Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Akatsuki
Member
Posts: 56
Joined: Thu Jan 03, 2008 1:39 pm
Location: Ylöjärvi
Contact:

Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by Akatsuki »

Eli olen tekemässä yhtä aika isoa juttu minulle...
Sen nimi on Pet. Eli mun on tarkoitus tehdä lemmikki simulaattori.
Mutta... En osaa tehdä tiettyjä juttuja jotenka voisitteko kertoa minkälaisilla koodeilla niitä saa aikaan?

1. Tarvitsen kaupan... Sitten myös laukun missä niitä itemeitä on ja voi käyttää.
Esim. Kaupasta voisi ostaa ruokaa ja laukusta painaa ruokaa niin se syö sen tai jonkun pallon niin se tekee jotain sillä...

2. Ajastin... Pitäis saada sellainen ajastin joka määrää vaikka että minä väleinä se lemmikki tkee vaikka jätökset tai sitten vaikka rupee haiseen niin se pitää pestä...

3. Animointi... Se ei oikein vielä suju... Eli teen koodin:

Code: Select all

pet1=LoadAnimObject("pet1.bmp",47,51,0,13)
ObjectRange pet1,30,51
Edit: No nyt sain sen näkymään ruudulla mutta mitenkä käynnistän animaation?
Last edited by Akatsuki on Thu Feb 21, 2008 7:28 am, edited 1 time in total.
Älä kysy multa!
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by Koodiapina »

Ajastimen saat näin:

Code: Select all

if timer()>joku_ajastin+1000 then    ' Tuo 1000 tarkoittaa yhtä sekunttia, eli 1000 millisekunttia
      tee_jotain + 1                       ' Tähän kaikki mitä tehdään
      joku_ajastin = timer()
endif
EDIT:

Koodissa oli pieni typo. Korjattu.

Last edited by Koodiapina on Thu Feb 21, 2008 7:35 pm, edited 1 time in total.
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by Harakka »

Jos et osaa vielä laittaa objektia näkymään ruudulla, kannattaisi aloittaa jostain tosi helposta projektista ja lukea ehkä Learning Centerin esimerkkikoodeja. Objektit nimittäin näkyvät ruudulla automaattisesti, kunhan DrawScreeniä käytetään. Se on yleensä aina pelin pääloopissa.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by Myst!c »

Harakka wrote:Jos et osaa vielä laittaa objektia näkymään ruudulla, kannattaisi aloittaa jostain tosi helposta projektista ja lukea ehkä Learning Centerin esimerkkikoodeja. Objektit nimittäin näkyvät ruudulla automaattisesti, kunhan DrawScreeniä käytetään. Se on yleensä aina pelin pääloopissa.
Niin kaupat ja itemit tehdään sitten kaiken maailman funktioilla typeillä ja taulukoilla joita et varmaan edes vielä tiedä enkä minäkään osaa hyvin, olet varmaan saanut idean jostain wii:n lemmikkipelistä. :) Niitä tulee minullekki kun jostain saa inspiksen.
Every Legend Has A Start!
User avatar
Bambi
Member
Posts: 87
Joined: Sat Nov 24, 2007 12:51 pm

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by Bambi »

Ja vielä pieni ja turha huomio: projekti kirjoitetaan koolla. :ugeek:
Akatsuki
Member
Posts: 56
Joined: Thu Jan 03, 2008 1:39 pm
Location: Ylöjärvi
Contact:

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by Akatsuki »

Harakka wrote:Jos et osaa vielä laittaa objektia näkymään ruudulla, kannattaisi aloittaa jostain tosi helposta projektista ja lukea ehkä Learning Centerin esimerkkikoodeja. Objektit nimittäin näkyvät ruudulla automaattisesti, kunhan DrawScreeniä käytetään. Se on yleensä aina pelin pääloopissa.
Joo sori toi... En vaan ennen ole noulla animation ukoilla pelleilly niin se tuottaa vähän hankaluuksia :roll:
Myst!c wrote:Niin kaupat ja itemit tehdään sitten kaiken maailman funktioilla typeillä ja taulukoilla joita et varmaan edes vielä tiedä enkä minäkään osaa hyvin, olet varmaan saanut idean jostain wii:n lemmikkipelistä. :) Niitä tulee minullekki kun jostain saa inspiksen
Juu en oikein vielä ymmärrä kaikkea... Ja en myös noitakaan ymmärrä mutta tekemällä aina oppii eikös vain?
Ja kun noista Cool Basicin learning centeristä en oikein älyä mitä siinä ajetaan takaa...
Grandi wrote:Ajastimen saat näin:

