miten saan ammukset ukko2sel

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Post Reply
rami123
Advanced Member
Posts: 354
Joined: Mon Jun 23, 2008 8:20 pm
Location: Kittilä

miten saan ammukset ukko2sel

Post by rami123 »

sain ukko1sel ammukset , mutta en tiedä keinoa miten saa ukko2selle ,olen kokeillut kaikkea mitä osaan :|
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: miten saan ammukset ukko2sel

Post by Koodiapina »

Arvaan, että nuo "ukot" ovat objekteja, ja sun ampumis-engine on kopioitu suoraan CoolBasicin manuaalista / Learning Centeristä. Sen verran voisit kuitenkin valottaa, että ohjaako ukko2:sta ihmispelaaja vai tietokone?

EDIT: Perusperiaate on kuitenkin se, että luot tarvittaessa uusia ammuksia ukko2:sen kohdalle, kopioit ukko2:n kulman, heität ammuksia vähän eteenpäin (että ne eivät tapa ampujaansa), ja käsittelet samassa silmukassa kuin ukko1:n ammukset.
rami123
Advanced Member
Posts: 354
Joined: Mon Jun 23, 2008 8:20 pm
Location: Kittilä

Re: miten saan ammukset ukko2sel

Post by rami123 »

juu ukko2 on ihmispelaaja , tarkoitus on tulla kahdenpelattava räiskintäpeli
rami123
Advanced Member
Posts: 354
Joined: Mon Jun 23, 2008 8:20 pm
Location: Kittilä

Re: miten saan ammukset ukko2sel

Post by rami123 »

mitä minun pitää muokata teksteistä?
Jormalaz
Member
Posts: 77
Joined: Sun Jun 15, 2008 9:22 pm

Re: miten saan ammukset ukko2sel

Post by Jormalaz »

rami123 wrote:mitä minun pitää muokata teksteistä?
Anteeksi offtopic, mutta voisitko oikeasti kirjoittaa paremmin? Tuo sinun kirjoituksesi ei ole mitään mahtavaa luettavaa... Ja kannattaisi rajoittaa tuota postaamista. Kyllä joku vastaa, vaikka aihe olisikin alhaalla. ;)
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: miten saan ammukset ukko2sel

Post by Koodiapina »

rami123 wrote:mitä minun pitää muokata teksteistä?
Laitas sorsa tänne, niin on helpompi auttaa ;)
rami123
Advanced Member
Posts: 354
Joined: Mon Jun 23, 2008 8:20 pm
Location: Kittilä

Re: miten saan ammukset ukko2sel

Post by rami123 »

SCREEN 1000,800

Print "paina jotain nappia"

WaitKey

Type AMMUS
Field obj

End Type

FrameLimit 40

ukko1 = LoadObject ("C:\Documents and Settings\HP_Administrator\Desktop\ramin peli\sotilas2.bmp",72)
ukko2 = LoadObject ("C:\Documents and Settings\HP_Administrator\Desktop\ramin peli\sotilas1.bmp",72)
RotateObject ukko1,0

Dim AMMUS_ELOSSA(100)
Dim AMMUS_OBJ(100)

pati=LoadObject("C:\Documents and Settings\HP_Administrator\Desktop\ramin peli\luoti1.bmp")
ShowObject pati,OFF

pati=LoadObject("C:\Documents and Settings\HP_Administrator\Desktop\ramin peli\luoti2.bmp")
ShowObject pati,OFF

RotateObject ukko1,0
RotateObject ukko2,180

PositionObject ukko2,150,-100
PositionObject ukko1,-150,100

SetupCollision ukko1,ukko2,2,2,2
SetupCollision ukko2,ukko1,2,2,2

Repeat

Color cbred
CenterText 17,0,"jotain"

If LeftKey() Then TurnObject ukko1,5
If RightKey() Then TurnObject ukko1,-5
If UpKey() Then MoveObject ukko1,2
If DownKey() Then MoveObject ukko1,-2

If KeyDown(cbkeyA) Then TurnObject ukko2,5
If KeyDown(cbKeyD) Then TurnObject ukko2,-5
If KeyDown(cbKeyW) Then MoveObject ukko2,2
If KeyDown(cbKeyS) Then MoveObject ukko2,-2

If ObjectX(ukko1)<-500 Then PositionObject ukko1,-500,ObjectY(ukko1)
If ObjectX(ukko1)>500 Then PositionObject ukko1,500,ObjectY(ukko1)
If ObjectY(ukko1)<-400 Then PositionObject ukko1,ObjectX(ukko1),-400
If ObjectY(ukko1)>400 Then PositionObject ukko1,ObjectX(ukko1),400

