Page 1 of 1

Animoitu Objekti

Posted: Fri Jan 24, 2014 6:53 pm
by ToSSUNorSu
Taas eteen nousi uusi ongelma pelin objektien tekemisessä. Kuinka tehdä animoituja objekteja, eli jos joku ei tajunnut, niin niitä, jotka esimerkiksi sivulle liikkuessa kävelevät oikeasti, eikä "liu-u" maata pitkin. Toivottavasti tajusitte. Nopeasti googlaamalla en löytänyt ja ajattelin, että siitä voisi olla hyötyä myös muille. Eli jos jollain olisi aikaa/intoa, niin voisi tehdä jonkun pienen oppaan tai jtn. :D

Re: Animoitu Objeckti

Posted: Fri Jan 24, 2014 8:48 pm
by Frozen
ToSSUNorSu wrote:Taas eteen nousi uusi ongelma pelin objektien tekemisessä. Kuinka tehdä animoituja objekteja, eli jos joku ei tajunnut, niin niitä, jotka esimerkiksi sivulle liikkuessa kävelevät oikeasti, eikä "liu-u" maata pitkin. Toivottavasti tajusitte. Nopeasti googlaamalla en löytänyt ja ajattelin, että siitä voisi olla hyötyä myös muille. Eli jos jollain olisi aikaa/intoa, niin voisi tehdä jonkun pienen oppaan tai jtn. :D
Tarkoitatko siis kuinka tehdään kunnollisen näköinen kävelyanimaatio, yhtenäisenä bittikarttana, vaiko sitä että hahmo kootaan palasista, joista muodostetaan kävelyanimaatio, jolloinka se kävelee "oikeasti"? :)

Re: Animoitu Objeckti

Posted: Sat Jan 25, 2014 12:41 am
by Jani
Frozen wrote:
ToSSUNorSu wrote:Taas eteen nousi uusi ongelma pelin objektien tekemisessä. Kuinka tehdä animoituja objekteja, eli jos joku ei tajunnut, niin niitä, jotka esimerkiksi sivulle liikkuessa kävelevät oikeasti, eikä "liu-u" maata pitkin. Toivottavasti tajusitte. Nopeasti googlaamalla en löytänyt ja ajattelin, että siitä voisi olla hyötyä myös muille. Eli jos jollain olisi aikaa/intoa, niin voisi tehdä jonkun pienen oppaan tai jtn. :D
Tarkoitatko siis kuinka tehdään kunnollisen näköinen kävelyanimaatio, yhtenäisenä bittikarttana, vaiko sitä että hahmo kootaan palasista, joista muodostetaan kävelyanimaatio, jolloinka se kävelee "oikeasti"? :)
Luulenpa Tossunorsun tarkoittavan jo piirretyn kuvasarjan pyörittämistä. Suosittelen vilkaisemaan Painovoima-esimerkkiä. En nyt ulkoa muista kyseistä komentoa.

EDIT: Jos kyseessä oli itse kuvan luominen, tehdään se piirtämällä animaation eri framet (animaation kussakin vaiheessa näkyvät kuvat) peräkkäin objektin kuvaan. Framejen välissä ei saa olla tyhjää tilaa ja niiden tulee olla samankokoiset.

Re: Animoitu Objeckti

Posted: Sat Jan 25, 2014 2:38 pm
by ToSSUNorSu
Kiitos vastauksista. Tarkoitin itse kuvan tekemistä. Siis sellaista, minkälainen on esimerkiksi coolbasicin mukana tullut "zerorun" kuva. Siinä on monta samaa hahmoa vierekkäin, mutta eri asennoissa, josta tulee juoksuanimaatio. Eli kuinka sen tyylisen kuvan saisi tehtyä? Toivottavasti nyt ilmaisin itseni selkeästi :D
EDIT:

Taisin tajuta, mutta tehdäänkö kuva sillä tavalla, että ensin piirretään esim gimpillä kuva jonka koko on esim 64*64 eli pelkkä hahmo ja sen jälkeen jotenkin saisi saman kuvan monta kertaa peräkkäin, jota voisi sitten muokata. Vai pitääkö heti alkuun piirtää leveä kuva, johon jokaisen framen piirtää yksitellen. Toivottavasti tajusitte :D . Anteeksi vielä epäselvät kommenttini, olen vielä aika aloittelija :)


Re: Animoitu Objeckti

Posted: Sat Jan 25, 2014 7:08 pm
by Jani
ToSSUNorSu wrote:Kiitos vastauksista. Tarkoitin itse kuvan tekemistä. Siis sellaista, minkälainen on esimerkiksi coolbasicin mukana tullut "zerorun" kuva. Siinä on monta samaa hahmoa vierekkäin, mutta eri asennoissa, josta tulee juoksuanimaatio. Eli kuinka sen tyylisen kuvan saisi tehtyä? Toivottavasti nyt ilmaisin itseni selkeästi :D
EDIT:

Taisin tajuta, mutta tehdäänkö kuva sillä tavalla, että ensin piirretään esim gimpillä kuva jonka koko on esim 64*64 eli pelkkä hahmo ja sen jälkeen jotenkin saisi saman kuvan monta kertaa peräkkäin, jota voisi sitten muokata. Vai pitääkö heti alkuun piirtää leveä kuva, johon jokaisen framen piirtää yksitellen. Toivottavasti tajusitte :D . Anteeksi vielä epäselvät kommenttini, olen vielä aika aloittelija :)

Itse yleensä piirrän animaatiot näin:
1. Lasken montako framea tarvitsen.
2. Teen kuvan jonka leveys on framet x framenleveys ja korkeus sama kuin framen korkeus.
3. Teen framenleveys x framenkorkeus neliön kuvan vasempaan yläkulmaan ja täytän sellaisilla neliöillä kuvan.
Nyt on helppo piirtää kaikki animaation framet. Suosittelen käyttämään piirtämiseen jotain pixelart-ohjelmaa (esim. GraphicsGale), joka helpottaa asiaa kummasti.

