HUD -kuvan piirtämine ruudulle
- kaneli2000
- Guru
- Posts: 1059
- Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
- Location: Lempäälä
HUD -kuvan piirtämine ruudulle
Eli koitin tehdä jonkinmoisen autopelin HUD:in (heads up display, näyttää esim. elämät, ammukset jne.) objektina, mutta koska ruudun resoluutio on 800x600, hudi ei seuraa autoa kunnolla, vaan jää hiukan taakse jos yrittää ajaa kovaa, ja tulee hiukan eteen jos peruutan (käytin tuossa siis CloneObjectPositionia repeatin sisällä). Voisiko joku tehdä esimerkin, ja piirtää tai opettaa piirtämään tuollainen autopelin HUD?
- Attachments
-
- Tällaisen tein, mutta ei sitä objektina kannata laittaa.
- HUD.JPG (16.46 KiB) Viewed 3549 times
I see the rainbow rising
Re: HUD -kuvan piirtämine ruudulle
Laita se CloneObjectPosition auton liikuttamisen jälkeen ja laita vielä ennen sitä UpdateGame. En ole varma toimiiko, mutta koikeile.
Re: HUD -kuvan piirtämine ruudulle
Omasta mielestäni toi olisi parempi tehdä kuvana.
Mutta toi ylimääräinen väri (musta) kannattaa tietenkin leikata pois.
Toisaalta taas isot kuvat vähentää fps?
Yksinkertainen esimerkki drawimagen ja loadimagen käytöstä.
Mutta toi ylimääräinen väri (musta) kannattaa tietenkin leikata pois.
Toisaalta taas isot kuvat vähentää fps?
Yksinkertainen esimerkki drawimagen ja loadimagen käytöstä.
Code: Select all
screen 800,600
FrameLimit 60
Smooth2D ON
map= LoadMap("media/testmap.til","media/tileset.bmp")
ukko1=LoadObject("media/soldier.bmp",92)
SetupCollision ukko1,map,2,4,2
gui=LoadImage("media/hud.jpg") // ladataan kuva
Repeat
If KeyDown(cbkeyw) Then MoveObject ukko1, 4
If KeyDown(cbkeys) Then MoveObject ukko1, -4
If KeyDown(cbkeya) Then TurnObject ukko1, 4
If KeyDown(cbkeyd) Then TurnObject ukko1, -4
DrawGame
Text 10,10, FPS()
DrawImage gui,-20,456 // piirretään kuva ja sijoitetaan se alalaitaan, -20 x ja 456 y.
CloneCameraPosition ukko1
DrawScreen
Forever
-
- Active Member
- Posts: 106
- Joined: Wed Jul 30, 2008 5:04 pm
Re: HUD -kuvan piirtämine ruudulle
tahikka laitat screenpositionobject komennolla sen siihen näyttöön kiinni ni ei varmaan lipsu?