs tuota huomannut.-Z- wrote:Absdgäysdgäfäg.Jormalaz wrote:Peli olisi täydellinen vain jos vielä nuo botit tai ukot muuttaisit hieman realistisemmaksi. Kauhean näköisiä nuo Paintilla tehdyt tai CB:n oletusukot.Pate5 wrote:Nyt puuttuu vain hahmojen grafiikat, ja muutama tehtävä, niin peli on valmis!
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti
Hahmojen grafiikat ovat nyt valmiina. Laitan myös ladattavan version.
Ladatkaa TÄSTÄ.
Löytyykö bugeja? Kertokaa jos löydätte. Muutenkin saa kommentoida.
Ladatkaa TÄSTÄ.
Löytyykö bugeja? Kertokaa jos löydätte. Muutenkin saa kommentoida.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
- kaneli2000
- Guru
- Posts: 1059
- Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
- Location: Lempäälä
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti (ladattavissa)
Aivan mahtavan näköinen. Musthave.
I see the rainbow rising
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti (ladattavissa)
Näyttää hienolta varsinkin visuaalisesti. Pieniä ehdotuksia pelin parantamiseksi:
1. Testimapin perusteella on hankala sanoa mitään, mutta olisi hyvä jos pelissä olisi tilavampia mappeja. Siis vaikka kahden kolmen tilen levyisiä käytäviä.
2. Mahdollisuus polvistua, jotta takana oleva voi ampua yli.
3. Strafe ei ole mahdollinen, ellei ole ihan nurkan vieressä. Nyt joutuu joissain tapauksissa tekemään yhden käännöksen liikaa (180 astetta vasemmalle, kävelyä ja 90 astetta oikealle).
4. Pelissä on erittäin vähän noita movement-pointseja vuorossa. Käy vähän väsyttäväksi, kun pitää yhden tilen liikuttamiseen painaa kaksi kertaa kääntönappulaa ja yhden kerran eteenpäin. Ja taas eteenpäin jos haluaa vielä liikkua. Olisi helpompaa, jos voisi vain valita ukon ja painaa minne sen haluaa menevän. Edit. Oikeastaan niin, että ukko pysähtyy automaattisesti jos havaitaan vihollinen, vaikka käsky on käynyt kävellä pidemmälle. Näin voi käskeä ukkeleita pelkäämättä että tekee liian pahan mokan huolimattomuuttaan.
1. Testimapin perusteella on hankala sanoa mitään, mutta olisi hyvä jos pelissä olisi tilavampia mappeja. Siis vaikka kahden kolmen tilen levyisiä käytäviä.
2. Mahdollisuus polvistua, jotta takana oleva voi ampua yli.
3. Strafe ei ole mahdollinen, ellei ole ihan nurkan vieressä. Nyt joutuu joissain tapauksissa tekemään yhden käännöksen liikaa (180 astetta vasemmalle, kävelyä ja 90 astetta oikealle).
4. Pelissä on erittäin vähän noita movement-pointseja vuorossa. Käy vähän väsyttäväksi, kun pitää yhden tilen liikuttamiseen painaa kaksi kertaa kääntönappulaa ja yhden kerran eteenpäin. Ja taas eteenpäin jos haluaa vielä liikkua. Olisi helpompaa, jos voisi vain valita ukon ja painaa minne sen haluaa menevän. Edit. Oikeastaan niin, että ukko pysähtyy automaattisesti jos havaitaan vihollinen, vaikka käsky on käynyt kävellä pidemmälle. Näin voi käskeä ukkeleita pelkäämättä että tekee liian pahan mokan huolimattomuuttaan.
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti (ladattavissa)
Varsin hauskahan tämä oli, peli tosin jäätyi kahdesti täysin vihollisvuoroilla - en ollut tappanut vielä kaikkia, ne vain jäivät jumittamaan (minimap näytti lisäksi yhden väärässä paikassa) Ja voitosta olisi kiva saada jokin ilmoitus kuten tappiosta.
- kaneli2000
- Guru
- Posts: 1059
- Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
- Location: Lempäälä
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti (ladattavissa)
Pelimekaniikka toimi hyvin ja oli tarpeeksi monipuolinen, mutta peli jäi vähän tylsäksi. Toki se oli vasta yksikenttäine beta, ja toivottavasti lopullisessa pelissä on enemmänkin kenttiä/vihollisia.
I see the rainbow rising
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti (ladattavissa)
Pelissä on ideana erityisesti ahtaat käytävät. Hahmot eivät pääse toistensa ohi, joten taktikointia vaaditaan. Tämä on lähinnä kopioitu space hulkista. Ennen kilpailuajan päättymistä en ainakaan ehdi tehdä tätä, mutta jos kehitän sen jälkeen peliä, otan tämän harkintaan.Jonez wrote:1. Testimapin perusteella on hankala sanoa mitään, mutta olisi hyvä jos pelissä olisi tilavampia mappeja. Siis vaikka kahden kolmen tilen levyisiä käytäviä.
