Page 3 of 23
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Tue Jan 17, 2012 7:47 pm
by Awaclus
Character wrote:En tiedä/muista
Enpä tiedä enkä muista minäkään, eikä varmaan kukaan muukaan tällä foorumilla, joten kovin yksityiskohtaisesti ei pysty auttamaan. Kokeile vaikka reinstalloida CoolBasic.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Tue Jan 17, 2012 8:57 pm
by Character
Ei toiminu.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Tue Jan 17, 2012 9:04 pm
by Viltzu
Painappa vaikka F8 ja valitse 07: Kuvien piirtäminen ja suorita se painamalla F5. Jos toimii niin virhe on sinun koodissasi. Ehkä lataat kuvan paikasta jossa sitä ei ole.
EDIT:Eikun kyse olikin mavista Mavia tuskin tulee jos yritää ladata olematonta kuvaa, mutta kun kerran kaikissa projekteissa niin koita mavaako tuo 07. Jos ei niin oletettavasti koodeissasi on jotain mavaavaa.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Tue Jan 17, 2012 9:53 pm
by valscion
MAVin voi aiheuttaa myös Windowsin "Data Execution Prevention" toiminnallisuus, mikäli se on kytkettynä päälle. Itse olen huomannut että kaikki CB-ohjelmat MAVaavat kuvien piirron yhteydessä kun kerran laitoin tuon "suojauksen" päälle. Kyseinen sanahirviöhän on suomeksi siis "Tietojen suorittamisen estäminen".
Windows 7:lla seuraamalla tätä polkua voit katsoa/muuttaa asetuksia: Käynnistä -> Tietokone (hiiren kakkosklikkaus) -> Ominaisuudet -> Järjestelmän lisäasetukset (löytyy vasemmasta palkista) -> Suorituskyky - Asetukset... -> Tietojen suorittamisen estäminen -välilehti
Voi myös olla ettei virustentorjuntaohjelmistosi tykkää CB:n luomista exe-tiedostoista ja rajoittaa niiden toimintaa liikaa. Kannattaa tarkistaa suojausohjelmistosi asetukset.
EDIT:Ole hyvä vain. Muistan kun itse painiskelin tuon asian kanssa eikä muista oikein ollut apua — tästä johtuva ongelma kun ei taida olla kauhean yleinen. Mukavaa kun voin auttaa
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Tue Jan 17, 2012 11:09 pm
by Character
VesQ wrote:MAVin voi aiheuttaa myös Windowsin "Data Execution Prevention" toiminnallisuus
Joo, tästähän se johtuikin. Kiitoksia
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Thu Jan 19, 2012 11:54 am
by Misthema
CoolMan wrote:Kuinka saisin tehtyä silleen että kun auto osuu esim. laatikkoo niin kuuluu ääni, laatikko häviää ja siirtyy eri paikkaan kentässä?
Kiitos!
Code: Select all
JOS osutaan_laatikkoon SITTEN
SoitaÄäni osuma
SiirräLaatikkoEriPaikkaan
LOPETAJOS
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Mon Jan 23, 2012 7:46 pm
by Lape
Hmm...taasen pitääpi kysyä apuja täältä, elikkäs tällä kertaa ongelmana semmoinen, että kun on ottanut kuvan hiirikursoriksi, ja sitten kun sen liikuttaa tietyn objektin päälle ja painaa hiirestä, niin tämän objekti sitten poistetaan ja niin edespäin. Ongelmana siis se, että objekti ei suostu lähtemään siitä mihinkään. Yritin jotain tämmöstä ihmeellistä:
Code: Select all
If MouseWX()=ObjectX(tee\obj)And MouseWY()=ObjectY(tee\obj) And luodit>0 And MouseUp (1) Then sitä ja sitä...
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Mon Jan 23, 2012 7:49 pm
by elmo123
Lape wrote:Hmm...taasen pitääpi kysyä apuja täältä, elikkäs tällä kertaa ongelmana semmoinen, että kun on ottanut kuvan hiirikursoriksi, ja sitten kun sen liikuttaa tietyn objektin päälle ja painaa hiirestä, niin tämän objekti sitten poistetaan ja niin edespäin. Ongelmana siis se, että objekti ei suostu lähtemään siitä mihinkään. Yritin jotain tämmöstä ihmeellistä:
Code: Select all
If MouseWX()=ObjectX(tee\obj)And MouseWY()=ObjectY(tee\obj) And luodit>0 And MouseUp (1) Then sitä ja sitä...
Tässä nyt tarkistetaan, onko hiiri täsmälleen objektin koordinaateissa. Eli jos pikselinkin osut hutiin objektin keskipisteestä, ei mitään tapahdu.
Siispä käytä mieluummin komentoa CameraPick tai etäisyyden mittaamista hiireen.
