Parallax scroller

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Parallax scroller

Post by Pate5 »

Olen tässä viimeisen parin viikon aikana työstänyt tällaista parallax scrolleria. Suunnitelmissa olisi tehdä sellainen ihan tavallinen parallax scroller, melko hyvillä grafiikoilla ja pelattavuudella toteutettuna. Peliin olisi tulossa ainakin 10 kohtuupitkää tasoa, joiden jokaisen lopussa on "bossi." Luvassa on nopeaa räiskintää power-uppien ja kombojen kera, hyvillä grafiikoilla kuorrutettuna. Saa nähdä mitä tästä tulee, jaksanko tehdä loppuun asti, kun viime aikoina projektit ovat tupanneet jäätymään.

Ladattavaa versiota en vielä pistä, koska peli on vielä puutteellinen.

Pari screeniä:

Image

Image

Image

Kaikki kuvat: http://s19.photobucket.com/albums/b176/ ... 0scroller/

Kommentteja? Ideoita? Kritiikkiä? Saa antaa.
Last edited by Pate5 on Tue Dec 08, 2009 8:22 pm, edited 2 times in total.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Taatero
Advanced Member
Posts: 384
Joined: Tue May 27, 2008 6:06 pm

Re: Parallax scroller

Post by Taatero »

Vähäks ihq. Kaipaa kyl glitterii.

No ei. Grafiikka näyttää todella hienolta, varsinkin pixartti aluksissa. Elkut (?) taas näyttävät hieman yksinkertaisilta ja tyyliin sopimattomilta, toivottavasti vaihdat ne vaikka steampunk -henkiseen ruosteiseen pötkylään. Muuten näyttää ihan loistavalta, toivottavasti ei jäädy.

EDIT: Ja partikkeleja ei olla kauheasti säästelty, siitäkö tuo 30 fps?
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Parallax scroller

Post by Pate5 »

Taatero wrote:Vähäks ihq. Kaipaa kyl glitterii.

No ei. Grafiikka näyttää todella hienolta, varsinkin pixartti aluksissa. Elkut (?) taas näyttävät hieman yksinkertaisilta ja tyyliin sopimattomilta, toivottavasti vaihdat ne vaikka steampunk -henkiseen ruosteiseen pötkylään. Muuten näyttää ihan loistavalta, toivottavasti ei jäädy.

EDIT: Ja partikkeleja ei olla kauheasti säästelty, siitäkö tuo 30 fps?
Fps on 30, koska framelimit on säädetty kolmeenkymmeneen. Tuo koodaamaani partikkelisysteemi on aika nopea, nuo kaikki pyörisivät 40fps:llä. Kipinät vievät niin vähän suorituskykyä, että peli on vaikea saada lagaamaan, vaikka niitä tulisi kuinka paljon, ellei ole aivan surkea kone.

Tuo health-baari on jo toinen yritys, katsotaan saanko jotain parempaa aikaan.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Parallax scroller

Post by MaGetzUb »

Aww, ei mitään testingiä. :( Grafiikat ovat erinomaiset, mitä nyt vähän silmiin pisti tuo sinapin keltainen räjähdys. :?
Onko tuo avaruustausta muuten erikseen? Ja jos on niin liikkuuhan se hitaammin kuin tuo ylempi "taso", siitä tulee niin hieno 3D efekti. :)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Parallax scroller

Post by Ruuttu »

Pliis, heitä se framelimit helvettiin ja käytä vaikka cbSDK:n vakionopeusfunktioita että peli toimii oikealla nopeudella, oli FPS mikä tahansa. Parallax shootterissa olisi kiva että FPS olisi niin korkea kuin vain mahdollista.
EDIT:

MaGetzUb, entäs jos jokaisen tähden mallintaisi erikseen? Siinä riittää 3D:tä. ;)

Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Parallax scroller

Post by Pate5 »

@MaGetzUp: Taustassa on ainakin tässä tasossa kolme eri kerrosta, eli aivan riittävästi 3d:n tuntua.

@Ruuttu: Framelimit 30 on ihan tarpeeksi, silmä ei huomaa eroa 30 ja 100 fps:n välillä.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Parallax scroller

Post by Ruuttu »

Pate5 wrote:@Ruuttu: Framelimit 30 on ihan tarpeeksi, silmä ei huomaa eroa 30 ja 100 fps:n välillä.
Kyllä huomaa. Kokeiltu on ja ero on uskoakseni merkittävä. Voit testata asiaa itse allaolevalla koodinpätkällä:

Code: Select all

SCREEN 0,0,0,0
'SCREEN 800,600

// Karsittu versio cbSDK:n vakionopeusfunktioista
Global SPD As Float
SPD = 0.0
Global g_tmpTime As Integer
g_tmpTime = 0

Function UpdateFrameTimer()
    curTime = TIMER()
    If g_tmpTime = 0 Then g_tmpTime = curTime
    SPD = (curTime - g_tmpTime) / 1000.0
    g_tmpTime = curTime
End Function


