Jääkiekkopeliä?

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Post Reply
Olwi
Devoted Member
Posts: 557
Joined: Sun Dec 30, 2007 4:15 pm
Location: Muhos

Jääkiekkopeliä?

Post by Olwi »

MM-kisojen innoittamana aloin suunnittelemaan jonkinlaista jäkispeliä,jossa alussa vain yhdellä pelaajalla hakattaisiin kiekkoa tyhjään/tyhmän maalivahdin vartioimaan maaliin.

Kuvakulma tulis yläviistosta(takaapäin,kaukalonsuuntaisesti) ja pelaajat vois liikkua alussa vaikka 8 suuntaan.
Ohjaus tapahtuisi näppäimistä.

Mutta,sitten siihen onkelmaan.
Miten toteuttaisin kiekon fysiikat?

Kiekko ois tarkoitus saada kohoamaan,sitä pitäis pystyä kuljettamaan kunnolla ja se ei sais olla "osa pelaajaa"(Nhl-pelisarjassa kiekkoa pystyy vaikka käyttämään maalin sisällä kesken pelin,jos se vain pysyy pelaajan lavassa.)

Vastausta,kiitos.
-Olwi
Huuda mun ip:tä!
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Jääkiekkopeliä?

Post by Harakka »

Kuvakulma yläviistosta? Jos tarkoitat, että aiot tehdä 3D-pelin, ei kannata. Se on vaikeaa ja tulos on hidas cb:llä. Ylhäältä kuvattuihin 2D-peleihin se sen sijaan sopii loistavasti ja mielestäni sellaiseen olisi parempi tyytyä. ;)
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Jääkiekkopeliä?

Post by Koodiapina »

Kiekol pitäis olla tietenkin 3D fysiikat, ja niiden soveltaminen yläviistosta kuvattuun 2D peliin vois olla aika työlästä :D Paitsi, että on sellanenkin ihme nähty esim. NHL Face OFF pelissä. Jos taas kaavailet ~3D peliä, niin raycaster jääkiekkopelin teko vois olla aika omaperäistä.

EDIT: Jos tyydyt Kiekko.tk malliin, niin saatat saada jotain valmiiksikin.
Olwi
Devoted Member
Posts: 557
Joined: Sun Dec 30, 2007 4:15 pm
Location: Muhos

Re: Jääkiekkopeliä?

Post by Olwi »

No,huomasin itsekin että aika mahdotonta CB:llä.
Eli nyt yritän ylhäältä päin kuvattua.

Ajattelin että kiekolla olis tietty korkeus-muuttuja,joka määrittäisi sen meneekö kiekko pelaajan/maalin/laidan/jonkun muun yli. Kiekolla näkyisi varjo,josta sen korkeuden näkisi.
Mutta miten saisin kiekon pelittää?
Huuda mun ip:tä!
User avatar
Misthema
Advanced Member
Posts: 312
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Jääkiekkopeliä?

Post by Misthema »

Olw1 wrote:Ajattelin että kiekolla olis tietty korkeus-muuttuja,joka määrittäisi sen meneekö kiekko pelaajan/maalin/laidan/jonkun muun yli. Kiekolla näkyisi varjo,josta sen korkeuden näkisi.
Mutta miten saisin kiekon pelittää?
No esimerkiksi antamalla kiekolle ja muille muuttujan Z joka kattoo mikä on minkäkin korkuinen ja millä korkeudella kiekko menee, ja jos kiekon korkeusmuuttuja kasvaa, kiekkoa venytetään suuremmaksi (eli "tulee-lähemmäksi-ruutua").
Olwi
Devoted Member
Posts: 557
Joined: Sun Dec 30, 2007 4:15 pm
Location: Muhos

Re: Jääkiekkopeliä?

Post by Olwi »

Misthema wrote:
Olw1 wrote:Ajattelin että kiekolla olis tietty korkeus-muuttuja,joka määrittäisi sen meneekö kiekko pelaajan/maalin/laidan/jonkun muun yli. Kiekolla näkyisi varjo,josta sen korkeuden näkisi.
Mutta miten saisin kiekon pelittää?
No esimerkiksi antamalla kiekolle ja muille muuttujan Z joka kattoo mikä on minkäkin korkuinen ja millä korkeudella kiekko menee, ja jos kiekon korkeusmuuttuja kasvaa, kiekkoa venytetään suuremmaksi (eli "tulee-lähemmäksi-ruutua").
En tarkoita tuota korkeus-juttua,se on helppo.
Vaan kiekon liikefysiikkoja,ja sitä miten maila(t) vaikuttaa kiekkoon.
Ehkä tälläi:

Code: Select all

If kiekko on tarpeeksi lähellä mailan lapaa And painaa laukaus,rannelaukaus,kikka tai jotain muuta näppäintä Then kiekolle vauhtia tiettyyn suuntaan



Ajattelin tälläistä torjuntasysteemiä:

Näytön alalaidassa näkyy noin 5cm korkea palkki,jossa on niitä pisteitä,aikoja ym. ja sitten siellä on edestäpäin kuvattu maali. Siinä edessäpäinkuvatussa maalissa näkyy tähtäin(mihin suuntaan pelaaja ampuu ym.(ei tietenkään huomioi painovoimaa(eli kiekko lähtee alaspäin tietyn ajan kuluttua) tai mitään muutakaan kiekkoon vaikuttavaa tekijää) ja mustalla maalivahti! Lisäksi teen maalin sisään "koordinaatit". Kun kiekko on menossa maaliinpäin,ja maalivahti tulee väliin, otetaan kohta,josta kiekko on menossa maaliin(eli maalissa se X-akselin luku) ja korkeusmuuttuja,ja sitten katsotaan,onko tässä karttaruudussa siellä alhaalla olevassa maalinkuvassa mustaa,eli maalivahtia. Jos on,kiekko joko kimpoaa pois,tai se jää maalivahdille,riippuu mihin osuu,ja jos ei,niin kiekko jatkaa matkaansa maaliin;)


Kertokaapa toimisko,omasta mielestäni ainakin pitäisi?
Huuda mun ip:tä!
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Jääkiekkopeliä?

Post by Koodiapina »

Suosittelisin tekemään jonkun muun kuin väritunnistuksen. Kun tulee lisää ideoita pelin edetessä, niin sen joutuis todennäköisesti poistamaan.
Olwi
Devoted Member
Posts: 557
Joined: Sun Dec 30, 2007 4:15 pm
Location: Muhos

Re: Jääkiekkopeliä?

Post by Olwi »

Grandi wrote:Suosittelisin tekemään jonkun muun kuin väritunnistuksen. Kun tulee lisää ideoita pelin edetessä, niin sen joutuis todennäköisesti poistamaan.
No,katsotaan.
Huomasin että kiekon fysiikat on aika vaikeat.
Kokoajan joku bugittaa.
Voisko joku nero tehdä mulle yksinkertaset fysiikat,joita on helppo muokata ja lisäillä omia?
En tiedä vielä onko maila samassa kuvassa pelaajan kanssa,vai teenkö erikseen maila-objektin
Huuda mun ip:tä!
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: Jääkiekkopeliä?

Post by Myst!c »

Olw1 wrote:
Grandi wrote:Suosittelisin tekemään jonkun muun kuin väritunnistuksen. Kun tulee lisää ideoita pelin edetessä, niin sen joutuis todennäköisesti poistamaan.
No,katsotaan.
Huomasin että kiekon fysiikat on aika vaikeat.
Kokoajan joku bugittaa.
Voisko joku nero tehdä mulle yksinkertaset fysiikat,joita on helppo muokata ja lisäillä omia?
En tiedä vielä onko maila samassa kuvassa pelaajan kanssa,vai teenkö erikseen maila-objektin
Erillisenä kuvana, silloin olisi paljon luontevampaa jos maila olisi melkein suoraan pointobjectina hiireen ja muu ruumis tulee mukana hieman hitaammin, tietenkään jos aivan taakse asetat hiiren, se ei käänny heti.
Every Legend Has A Start!
Olwi
Devoted Member
Posts: 557
Joined: Sun Dec 30, 2007 4:15 pm
Location: Muhos

Re: Jääkiekkopeliä?

Post by Olwi »

Myst!c wrote: Erillisenä kuvana, silloin olisi paljon luontevampaa jos maila olisi melkein suoraan pointobjectina hiireen ja muu ruumis tulee mukana hieman hitaammin, tietenkään jos aivan taakse asetat hiiren, se ei käänny heti.
Olw1 wrote: Ohjaus tapahtuisi näppäimistä.
En ihan kiekko.tk tyylistä tee. Peliä on tarkoitus pelata moninpelinä;)
Huuda mun ip:tä!
User avatar
Misthema
Advanced Member
Posts: 312
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Jääkiekkopeliä?

Post by Misthema »

Mikset tekisi vain yksinkertaisesti niin, että kun kiekko osuu johonkin pelaajaan/maalivahtiin, niin se vain nappaisi kiekon pelaajan eteen ja pysyisi siinä. Sitten jotkut näppäinyhdistelmät määrittelemään miten lauotaan ja mihin lauotaan; laukaisu -> kohti maalia , syöttö -> kohti lähintä oman joukkueen pelaajaa jne. tms.
Olwi
Devoted Member
Posts: 557
Joined: Sun Dec 30, 2007 4:15 pm
Location: Muhos

Re: Jääkiekkopeliä?

Post by Olwi »

Misthema wrote:Mikset tekisi vain yksinkertaisesti niin, että kun kiekko osuu johonkin pelaajaan/maalivahtiin, niin se vain nappaisi kiekon pelaajan eteen ja pysyisi siinä. Sitten jotkut näppäinyhdistelmät määrittelemään miten lauotaan ja mihin lauotaan; laukaisu -> kohti maalia , syöttö -> kohti lähintä oman joukkueen pelaajaa jne. tms.
Ei tuollaisessa puukäsikuljetuksessa ole mitään ideaa.
Vaikka oliski helppo,se on niin huono että turhaan alkaisin tekee.

Serkku alko vääntää fysiikoita(CoolBasic-nimellä muistaakseni täällä,en ole varma) minä teen sit loput.
Huuda mun ip:tä!
Post Reply