Parallax scroller
Parallax scroller
Olen tässä viimeisen parin viikon aikana työstänyt tällaista parallax scrolleria. Suunnitelmissa olisi tehdä sellainen ihan tavallinen parallax scroller, melko hyvillä grafiikoilla ja pelattavuudella toteutettuna. Peliin olisi tulossa ainakin 10 kohtuupitkää tasoa, joiden jokaisen lopussa on "bossi." Luvassa on nopeaa räiskintää power-uppien ja kombojen kera, hyvillä grafiikoilla kuorrutettuna. Saa nähdä mitä tästä tulee, jaksanko tehdä loppuun asti, kun viime aikoina projektit ovat tupanneet jäätymään.
Ladattavaa versiota en vielä pistä, koska peli on vielä puutteellinen.
Pari screeniä:
Kaikki kuvat: http://s19.photobucket.com/albums/b176/ ... 0scroller/
Kommentteja? Ideoita? Kritiikkiä? Saa antaa.
Ladattavaa versiota en vielä pistä, koska peli on vielä puutteellinen.
Pari screeniä:
Kaikki kuvat: http://s19.photobucket.com/albums/b176/ ... 0scroller/
Kommentteja? Ideoita? Kritiikkiä? Saa antaa.
Last edited by Pate5 on Tue Dec 08, 2009 8:22 pm, edited 2 times in total.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
Re: Parallax scroller
Vähäks ihq. Kaipaa kyl glitterii.
No ei. Grafiikka näyttää todella hienolta, varsinkin pixartti aluksissa. Elkut (?) taas näyttävät hieman yksinkertaisilta ja tyyliin sopimattomilta, toivottavasti vaihdat ne vaikka steampunk -henkiseen ruosteiseen pötkylään. Muuten näyttää ihan loistavalta, toivottavasti ei jäädy.
EDIT: Ja partikkeleja ei olla kauheasti säästelty, siitäkö tuo 30 fps?
No ei. Grafiikka näyttää todella hienolta, varsinkin pixartti aluksissa. Elkut (?) taas näyttävät hieman yksinkertaisilta ja tyyliin sopimattomilta, toivottavasti vaihdat ne vaikka steampunk -henkiseen ruosteiseen pötkylään. Muuten näyttää ihan loistavalta, toivottavasti ei jäädy.
EDIT: Ja partikkeleja ei olla kauheasti säästelty, siitäkö tuo 30 fps?
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
Re: Parallax scroller
Fps on 30, koska framelimit on säädetty kolmeenkymmeneen. Tuo koodaamaani partikkelisysteemi on aika nopea, nuo kaikki pyörisivät 40fps:llä. Kipinät vievät niin vähän suorituskykyä, että peli on vaikea saada lagaamaan, vaikka niitä tulisi kuinka paljon, ellei ole aivan surkea kone.Taatero wrote:Vähäks ihq. Kaipaa kyl glitterii.
No ei. Grafiikka näyttää todella hienolta, varsinkin pixartti aluksissa. Elkut (?) taas näyttävät hieman yksinkertaisilta ja tyyliin sopimattomilta, toivottavasti vaihdat ne vaikka steampunk -henkiseen ruosteiseen pötkylään. Muuten näyttää ihan loistavalta, toivottavasti ei jäädy.
EDIT: Ja partikkeleja ei olla kauheasti säästelty, siitäkö tuo 30 fps?
Tuo health-baari on jo toinen yritys, katsotaan saanko jotain parempaa aikaan.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
Re: Parallax scroller
Aww, ei mitään testingiä. Grafiikat ovat erinomaiset, mitä nyt vähän silmiin pisti tuo sinapin keltainen räjähdys.
Onko tuo avaruustausta muuten erikseen? Ja jos on niin liikkuuhan se hitaammin kuin tuo ylempi "taso", siitä tulee niin hieno 3D efekti.
Onko tuo avaruustausta muuten erikseen? Ja jos on niin liikkuuhan se hitaammin kuin tuo ylempi "taso", siitä tulee niin hieno 3D efekti.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: Parallax scroller
Pliis, heitä se framelimit helvettiin ja käytä vaikka cbSDK:n vakionopeusfunktioita että peli toimii oikealla nopeudella, oli FPS mikä tahansa. Parallax shootterissa olisi kiva että FPS olisi niin korkea kuin vain mahdollista.
EDIT:
MaGetzUb, entäs jos jokaisen tähden mallintaisi erikseen? Siinä riittää 3D:tä.
Re: Parallax scroller
@MaGetzUp: Taustassa on ainakin tässä tasossa kolme eri kerrosta, eli aivan riittävästi 3d:n tuntua.
@Ruuttu: Framelimit 30 on ihan tarpeeksi, silmä ei huomaa eroa 30 ja 100 fps:n välillä.
@Ruuttu: Framelimit 30 on ihan tarpeeksi, silmä ei huomaa eroa 30 ja 100 fps:n välillä.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
Re: Parallax scroller
Kyllä huomaa. Kokeiltu on ja ero on uskoakseni merkittävä. Voit testata asiaa itse allaolevalla koodinpätkällä:Pate5 wrote:@Ruuttu: Framelimit 30 on ihan tarpeeksi, silmä ei huomaa eroa 30 ja 100 fps:n välillä.
Code: Select all
SCREEN 0,0,0,0
'SCREEN 800,600
// Karsittu versio cbSDK:n vakionopeusfunktioista
Global SPD As Float
SPD = 0.0
Global g_tmpTime As Integer
g_tmpTime = 0
Function UpdateFrameTimer()
curTime = TIMER()
If g_tmpTime = 0 Then g_tmpTime = curTime
SPD = (curTime - g_tmpTime) / 1000.0
g_tmpTime = curTime
End Function
MoveSPD# = 180.0 'laatikon liikenopeus
ClsColor 255,255,255
Repeat
Color 0,0,0
ANG# = WrapAngle(ANG# + MoveSPD#*SPD) 'käännetään kulmaa (tasan MoveSPD# astetta sekunnissa)
Box ScreenWidth()/2+Cos(ANG#)*ScreenWidth()/2-50,ScreenHeight()/2-50,100,100 'piirretään laatikko
If LIMIT = 1 Then Color 255,0,0
Text 20,20,"FPS: "+FPS()
Text 20,ScreenHeight()-30,"SPEED: "+Int(MoveSPD)+" (Up/Down)"
If KeyHit(cbkeyspace) Then 'framelimit ON/OFF
LIMIT = Not LIMIT
Select LIMIT
Case 0
FrameLimit 0 'vapaa ruudunpäivitys
Case 1
FrameLimit 30 'rajoitettu 30 FPS
EndSelect
EndIf
If KeyDown(cbkeyup) Then 'liikenopeuden säätö ylä- ja alanuolesta
MoveSPD# = MoveSPD# + 50.0*SPD
ElseIf KeyDown(cbkeydown) Then
MoveSPD# = MoveSPD# - 50.0*SPD
EndIf
UpdateFrameTimer() 'päivitetään vakionopeusajastin
DrawScreen ON,ON
Forever
Re: Parallax scroller
No nyt puhut kyllä höpöjuttuja. Itse ainakin näen tekemässäni esimerkissä selvän eron:@Ruuttu: Framelimit 30 on ihan tarpeeksi, silmä ei huomaa eroa 30 ja 100 fps:n välillä.
