Ongelma nro. 2 & 3
Eli onko järkevää tehdä animointia, esim kävelyä, monesta bmp filusta vai kuvat laittaa yhteen bmp filuun ja siitä frameilla? Ideoita, miten olisi helpointa laittaa ne kuvat yhteen tiedostoon? Liikkeitä on monia ja kuvien määrä vaihtelee 6-10. Myös joka suuntaan on eri kuvat eli esim hyökkäs kuvia on 8x7...
Sitten samantapainen ongelma hiiren naksuttelun kanssa. Kuinka olisi helpoin keino löytää se oikea animaatio, esim jos painan hiirtä oikeanyläkulman suuntaa niin se näyttäisi myös että kävelee sinne oikeaan yläkulmaan, ja alas, ylös, alakulmat myös. Nyt kun clickaan hiirtä niin se näyttää sen vakio animaation eli ylöspäin kävelyn vaikka hahmo liikkuu alas...
animointi + hiiri naksuttelu
Re: animointi + hiiri naksuttelu
Animaatio, esim. kävely tehdään tietenkin yhdellä kuvalla, pistät ne janaan. Pysty- tai vaaka suunnassa ja jos haluat niin voit tehdä kävelyn, lyönnin, juoksemisen samaan tiedostoon ja kaikki samaan janaan, poimit vain koodilla oikeat framet kuvasta.
Katso oppitunti 19.
Katso oppitunti 19.
Every Legend Has A Start!
Re: animointi + hiiri naksuttelu
kuinkas jos kuvien koko on jo 64x64 ja 128x128, onko mitään keinoa "piilottaa" kuvat, että niitä ei voisi kopioida sitten julkaisun jälkeen?
tehdessä karttaa, tilegenillä, huomasin että ainakun vaihdan kuvaa mistä ottaisin niitä tilejä ni se peittää ekalla framella koko alueen... eli en voi käyttää kuin yhtä kuvaa aina yhden kentän tekemiseen?
tuli vielä mieleen että onko tiedossa mitää softaa millä olis helppo tehdä spritejä?
tehdessä karttaa, tilegenillä, huomasin että ainakun vaihdan kuvaa mistä ottaisin niitä tilejä ni se peittää ekalla framella koko alueen... eli en voi käyttää kuin yhtä kuvaa aina yhden kentän tekemiseen?
tuli vielä mieleen että onko tiedossa mitää softaa millä olis helppo tehdä spritejä?
-
- Advanced Member
- Posts: 349
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:00 pm
- Location: Lapinjärvi, Finland
- Contact:
Re: animointi + hiiri naksuttelu
Teinpä joskus tälläisen systeemin jos tästä vaikka olisi apua.
Eli ehdotan että laitat kaikki samaan kuvaan, tällä systeemillä voit sitten pilkkoa niitä helposti pienemmiksi.
Eli ehdotan että laitat kaikki samaan kuvaan, tällä systeemillä voit sitten pilkkoa niitä helposti pienemmiksi.
Code: Select all
hahmo=LoadAnimObject2("Media\zerorun1.bmp","leveys=47|korkeus=51|alku=0|pituus=13","seiso=0|juokse=2-11|hyppää=12-0",0)
Repeat
If KeyDown(cbkeyup) Then
PlayObject2(hahmo,"hyppää")
ElseIf KeyDown(cbkeyright) Then
PlayObject2(hahmo,"juokse",0.15)
Else
PlayObject2(hahmo,"seiso")
EndIf
DrawScreen
Forever
Function LoadAnimObject2(polku$,animation$,_steps$,_rot=0)
If FileExists(polku$) Then
width=int(readsetup(animation$,"leveys","|"))
height=int(readsetup(animation$,"korkeus","|"))
alku=int(readsetup(animation$,"alku","|"))
loppu=int(readsetup(animation$,"pituus","|"))
If width And height And loppu Then
Objekti=LoadAnimObject(polku$,width,height,alku,loppu,_rot)
ObjectString Objekti,"alku="+alku+"|"+"loppu="+(loppu-1)+"|"+_steps$
Else
Objekti=LoadObject(polku$,_rot)
EndIf
Return Objekti
EndIf
End Function
Function PlayObject2(_obj,_animaatio$,_speed#=0.1,_con=0)
anim$=readsetup(ObjectString (_Obj),_animaatio$,"|")
If CountWords(anim$,"-")>1 Then
LoopObject _obj,Int(GetWord(anim$,1,"-")),Int(GetWord(anim$,2,"-")),_speed#,_con
ElseIf CountWords(anim$,"-")=1 Then
PlayObject _obj,Int(anim$),Int(anim$),_speed#,_con
ElseIf CountWords(anim$,"-")=0 Then
PlayObject _obj,Int(anim$),Int(anim$),_speed#,_con
EndIf
End Function
Function ReadSetup(_setup$,_entry$,_erotin$=" ")
lenght=CountWords(_setup$,_erotin$)
For i=1 To lenght
word$=GetWord(_setup$,i,_erotin$)
If Lower(GetWord(word$,1,"="))=Lower(_entry$) Then Return Lower(Str(GetWord(word$,2,"=")))
Next i
Return ""
End Function
Otto Martikainen a.k.a. MetalRain, otto90x, kAATOSade.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
Re: animointi + hiiri naksuttelu
Jeps, tutkin tuossa laittamaasi koodia, ja fiksulta näyttää, vois kokeillakin tulevaisuudessa. Tässä kenttää tehdessä on vielä ongelma. Mulla on jokainen rakennus eri tilessä, koska eivät ole minun itse tekemiä, maasto taas on kaikki eri kuvissa, hiekka, nurmikot, kivet, kalliot yms. Pitäisikö minun jotenkin saada kaikki nuo 128x128 kuvat mahtumaan yhteen TOSI isoon bmp filuun jotta voin sitten tileinä tehdä tilesterillä, tai tilegenillä kentän? Koska tähän asti aina kun otan siihen rakennuksen esim, ja sitten haluaisin laittaa maastoa, niin aina kun vaihdan tile kuvaa niin se ensinmäisellä framella peittää koko kuvan... esim katon reunalla.
vai olisiko helpompaa jo tehdä kenttä lataamalla kuva esim alustaksi ja leikkaamalla eri kuviin ne rakennukset ja laittaa objekteina?
vai olisiko helpompaa jo tehdä kenttä lataamalla kuva esim alustaksi ja leikkaamalla eri kuviin ne rakennukset ja laittaa objekteina?
Re: animointi + hiiri naksuttelu
Mielestäni sen PITÄÄ olla samassa .bmp tai .png jne. tiedostossa, yksi tilesetti ja teet sen tile-editointi ohjelmalla, suosittelen A Stigmatorii.
Every Legend Has A Start!
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: animointi + hiiri naksuttelu
Ei tämä mikään mielipidekysymys ole (ellei halua ruveta EditMapilla kikkailemaan) Kyllä ne on kaikki oltava samassa tiedostossa, jos tilekartan teet. Toki voit tehdä myös erillisillä objekteilla, mutta ilman tiedostoja lukevan oman karttasysteemin tekemistä siitä tulee epäkäytännöllistä purkkaa, voin luvata. Että yhteen fileen änget niin säästyt paljolta.