Code: Select all

if timer()>joku_ajastin+1000 then    ' Tuo 1000 tarkoittaa yhtä sekunttia, eli 1000 millisekunttia
      tee_jotain + 1                       ' Tähän kaikki mitä tehdään
      jokuajastin = timer()
endif
Ja kiitos sinulle Grandi :D
Älä kysy multa!
M.R
Active Member
Posts: 102
Joined: Sat Dec 22, 2007 3:05 pm

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by M.R »

Akatsuki wrote:Ja kun noista Cool Basicin learning centeristä en oikein älyä mitä siinä ajetaan takaa...
Koodin lopussa on aina analyysi missä selostetaan kaikki koodista.
Ja animointi voidaan panna käyntiin PlayObject komennolla tai LoopObject komennolla.Katso noiden komentojen ohje manuaalista.
Akatsuki
Member
Posts: 56
Joined: Thu Jan 03, 2008 1:39 pm
Location: Ylöjärvi
Contact:

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by Akatsuki »

M.R wrote:
Akatsuki wrote:Ja kun noista Cool Basicin learning centeristä en oikein älyä mitä siinä ajetaan takaa...
Koodin lopussa on aina analyysi missä selostetaan kaikki koodista.
Ja animointi voidaan panna käyntiin PlayObject komennolla tai LoopObject komennolla.Katso noiden komentojen ohje manuaalista.
Juu kiitos tuosta!
Edit: En muuten saanut toimiin... Mitä koodiin pitää lisätä?
Edit2: Joo sain toimiin... Toi Waitkey esti sen!
Kysymyksiä: Vielä sitä että mitenkä peliin saa seillaiset kehykset tai sellaiset reunat...?
Ja mitenkä saan ajastimen että ajastin käy kerran animaation läpi ja vaihtaa sen vanhaan ja mitenkä sen normaalin animaation saa pois näkyvistä siksi hetkeksi kun toinen animaatio käy nopeesti...
Älä kysy multa!
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by Myst!c »

Akatsuki wrote:
M.R wrote:
Akatsuki wrote:Ja kun noista Cool Basicin learning centeristä en oikein älyä mitä siinä ajetaan takaa...
Koodin lopussa on aina analyysi missä selostetaan kaikki koodista.
Ja animointi voidaan panna käyntiin PlayObject komennolla tai LoopObject komennolla.Katso noiden komentojen ohje manuaalista.
Juu kiitos tuosta!
Edit: En muuten saanut toimiin... Mitä koodiin pitää lisätä?
Edit2: Joo sain toimiin... Toi Waitkey esti sen!
Kysymyksiä: Vielä sitä että mitenkä peliin saa seillaiset kehykset tai sellaiset reunat...?
Ja mitenkä saan ajastimen että ajastin käy kerran animaation läpi ja vaihtaa sen vanhaan ja mitenkä sen normaalin animaation saa pois näkyvistä siksi hetkeksi kun toinen animaatio käy nopeesti...
Kysymyksiä kysymyksiä... Meinaatko kysyä kaikki jutut peliisi täältä foorumilta? :/
Ei ollut tarkoitus olla ilkeä mutta suosittelen aluksi jotain todella helppoa.
Every Legend Has A Start!
Akatsuki
Member
Posts: 56
Joined: Thu Jan 03, 2008 1:39 pm
Location: Ylöjärvi
Contact:

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by Akatsuki »

Myst!c wrote: Kysymyksiä kysymyksiä... Meinaatko kysyä kaikki jutut peliisi täältä foorumilta? :/
Ei ollut tarkoitus olla ilkeä mutta suosittelen aluksi jotain todella helppoa.
No joo sori... En vaan tiedä oikein mistä aloittaa... Noita typejä ihmettelen että miten niitä käytetään... Miten te sitten opettelitte nää jutut? Haluaisin oikeasti osata tehä pelejä mutta kun... En oikein tiedä mistä opetella kun noi Learning Centerin jutut on joko tuttua juttua tai sitten olen aivan pihalla... Mistä voisin näitä juttuja ruveta opetteleen?
Älä kysy multa!
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by tuhoojabotti »

hommaa itsellesi mestari :D vaikka minä :D jos sul on mese niin voin auttaa sua aina välillä jos on joku onkelma ja voin opettaa kaikkee jännää :D
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by Koodiapina »