MoveSPD# = 180.0 'laatikon liikenopeus

ClsColor 255,255,255
Repeat

    Color 0,0,0
    ANG# = WrapAngle(ANG# + MoveSPD#*SPD) 'käännetään kulmaa (tasan MoveSPD# astetta sekunnissa)

    Box ScreenWidth()/2+Cos(ANG#)*ScreenWidth()/2-50,ScreenHeight()/2-50,100,100 'piirretään laatikko
    
    If LIMIT = 1 Then Color 255,0,0
    Text 20,20,"FPS: "+FPS()
    Text 20,ScreenHeight()-30,"SPEED: "+Int(MoveSPD)+" (Up/Down)"
    
    If KeyHit(cbkeyspace) Then 'framelimit ON/OFF
        LIMIT = Not LIMIT
        Select LIMIT
            Case 0
                FrameLimit 0   'vapaa ruudunpäivitys
            Case 1
                FrameLimit 30  'rajoitettu 30 FPS
        EndSelect
    EndIf
    
    If KeyDown(cbkeyup) Then 'liikenopeuden säätö ylä- ja alanuolesta
        MoveSPD# = MoveSPD# + 50.0*SPD
    ElseIf KeyDown(cbkeydown) Then
        MoveSPD# = MoveSPD# - 50.0*SPD
    EndIf
    
    UpdateFrameTimer() 'päivitetään vakionopeusajastin

DrawScreen ON,ON
Forever
Voit säätää framelimitin päälle/pois painamalla välilyöntiä. Eroa liikkeiden sulavuudessa on mahdotonta olla huomaamatta.
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Parallax scroller

Post by CCE »

@Ruuttu: Framelimit 30 on ihan tarpeeksi, silmä ei huomaa eroa 30 ja 100 fps:n välillä.
No nyt puhut kyllä höpöjuttuja. Itse ainakin näen tekemässäni esimerkissä selvän eron:

Code: Select all

FrameLimit 60
SCREEN 640,480

start=Timer()
Repeat
aika=Timer()-start
	kulma = WrapAngle(aika / 4)
	Color cbBlack
	Box 0, 0, 320, 480
	Color cbWhite
	Box 160,240+Sin(kulma)*100,32,32
	
	If fraem Mod 2 = 0 Then
	Color cbBlack
	Box 320, 0, 320, 480
	Color cbWhite
	Box 320+160,240+Sin(kulma)*100,32,32
	EndIf
	
	
		Text 160,64,"60FPS"
		Text 320+160,64,"30FPS"
	
	fraem=fraem+1
	SetWindow "FPS: "+FPS()
	DrawScreen OFF
Forever
Edit: Oh Ruuttu oli nopeampi, siikamarssi ja Zeron CBv3 esittely hieman viivästyttivät ;)
otto90x
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:00 pm
Location: Lapinjärvi, Finland
Contact:

Re: Parallax scroller

Post by otto90x »

Pate5 wrote:@Ruuttu: Framelimit 30 on ihan tarpeeksi, silmä ei huomaa eroa 30 ja 100 fps:n välillä.
Tällä sivustolla mielestäni erittäin hyviä mietteitä tästä aiheesta.

Aika hienon näköinen pelin alku jokatapauksessa.
Otto Martikainen a.k.a. MetalRain, otto90x, kAATOSade.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Parallax scroller

Post by Pate5 »

Selvä. Nyt pelin kaikki osa-alueet toimivat täysin fps:stä riippumatta. FPS olikin monissa tilanteissa yllättävän hyvä, pahimmissakaan kipinäsuihkuissa FPS ei pudonnut alle neljäänkymmeneen. Muitakin pikkujuttuja on tehty. Health-palkki on vaihdettu uuteen, vaikka en ole vieläkään täysin tyytyväinen siihen.

Powerupit (aseupgrade, shieldi, health, pisteet ym.), on myös lisätty pelimoottoriin.

Uudet screenit:


Kommentteja?
Last edited by Pate5 on Tue Dec 08, 2009 8:19 pm, edited 1 time in total.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Parallax scroller

Post by MaGetzUb »

Jos saanen vähän udella niin, millä ohjelmalla teit tuon tausta-avaruuden? Se on nimittäin todella hieno. PhotoShopillako, Miten? :roll: (Haluaisin oppia vain tekemään tuollaisia taustoja.. :D)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Parallax scroller

Post by Awaclus »

MaGetzUb wrote:Jos saanen vähän udella niin, millä ohjelmalla teit tuon tausta-avaruuden? Se on nimittäin todella hieno. PhotoShopillako, Miten? :roll: (Haluaisin oppia vain tekemään tuollaisia taustoja.. :D)
Minä lähtisin photarilla CS2 tekemään näin, anteeksi offtopic:

1. Maalaa background kokonaan mustaksi.
2. Tee uusi layeri, jonka nimi on tähdet.
3. Aseta layerin tähdet tyypiksi Dissolve (siitä valikosta, jossa on tällä hetkellä Normal, Opacityn vasemmalla puolella).
4. Vähennä Opacityä ja Filliä, kunnes siinä on kivan harvassa tähtiä.
5. Mergetä Background ja Tähdet.
6. Ota Magic Wand (nollatoleranssi, valinta Contiguous ei saa olla päällä) ja klikkaa jotain pistettä.
7. Klikkaa hiiren oikeaa painiketta ja valitse Layer via Copy. Aseta tämän layerin nimeksi tähdet.
8. Mene layerin tähdet Blending Optionsiin -> Outer Glow. Omasta mielestä tuli hieno näillä asetuksilla:

Blend mode: Screen
Opacity: 100%
Noice: 0%
Väri: 7b8988, ei liukua
Technique: Softer
Spread: 16%
Size: 24px
Quality-asetukset niin kuin ne ovat
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Parallax scroller

Post by Pate5 »

MaGetzUb wrote:Jos saanen vähän udella niin, millä ohjelmalla teit tuon tausta-avaruuden? Se on nimittäin todella hieno. PhotoShopillako, Miten? :roll: (Haluaisin oppia vain tekemään tuollaisia taustoja.. :D)
Photoshop elements on käytössä. Alin kerros tähtiä on tehty tämän tutoriaalin mukaan. Ohje on photoshopille, mutta onnistuu elementsillä tai gimpilläkin, jos vähän soveltaa. Vähän ylempi kerros rakennuksia on tehty blenderillä.

@Chaosworm: Itse en tekisi ihan tuolla tekniikalla. Dissolvella tulee vähän liian "karkeita" tähtiä.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Parallax scroller

Post by MaGetzUb »

Missäs vaiheessa itse peli on? Kiinnostaisi vähän, kun ei ole hetkeen näkynyt hyä grafiikkaisia cbprojekteja, joissa saisi pirstoa toisten aluksia. :)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: Parallax scroller

Post by kaneli2000 »

Aijaijaijai, hyvältä näyttää! CoolBasic-peliksi vähän muutakin kuin viiden minuutin töherrys.

Milloinkas betaa saadaan ulos?
I see the rainbow rising
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Parallax scroller

Post by Pate5 »

MaGetzUb wrote:Missäs vaiheessa itse peli on? Kiinnostaisi vähän, kun ei ole hetkeen näkynyt hyä grafiikkaisia cbprojekteja, joissa saisi pirstoa toisten aluksia. :)
No, en ole vähään aikaan koodannut, mutta pelimoottori on ihan hyvässä vaiheessa. Ase-upgradet ja muut powerupit toimivat, samoin vihollisaaltojen luominen, perusräiskintä, taustat ym. toimivat. Vielä on tulossa kombot, bossit, ja jonkinlainen special -mittari.

kaneli2000 wrote:Milloinkas betaa saadaan ulos?
Sitten kun olen saanut pelin tarpeeksi pitkälle. Ehkä parin viikon sisällä, aikaisemminkin, jos jaksan koodailla.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Parallax scroller

Post by Pate5 »

Noniin, pitkähkön tauon jälkeen olen taas palannut(ehkä) tämän projektin pariin. Olen hiljalleen koodaillut vähän, mutta en paljon uutta, lähinnä vähän viilailua. Koska projekti edistyy niin hitaasti, niin päätin laittaa ladattavaksi tämänhetkisen version innostavien kommenttien toivossa.

Kuvia:

Image
Image
Image


LATAA

Eli kommentteja saa antaa.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Parallax scroller

Post by Jonez »

Memory Access Violationia tarjoaa aina vaihtelevasti, nähtävästi kun tuhoaa vihollisaluksen. Eli siis joka tuho ei aiheuta MAV:ia. Ainakin punaisen piikkimörön ja sinisen aluksen tuhoaminen mavittaa.

Muuten vaikuttaa erittäin viimeistellyltä peliltä.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Parallax scroller

Post by Pate5 »

Jonez wrote:Memory Access Violationia tarjoaa aina vaihtelevasti, nähtävästi kun tuhoaa vihollisaluksen. Eli siis joka tuho ei aiheuta MAV:ia. Ainakin punaisen piikkimörön ja sinisen aluksen tuhoaminen mavittaa.
En tiedä, saako ongelmaa korjattua. Luultavasti ei. Tällä koneella peli ei nimittäin aiheuta yhtään maveja, ja vaikka aiheuttaisikin, vikaa ei luultavasti löytyisi. Taas näitä CB:n random maveja(Zero, vauhtia!)
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: Parallax scroller

Post by kaneli2000 »

Näyttää mahtavalta. Ei voi muuta sanoa. Pitää koittaa kunhan tulee :D.

EDIT: Damn, sehän on tullut jo >.<. Katsoin of course vain ensimmäistä viestiä :<.
Last edited by kaneli2000 on Wed Dec 09, 2009 4:06 pm, edited 1 time in total.
I see the rainbow rising
Post Reply