If ObjectX(ukko2)<-500 Then PositionObject ukko2,-500,ObjectY(ukko2)
If ObjectX(ukko2)>500 Then PositionObject ukko2,500,ObjectY(ukko2)
If ObjectY(ukko2)<-400 Then PositionObject ukko2,ObjectX(ukko2),-400
If ObjectY(ukko2)>400 Then PositionObject ukko2,ObjectX(ukko2),400

If KeyDown(cbKeyRControl) And reload=0 Then
luoti.AMMUS = New(AMMUS)
luoti\obj=CloneObject(pati)

CloneObjectPosition luoti\obj,ukko1

CloneObjectOrientation luoti\obj,ukko1
reload=5
EndIf

If reload>0 Then reload=reload-1

For luoti.AMMUS = Each AMMUS
MoveObject luoti\obj,1
If ObjectX(luoti\obj)<-500 Or ObjectX(luoti\obj)>500 Or ObjectY(luoti\obj)<-500 Or ObjectY(luoti\obj)>500 Then

DeleteObject luoti\obj
Delete luoti
EndIf
Next luoti

If KeyDown(cbKeyRF) And reload=0 Then
luoti.AMMUS = New(AMMUS)
luoti\obj=CloneObject(pati)

CloneObjectPosition luoti\obj,ukko2

CloneObjectOrientation luoti\obj,ukko2
reload=5
EndIf

If reload>0 Then reload=reload-1

For luoti.AMMUS = Each AMMUS
MoveObject luoti\obj,6
If ObjectX(luoti\obj)<-500 Or ObjectX(luoti\obj)>500 Or ObjectY(luoti\obj)<-500 Or ObjectY(luoti\obj)>500 Then

DeleteObject luoti\obj
Delete luoti
EndIf
Next luoti

DrawGame

Color cbred
Box 20,20,960,760,OFF

DrawScreen

Until EscapeKey()

DrawScreen


ukot 1 ja 2 ja luodit ovat minun itse piirtämiä
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: miten saan ammukset ukko2sel

Post by regalis »

Todennäköisesti tuossa on jotain muutakin vikaa, mutta ainakin nämä huomasin:
- Laita ukoille erilliset reload-muuttujat (toiselle vaikka reload1 ja toiselle reload2). Nyt kumpikin ukko käyttää samaa muuttujaa.
- Miksi luodit käydään kaksi kertaa loopissa läpi? Poista toinen luotien läpikäynti, se on täysin turha.
- Lataat pati-objektin kahdesti, toinen lataus on turha.
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: miten saan ammukset ukko2sel

Post by tuhoojabotti »

If KeyDown(cbkeyRF) ?? koskaan kuullukkaan semmosesta napista...
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
rami123
Advanced Member
Posts: 354
Joined: Mon Jun 23, 2008 8:20 pm
Location: Kittilä

Re: miten saan ammukset ukko2sel

Post by rami123 »

tuhoojabotti wrote:If KeyDown(cbkeyRF) ?? koskaan kuullukkaan semmosesta napista...
se taitaa olla kirjain F , olenko väärässä sanokaas toimiiko tuo?
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: miten saan ammukset ukko2sel

Post by regalis »

F-kirjain on cbKeyF.
rami123
Advanced Member
Posts: 354
Joined: Mon Jun 23, 2008 8:20 pm
Location: Kittilä

Re: miten saan ammukset ukko2sel

Post by rami123 »

arvatkaas mitä :lol: korjasin vain tuon cbkeyF:n niin alkoi toimimaan :shock:
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: miten saan ammukset ukko2sel

Post by regalis »

Kannattaa silti korjata myös nuo minun mainitsemani virheet. Ainakin tuo saman reload-muuttujan käyttäminen molemmilla ukoilla haittaa pelaamista aika pahasti, kokeileppa vaikka ampua molemmilla ukoilla samaan aikaan... :)
rami123
Advanced Member
Posts: 354
Joined: Mon Jun 23, 2008 8:20 pm
Location: Kittilä

Re: miten saan ammukset ukko2sel

Post by rami123 »

ok tarkoitatko näitä?

If KeyDown(cbKeyF) And reload=0 Then /// ylin rivi and reload=1 pitääkö tuo muuttaa :?:
luoti.AMMUS = New(AMMUS)
luoti\obj=CloneObject(pati)
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: miten saan ammukset ukko2sel

Post by Koodiapina »

Ei tarvitse. Pistät vaan sille toiselle tyypille eri nimisen muuttujan.
Post Reply