Noita typejä ihmettelen että miten niitä käytetään...
Niitä sun ei vielä tarvikkaan ymmärtää :)
Miten te sitten opettelitte nää jutut?
Mä vaan kyselin kaikkee tyhmää noil vanhoil foorumeil kun en jaksanut käyttää hakua tai manuaalia ja copypastesin kaikkea koodia sekasin enkä vaivautunut opettelee mitään. Opin sitten vähän kuin vahingossa... Huom: tuo tapa ei ole kovin suositeltavaa.
Akatsuki
Member
Posts: 56
Joined: Thu Jan 03, 2008 1:39 pm
Location: Ylöjärvi
Contact:

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by Akatsuki »

Grandi wrote:
Noita typejä ihmettelen että miten niitä käytetään...
Niitä sun ei vielä tarvikkaan ymmärtää :)
Miten te sitten opettelitte nää jutut?
Mä vaan kyselin kaikkee tyhmää noil vanhoil foorumeil kun en jaksanut käyttää hakua tai manuaalia ja copypastesin kaikkea koodia sekasin enkä vaivautunut opettelee mitään. Opin sitten vähän kuin vahingossa... Huom: tuo tapa ei ole kovin suositeltavaa.
Joo en taida käyttää tota sun tyyliä :mrgreen:
Vois tota mestarii kokeilla...
No mutta kertokaa muutkin mitenkä opitte?
Älä kysy multa!
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by Jonez »

Ekan kerran kun latasin cb:n katselin niitä oppitunteja ja yritin itse säätää jotain. Muistan pistäneeni ukon ja kameran liikkumaan. Innostus kuitenkin lopahti, ja vasta n. vuosi sen jälkeen, kokeillessani cb:tä uudelleen pääsin vauhtiin. Tästä ajasta en jostain syystä muista mitään.

Kyselin (ja kyselen) erittäin harvoin mitään ongelmiani täällä foorumeilla. Olen oppinut katselemalla muiden koodeja (siis en ole päättänyt: Nyt opettelen tästä koodista, vaan ihan huomaamattani), ja testailemalla itse kaikkea mahdollista. On kuitenkin erittäin suositeltavaa että:
1. Käyt läpi cb:n oppitunnit ja yrität tajuta ne.
2. Jos et tajua jotain asiaa, yrität saada sen selville kysymällä, etsimällä manuaalista ja muutenkin testailemalla. Virheistään oppii.
3. Älä yritä mitään liian suurta. Koodaaminen ON vaikeaa, varsinkin alussa. Loppu on periaatteessa vain logiikkaa.

Peliisi liittyen... Suhteellisen helppo ohjelma ohjelmoida on tamagotchi. Aloita vaikka siitä, mutta älä tee liian monimutkaista:
- Tee siitä vaikka vain tekstipohjainen. Grafiikat eivät ole kaikki kaikessa.
- Lemmikki voi syödä, nukkua, leikkiä, käydä lääkärissä, ja pelaaja voi katsella tilastoja lemmikin kunnosta. Älä vielä huolehdi esim. kaupasta. Sen voit lisätä kun taitosi kehittyvät, ellet jo ole uuden projektin kimpussa.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
Akatsuki
Member
Posts: 56
Joined: Thu Jan 03, 2008 1:39 pm
Location: Ylöjärvi
Contact:

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by Akatsuki »

Jonez wrote: Peliisi liittyen... Suhteellisen helppo ohjelma ohjelmoida on tamagotchi. Aloita vaikka siitä, mutta älä tee liian monimutkaista:
- Tee siitä vaikka vain tekstipohjainen. Grafiikat eivät ole kaikki kaikessa.
- Lemmikki voi syödä, nukkua, leikkiä, käydä lääkärissä, ja pelaaja voi katsella tilastoja lemmikin kunnosta. Älä vielä huolehdi esim. kaupasta. Sen voit lisätä kun taitosi kehittyvät, ellet jo ole uuden projektin kimpussa.
No voishan siitä tehdä tekstipohjaisen nyt aluksi... Eli sellaisen että tulee kokoajan viestiä että mitä se tekee... Kattoo nyt mitä saan aikaan :)
Viel kun tuhoojabotti autttaa aina joskus... :D

