Tilemaatikko

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Post Reply
Quru
Newcomer
Posts: 15
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:09 pm

Tilemaatikko

Post by Quru »

Huuh, täällä taas. Vanhan foorumin aikaan tuli enemmän kirjoiteltua tännekin coolbasic-foorumeille...

Joululoman alkaessa innostuin lataamaan Coolbasicin uudelleen ja vähän verestämään vanhoja "taitoja". Aloin tekemään tasohyppelypeliä ja tässä on nyt ensimmäinen versio siitä mitä olen saanut aikaan.

Tilemaatikko sivultakuvattu 2d-loikinta, jonka mausteena on mahdollisuus muokata kenttää lennosta. Tai ei se mikään mahdollisuus ole, vaan keskeinen peli-elementti joka tuo mukaan myös pientä ongelmanratkaisun makua. Lisättäviä tilejä on neljää sorttia: Tyhjä (jolla saa esimerkiksi seinään tehtyä reiän), ihan tavallinen pala jonka päälle voi hypätä, hyppypala sekä käänteinen painovoima-pala. Näitä voi sitten lätkiä kenttään sen verran kuin muokkauspisteitä riittää.

Tämä versio on melko varhainen, sisältää vain kolme kenttää ja nuo neljä erilaista tileä. Grafiikka ei päätä huimaa kun minä en todellakaan mikään kummoinen pikselinvääntäjä ole. Osa tilesetin paloista on suomipelit.comin foorumin Samin tekemiä. Jos tälle nyt jonkun muikean versionumeron haluaa antaa niin olkoon se vaikka 0.5 ALPHA.

Suunnitelmia valmiiseen versioon:
>20 kenttää
enemmän mahdollisia muokattavia tilejä
uudet grafiikat
mahdollisuus ladata omia kenttiä ja myös kenttäeditori
Co-op peli ja siihen suunnitellut kentät

Latauslinkki tämänhetkiseen versioon: (0.1alpha)
http://koti.mbnet.fi/ttpessa/Tilemaatikko.zip
EDIT:

Enterillä pystyt aloittamaan kentän uudestaan, jolloin peli pysähtyy hetkeksi lataamaan. Backspacella pääset takaisin päävalikkoon.

Last edited by Quru on Fri Dec 26, 2008 7:11 pm, edited 1 time in total.
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: Tilemaatikko

Post by KilledWhale »

Latasin pelin aluksi sillä asenteella että "Katsotaan onko tästäkään mihinkään", mutta yllätyin positiviisesti. Peli oli melko helppo, eikä vaatinut hirveästi pähkäilyä mutta eiköhän tasoihin saada lisää vaikeutta seuraavien versioiden myötä. Grafiikoiltaan peli oli melko yksinkertainen mutta mukava sitä silti oli pelata.

Lisää tilejä ja tasoja vaan niin tätä jaksaisi pelata kauemminkin. Joku näppäin mistä voisi aloittaa tason uudelleen olisi kuitenkin kiva että ei tarvitsisi joka munauksella koko peliä käynnistää uudelleen.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
Quru
Newcomer
Posts: 15
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:09 pm

Re: Tilemaatikko

Post by Quru »

KilledWhale wrote: Joku näppäin mistä voisi aloittaa tason uudelleen olisi kuitenkin kiva että ei tarvitsisi joka munauksella koko peliä käynnistää uudelleen.
Itseasiassa löytyy jo, unohdin mainita tuossa. Enter aloittaa kentän uudestaan (pysähtyy ja lataa hetken aikaa), Backspacella pääsee takaisin päävalikkoon.

Ja mukava tottakai kuulla positiivista palautetta. Sisältöä ei tosiaan vielä löydy paljoakaan, mutta olen suunnitellut moottorin niin, että kenttiä on nyt helppo lisätä, kunhan teen niitä vain lisää.
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Tilemaatikko

Post by Ozcar »

No, tämäpä mukava pikku(e)peli. Kahdessa viimoisessa kentässä oli mukavan kutkuttava onnistumisen tunne, kun keksi murtaa seinät maalin edestä ja näin skipata koko taso. Tee tälläisiä kenttiä toki lisää!

Vaan ovatko jotkin laatat sellaisia, ettei niitä voi "tyhjentää"? Itse hermostuin näihin kovin. Niistä olisi kilttiä edes ilmoittaa etukäteen. Myös toisen tason loppukiehkuran alle ei tasoja voinut rakentaa. Lehmun vauhtia pitäisi myös nostaa, sillä sen jolkottaminen on rasittavaa. Ja sille olisi kiva saada oma kuvansa toisin päin juoksemiseen, takaiperin kävely on mielipuolisen näköistä. Painovoimakin on liian pientä, ja hahmo heiluu ilmassa ärsyttävän kauan. Oikeaa tippumisen tuntua ei ole lainkaan.

Ja tee toki niin, ettei jo valmiiksi tyhjään alueeseen saa tyhjennyslaattojaan tuhlattua. Tason lopussa on ilkeä huomata, että klikkaakin väärään kohtaan kenttää. Myös ReadMe tai tutoriaali olisi kiva, laattojen vaihdon keksiminen kun vei oman aikansa.

Muutoin, tervetuloa takaisin, wanha kuoma ;)!
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Quru
Newcomer
Posts: 15
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:09 pm

Re: Tilemaatikko

Post by Quru »

Ozcar wrote:No, tämäpä mukava pikku(e)peli. Kahdessa viimoisessa kentässä oli mukavan kutkuttava onnistumisen tunne, kun keksi murtaa seinät maalin edestä ja näin skipata koko taso. Tee tälläisiä kenttiä toki lisää!

Vaan ovatko jotkin laatat sellaisia, ettei niitä voi "tyhjentää"? Itse hermostuin näihin kovin. Niistä olisi kilttiä edes ilmoittaa etukäteen. Myös toisen tason loppukiehkuran alle ei tasoja voinut rakentaa. Lehmun vauhtia pitäisi myös nostaa, sillä sen jolkottaminen on rasittavaa. Ja sille olisi kiva saada oma kuvansa toisin päin juoksemiseen, takaiperin kävely on mielipuolisen näköistä. Painovoimakin on liian pientä, ja hahmo heiluu ilmassa ärsyttävän kauan. Oikeaa tippumisen tuntua ei ole lainkaan.

Ja tee toki niin, ettei jo valmiiksi tyhjään alueeseen saa tyhjennyslaattojaan tuhlattua. Tason lopussa on ilkeä huomata, että klikkaakin väärään kohtaan kenttää. Myös ReadMe tai tutoriaali olisi kiva, laattojen vaihdon keksiminen kun vei oman aikansa.

Muutoin, tervetuloa takaisin, wanha kuoma ;)!
Hyviä ehdotuksia. Osassa tosiaan on rajoitus ettei niihin voi rakentaa, pitää tehdä niihin selkeä merkki siitä. Pistän muistiin myös nuo vauhdin ja painovoiman säädöt, lehmälle tuskin teen mitään koska sen on tarkoitus olla vain testihahmo. Pitää tehdä myös noille tyhjille laatoille tarkitus ettei niitä voi lätkiä valmiiksi tyhjään tilaan.

Aloin miettimään tuota karttaeditoria ja olen tässä vähän aikaa pähkäillyt .til-formaatin kanssa, pitäisi ehkä kuitenkin tässä vaiheessa enemmän keskittyä pelin paranteluun :D
Requiem for Anthrax
Active Member
Posts: 155
Joined: Wed Dec 03, 2008 8:17 pm
Location: Haukipudas

Re: Tilemaatikko

Post by Requiem for Anthrax »

tätä oli hauska pelata. tahtoo lisöö.
Turmankylä
huonoja pelejä, purkkaisia viritelmiä, tylsiä tarinoita.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Tilemaatikko

Post by MaGetzUb »

Meni varmaan mulla jotain ohi, en tajunnu.. :S
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Tilemaatikko

Post by phons »

Pistä pakettiin jotain ReadMe:tä että saa noista kontrolleista jotain selkoa... Itse olen vähän jälessä.
Image
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 4:53 pm

Re: Tilemaatikko

Post by Jani »

Nuolista liikutaan, hiiren vasen napauttaa tilen paikoilleen ja hiiren oikea vaihtaa tileä.
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Quru
Newcomer
Posts: 15
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:09 pm

Re: Tilemaatikko

Post by Quru »

Hupsista juu. Pistän ReadMe:tä sitten seuraavaan versioon. Menee tosin varmaan ensi vuoden puolelle :)
Quru
Newcomer
Posts: 15
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:09 pm

Re: Tilemaatikko

Post by Quru »

Hooray! Tämän vuoden ehdottomasti kovin CB-julkaisu tähän mennessä on nyt täällä! Tilemaatikko v0.7 BETA!

Uudistuksia ensimmäiseen versioon:

Peli-idea on itseasiassa muuttunut aika paljon. Kentissä on nyt kerättäviä esineitä, jotka antavat myöskin lisäpisteitä. Kaikkia et pysty keräämään, mutta lisäksi pitää miettiä kannattaako edes yrittää koska myöskin jäljelle jääneet muokkauspisteet lasketaan lopussa pisteisiin.

Kontrolleja on hiukan hiottu: Nyt hiiren rullalla voi vaihtaa paloja, samoin numeronäppäimillä 1,2,3 ja 4. Edelleen nuolista liikkuu ja ylänuolesta hyppää.

Lisäksi täällä ehdotettuja pikkumuutoksia on tehty kuten hahmon liikkumisnopeuden säätäminen ja painovoiman säätäminen.
Nyt mukana on myös ReadMe!

Lataus: http://koti.mbnet.fi/ttpessa/Tilemaatikko_v07.zip
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: Tilemaatikko

Post by KilledWhale »

Tämmöinen pikku bugi(?) löytyi että kerättyjen fraktaalien määrä ei nollautunut tasojen vaihdon välillä. Uusi nopeus on paljon vanhaa parempi ja tasojen uudistuksetkin mukavia.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
Quru
Newcomer
Posts: 15
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:09 pm

Re: Tilemaatikko

Post by Quru »

KilledWhale wrote:Tämmöinen pikku bugi(?) löytyi että kerättyjen fraktaalien määrä ei nollautunut tasojen vaihdon välillä. Uusi nopeus on paljon vanhaa parempi ja tasojen uudistuksetkin mukavia.
Noh, näinpäs pääsi käymään. Korjasin nopeasti, sama latauslinkki toimii yhä.
EDIT:

No eipäs olekaan korjattu, feilasin tuossa.

TOIMIVA LATAUSLINKKI: http://koti.mbnet.fi/ttpessa/Tilemaatikko_v07.rar

Coolariko
Newcomer
Posts: 41
Joined: Mon Sep 24, 2007 6:14 pm

Re: Tilemaatikko

Post by Coolariko »

liian helppo se 3 kenttä ppistää vaa siihe maaha reiän XD
Paras koodi ikinä:
repeat
if keydown (cbkeys) then makeerror "kuolit"
drawscreen
forever
Tuomasd
Newcomer
Posts: 14
Joined: Fri Dec 12, 2008 4:46 pm

Re: Tilemaatikko

Post by Tuomasd »

Loistava peli. Ihastuin krafiikkaan ja simppeliin, mutta mielenkiintoiseen ideaan. Tietysti pelistä löysin myös parannettavaa.

+ Idea
+ Kiva valikko (vaikka en tajunnutkaan miten kentät 10,11 ja 12 avataan?)
+ Krafiikka

- "Painovoiman kääntäjä" tile
- Peli täytyy käynnistää uudelleen päästäkseen takaisin valikkoon

Nerokas pelin alku. Neuvoisin vain parantamaan painoivoima-tileä ja tekemään peliin "Takaisin valikkoon" komennon.
moxd
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: Tilemaatikko

Post by KilledWhale »

Tuomasd wrote: - Peli täytyy käynnistää uudelleen päästäkseen takaisin valikkoon

Nerokas pelin alku. Neuvoisin vain parantamaan painoivoima-tileä ja tekemään peliin "Takaisin valikkoon" komennon.
"Takaisin valikkoon" -komentohan on jo. Kuten ensimmäisessä viestissä mainitaan se on backspace
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
duck-

Re: Tilemaatikko

Post by duck- »

vaikuttaa tosi mahtavalta. pistän lataukseen kun pääsen kotii.

miten olis jos laittaisit lisää itse rakennettavia tilejä.. esim:
hajoava tile(kestäis vaikka 2sekunttia siitä kun pelaaja astuu sille)
liikkuva tile(liikkuu vaikka jatkuvasti 2 tilen verran ylös ja alas)
random tile(randomilla tulis joku tile D:)
räjähtävä tile(jos pelissä on jotai monstereita tms, räjähtää kosketuksesta)

no emt olisko noista kaikki niin hyviä ideoita :D kehittele.
Post Reply