Tutoriaalin osa 2.

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Post Reply
Jahodrew
Newcomer
Posts: 6
Joined: Thu Oct 11, 2012 10:07 pm
Location: (x=473,y=485)

Tutoriaalin osa 2.

Post by Jahodrew »

Miten saan objektin ladattua opetusosion 2 kohdassa (pyörivä objekti) kun yritän ladata TÄYSIN ohjeiden mukaan,(tietenkin vaihtaen objektin nimen) tulee käännettäessä virheilmoitus:

----------------------------------------------------------------------------------
Compile error
Code 101
Type mismatch at line 11.
You must pass a different type of parameter to this
function or command or array.
----------------------------------------------------------------------------------

JA SITTEN VAIN ASIALLISIA KOMMENTTEJA!
En kaipaa kritiikkiä kieliasusta yms. :evil:
KIITOS!
PS. OLEN ALOITTELIJA
User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 4:46 pm
Location: Suomi

Re: Tutoriaalin osa 2.

Post by Frozen »

Jahodrew wrote:Miten saan objektin ladattua opetusosion 2 kohdassa (pyörivä objekti) kun yritän ladata TÄYSIN ohjeiden mukaan,(tietenkin vaihtaen objektin nimen) tulee käännettäessä virheilmoitus:

----------------------------------------------------------------------------------
Compile error
Code 101
Type mismatch at line 11.
You must pass a different type of parameter to this
function or command or array.
----------------------------------------------------------------------------------

JA SITTEN VAIN ASIALLISIA KOMMENTTEJA!
En kaipaa kritiikkiä kieliasusta yms. :evil:
KIITOS!
PS. OLEN ALOITTELIJA
Olisi tietenkin ihan suotavaa, että laittaisit lähdekoodin näkyville. (Ne eivät varmaankaan sisällä mitään valtionsalaisuuksia)

Code: Select all

101 : Type mismatch 

Type mismatch. You must pass a different type of parameter to this function or command or array. 
Suomennos: Yritit antaa funktiolle tai komennolle vääräntyyppistä tietoa. 

Milloin tapahtuu:  
Kun yrität välittää esimerkiksi desimaalilukua sellaiselle funktiolle, joka välttämättä vaatii siinä kohtaa kokonaislukua. 
 
Ehdotuksia asian korjaamiseksi:  
Tarkasta tietotyyppi, jota yrität välittää. Tyyppejä voi myös muuttaa muodosta toiseen Int, Float ja Str-funktioilla.
Annoitko desimaaliluvun kulmalle?
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua
Jahodrew
Newcomer
Posts: 6
Joined: Thu Oct 11, 2012 10:07 pm
Location: (x=473,y=485)

Re: Tutoriaalin osa 2.

Post by Jahodrew »

Tosiaan tämä kuluisi tyhmiin kysymyksiin, eli kun sanoin että olen aloittelija, todella tarkotin sitä eli en ees tiiä mikä se lähdekoodi on joten... myönnän, että oon aika pirun tyhmä mut kuitenki (kaikki on joskus alottanu?). Saa puhua aika selvästi :roll:
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Tutoriaalin osa 2.

Post by Latexi95 »

Jahodrew wrote:Tosiaan tämä kuluisi tyhmiin kysymyksiin, eli kun sanoin että olen aloittelija, todella tarkotin sitä eli en ees tiiä mikä se lähdekoodi on joten... myönnän, että oon aika pirun tyhmä mut kuitenki (kaikki on joskus alottanu?). Saa puhua aika selvästi :roll:
Lähdekoodi on yksinkertaisesti ohjelmasi koodi eli se mikä siinä tekstieditorissa on.
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: Tutoriaalin osa 2.

Post by naputtelija »

Jahodrew wrote:Tosiaan tämä kuluisi tyhmiin kysymyksiin, eli kun sanoin että olen aloittelija, todella tarkotin sitä eli en ees tiiä mikä se lähdekoodi on joten... myönnän, että oon aika pirun tyhmä mut kuitenki (kaikki on joskus alottanu?). Saa puhua aika selvästi :roll:
Vaikka kieliasusi on aika paha, et kuitenkaan ole läheskään pikkujonnemaisin aloittelija mitä täällä on näkynyt. Itse tiedän aika pahojakin tyyppejä ja jopa trolleja. Nimiä en nyt mene mainitsemaan mutta todennäköisesti löydät hakusanalla "bänniruletti"... Heh heh. Vitsit sikseen ja tervetuloa joukkoon :D
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Jahodrew
Newcomer
Posts: 6
Joined: Thu Oct 11, 2012 10:07 pm
Location: (x=473,y=485)

Re: Tutoriaalin osa 2.

Post by Jahodrew »

Code: Select all

ukko=LoadObject("smile.png",360)
Repeat
TurnObject ukko,1
DrawScreen
Forever
Se on joku tommone...
PS. En viitsi kirjoittaa kieliopillisesti liian viimeisen päälle, koska mielestäni se on erittäin epämiellyttävää ja häiritsevää. ;)
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Tutoriaalin osa 2.

Post by Jonez »

Ongelma on todennäköisesti rivillä 11, mutta antamassasi koodissa on vain 5 riviä. Antamasi koodi on kunnossa.

