Golden Demon-RPG. Versio 1.2

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
User avatar
KillBurn
Advanced Member
Posts: 339
Joined: Wed Aug 29, 2007 5:02 pm

Re: Golden Demon-RPG

Post by KillBurn »

Peli on nyt ladattavissa.Toivottavasti mitään suuria bugeja ei enää löydy.
Muistakaa lukea tutoriaalit ja kysellä jos tulee ongelmia.
Lataa v:1.0
http://files.filefront.com/Golden+Demon ... einfo.html
Sumu Games: Sam, Ur eye!
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Golden Demon-RPG

Post by CCE »

Huh,
ensinnäkin peli latasi todella kauan, samaa luokkaa oman raycasterini kanssa, ja se sentään latasi todella kauan :O
Peli oli varsin sekava, heti vihuja alkoi rynnimään päin verenhimoisina, nyrkeillä yritin pistää vastaan mutta vahingossa klikkasin karttanappulaa, siitä vilkaisin niitä tutoriaaleja(oli muuten jännästi piilotettu).
Peli pysähtyi kun avasin tutoriaalit, mutta vihu vain jatkoi hakkaamista, lyöden ohi jokaisen iskun. Luin tutoriaalit, palasin peliin ja kuolin.

Ehdottaisin siis että tekisit peliin hieman loivemman oppimiskäyrän, jotta aloittelijat saisivat pelistä paremmin kiinni.
Niin ja liikkuminen oli hölmö, laita mielummin pelaajan suunnasta riippumaton liikkuminen. Mutta kelpo musat oli :)
User avatar
KillBurn
Advanced Member
Posts: 339
Joined: Wed Aug 29, 2007 5:02 pm

Re: Golden Demon-RPG

Post by KillBurn »

CCE wrote:Huh,
ensinnäkin peli latasi todella kauan, samaa luokkaa oman raycasterini kanssa, ja se sentään latasi todella kauan :O
Peli oli varsin sekava, heti vihuja alkoi rynnimään päin verenhimoisina, nyrkeillä yritin pistää vastaan mutta vahingossa klikkasin karttanappulaa, siitä vilkaisin niitä tutoriaaleja(oli muuten jännästi piilotettu).
Peli pysähtyi kun avasin tutoriaalit, mutta vihu vain jatkoi hakkaamista, lyöden ohi jokaisen iskun. Luin tutoriaalit, palasin peliin ja kuolin.

Ehdottaisin siis että tekisit peliin hieman loivemman oppimiskäyrän, jotta aloittelijat saisivat pelistä paremmin kiinni.
Niin ja liikkuminen oli hölmö, laita mielummin pelaajan suunnasta riippumaton liikkuminen. Mutta kelpo musat oli :)
Suosittelen kokeilemaan uudestaan. Se on alku on vähän hankala, mutta kun muutaman levelin saa ja kehittää hahmoaan, niin peli helpottuu jonkin verran. Jotta pääsisitte alkuun, niin ekan tehtävän saa saa tyypiltä lähellä aloitus paikkaa.

Tuommoinen eri näppäimestä eri suuntaan liikkuminen on mielestäni tosi huono. Musat ei ole itse tehty :(
Sumu Games: Sam, Ur eye!
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Golden Demon-RPG

Post by -Z- »

Itse en kestä tuollaista pelaajan suunnasta riippuvaista liikkumista hiiriohjatuissa peleissä! Lataan nyt kuitenkin ja arvostelen hetikohta.

Noniin, sitä arvostelua: Tuo liikkuminen ei ollutkaan tässä pelissä niin karmea kuin odotin, mutta huono kuitenkin. Grafiikasta todella paljon oli selvästi lainattua, ja tämä on mielenkiintoista siksi että yhtään missään ei anneta tunnustusta kuvien alkuperäisille tekijöille, tai ainakaan en näitä löytänyt. Grafiikka oli lainattuja osia lukuunottamatta keskinkeraista. Musiikinkin mainitsit olevan lainattua, (Lähdettä et taaskaan kertonut) ja se olikin melkein kuunneltavaa. Itseääntoistavaa ja liian rauhallista. Mutta mikä todella kaatoi pelin oli lukuisat virheet - Suhteellisen mielivaltaisesti sijoitellut nappulat, aivan jatkuva vihollisvirta paikassa kuin paikassa, kunnollisen inventoryn puute, useammat typot kuin jaksan muistaa (Ja huono kielioppi ylipäätään) kuten prize(Palkinto :- D) > price ja jevel > jewel , hiiren olinpaikkatunnistuksen toimivuus (Useimmiten kaiken saattoi aktivoida klikkaamalla reilusti yläpuolelle), tavaroiden pudotuksen kökköys (Pakko poistua pikanäppäimestä ettei poimi samaa tavaraa heti uudestaan, rahaa ei saanut oikein mistään, kakkosaseen tietoja ei nähnyt kuin vaihtamalla sen ykkösaseeksi ja monet muut pienet ja isot mokat sekä aivopierut. Tämä peli on malliesimerkki siitä, miten omaa peliään pitäisi testailla, ja miettiä että voisiko sen ja sen toteuttaa pelaajaa miellyttävämmällä tavalla. Kouluarvosanaksi antaisin 6½:n.

Ps. Mitään ykkösquestissa vaadittuja velhoja ei idästä löytynyt, ainoa löytämäni luola oli suoraan pohjoiseen pelaajasta. Kuolin siellä kun tajusin liian myöhään ottavani hehkuvasta lattiasta damagea - mitään vahingonottoääntä pelistä ei löydy.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
User avatar
KillBurn
Advanced Member
Posts: 339
Joined: Wed Aug 29, 2007 5:02 pm

Re: Golden Demon-RPG

Post by KillBurn »

Onko Peli tosiaan huono? Ilmeisesti yli vuoden työ on ollut turhaa. Olisi pitänyt koodata vanha pelimoottori uudestaan, niin noista pikku aivopieruista olisi päästy eroon, vaikka jotenkin ne ei itseä haitannut ollenkaan. Muutama tile ja efekti on RPG-makerista, ne on tietääkseni ilmaisia(Itse olisin tehnyt paremmat, jos olisin jaksanut :x ). Kuitenkin 85 % grafiikoista on itse tehty.
Alku on vaikea, mutta peli paranee huomattavasti sen jälkeen, siksi kerron tarkasti miten sen alun pääsee.
Ensin kävelette ylöspäin äijän luo, joka antaa tehtävän pelastaa shamaani luolasta. Jos Kartta valikossa klikkaa questia, niin karttaan ilmestyy nuoli minne pitää mennä. Luola on suunnilleen kaakossa se on aika iso luola ja shamaani sen toisessa päässä. Juttele shamaanille ja palaa leiriin.
Shamaani neuvoo menemään ylös vuoristoon (sinne minne -Z-meni) siellä Golden Demon pistää mutkia matkaan. Eikun takaisin shamaanin luo ja... toivottavasti vielä jaksatte kokeilla.
Pelin tekeminen oli kova homma.(Näin pitkä viesti toisenlaisen kommentin toivossa :) )
Sumu Games: Sam, Ur eye!
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Golden Demon-RPG

Post by -Z- »

Noh, en nyt tosiaankaan sanoisi, että peli on huono - Kaikki pikkuvirheet vain kaatoivat sen. Kokeilen peliä vielä tänään myöhemmin uudestaan, ja katson josko pääsisin puusta pitkään. Jos joskus suunnittelet tekeväsi jatko-osan pelille, niin viimeistele se paremmin! Nuo virheet kun eivät oikeasti ole edes virheitä - vain asioita, jotka olisi voinut tehdä toisin!

Ps. Mututuntumalta sanoisin, että RPGMaker on maksullinen. Siitä on toki se joku ilmainen piraattiversio, muistaakseni.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Golden Demon-RPG

Post by Awaclus »

-Z- wrote: Ps. Mututuntumalta sanoisin, että RPGMaker on maksullinen. Siitä on toki se joku ilmainen piraattiversio, muistaakseni.
Se on käännetty maksullisesta Japanin kielisestä versiosta enkuksi, enkku on ilmaislevityksessä laittomasti.
Guest

Re: Golden Demon-RPG

Post by Guest »

Dodih, tässä arvosteluni:

//Grafiikka:
Hieman vaihtelevaa.Hahmot ja osa ympäristöä näyttää hienolta, mutta käyttöliittymä kaipaisi hieman siistimistä.
Myös resoluutiota olisi voinut nostattaa hieman sekä kenttäsuunnittelua parantaa. Tällä hetkellä jotkut paikat ovat hieman autioita. Englannin kieli-oppiin kannataisi panostaa enemmän (whit->with mm.)
(7)

//Äänet
Musiikki on tunnelmallista ja efektit toimivat.Ei löydy mitään moittimista, mutta ei se mitään mullistavaakaan ole.
(8)

//Pelattavavuus
Pelin ristiriitaisin osa. Hyvin suunniteltu ja periaatteessa koukuttavaa hommaa, mutta toteutus iskee päin naamaa
heti alkumetreillä. Käyttäjäystävällisyyttä ei löydy ja ohjeetkin ovat kadonneet jonnekkin. Liian suuri osa pelin oppimisestä kuluu
testaamiseen, esimerkiksi taikojen numeroita ei tunnu löytyvän mistään. Tuntuu kuin tekijä tietää pelissä mitä pitää tehdä, mutta ei ole kertonut sitä muille. Taisteleminen toimii hyvin tosin ja levuttaminen on koukuttavaa hommaa. Pelin suurin moka
on ehdottomasti hyökkäilevät viholliset, missään ei saa hetkeäkään rauhaa ja hirviöitä ilmestyy koko ajan lisää.Myös tavaroiden
hajoaminen muutamasta iskusta ärsyttää. Pelistä ei onneksi löydy montaakaan pahaa bugia ja se pyörii hyvin mun nuhapumpullani.
(8)

//Yhteenveto
Potentiaali löytyy vaikka kuinka paljon, mutta toteutus vain ei toimi hyvin.
(8-)

Suosittelen kehittämään peliä vielä vähän ja tästä voisi tulla hyvä arpg. ;)
_machine
Newcomer
Posts: 14
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:19 pm

Re: Golden Demon-RPG

Post by _machine »

Guest wrote:Dodih, tässä arvosteluni:...
Unohdin sitten kirjautua sisään...

Lisäisin tuohon vielä, että hahmonkehitys on toteutettu hyvin ja se on mukavan koukuttavaa puuhaa :)
[PC][Wii][GC][N64][GBC]
-Up the Irons!
User avatar
KillBurn
Advanced Member
Posts: 339
Joined: Wed Aug 29, 2007 5:02 pm

Re: Golden Demon-RPG. Versio 1.2

Post by KillBurn »

Hieman kesti tämä uuden version valmistuminen, mutta ei se haittaa.

Uusia Kuvia.
http://s857.photobucket.com/albums/ab13 ... n%20Demon/

Lataa Golden Demon V.1.2

Uutta edelliseen:
-Ennen pelin alkua saat "ostaa" hahmolle lisää energiaa, taikaa tai kykypisteitä.
-Taikojen valintaruutu. Helpottaa ja nopeuttaa taikojen valitsemista.
-Pelin alku on paljon helpompi kuin ennen, jotta aloittelijat pääsisivät peliin paremmin sisään.
-Amulettipussi. Voit kantaa useaa amulettia kerralla mukana.
-Alttarit. Alttarit antavat hetkellisiä bonuksia. Esimerkiksi täydet energiat, hetkeksi tupla kokemuspisteet tai voiman tuplauksen.
-Kauppiaalla voit korjauttaa tavarasi tai itsesi.
-Uusia tavaroita
-Lukuisia bugeja korjattu.
-Optionssista voit valita pysähtyykö peli sub-valikossa vai ei, hiirestä riippumaton liikkumis systeemi ja pelin graafisen ulkoasun muuttaminen
-Monia pikku-uudistuksia mm. parempi hahmonkehitys, parannellut taiot, lyömisanimaatio, loppareita paranneltu.
Sumu Games: Sam, Ur eye!
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Golden Demon-RPG. Versio 1.2

Post by Jonez »

Joko olen täydellinen noobi, tai sitten edellisen version aloitus oli painajaismaisen vaikea, koska en voi tämänkään version aloitusta sanoa helpoksi. Mielestäni pelien alkujen täytyy olla "liian helppoja", jotta pelaaja pääsee sisään peliin, juonesta kiinni ja saa vähän tuntumaa. Ei niin että tappajahämähäkki hyökkää sekunnin kuluttua kun täysin uppo-outo peli on alkanut.

Itse haen yleensä RPG:ltä hyvää juonta ja tunnelmaa, enkä siitä taistelusta niin paljoa välitä. Luulen että tämän pelin "ongelmana" on se, että pelissä ei ole minkäänlaista aloitusta, vaan tulee tunne että pelaaja heitetään keskelle ei-mitään, josta sitten lähdetään randomisti tekemään tehtäviä ja etsimään papparaisia läheisistä luolista (Miksi muuten ekaan tehtävään liittyy aina luola jollain tapaa?)

Hyvä rpg-peli on hienolla grafiikalla ja musiikilla varustettu interaktiivinen tarina, jonka henkilöhahmot kehittyvät (en tarkoita expaamista) juonen mukana. Joidenkin henkilöhahmojen välillä on kemiaa, pahikset ovat klassisen pahoja, omaperäisiä, ja paljastuvat lopussa vähintään päähenkilön kumminkaimaksi. Rpg-pelimaailman täytyy olla syvä, täynnä uusia ulottuvuuksia, eikä repäisty mistään J.R.R.Tolkienin kirjasta. En osaa kommentoida tämän pelin juonesta muuta kuin että alun perusteella sitä ei näyttänyt olevan.

Rpg-pelin taistelusysteemi on parhaassa tapauksessa helppo oppia, mutta monipuolinen, mielellään omaperäinen, sekä sisältää ehdottomasti taktisia ominaisuuksia. Tämän pelin taistelusysteemi... No vaikutti siltä että se tappajahämäkki tuli sieltä sivulta aina kun sitä huvitti, eikä minulla ollut mahdollisuuksia joko a) väistää (siis sen reviiriä) tai b) paeta. Ainoa mitä pystyin tekemään oli hiiren 1-nappulan rämppääminen (loitsut eivät nähtävästi toimineet. Ehkä niitä ei ollut?)

Pelin "levelaus-systeemi" (en valitettavasti tiedä vastaavia suomenkielisiä korrekteja termejä) jäi minulle täysin tuntemattomaksi (koska en viitsinyt pelata peliä kauaa), joten siitä en sano mitään.

Tässä pelissä oli, kuten -Z- sanoi, liikaa pieniä virheitä, jotka eivät ainakaan nostaneet halua jatkaa pelin pelaamista. En tarkoita virheillä bugeja, vaan enemmänkin "sen jonkin" puutetta.

Palaan juoneen. Kuten sanoin, en tiedä siitä mitään, mutta se voisi mennä esimerkiksi suunnilleen näin: Pelihahmo aloittaa idylliseltä ja rauhalliselta alueelta. Pieni selostus menneestä ja miksi ollaan tässä, mutta ei tietenkään tuputeta sitä pelaajalle, vaan kerrotaan se hienovaraisesti. Esim: pelaaja katsoo päiväkirjaansa josta seuraa pieni flashback menneeseen (iloa, kohtaaminen, tapaturma, menetys). Juoni jatkuu, tulee tapahtuma joka muuttaa asiat. Vasta tässä voivat kunnon taistelut alkaa. Pelaaja joutuu lähtemään (vangitaan? Lähtee vapaaehtoisesti? Kotikylä poltetaan -> kosto?) ehkä jonkun kaverinsa kanssa. Alussa ei tiedetä vastausta kysymykseen: "miksi". Vasta pelin edetessä, kun juoni syvenee, saadaan selville mitä lopulta pitää tehdä. Pelin keskiosassa / loppuosassa tietenkin jonkinlainen juonenkäänne. Lopussa taistelu pääpahista vastaan (joka onkin SINÄ ITSE, tai jotain muuta yhtä järkyttävää).

Tässä tuli paljon asiaa, josta osa ei suoranaisesti edes liittynyt peliisi. Teki vain mieli sepustaa rpg-peleistä.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
User avatar
KillBurn
Advanced Member
Posts: 339
Joined: Wed Aug 29, 2007 5:02 pm

Re: Golden Demon-RPG. Versio 1.2

Post by KillBurn »

Ei ei. Tämä peli ei yritä olla mikään hirveä juonijärkäle, vaan aivot narikkaan tyylinen action-RPG, niinkuin Diablo. Pelissä on panostettu taisteluun, liikeisiin ja ennekaikkea hahmon kehitykseen(levelaukseen). liikkeitä ei ole alussa mutta muutaman vihun tappamisen jälkeen saa jo levelin. Tabista saa esille kyvyt joita voi kehittää ja shift:stä saa sen käyttöön. R-näppäimestä saa esiin hahmon tilastot. Toki pelissä juonikin on mutta se ei heti alussa valkene.

@Jonez. Mihin asti pelasit, ensimmäiseen loppariin? Ei. Ensimmäisen tehtävän loppuun? Ei. Mille levelille? Hieman enemmän voisit peliin tutustua ennen arvostelua, Vaikka ihan järkevää tekstiä olit kirjoittanut. Meillä taitaa olla erilaiset käsitykset roolipeleistä :)

En tarkoita etteikö tässä olisi paraneltavaa, mutta tässä ei tarvita hirveästi juonta.
Veljeni meni pelin läpi kolmesti ja tykkäsi paljonkin, mutta eihän Diablokaan kaikkiin uponnut.
Last edited by KillBurn on Fri Oct 09, 2009 3:49 pm, edited 1 time in total.
Sumu Games: Sam, Ur eye!
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Golden Demon-RPG. Versio 1.2

Post by Jonez »

Tosiaan, en pelannut peliä tarpeeksi jotta olisin voinut siitä kunnollisen arvostelun tehdä. Ja tuo "ideaali-rpg" josta puhuin perustuu enemmänkin omiin mielipiteisiini ja kokemuksiin rpg:istä.

Mutta olen kuitenkin sillä kannalla, että tuossa sinun rpg:ssä, oli sillä sitten minkälainen tyyli tahansa, pitäisi olla "liian" helppo aloitus, jossa pelaaja saatetaan peliin sisälle oikein kädestä pitäen. Kaikissa vähänkin pidemmissä peleissä kuuluisi olla. Peli voi hyvin alkaa vaikka toimintakohtauksesta, mutta edelleen tuo väitteeni (omasta mielestäni) pätee.

Esimerkiksi monet pelit jotka alkavat suoraan toiminnasta tekevät siitä alun toiminnasta eräänlaisen tutoriaalin, jossa voi olla pieni mutta ei todennäköinen mahdollisuus kuolla. Sain muiden viesteistä sen käsityksen, että pelissä itse asiassa oli jonkinsortin tutoriaali, mutta itse en sitä noin viiden kuoleman jälkeen onnistunut löytämään (kuten sanoin, ehkä olen vain noobi. Toisaalta, ehkä pelin pelimoottorin luonteen takia eri koneilla on erilainen, suhteessa vaikeampi/helpompi pelikokemus.)

Ainiin, voisin mainita ihan selkeästä bugista jonka huomasin: aina kuoleman jälkeen se punainen "sait-iskun"-kuva jää pysyvästi ruudulle.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
User avatar
KillBurn
Advanced Member
Posts: 339
Joined: Wed Aug 29, 2007 5:02 pm

Re: Golden Demon-RPG. Versio 1.2

Post by KillBurn »

Jonez wrote: Ainiin, voisin mainita ihan selkeästä bugista jonka huomasin: aina kuoleman jälkeen se punainen "sait-iskun"-kuva jää pysyvästi ruudulle.
Ei se ole bugi. Jos energiat on vähemmän kuin 60 niin se jää näkyviin, muistuttamaan vahäisestä energiasta.
Minkäläiset statsit ostit? Olen hyväksi havainnut ottaa 290 hp 150 mp ja 1 pts. Pelin ensimmäisen kerran alkaessa pitäisi aueta kartta, jossa tutoriaalit sivussa. Sieltä näkee jotain vinkkejä esim kontrollit, olisin voinut vähän paremmat tehdä, mutta kait noillakin pärjää. Olihan sinulla miekka equipattu? jos ei niin paina q:ta. Ei pelin alkua paljon viitsisi helpottaa, Koska liian helpot action-rpg pelit on tylsiä.
Sumu Games: Sam, Ur eye!
Tuxu
Member
Posts: 81
Joined: Tue Oct 14, 2008 5:54 pm
Location: Jyväskylä
Contact:

Re: Golden Demon-RPG. Versio 1.2

Post by Tuxu »

Ihan jees peli. Hieno grafiikka ja tunnelmalliset musiikit. Mutta tuo alku oli kyllä sekava. Kiertelin aluksi koko kartan läpi ja levutin ukkoni levelille 9. Sitten vasta tajusin palata alkupaikkaan, löytää sen jätkän ja tehdä ekan questin. Sen jälkeen huomasin, että siellä kartan reunassa oli ne tutoriaalit ja kaikki muut... Sitten en enää jaksanut, vaan lopetin...

Mutta ihan hyvä, näin ensisilmäyksellä. Kontrollit oppii pienen kokeilun jälkeen, vaikka ne aluksi näytti vaikeilta. Tuo alku on tosiaan vähän epäselvä, mutta nyt kun pääsin kiinni pelistä, niin alkoi sujua. Pelailenpa tän loppuun paremmalla ajalla.

Hyvää työtä oot kuitenkin tehny :--)
aivot pohtii ja raksuttaa
TuxuGames | Projektiblogi
Lobodomy
Member
Posts: 77
Joined: Tue Sep 09, 2008 6:11 pm
Location: Pälkäne

Re: Golden Demon-RPG. Versio 1.2

Post by Lobodomy »

Mielestäni tosi hieno. Tulee Diablo mieleen.
ezbe
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 93
Joined: Fri May 08, 2009 6:53 pm

Re: Golden Demon-RPG. Versio 1.2

Post by ezbe »

Eksyinpä taasen pitkästä aikaa voorumeille saakka ihmettelemään menoa. Kaikenlaista projektia näkyy taas pukanneen, mutta jostain syystä tämä vaikutti keskimääräistä mielenkiintoisemmalta (tarkoittaa omalla kohdallani, että vaivaudun jopa lataamaan ja kokeilemaan peliä). Eilisiltainen pikku "testipelini" vierähti noin puolentoista tunnin sessioksi, mikä lienee pisin aika mitä olen mitään CB-peliä koskaan pelannut. Tämä kertonee jo subjektiivisesta laadusta jotakin.

Pelimekaniikka toimii (jos pitää lajityypin peleistä), mutta pieniä napinan aiheitakin löytyy vielä. Kriittisiin (pelin kaataviin) bugeihin en törmännyt kertaakaan. Suosittelisin kuitenkin lämpimästi vähintäänkin viimeisten bugien korjausta ja pientä "yleistä viilailua" käyttöliittymän suhteen, niin omasta mielestäni tämä on jo yksi parhaista cb-peleistä koskaan. Kannattaako näin pitkään ja pitkälle tehtyä projektia jättää lojumaan keskeneräiseksi? (sanoo henkilö, joka ei oikeasti ole kunnolla viimeistellyt ja viilannut loppuun saakka yhtäkään harrasteprojektiaan :roll: )

Tiedän omasta kokemuksesta että hyvien graafikoiden (jotka vielä suostuvat työskentelemään ilmaiseksi) löytäminen on hyvin vaikeaa. Grafiikoista taidettiin ketjussa napista, nykyiset grafiikatkin kyllä toimivat, mutta toki paremmat grafiikat parantaisivat pelin immersiota (grafiikallahan suurin osa nykypeleistäkin myydään, vaikka pelimekaniikka olisi suoraan 80-luvulta).

Aiempia versioita (<1.2) en ole pelannut, mutta alkuun peli tuntui todella naurettavan helpolta. Ainakin ensimmäiset 9 leveliä hahmolle hakkasi tuosta vain, käyttämättä ainuttakaan health-potionia tai taikoja. Haastetta rupesi tulemaan vasta myöhemmin, kun voimakkaampia vihollisia alkoi ilmestyä pitkin karttaa. Ehkä tasaisempi vaikeustason nousu olisi paikallaan?

Pelatessani keräsin vähän listaa räikeimmistä bugeista ja joistakin puutteista (enemmänkin muistaakseni keksin, mutta käsillä oli vain vanha kirjekuori ja huonoteräinen lyijykynä...), toki osaan näistä kannattaa suhtautua vain minun mielipiteinäni:


Yleistä kitinää:
  • -Pelaajalle tulisi antaa mahdollisuus pelata ikkunoituna, vaikka valtaosa luultavasti haluaakin käyttää fullscreeniä. Jos olisin voinut pelata ikkunoituna, olisin pystynyt paremmin tekemään muistiinpanoja pelistä tätä palautetta varten (jatkuva alt-tabilla vaihtelu fullscreen-sovelluksesta työpöydälle ja takaisin olisi ärsyttävää)
    -Samoin näppäinten vaihtamiseen tulisi olla mahdollisuus, vaikka peruslayout ainakin omalla kohdalla oli pienen totuttelun jälkeen kohtuu toimiva (Dwarf Fortressia mättäessä on tottunut hieman omituisiin/hankalahkoihin käyttöliittymiin), ei se välttämättä kaikille sovi
    -Manuaaliin tms. jonkinlainen lista esineistä. Koska armorit katoavat pudotettaessa, saattaa alkuun pudottaa hyvänkin panssarin paremman näköisen, mutta todellisuudessa huonomman takia
    -Hieno tausta alkuvalikossa, mutta mikäli et ole kysynyt oikeuksien omistajan lupaa ko. kuvan käyttöön, kannattaa se vaihtaa. Vaikka peliä ei rahasta myydäkään, on vähintäänkin moraalisesti arveluttavaa (ja todennäköisesti tekijänoikeusrikos, vaikken varma olekaan) levittää luvatta taiteilijan työtä.
Itse pelistä:
  • -Pelaajan sijainti näkyviin kartalla. Ärsyttävää koittaa edetä kohti quest-luolastoa, ja huomata juosseensa siitä ohi jo pitkän matkaa sitten
    -Esineiden statsit tulisi nähdä jo niitä osoittaessa (siis kun niitä ei ole vielä poimittu), myös "ei-valittuna" olevan aseen statsit olisi hyvä nähdä vaihtamatta asetta
    -Lyömisen voisi laittaa toimimaan myös hiiren nappi pohjassa, jatkuva näpytys taistelutilanteessa välillä ärsyttävää
    -Amuletteja pudotellessa ja poimiessa huomasin että joskus inventaariossa olevat amuletit vaihtavat tyyppiään (kaikista kolmesta "säilössä" olevasta amuletista tulee samantyyppisiä), mahdollisesti niitä saattoi ilmestyä jopa lisää tyhjästä (en ole aivan varma tästä)
    -Levelien expavaatimukset tuntuivat välillä kasvavan oudosti. Leveliltä toiselle saatettiin vaatia välillä muutama sata exp-pistettä ja seuraavaksi useampi tuhat, sitten taas vähempi(Tästäkään en ole aivan 100% varma)
    -Inventaarion yms. välillä hyppiminen tuntuu bugaavan, esimerkiksi kartasta pääsee siirtymään potioneita sisältävään inventaarioruutuun, mutta ei takaisin.
    -Juostessa (ainakin sivusuunnissa, en nyt muista tapahtuiko pystysuunnissa) pelihahmo liikkuu hieman vinottain, ei suuren suuri ongelma, mutta hämäävää (ja tämänkin takia voi juosta ohi quest-paikoista, kun pelihahmo ei edennytkään viivasuoraan)
    -Monsterit saisivat pudottaa useammin rahaa kuin esineitä (koko session aikana minulle kertyi alle 150 rahaa), kannattanee tutustua esim. Diablo 1:n suunnittelutiimin "monster-piñata"-ideaan, eli pelaajaa palkitaan jatkuvasti vähintäänkin pienillä rahasummilla ja "huonommilla" esineillä
Questeista:

En edes tiennyt pelissä olevan questeja, ensimmäisen tunnin ajan vain kuljeskelin pitkin karttaa tappaen monsuja, meninpä pari luolastoakin "läpi". Vasta foorumeilta tarkemmin threadia lukiessani huomasin maininnan questeista. Pelaajaa tulisi "ohjata" paremmin questien luo (vaikkapa niin, että aloitusquestin saa jo heti pelin alkaessa suoraan).

Quest-systeemi tuntuu bugaavan enempi kuin mikään muu pelissä: kun olin saanut ensimmäisen questin, lähdin pelastamaan shamaania luolastosta. Tämä meni ihan ok, tosin jostain syystä onnistuin kulkemaan shamaanin huoneen ohi monta kertaa, ennen kuin löysin hänet. Palasin alkuleiriin ja sain toisen questin. Tällä kertaa tuli mennä pohjoisen vuoristoon. Paikalle saapuessani pomo-monsteri ilmestyi, mutta katosi kokonaan näkyvistä (ei näkyvää ruumista tms.) jo muutaman lyönnin jälkeen. Samalla havaitsin karttaruutuun ilmestyneen uusia questeja (ruumiinosat). Suoritettu quest voisi hävitä, jotta se ei jää hämäämään.

Idässä oli lähin paikka jossa yksi ruumiinosa sijaitsi, joten lähdin sitä kohti. Paikalta löysin alttarin, joka hävisi ilman mitään viestiä. Ei tietoa oliko quest suoritettu vai ei. Lähdin kuitenkin länteen, aavikolla sijaitsevaan linnaan, josta seuraava quest löytyisi (btw, labyrintti näkymättömillä seinillä oli hieman ärsyttävähkö, joskaan ei mitenkään vaikea). Linnan viimeisissä huoneissa tuli vastaan jonkinlainen pomohirviö, jonka onnistuin tappamaan (taisi olla ensimmäinen kerta pelin aikana, kun jouduin käyttämään health-potioneita, lvl muistaakseni 10). Tällä kertaa jäi näkyvä ruumis, mutta minkäänlaista esinettä tai tietoa questin suorittamisesta en saanut.

Loppujen lopuksi päädyin palaamaan takaisin shamaanin luokse, joka ilmeisesti vasta nyt antoi minulle ruumiinosiin liittyvät questit. Olisiko nyt täytynyt käydä hakkaamassa aavikkolinna uudestaan läpi, mukaanlukien pomohirviö? Kartalla näkyvät tiedot questeista eivät muuttuneet miksikään. Kello oli jo kuitenkin sen verta paljon, että päätin olla lähtemättä suorittamaan niitä uudelleen ja annoin pelin olla. Jos tylsyys iskee jossain vaiheessa, niin saatanpa kuitenkin vielä kokeilla jatkamista.
User avatar
KillBurn
Advanced Member
Posts: 339
Joined: Wed Aug 29, 2007 5:02 pm

Re: Golden Demon-RPG. Versio 1.2

Post by KillBurn »

Juuri tämän takia näitä pelejä jaksaa tehdä(Kunnon kommentit). Pelihän on aloitettu joskus kaksi vuotta sitten, joten siitä johtuen pelimoottorin, grafiikkojen ja juonen laatu voi heitellä. Yleisesti olen tyytyväinen, että sain edes projektin valmiksi. Tosin viimeinen loppari ja hahmonkehitys ovat myös näkemisen arvoisia. Asioihin mihin olisi vielä pitänyt panostaa, on ilmeisesti heikko tutoriaali ja pelaajan puutteellinen opastaminen oikeisiin paikkoihin(no nyt tiedän).
@ ezbe
Ikkunoituna yö ei toimi, koska toteutin sen screengammalla, siksi ei peliä voi pelata ikkunoituna. Tutoriaali tosiaan olisi paikallaan, ehkä vielä joskus julkaisen how to play golden demon-dokumentin. Kartaan ei saa näkyviin oikeaa hahmon sijaintia, koska minikartta ja pelimaailma eivät ole samassa suhteessa. Esineet ja tavaravalikot ovat aiheuttaneet kaikkein suurinta päänvaivaa koko projektissa, kiitos purkkaisan toteutuksen. Versiossa 1.2 ne sentään on siedetävässä kunossa , vaikka armoreita ei kannata huvikseen pudotella amulettipussiinkin bugin sain mukaan :D . Ennenhän tavaroiden arvot muuttuivat miten sattuun. Viholliset tosiaan saisivat antaa enemmän rahaa ja vähemmän hyper-tavaroita.