Edit: Juu hyvä että käskit tehdä tuon tekstipohjaisen! Mitenkä voi tehdä sillain että eka tulee jotain tekstiä ja sitten voit valita mitä painat ja sitten painat siitä niin se poistaa edelliset tekstit ja tulee muuta ja ajastimen tekstejä?
Älä kysy multa!
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by Myst!c »

Akatsuki wrote:
Jonez wrote: Peliisi liittyen... Suhteellisen helppo ohjelma ohjelmoida on tamagotchi. Aloita vaikka siitä, mutta älä tee liian monimutkaista:
- Tee siitä vaikka vain tekstipohjainen. Grafiikat eivät ole kaikki kaikessa.
- Lemmikki voi syödä, nukkua, leikkiä, käydä lääkärissä, ja pelaaja voi katsella tilastoja lemmikin kunnosta. Älä vielä huolehdi esim. kaupasta. Sen voit lisätä kun taitosi kehittyvät, ellet jo ole uuden projektin kimpussa.
No voishan siitä tehdä tekstipohjaisen nyt aluksi... Eli sellaisen että tulee kokoajan viestiä että mitä se tekee... Kattoo nyt mitä saan aikaan :)
Viel kun tuhoojabotti autttaa aina joskus... :D

Edit: Juu hyvä että käskit tehdä tuon tekstipohjaisen! Mitenkä voi tehdä sillain että eka tulee jotain tekstiä ja sitten voit valita mitä painat ja sitten painat siitä niin se poistaa edelliset tekstit ja tulee muuta ja ajastimen tekstejä?
Minä teen gotolla, eli jos painetaan jotain nappia niin goto seuraava kohta, lue goto komento, ja ku jatkat uuden semmosen koodin niin pistä aina alkuun cleartext, clearkeys ja clearinput. Ainakin cleartext ja suosittelen clearkeysiä.

Hyvä idea tehdä eka tekstipohjaisena. :)
Every Legend Has A Start!
Akatsuki
Member
Posts: 56
Joined: Thu Jan 03, 2008 1:39 pm
Location: Ylöjärvi
Contact:

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by Akatsuki »

Myst!c wrote: Minä teen gotolla, eli jos painetaan jotain nappia niin goto seuraava kohta, lue goto komento, ja ku jatkat uuden semmosen koodin niin pistä aina alkuun cleartext, clearkeys ja clearinput. Ainakin cleartext ja suosittelen clearkeysiä.
Tiedän kyllä... Ainoa ongelma on se että se laukaisee kaikki samaan aikaan... Siis ne tekstit...
Koodi:

Code: Select all

AddText "Hei! Olet juuri astunut sisään lemmikki simulaattoriin jonka sinulle tarjoaa Akatsuki!"
Color cbred
AddText "Paina Enteriä jatkaaksesi lemmikin valintaan."

If KeyHit(cbkeyenter) Then Goto valinta

valinta:
ClearText 
AddText "Minkä lemmikin haluat?"
AddText "Paina 1 jos haluat koiran."
AddText "Paina 2 jos haluat kissan."
AddText "Jos haluat palata alkuun paina Q"

If KeyHit(cbkey1) Then Goto Koira
If KeyHit(cbkey2) Then Goto Kissa


Koira:
ClearText 
If KeyHit(cbkeyd) Then AddText "Korjasit koirasi jätökset!"
AddText "Koira katsoi sinua hassusti!"
If Timer()>haukku+15000 Then AddText "Koira haukkui sinulle!"

If Timer()>paskoi+30000 Then AddText "Koira päästi paskat lattialle! Korjaa paskat pois D napilla!"

Kissa:
AddText "Kissa nuolaisi sinua"

DrawScreen 
WaitKey 
Älä kysy multa!
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by TheFish »

Tuossa koodissa ei ole mitään mikä pysäyttäisi ohjelman ajamisen, kun odotetaan että käyttäjä painaa jotain.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Akatsuki
Member
Posts: 56
Joined: Thu Jan 03, 2008 1:39 pm
Location: Ylöjärvi
Contact:

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by Akatsuki »

TheFish wrote:Tuossa koodissa ei ole mitään mikä pysäyttäisi ohjelman ajamisen, kun odotetaan että käyttäjä painaa jotain.
Ööh... Voisitko kertoa mitä pitäisi tehdä?
Älä kysy multa!
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Haatsava peliprojecti(minulle) nimeltä Pet!

Post by TheFish »

Helpointa olisi varmaan tehdä waitkey:n avulla.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Post Reply