EDIT:W0t, vastasin alle 4 min. kysymyksestä
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Fri Jan 27, 2012 4:10 pm
by Laurenzo
Kuinka onnistuisi se että kun menee leipomoon siivoomaan ja siellä on lätäkkö ja kun lätäkköä jynssää tarpeeksi se pikkuhiljaa "haviää"
kaikki varmaan ihmettelee että pelin nimi on kitupiikki 3 no se on pelin kolmos versio 1 ja 2 versio on tehty gamemakerilla ne voit ladata kotisivultani
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Fri Jan 27, 2012 4:50 pm
by Latexi95
Laurenzo wrote:kitupiikki_3.zip
Kuinka onnistuisi se että kun menee leipomoon siivoomaan ja siellä on lätäkkö ja kun lätäkköä jynssää tarpeeksi se pikkuhiljaa "haviää"
kaikki varmaan ihmettelee että pelin nimi on kitupiikki 3 no se on pelin kolmos versio 1 ja 2 versio on tehty gamemakerilla ne voit ladata kotisivultani
En tutkinut mitä tuo paketti piti sisällään, mutta häviämisen saat aikaiseksi DrawGhostImagen avulla. Päällekkäin olon nyt saa tarkistettua vaikka Distancen avulla.
Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Sun Feb 12, 2012 1:25 pm
by Ize
Hei.
Minulla olisi tässä pieni ongelma.
pelissä objekteja liikkuu ruudulla, painat hiiren pohjaan ja vedät piirtokomennoilla piirretyn viivan niiden yli. Niiden pitäisi tuhoutua. Kysymys kuuluu: Kuinka saan tarkistettua mitkä objektit ovat viivan alla?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Mon Feb 13, 2012 10:18 am
by valscion
Ize wrote:Hei.
Minulla olisi tässä pieni ongelma.
pelissä objekteja liikkuu ruudulla, painat hiiren pohjaan ja vedät piirtokomennoilla piirretyn viivan niiden yli. Niiden pitäisi tuhoutua. Kysymys kuuluu: Kuinka saan tarkistettua mitkä objektit ovat viivan alla?
Tämä ympyrä-jana leikkaustarkistusfunktio sopii varmaan kyseiseen tehtävään. Joudut varmaankin muokkailemaan tuota toimimaan maailmankoordinaateissa (jos niitä käytät) tai sitten muutat maailmankoordinaatit ennen leikkaustarkistusta näyttökoordinaateiksi vaikkapa
näiden funktioiden avulla.
Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Tue Feb 14, 2012 4:22 pm
by Ize
Tattista. Tuo on varmasti avuksi
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Wed Feb 15, 2012 5:40 pm
by Konstaduck
Miksi muuten Saveimage - komennossa pitäisi olla pääte
.BMP?
itselläni ainakin toimii seuraava:
Code: Select all
e = makeimage(20,20)
drawtoimage e
color cbred
box 0,0,20,20
color cbWhite
drawtoscreen
saveimage e,"kuva.png"
deletefile "kuva.png"
Huvitti tämä, kun huomasin tuollaisen
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Wed Feb 15, 2012 5:45 pm
by Latexi95
Konstaduck wrote:Miksi muuten Saveimage - komennossa pitäisi olla pääte
.BMP?
itselläni ainakin toimii seuraava:
Code: Select all
e = makeimage(20,20)
drawtoimage e
color cbred
box 0,0,20,20
color cbWhite
drawtoscreen
saveimage e,"kuva.png"
deletefile "kuva.png"
Huvitti tämä, kun huomasin tuollaisen
Kyllähän se toimii... Jotenkin. CB kuitenkin tallentaa sen BMP muodossa tiedostopäätteestä huolimatta. Jos koitat avata tuota tiedostoa, niin ei tule onnistumaan.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Wed Feb 15, 2012 6:39 pm
by spurdo
Ei reload jostain syystä toimi =(
Code: Select all
Type AMMUS
Field obj
End Type
FrameLimit 60
ukko=LoadObject("Media\soldier.bmp",72)
pati=LoadObject("Media\bullet.bmp")
ShowObject pati,OFF
AddText "Nuolista ohjaa, CTRL=ampuu"
Repeat
If LeftKey() Then TurnObject ukko,5
If RightKey() Then TurnObject ukko,-5
If UpKey() Then MoveObject ukko,2
If DownKey() Then MoveObject ukko,-2
Tee_Ase("Pistooli",6,pati,ukko,5)
DrawGame
Text 40,40,FPS()
DrawScreen
Until EscapeKey()
Function Tee_Ase(nimi,luodin_nopeus,Luodin_kuva,pelaaja,reload_time)
If KeyDown(cbkeyspace) And reload=0 Then
Luoti.AMMUS = New(AMMUS)
luoti\obj=CloneObject(Luodin_kuva)
CloneObjectPosition luoti\obj,pelaaja
CloneObjectOrientation luoti\obj,pelaaja
reload=reload_time
EndIf
Text 40,60,reload
If reload>0 Then reload=reload-1
For luoti.AMMUS = Each AMMUS
MoveObject luoti\obj,luodin_nopeus
Next luoti
End Function
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Wed Feb 15, 2012 6:57 pm
by Latexi95
spurdo wrote:Ei reload jostain syystä toimi =(
Vika johtuu siitä, että käyttämäsi "reload" muuttuja ei ole globaali. Koska aseen ja panoksen päivitys on funktiossa ja "reload" on funktion sisäinen muuttuja se on aina nolla. Funktion ei-globaalit muuttujat alustettaan vakioarvoksi (0:lla), kun funktiota kutsutaa, joten "reload" muuttujan arvo ei säily. Ongelma korjautuu tekemällä "reload" muuttujasta globaalin.
