Jääkiekkopeliä?
Jääkiekkopeliä?
MM-kisojen innoittamana aloin suunnittelemaan jonkinlaista jäkispeliä,jossa alussa vain yhdellä pelaajalla hakattaisiin kiekkoa tyhjään/tyhmän maalivahdin vartioimaan maaliin.
Kuvakulma tulis yläviistosta(takaapäin,kaukalonsuuntaisesti) ja pelaajat vois liikkua alussa vaikka 8 suuntaan.
Ohjaus tapahtuisi näppäimistä.
Mutta,sitten siihen onkelmaan.
Miten toteuttaisin kiekon fysiikat?
Kiekko ois tarkoitus saada kohoamaan,sitä pitäis pystyä kuljettamaan kunnolla ja se ei sais olla "osa pelaajaa"(Nhl-pelisarjassa kiekkoa pystyy vaikka käyttämään maalin sisällä kesken pelin,jos se vain pysyy pelaajan lavassa.)
Vastausta,kiitos.
-Olwi
Kuvakulma tulis yläviistosta(takaapäin,kaukalonsuuntaisesti) ja pelaajat vois liikkua alussa vaikka 8 suuntaan.
Ohjaus tapahtuisi näppäimistä.
Mutta,sitten siihen onkelmaan.
Miten toteuttaisin kiekon fysiikat?
Kiekko ois tarkoitus saada kohoamaan,sitä pitäis pystyä kuljettamaan kunnolla ja se ei sais olla "osa pelaajaa"(Nhl-pelisarjassa kiekkoa pystyy vaikka käyttämään maalin sisällä kesken pelin,jos se vain pysyy pelaajan lavassa.)
Vastausta,kiitos.
-Olwi
Huuda mun ip:tä!
Re: Jääkiekkopeliä?
Kuvakulma yläviistosta? Jos tarkoitat, että aiot tehdä 3D-pelin, ei kannata. Se on vaikeaa ja tulos on hidas cb:llä. Ylhäältä kuvattuihin 2D-peleihin se sen sijaan sopii loistavasti ja mielestäni sellaiseen olisi parempi tyytyä.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Jääkiekkopeliä?
Kiekol pitäis olla tietenkin 3D fysiikat, ja niiden soveltaminen yläviistosta kuvattuun 2D peliin vois olla aika työlästä :D Paitsi, että on sellanenkin ihme nähty esim. NHL Face OFF pelissä. Jos taas kaavailet ~3D peliä, niin raycaster jääkiekkopelin teko vois olla aika omaperäistä.
EDIT: Jos tyydyt Kiekko.tk malliin, niin saatat saada jotain valmiiksikin.
EDIT: Jos tyydyt Kiekko.tk malliin, niin saatat saada jotain valmiiksikin.
Re: Jääkiekkopeliä?
No,huomasin itsekin että aika mahdotonta CB:llä.
Eli nyt yritän ylhäältä päin kuvattua.
Ajattelin että kiekolla olis tietty korkeus-muuttuja,joka määrittäisi sen meneekö kiekko pelaajan/maalin/laidan/jonkun muun yli. Kiekolla näkyisi varjo,josta sen korkeuden näkisi.
Mutta miten saisin kiekon pelittää?
Eli nyt yritän ylhäältä päin kuvattua.
Ajattelin että kiekolla olis tietty korkeus-muuttuja,joka määrittäisi sen meneekö kiekko pelaajan/maalin/laidan/jonkun muun yli. Kiekolla näkyisi varjo,josta sen korkeuden näkisi.
Mutta miten saisin kiekon pelittää?
Huuda mun ip:tä!
- Misthema
- Advanced Member
- Posts: 312
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
- Location: Turku, Finland
- Contact:
Re: Jääkiekkopeliä?
No esimerkiksi antamalla kiekolle ja muille muuttujan Z joka kattoo mikä on minkäkin korkuinen ja millä korkeudella kiekko menee, ja jos kiekon korkeusmuuttuja kasvaa, kiekkoa venytetään suuremmaksi (eli "tulee-lähemmäksi-ruutua").Olw1 wrote:Ajattelin että kiekolla olis tietty korkeus-muuttuja,joka määrittäisi sen meneekö kiekko pelaajan/maalin/laidan/jonkun muun yli. Kiekolla näkyisi varjo,josta sen korkeuden näkisi.
Mutta miten saisin kiekon pelittää?
Re: Jääkiekkopeliä?
En tarkoita tuota korkeus-juttua,se on helppo.Misthema wrote:No esimerkiksi antamalla kiekolle ja muille muuttujan Z joka kattoo mikä on minkäkin korkuinen ja millä korkeudella kiekko menee, ja jos kiekon korkeusmuuttuja kasvaa, kiekkoa venytetään suuremmaksi (eli "tulee-lähemmäksi-ruutua").Olw1 wrote:Ajattelin että kiekolla olis tietty korkeus-muuttuja,joka määrittäisi sen meneekö kiekko pelaajan/maalin/laidan/jonkun muun yli. Kiekolla näkyisi varjo,josta sen korkeuden näkisi.
Mutta miten saisin kiekon pelittää?
Vaan kiekon liikefysiikkoja,ja sitä miten maila(t) vaikuttaa kiekkoon.