Edit.
On olemassa erilaisia muuttujatyyppejä. Muuttuja on siis jokin sana joka pitää sisällään tietoa. Esim. sinulla on muuttuja "ukko" joka pitää sisällään ladatun objektin osoitteen (kokonaisluku).

Muuttujatyyppejä on cb:ssä mm.
kokonaisluvut (int), esim. -1, -512, 613
liukuluvut (float) -1.4, -5215.215, 65126.21, 1.0
merkkijonomuuttuja, eli mikä tahansa tekstinpätkä joka menee lainausmerkkien sisään "näin".

Mainitsemasi virhe tulee kun yrität käyttää vääränlaista muuttujatyyppiä. Esim. koodi

Code: Select all

a = LoadObject(5, 360)
antaa vastaavanlaisen virheen, koska siinä annetaan parametriksi (suluissa olevat tiedot) 5, joka on kokonaisluku, kun siinä tarvitaan merkkijonoa, esim. "5" kävisi, eli siis lainausmerkeissä (tosin tuollaista polkua ei kyllä löydy).

Edit. kun puhun muuttujatyypeistä, puhun tässä oikeastaan tietotyypeistä.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
Jahodrew
Newcomer
Posts: 6
Joined: Thu Oct 11, 2012 10:07 pm
Location: (x=473,y=485)

Re: Tutoriaalin osa 2.

Post by Jahodrew »

Kiitos teille sain sen nyt toimimaan :D On kuitenki tämmönen pikku ongelma, joka on myös tyhmä kysymys, mutta tuli vain mieleeni, että miksi cb ilmoittaa aina koodia luettaessa että edellisen ohjelman ajo on vielä kesken, vaikkei olekaan. Olen yrittänyt poistaa cb:n ja asentanut sen uudelleen: silti tulee sama homma
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Tutoriaalin osa 2.

Post by koodaaja »

CB tulee windows vistalla ja 7:llä ajaa järjestelmänvalvojana, muuten se herjaa aina edellisen ajon olevan päällä. Mutta cbRun.exe toimii siis ilmankin? Sinänsä järkeenkäypää, se vain on pieniä bugeja etsittäessä kovin ikävä tapa käynnistää ohjelmaa jatkuvasti verrattuna F5:n hakkaamiseen :)
Jahodrew
Newcomer
Posts: 6
Joined: Thu Oct 11, 2012 10:07 pm
Location: (x=473,y=485)

Re: Tutoriaalin osa 2.

Post by Jahodrew »

koodaaja wrote:CB tulee windows vistalla ja 7:llä ajaa järjestelmänvalvojana, muuten se herjaa aina edellisen ajon olevan päällä. Mutta cbRun.exe toimii siis ilmankin? Sinänsä järkeenkäypää, se vain on pieniä bugeja etsittäessä kovin ikävä tapa käynnistää ohjelmaa jatkuvasti verrattuna F5:n hakkaamiseen :)
Mulla on just se seiska ja oon ite järjestelmänvalvoja joten oon asentanu sen järkkärinä...
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Tutoriaalin osa 2.

Post by Latexi95 »

Suosittelen asentamaan CB:n jonnekkin muualle kuin Program Filesiin, niin että sen asennuskansioon on kirjoitusoikeudet vaikka ei olekkaan järjestelmänvalvoja. Silloin ei tarvitse avata editoria aina järjestelmänvalvojana.
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Tutoriaalin osa 2.

Post by Viltzu »

Jahodrew wrote:On kuitenki tämmönen pikku ongelma, joka on myös tyhmä kysymys, mutta tuli vain mieleeni, että miksi cb ilmoittaa aina koodia luettaessa että edellisen ohjelman ajo on vielä kesken, vaikkei olekaan. Olen yrittänyt poistaa cb:n ja asentanut sen uudelleen: silti tulee sama homma
Vaihtoehdot:
Ajat järjestelmänvalvojana (Hiiren oikealla ja valitset suorita järjestelmänvalvojana tai ominaisuuksista valitset, että suorittaa aina)
Asennat muualle kuin Program Files kansioon
--> Tai seuraat näitä ohjeita: viewtopic.php?f=13&t=2721&p=58817#p58817
Jahodrew
Newcomer
Posts: 6
Joined: Thu Oct 11, 2012 10:07 pm
Location: (x=473,y=485)

Re: Tutoriaalin osa 2.

Post by Jahodrew »

Viltzu wrote:
Jahodrew wrote:On kuitenki tämmönen pikku ongelma, joka on myös tyhmä kysymys, mutta tuli vain mieleeni, että miksi cb ilmoittaa aina koodia luettaessa että edellisen ohjelman ajo on vielä kesken, vaikkei olekaan. Olen yrittänyt poistaa cb:n ja asentanut sen uudelleen: silti tulee sama homma
Vaihtoehdot:
Ajat järjestelmänvalvojana (Hiiren oikealla ja valitset suorita järjestelmänvalvojana tai ominaisuuksista valitset, että suorittaa aina)
Asennat muualle kuin Program Files kansioon
--> Tai seuraat näitä ohjeita: viewtopic.php?f=13&t=2721&p=58817#p58817
Kiitos Viltzu! nyt pelittää ainakin hetkellisesti!
Post Reply