Re: Animoitu Objekti

Posted: Sun Jan 26, 2014 9:59 pm
by ToSSUNorSu
Kiitos, tuo auttoi paljon ja latassin kyseisen ohjelman. En tiedä olenko tyhmä tai jtn, mutta en tajunnut kohtaa "3. Teen framenleveys x framenkorkeus neliön kuvan vasempaan yläkulmaan ja täytän sellaisilla neliöillä kuvan." Voisitko selventää sitä hieman? :D

Re: Animoitu Objekti

Posted: Sun Jan 26, 2014 10:04 pm
by Jani
ToSSUNorSu wrote:Kiitos, tuo auttoi paljon ja latassin kyseisen ohjelman. En tiedä olenko tyhmä tai jtn, mutta en tajunnut kohtaa "3. Teen framenleveys x framenkorkeus neliön kuvan vasempaan yläkulmaan ja täytän sellaisilla neliöillä kuvan." Voisitko selventää sitä hieman? :D
Tämän siitä saa kun kirjoittelee kännykällä ja haluaa tiivistää. Eli teen framen kokoisen neliön, jonka kopioin ja täytän sillä kuvan asettelemalla niitä neliöitä vierekkäin. Ne voi sitten lopuksi poistaa. Tämä on tuolla GraphicsGalella täysin turhaa kylläkin. :)

Re: Animoitu Objekti

Posted: Mon Jan 27, 2014 12:17 pm
by ToSSUNorSu
Yritin nyt tehdä graphicsgalella ensäimmäisiä testejä, mutta kun tallensin tiedoston siinä oli lukonkuva, eikä sitä löytynyt. Onko niin, että tallentaminen on vain maksullisessa versiossa. Lisäksi yritin Gimpillä testailla viiden framentikku-ukko animaatiota Eli kuva oli siis 170x34, mutta kun yritin ajaa sen goolbasicissa, tuli ilmoitus: ''Not enought frames on bmp'' Tai jotain tuon tyylistä. Taidan jättää animaatoidentekemisen sikseen, kun ei näytä onnistuvan :( Kaipa ylhäältäpäin kuvatuista peleistäkin saa ihan hyviä...

Re: Animoitu Objekti

Posted: Mon Jan 27, 2014 1:19 pm
by Latexi95
ToSSUNorSu wrote:Yritin nyt tehdä graphicsgalella ensäimmäisiä testejä, mutta kun tallensin tiedoston siinä oli lukonkuva, eikä sitä löytynyt. Onko niin, että tallentaminen on vain maksullisessa versiossa. Lisäksi yritin Gimpillä testailla viiden framentikku-ukko animaatiota Eli kuva oli siis 170x34, mutta kun yritin ajaa sen goolbasicissa, tuli ilmoitus: ''Not enought frames on bmp'' Tai jotain tuon tyylistä. Taidan jättää animaatoidentekemisen sikseen, kun ei näytä onnistuvan :( Kaipa ylhäältäpäin kuvatuista peleistäkin saa ihan hyviä...
Kai sinulla oli LoadAnimObjectille annettu parametrit oikein? Tuo virheilmoitus tulee ainakin jos framen_leveys * framejen_määrä on suurempi kuin kuvan leveys. Oikeat parametrit taitaisivat olla näin:

Code: Select all

LoadAnimObject("anim.bmp", 34, 34, 0, 5)

Re: Animoitu Objekti

Posted: Mon Jan 27, 2014 3:52 pm
by ToSSUNorSu
Hihhii! Kiitos, nyt se toimii. Tuli kyllä aika koomisen näköinen animaatio :D No, ehkä se tästä alkaa pikkuhiljaa lähtemään :D

Re: Animoitu Objekti

Posted: Tue Jan 28, 2014 8:21 pm
by ToSSUNorSu
Anteeksi tuplapostaus, Olisi varmaan voinut muokata edelliseen, mutta teen nyt näin, kun aihe on kuitenkin eri. Eli tein Gimpillä tilesetin, mutta kun yritän laittaa sitä tilesteriin, tulee ilmoitus, joka menee jotenkin näin: " Not valid tilester file. Can't open the file. Eli mikä voisi olla vialla. Tämä on siis ensimmäinen kokeiluni, joten missä tahansa voi olla vika.

Re: Animoitu Objekti

Posted: Wed Jan 29, 2014 3:25 am
by Awaclus
ToSSUNorSu wrote:Anteeksi tuplapostaus, Olisi varmaan voinut muokata edelliseen, mutta teen nyt näin, kun aihe on kuitenkin eri. Eli tein Gimpillä tilesetin, mutta kun yritän laittaa sitä tilesteriin, tulee ilmoitus, joka menee jotenkin näin: " Not valid tilester file. Can't open the file. Eli mikä voisi olla vialla. Tämä on siis ensimmäinen kokeiluni, joten missä tahansa voi olla vika.
Suosittelen käyttämään ennemmin TileGeniä, se on aika paljon selkeämpi ohjelma tilekarttojen tekemiseen CoolBasic-pelejä varten.