Eli koodin alkuun:
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Thu Feb 16, 2012 1:45 pm
by MaGetzUb
Latexi95 wrote:spurdo wrote:Ei reload jostain syystä toimi =(
Vika johtuu siitä, että käyttämäsi "reload" muuttuja ei ole globaali. Koska aseen ja panoksen päivitys on funktiossa ja "reload" on funktion sisäinen muuttuja se on aina nolla. Funktion ei-globaalit muuttujat alustettaan vakioarvoksi (0:lla), kun funktiota kutsutaa, joten "reload" muuttujan arvo ei säily. Ongelma korjautuu tekemällä "reload" muuttujasta globaalin.
Eli koodin alkuun:
Jep juuri näin, Reload muuttujan kun määrittelet Globaaliksi heti ohjelman alussa niin pitäisi ruveta toimimaan. Ja tuosta sinun Tee_Ase funktiostasi sen verran, että panoksien liikuttelua ei kannata käydä saman funktion sisällä lävitse. Itse tekisin asian näin:
Code: Select all
Type AMMUS
Field obj
Field Nopeus
End Type
Global reload
FrameLimit 60
ukko=LoadObject("Media\soldier.bmp",72)
pati=LoadObject("Media\bullet.bmp")
ShowObject pati,OFF
AddText "Nuolista ohjaa, CTRL=ampuu"
Repeat
If LeftKey() Then TurnObject ukko,5
If RightKey() Then TurnObject ukko,-5
If UpKey() Then MoveObject ukko,2
If DownKey() Then MoveObject ukko,-2
Ammu("Rynnäkkökivääri", 6, pati, ukko, 10)
If reload > 0 Then reload = reload - 1
DrawGame
PäivitäPanokset()
Text 40,40,FPS()
Text 40,55,reload
DrawScreen
Until EscapeKey()
Function Ammu(nimi,luodin_nopeus,Luodin_kuva,pelaaja,reload_time)
If KeyDown(cbkeyspace) And reload=0 Then
Luoti.AMMUS = New(AMMUS)
luoti\obj=CloneObject(Luodin_kuva)
luoti\Nopeus = luodin_nopeus
CloneObjectPosition luoti\obj,pelaaja
CloneObjectOrientation luoti\obj,pelaaja
reload=reload_time
EndIf
End Function
Function PäivitäPanokset()
For luoti.AMMUS = Each AMMUS
MoveObject luoti\obj,luoti\Nopeus
Next luoti
EndFunction
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Fri Feb 17, 2012 3:36 pm
by Konstaduck
Latexi95 wrote:Konstaduck wrote:Miksi muuten Saveimage - komennossa pitäisi olla pääte
.BMP?
itselläni ainakin toimii seuraava:
Code: Select all
e = makeimage(20,20)
drawtoimage e
color cbred
box 0,0,20,20
color cbWhite
drawtoscreen
saveimage e,"kuva.png"
deletefile "kuva.png"
Huvitti tämä, kun huomasin tuollaisen
Kyllähän se toimii... Jotenkin. CB kuitenkin tallentaa sen BMP muodossa tiedostopäätteestä huolimatta. Jos koitat avata tuota tiedostoa, niin ei tule onnistumaan.
minulla kylläkin toimii koodissa, että teen makeimagella kuvan, tallennan sen png, lataan sen komenolla
Loadobject("kuva.png") ja ei ongelmaa. No mutta osaa olla ihmeellinen asia...
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Fri Feb 17, 2012 4:38 pm
by Latexi95
Konstaduck wrote:
minulla kylläkin toimii koodissa, että teen makeimagella kuvan, tallennan sen png, lataan sen komenolla
Loadobject("kuva.png") ja ei ongelmaa. No mutta osaa olla ihmeellinen asia...
Veikkaisin, että CB ja moni muukin sovellus huomaa tiedostosta, että se ei ole bmp vaan png, vaikka tiedostopääte väittääkin muuta. Tiedostokoosta huomaa. CB:llä tehty png on yhtä iso kuin bmp, koska CB ei osaa pakata kuvaa.