Ehkä tälläi:
Code: Select all
If kiekko on tarpeeksi lähellä mailan lapaa And painaa laukaus,rannelaukaus,kikka tai jotain muuta näppäintä Then kiekolle vauhtia tiettyyn suuntaan
Ajattelin tälläistä torjuntasysteemiä:
Näytön alalaidassa näkyy noin 5cm korkea palkki,jossa on niitä pisteitä,aikoja ym. ja sitten siellä on edestäpäin kuvattu maali. Siinä edessäpäinkuvatussa maalissa näkyy tähtäin(mihin suuntaan pelaaja ampuu ym.(ei tietenkään huomioi painovoimaa(eli kiekko lähtee alaspäin tietyn ajan kuluttua) tai mitään muutakaan kiekkoon vaikuttavaa tekijää) ja mustalla maalivahti! Lisäksi teen maalin sisään "koordinaatit". Kun kiekko on menossa maaliinpäin,ja maalivahti tulee väliin, otetaan kohta,josta kiekko on menossa maaliin(eli maalissa se X-akselin luku) ja korkeusmuuttuja,ja sitten katsotaan,onko tässä karttaruudussa siellä alhaalla olevassa maalinkuvassa mustaa,eli maalivahtia. Jos on,kiekko joko kimpoaa pois,tai se jää maalivahdille,riippuu mihin osuu,ja jos ei,niin kiekko jatkaa matkaansa maaliin;)
Kertokaapa toimisko,omasta mielestäni ainakin pitäisi?
Huuda mun ip:tä!
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Jääkiekkopeliä?
Suosittelisin tekemään jonkun muun kuin väritunnistuksen. Kun tulee lisää ideoita pelin edetessä, niin sen joutuis todennäköisesti poistamaan.
Re: Jääkiekkopeliä?
No,katsotaan.Grandi wrote:Suosittelisin tekemään jonkun muun kuin väritunnistuksen. Kun tulee lisää ideoita pelin edetessä, niin sen joutuis todennäköisesti poistamaan.
Huomasin että kiekon fysiikat on aika vaikeat.
Kokoajan joku bugittaa.
Voisko joku nero tehdä mulle yksinkertaset fysiikat,joita on helppo muokata ja lisäillä omia?
En tiedä vielä onko maila samassa kuvassa pelaajan kanssa,vai teenkö erikseen maila-objektin
Huuda mun ip:tä!
Re: Jääkiekkopeliä?
Erillisenä kuvana, silloin olisi paljon luontevampaa jos maila olisi melkein suoraan pointobjectina hiireen ja muu ruumis tulee mukana hieman hitaammin, tietenkään jos aivan taakse asetat hiiren, se ei käänny heti.Olw1 wrote:No,katsotaan.Grandi wrote:Suosittelisin tekemään jonkun muun kuin väritunnistuksen. Kun tulee lisää ideoita pelin edetessä, niin sen joutuis todennäköisesti poistamaan.
Huomasin että kiekon fysiikat on aika vaikeat.
Kokoajan joku bugittaa.
Voisko joku nero tehdä mulle yksinkertaset fysiikat,joita on helppo muokata ja lisäillä omia?
En tiedä vielä onko maila samassa kuvassa pelaajan kanssa,vai teenkö erikseen maila-objektin
Every Legend Has A Start!
Re: Jääkiekkopeliä?
Myst!c wrote: Erillisenä kuvana, silloin olisi paljon luontevampaa jos maila olisi melkein suoraan pointobjectina hiireen ja muu ruumis tulee mukana hieman hitaammin, tietenkään jos aivan taakse asetat hiiren, se ei käänny heti.
En ihan kiekko.tk tyylistä tee. Peliä on tarkoitus pelata moninpelinä;)Olw1 wrote: Ohjaus tapahtuisi näppäimistä.
Huuda mun ip:tä!
- Misthema
- Advanced Member
- Posts: 312
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
- Location: Turku, Finland
- Contact:
Re: Jääkiekkopeliä?
Mikset tekisi vain yksinkertaisesti niin, että kun kiekko osuu johonkin pelaajaan/maalivahtiin, niin se vain nappaisi kiekon pelaajan eteen ja pysyisi siinä. Sitten jotkut näppäinyhdistelmät määrittelemään miten lauotaan ja mihin lauotaan; laukaisu -> kohti maalia , syöttö -> kohti lähintä oman joukkueen pelaajaa jne. tms.
Re: Jääkiekkopeliä?
Ei tuollaisessa puukäsikuljetuksessa ole mitään ideaa.Misthema wrote:Mikset tekisi vain yksinkertaisesti niin, että kun kiekko osuu johonkin pelaajaan/maalivahtiin, niin se vain nappaisi kiekon pelaajan eteen ja pysyisi siinä. Sitten jotkut näppäinyhdistelmät määrittelemään miten lauotaan ja mihin lauotaan; laukaisu -> kohti maalia , syöttö -> kohti lähintä oman joukkueen pelaajaa jne. tms.
Vaikka oliski helppo,se on niin huono että turhaan alkaisin tekee.
Serkku alko vääntää fysiikoita(CoolBasic-nimellä muistaakseni täällä,en ole varma) minä teen sit loput.
Huuda mun ip:tä!