Quest systeemi ei bugaa ;) , mutta vähän ehostusta siinä olisi. Sen kohdan missä golden demon käy tuhoamassa sen sauvan, sen olisin saanut toteuttaa selkeämmin. Sen jälkeen voi toki mennä jo keräämään ne osat ennen shamaanille puhumista(tosin se auttaa pysymään juonessa mukana). Jos lopparin musiikki alkaa kuulumaan, niin tapa loppari (niinkuin teitkin), ja sen päälle ilmestyy sauvan osa, ota se(vai jäikö se lapparin alle :?: ).

Mites onko jollain jotain muita kysymyksiä? Onko kukaan pässyt peliä läpi?
Sumu Games: Sam, Ur eye!
ezbe
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 93
Joined: Fri May 08, 2009 6:53 pm

Re: Golden Demon-RPG. Versio 1.2

Post by ezbe »

Kartaan ei saa näkyviin oikeaa hahmon sijaintia, koska minikartta ja pelimaailma eivät ole samassa suhteessa.
Ei tuo mahdotonta pitäisi olla, vaatii vain koordinaatistomuutoksia (vektori * skalaari) ja erilliskäsittelyä eri kartoille ("overworld"han koostuu kahdesta erillisestä tilemapista?).
Quest systeemi ei bugaa ;) , mutta vähän ehostusta siinä olisi. Sen kohdan missä golden demon käy tuhoamassa sen sauvan, sen olisin saanut toteuttaa selkeämmin. Sen jälkeen voi toki mennä jo keräämään ne osat ennen shamaanille puhumista(tosin se auttaa pysymään juonessa mukana). Jos lopparin musiikki alkaa kuulumaan, niin tapa loppari (niinkuin teitkin), ja sen päälle ilmestyy sauvan osa, ota se(vai jäikö se lapparin alle :?: ).
Huomasin vasta myöhemmin, että quest-esineet näkyvät inventaariossa. Silti niiden saamisesta voisi antaa jonkinlaisen viestin. Esimerkiksi Holy crossia en huomannut missään vaiheessa poimineeni, ja kävin ennen sen saamista useampaan otteeseen hautausmaan luolastossa. Meinasin jo luovuttaa, kunnes huomasin tuon esineen inventaariossa, ja sittenhän se ovi aukenikin.
Onko kukaan pässyt peliä läpi?
Eilen hakkasin pelin (ilmeisesti) loppuvastustajaan saakka. Viimeinen linna on vähän turhankin laaja, harhailin pitkään satunnaisesti pitkin poikin, kunnes onnistuin löytämään pomon. Ikävä kyllä, hetken aikaa pomon kanssa taisteltuani, koko peli jumiutui (äänet jäivät soimaan lyhyttä loputonta luuppia). Yrittäessäni hypätä työpöydälle, hiiren kursori ilmestyi näkyviin, mutta resoluutio jäi pelin vastaavaksi, eikä työpöytä piirtynyt näkyviin. Sokeasti entteriä ja muita nappeja huitomalla (=D) sain pelin kuitenkin sammumaan ja pääsin työpöydälle, jossa VS:n debuggeri ilmoitti ohjelman kaatuneen (tarkempaa virheilmoitusta en muista, enkä edes älynnyt kirjoittaa sitä ylös). Luultavasti kyseessä oli se vanha tuttu MAV, mutta Visual Studion debuggeri vain iski väliin. Ehkä joskus koitan vielä uusiksi tuota lopparin etsimistä ja tappamista, mutta en lupaile mitään.
Tuxi
Active Member
Posts: 190
Joined: Wed Jan 21, 2009 10:25 pm
Contact:

Re: Golden Demon-RPG. Versio 1.2

Post by Tuxi »

Minä pääsin läpi. Ihan vaikea loppuvastus oli, mutta kyllä sen voitti helposti 15 levusena, kun oli oikea taktiikka. Minulla toimi tuo kohta hyvin. Yhden bugin löysin. Se nopeustaika ei toiminut uudessa liikkumissysteemissä. Tämä hankaloitti aika pajon pelaamista varsinkin siellä loppulinnassa, koska välimatkat olivat pitkiä. (Piti käyttää noupeustaikaa ja hiiriohjausta) Taistelussa hiiriohjaus on kuitenkin vähän hankala ja sitä piti koko ajan olla vaihtamassa. Pari kertaa sekoitin ohjaamisen täysin, kun en tiennyt kumpi ohjaustapa oli päällä ja kun vielä suuri vihollislauma ahdisteli selän takana. Ja muutenkin nuo taiat olivat jotenkin hankalakäyttöisiä. Yhtäkkia taika on saattanut mystisesti kadota valinnasta tai silloin kun valitsi uusia taikoja, joitain taikoja ei voinut ottaa, vaikka olisi pitänyt. Ihan hyvä peli oli kokonaisuudessaan.
Projektit:
Jotain pientä (Ehkä vähän suurempaakin)

-Tuxi- (myös Tuxi4321)
Post Reply