Harkitsen myös tätä, mutta en ehdi sitäkään ennen kilpailuajan päättymistä.Jonez wrote:2. Mahdollisuus polvistua, jotta takana oleva voi ampua yli.
Action pointit kuluvat sekä liikkumiseen että ampumiseen. Jos vuorossa olisi liikaa action pointteja, yhdellä vuorolla voisi eliminoida aivan liikaa vihollisia. Tämä testimappi on tosiaan vähän huono, tulevissa tehtävissä useimmat käytävät ovat lyhyempiä, ja ovia on enemmän.Jonez wrote:4. Pelissä on erittäin vähän noita movement-pointseja vuorossa. Käy vähän väsyttäväksi, kun pitää yhden tilen liikuttamiseen painaa kaksi kertaa kääntönappulaa ja yhden kerran eteenpäin. Ja taas eteenpäin jos haluaa vielä liikkua. Olisi helpompaa, jos voisi vain valita ukon ja painaa minne sen haluaa menevän. Edit. Oikeastaan niin, että ukko pysähtyy automaattisesti jos havaitaan vihollinen, vaikka käsky on käynyt kävellä pidemmälle. Näin voi käskeä ukkeleita pelkäämättä että tekee liian pahan mokan huolimattomuuttaan.
Viholliset näkyvät minimapissa kunnolla, jos joku hahmoista näkee ne. Muuten vihollisten sijainti näkyy vähän sinne päin. Millaisessa tilanteessa peli jäätyi vihollisvuorolla? Odotitko tarpeeksi kauan?koodaaja wrote:Varsin hauskahan tämä oli, peli tosin jäätyi kahdesti täysin vihollisvuoroilla - en ollut tappanut vielä kaikkia, ne vain jäivät jumittamaan (minimap näytti lisäksi yhden väärässä paikassa) Ja voitosta olisi kiva saada jokin ilmoitus kuten tappiosta.
Ehdottomasti. Tarkoituksena on tehdä jonkinlaisia tehtäviä, ei pelkkää tappamista.kaneli2000 wrote:Pelimekaniikka toimi hyvin ja oli tarpeeksi monipuolinen, mutta peli jäi vähän tylsäksi. Toki se oli vasta yksikenttäine beta, ja toivottavasti lopullisessa pelissä on enemmänkin kenttiä/vihollisia.
Kiitos kommenteista. Yritän nyt pysyä aikataulussa, ja saada kaavailemani ominaisuudet valmiiksi, ja bugit korjattua ennen kilpailuajan loppua. Jos aikaa jää, voin tehdä pieniä lisäominaisuuksia. Lisää bugeja saa ilmoitella, kuvat tilanteista olisivat ehdottomasti plussaa.
Lisää kommentteja saa antaa!
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti (ladattavissa)
Odotin minuutin pari, vaikka vihollisia oli vain yksi tai kaksi jäljellä.
Ja yksi hahmoistani kyllä näki viholliset, mutta toinen ei päivittynyt minimappiin liikuttuaan.
Ja yksi hahmoistani kyllä näki viholliset, mutta toinen ei päivittynyt minimappiin liikuttuaan.
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti (ladattavissa)
Hmm... Itse en ole vielä kertaakaan vastaavaan tilanteeseen törmännyt. Koska minimappi ei päivity, vaikuttaisi siltä, että peli jumittuu ennen minimapin päivitystä, tai minimapin päivitykseen. Silmäilin vähän koodia, enkä löytänyt mitään, mikä voisi aiheuttaa tuon kertomasi jäätymisen. Jos törmäät uudestaan samaan tilanteeseen, niin olisin erittäin kiitollinen screenshotista.koodaaja wrote:Odotin minuutin pari, vaikka vihollisia oli vain yksi tai kaksi jäljellä.
Ja yksi hahmoistani kyllä näki viholliset, mutta toinen ei päivittynyt minimappiin liikuttuaan.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
Re: Strategiapeli kuukaudessa -projekti (valmis)
Valmis. Sain nyt koodailla todella ahkerasti, mutta peli on valmis. Tai ainakin niin valmis kuin kuukaudessa saa. Tehtäviä koodatessani törmäsin tuohon koodaajan mainitsemaan bugiin. Sain tapella sen kanssa eilen yöhön asti. Tänä aamuna sain sen vihdoinkin korjattua. Sitten lisäsin nopeasti äänet, ja koodasin kolme tehtävää. Nyt taitaakin tulla melko pitkä tauko kun olen nyt joutunut koodaamaan niin paljon. Mutta kilpailu on nyt voitettu!
Lataa versio 1.00!
Kommentteja saa, ja pitää antaa!
Lataa versio 1.00!
Kommentteja saa, ja pitää antaa!
EDIT:
Linkki korjattu
Last edited by Pate5 on Wed Oct 14, 2009 8:12 pm, edited 1 time in total.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko