Page 1 of 1

SunBEAM

Posted: Sun Jul 26, 2009 4:00 pm
by Jare
SunBEAM

Vanhoilla foorumeilla tästä oli topikki ja nyt kun etsin peliä täältä foorumilta, en sitä näköjään ole muistanut tänne laittaa. Eli kyseessä on vanha ja kauan sitten valmistunut projektini, SunBEAM, jossa ideana on ohjata valonsäde erilaisissa kentissä tiettyihin kohteisiin asettamalla kenttiin peilejä muuttamaan valon kulkua.

Valo ei saa karata kentältä, eikä osua seiniin. Osassa kentistä pelien asettamista on rajoitettu estoalueilla, joiden kohdalle ei peiliä saa asettaa edes osittain. Myös peilien pituutta ja määrää saatetaan rajoittaa kenttäkohtaisesti.

YouTube-video

Versio 1.6:
Lataa versio 1.6 zip-pakettina (GitHub)
Aiempiakin versiota löytyy (GitHub)

Lähdekoodi:
GitHub-repository - huomaa eri repo kuin ylempänä!
Kivikautinen projektipäiväkirja - harvinaisuus, koska ei mulla ole tapana kirjoitella tällaisia, enkä edes muistanut että tämä oli olemassa. Ei sisällä koodin viimeisimpiä muutoksia (viimeisimmät oli noin vuodelta 2010), vaan alkupään tarinointia vuosilta 2006-2007.

Päätin näin armon vuonna 2021 julkaista pelin sorsat nyt ensimmäistä kertaa. Ovat eri repossa kuin nuo levityspaketit, koska a) mun ei tarvii sisällyttää exejä sorsan kanssa samassa, b) mulla ei valitettavasti ole edes tallella lähdekoodeja jotka täsmäisivät julkaistujen exe:jen kanssa.

EDIT:

7.2.2021: Latauslinkit olivat olleet vuosia toimimatta. Laitoin pelin GitHubiin ja uudistin linkit. Koodi on vuosia vanhaa, en usko että tulee uutta kehitystä enää tehtyä.
8.2.2021: Lisätty linkki YouTube-videoon.


Re: SunBEAM

Posted: Sun Jul 26, 2009 5:46 pm
by MaGetzUb
Itseltäni löytyy tämä tietokoneeltani, täytyy kyllä sanoa että toteutus on aivan loistava, varsinkin valikot. Ja tätä jaksaa kyllä hakata tekemisen puutteessa. :) Se vaan kaihertaa, että valoa ei lasketa reaaliajassa.. Tuostahan olikin puhetta wanhoilla foorumeilla. ;)
EDIT:

Etkös laskenutkin valon kulman tähän tyyliin?

Code: Select all

Valonkulma = Seinänkulma - Valonkulma
Eikös tämäkin ole yksi ratkaisu?

Code: Select all

Valonkulma = Seinänkulma*2-Valonkulma
[/edit]

Re: SunBEAM

Posted: Sun Jul 26, 2009 5:53 pm
by kaneli2000
Mahtavaa.

Re: SunBEAM

Posted: Sun Jul 26, 2009 10:15 pm
by Jare
programmer of DSG wrote:
EDIT:

Etkös laskenutkin valon kulman tähän tyyliin?

Vähän eri näköinen tuo mun lauseke on:

Code: Select all

d=WrapAngle(TörmäyskohteenKulma-(d-TörmäyskohteenKulma))
Tuossa siis d on valon kulma. Tuo lauseke taitaa toimia ihan samalla tavalla kuin tuo toinen laittamasi esimerkki.
kaneli2000 wrote:Mahtavaa.
Kiitos.

Re: SunBEAM

Posted: Sun Jul 26, 2009 10:51 pm
by MaGetzUb
Jare wrote:Vähän eri näköinen tuo mun lauseke on:

Code: Select all

d=WrapAngle(TörmäyskohteenKulma-(d-TörmäyskohteenKulma))
Itseasiassa, tuohan ajaa saman asian, kuin tuo: Valonkulma = Peilinkulma * 2 - Valonkulma. Mutta WrapAnglea ei kyllä pitäisi tarvita. :D
Oletkos ajatellut ruveta tekemään SunBeam2? :)

Re: SunBEAM

Posted: Mon Jul 27, 2009 1:01 am
by Jare
programmer of DSG wrote:Itseasiassa, tuohan ajaa saman asian, kuin tuo: Valonkulma = Peilinkulma * 2 - Valonkulma. Mutta WrapAnglea ei kyllä pitäisi tarvita. :D
Oletkos ajatellut ruveta tekemään SunBeam2? :)
Noh, tuo koodi nyt on miten on. En ole sitä jaksanut enempää pohtia sen jälkeen kun olen sen joskus saanut toimimaan.

Ei ole oikein saumaa tuolle 2.0-versiolle (tosin harkinnassa on ollut). Pari muuta koodausprojektia veisi jo muutenkin kaiken vapaa-ajan, jos niitä täysillä tekisi.

Niin, ja kun aiemmin mainitsit tuosta reaaliaikaisuudesta, niin se olikin jo pelin valmistuessa pienenä toiveena, mutta tyssäsi lähinnä siihen, kun säde lasketaan tavalla, jossa sen liikenopeus heittelee kokoajan riippuen törmäystenmäärästä, niin samaan soppaan ei pystynyt järkevää säteen piirtoa toteuttamaan. Oisihan sen toki voinut tehdä jotenkin jälkeenpäin...

Edit: Enivei, ainakin nykyisellä toteutuksella valoa ei kuitenkaan saisi laskettua samanaikaisesti kun peilejä lisäilee (liian raskasta). Ajattelin tuossa vain että valon liikkumisen voisi nähdä. Mut tää on nyt näin miten on. :/

Re: SunBEAM

Posted: Mon Jul 27, 2009 7:50 pm
by JATothrim
Reaaliaikaisuudesta harmi, mutta kuitenkin mahtava peli. Minulle tuttu jo vanhoilta foorumeilta nimittäin. :) LinesIntersect (cbSDK) funktiota tuunamalla keksin version, joka tekee aivan oikean raycastin toiselle janalle.

Re: SunBEAM

Posted: Sun Feb 07, 2021 7:44 pm
by Jare
Negroan tätä topikkia ihan vain todetakseni että laitoin pelin GitHubiin ja päivitin aloitusviestiin latauslinkit jotka olivat olleet toimimatta jo vuosia. Julkaisin myös lähdekoodin.

Re: SunBEAM

Posted: Mon Feb 08, 2021 10:10 am
by valscion
Huikeeta! Kiva kun päivität vanhoja projekteja GitHubiin, on hauska nähdä minkälaisia pelejä sitä on tehty aikoinaan :)

Re: SunBEAM

Posted: Wed Feb 10, 2021 6:20 am
by Jare
valscion wrote: Mon Feb 08, 2021 10:10 am Huikeeta! Kiva kun päivität vanhoja projekteja GitHubiin, on hauska nähdä minkälaisia pelejä sitä on tehty aikoinaan :)
Kiitos paljon! :) Hyvä näitä on jonnekin laittaa saataville, kuitenkin ovat ihan pelattavia pelejä, ja toisaalta tulee samalla varmuuskopioitua, jos vaikka oma kovalevyni hajoaisi. Ja GitHub on siitä kiva, että ei maksa mitään, joten ei tule vuosien päästä mieleen luopua siitä kulujen säästämiseksi.

Re: SunBEAM

Posted: Fri Feb 12, 2021 10:03 am
by valscion
Niinpä! Vanhoilla CoolBasic-peleillä on kans itselleni paljon nostalgia-arvoa kun kaiholla muistelee, miten yksinkertaista vielä aikanaan oli päästä alkuun pelin teossa CB:n avulla