Code: Select all
FrameLimit 60
SCREEN 640,480
start=Timer()
Repeat
aika=Timer()-start
kulma = WrapAngle(aika / 4)
Color cbBlack
Box 0, 0, 320, 480
Color cbWhite
Box 160,240+Sin(kulma)*100,32,32
If fraem Mod 2 = 0 Then
Color cbBlack
Box 320, 0, 320, 480
Color cbWhite
Box 320+160,240+Sin(kulma)*100,32,32
EndIf
Text 160,64,"60FPS"
Text 320+160,64,"30FPS"
fraem=fraem+1
SetWindow "FPS: "+FPS()
DrawScreen OFF
Forever
-
- Advanced Member
- Posts: 349
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:00 pm
- Location: Lapinjärvi, Finland
- Contact:
Re: Parallax scroller
Tällä sivustolla mielestäni erittäin hyviä mietteitä tästä aiheesta.Pate5 wrote:@Ruuttu: Framelimit 30 on ihan tarpeeksi, silmä ei huomaa eroa 30 ja 100 fps:n välillä.
Aika hienon näköinen pelin alku jokatapauksessa.
Otto Martikainen a.k.a. MetalRain, otto90x, kAATOSade.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
Re: Parallax scroller
Selvä. Nyt pelin kaikki osa-alueet toimivat täysin fps:stä riippumatta. FPS olikin monissa tilanteissa yllättävän hyvä, pahimmissakaan kipinäsuihkuissa FPS ei pudonnut alle neljäänkymmeneen. Muitakin pikkujuttuja on tehty. Health-palkki on vaihdettu uuteen, vaikka en ole vieläkään täysin tyytyväinen siihen.
Powerupit (aseupgrade, shieldi, health, pisteet ym.), on myös lisätty pelimoottoriin.
Uudet screenit:
Kommentteja?
Powerupit (aseupgrade, shieldi, health, pisteet ym.), on myös lisätty pelimoottoriin.
Uudet screenit:
Kommentteja?
Last edited by Pate5 on Tue Dec 08, 2009 8:19 pm, edited 1 time in total.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
Re: Parallax scroller
Jos saanen vähän udella niin, millä ohjelmalla teit tuon tausta-avaruuden? Se on nimittäin todella hieno. PhotoShopillako, Miten? (Haluaisin oppia vain tekemään tuollaisia taustoja.. )
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: Parallax scroller
Minä lähtisin photarilla CS2 tekemään näin, anteeksi offtopic:MaGetzUb wrote:Jos saanen vähän udella niin, millä ohjelmalla teit tuon tausta-avaruuden? Se on nimittäin todella hieno. PhotoShopillako, Miten? (Haluaisin oppia vain tekemään tuollaisia taustoja.. )
1. Maalaa background kokonaan mustaksi.
2. Tee uusi layeri, jonka nimi on tähdet.
3. Aseta layerin tähdet tyypiksi Dissolve (siitä valikosta, jossa on tällä hetkellä Normal, Opacityn vasemmalla puolella).
4. Vähennä Opacityä ja Filliä, kunnes siinä on kivan harvassa tähtiä.
5. Mergetä Background ja Tähdet.
6. Ota Magic Wand (nollatoleranssi, valinta Contiguous ei saa olla päällä) ja klikkaa jotain pistettä.
7. Klikkaa hiiren oikeaa painiketta ja valitse Layer via Copy. Aseta tämän layerin nimeksi tähdet.
8. Mene layerin tähdet Blending Optionsiin -> Outer Glow. Omasta mielestä tuli hieno näillä asetuksilla:
Blend mode: Screen
Opacity: 100%
Noice: 0%
Väri: 7b8988, ei liukua
Technique: Softer
Spread: 16%
Size: 24px
Quality-asetukset niin kuin ne ovat
Re: Parallax scroller
Photoshop elements on käytössä. Alin kerros tähtiä on tehty tämän tutoriaalin mukaan. Ohje on photoshopille, mutta onnistuu elementsillä tai gimpilläkin, jos vähän soveltaa. Vähän ylempi kerros rakennuksia on tehty blenderillä.MaGetzUb wrote:Jos saanen vähän udella niin, millä ohjelmalla teit tuon tausta-avaruuden? Se on nimittäin todella hieno. PhotoShopillako, Miten? (Haluaisin oppia vain tekemään tuollaisia taustoja.. )
@Chaosworm: Itse en tekisi ihan tuolla tekniikalla. Dissolvella tulee vähän liian "karkeita" tähtiä.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
Re: Parallax scroller
Missäs vaiheessa itse peli on? Kiinnostaisi vähän, kun ei ole hetkeen näkynyt hyä grafiikkaisia cbprojekteja, joissa saisi pirstoa toisten aluksia.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
- kaneli2000
- Guru
- Posts: 1059
- Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
- Location: Lempäälä
Re: Parallax scroller
Aijaijaijai, hyvältä näyttää! CoolBasic-peliksi vähän muutakin kuin viiden minuutin töherrys.
Milloinkas betaa saadaan ulos?
Milloinkas betaa saadaan ulos?
I see the rainbow rising
Re: Parallax scroller
No, en ole vähään aikaan koodannut, mutta pelimoottori on ihan hyvässä vaiheessa. Ase-upgradet ja muut powerupit toimivat, samoin vihollisaaltojen luominen, perusräiskintä, taustat ym. toimivat. Vielä on tulossa kombot, bossit, ja jonkinlainen special -mittari.MaGetzUb wrote:Missäs vaiheessa itse peli on? Kiinnostaisi vähän, kun ei ole hetkeen näkynyt hyä grafiikkaisia cbprojekteja, joissa saisi pirstoa toisten aluksia.
Sitten kun olen saanut pelin tarpeeksi pitkälle. Ehkä parin viikon sisällä, aikaisemminkin, jos jaksan koodailla.kaneli2000 wrote:Milloinkas betaa saadaan ulos?
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
Re: Parallax scroller
Noniin, pitkähkön tauon jälkeen olen taas palannut(ehkä) tämän projektin pariin. Olen hiljalleen koodaillut vähän, mutta en paljon uutta, lähinnä vähän viilailua. Koska projekti edistyy niin hitaasti, niin päätin laittaa ladattavaksi tämänhetkisen version innostavien kommenttien toivossa.
Kuvia:
LATAA
Eli kommentteja saa antaa.
Kuvia:
LATAA
Eli kommentteja saa antaa.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
Re: Parallax scroller
Memory Access Violationia tarjoaa aina vaihtelevasti, nähtävästi kun tuhoaa vihollisaluksen. Eli siis joka tuho ei aiheuta MAV:ia. Ainakin punaisen piikkimörön ja sinisen aluksen tuhoaminen mavittaa.
Muuten vaikuttaa erittäin viimeistellyltä peliltä.
Muuten vaikuttaa erittäin viimeistellyltä peliltä.
Re: Parallax scroller
En tiedä, saako ongelmaa korjattua. Luultavasti ei. Tällä koneella peli ei nimittäin aiheuta yhtään maveja, ja vaikka aiheuttaisikin, vikaa ei luultavasti löytyisi. Taas näitä CB:n random maveja(Zero, vauhtia!)Jonez wrote:Memory Access Violationia tarjoaa aina vaihtelevasti, nähtävästi kun tuhoaa vihollisaluksen. Eli siis joka tuho ei aiheuta MAV:ia. Ainakin punaisen piikkimörön ja sinisen aluksen tuhoaminen mavittaa.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
- kaneli2000
- Guru
- Posts: 1059
- Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
- Location: Lempäälä
Re: Parallax scroller
Näyttää mahtavalta. Ei voi muuta sanoa. Pitää koittaa kunhan tulee .
EDIT: Damn, sehän on tullut jo >.<. Katsoin of course vain ensimmäistä viestiä :<.
EDIT: Damn, sehän on tullut jo >.<. Katsoin of course vain ensimmäistä viestiä :<.
Last edited by kaneli2000 on Wed Dec 09, 2009 4:06 pm, edited 1 time in total.
I see the rainbow rising