Page 3 of 23

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Tue Jan 17, 2012 7:47 pm
by Awaclus
Character wrote:En tiedä/muista
Enpä tiedä enkä muista minäkään, eikä varmaan kukaan muukaan tällä foorumilla, joten kovin yksityiskohtaisesti ei pysty auttamaan. Kokeile vaikka reinstalloida CoolBasic.

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Tue Jan 17, 2012 8:57 pm
by Character
Ei toiminu.

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Tue Jan 17, 2012 9:04 pm
by Viltzu
Painappa vaikka F8 ja valitse 07: Kuvien piirtäminen ja suorita se painamalla F5. Jos toimii niin virhe on sinun koodissasi. Ehkä lataat kuvan paikasta jossa sitä ei ole.
EDIT:

Eikun kyse olikin mavista :o Mavia tuskin tulee jos yritää ladata olematonta kuvaa, mutta kun kerran kaikissa projekteissa niin koita mavaako tuo 07. Jos ei niin oletettavasti koodeissasi on jotain mavaavaa. :D


Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Tue Jan 17, 2012 9:53 pm
by valscion
MAVin voi aiheuttaa myös Windowsin "Data Execution Prevention" toiminnallisuus, mikäli se on kytkettynä päälle. Itse olen huomannut että kaikki CB-ohjelmat MAVaavat kuvien piirron yhteydessä kun kerran laitoin tuon "suojauksen" päälle. Kyseinen sanahirviöhän on suomeksi siis "Tietojen suorittamisen estäminen".

Windows 7:lla seuraamalla tätä polkua voit katsoa/muuttaa asetuksia: Käynnistä -> Tietokone (hiiren kakkosklikkaus) -> Ominaisuudet -> Järjestelmän lisäasetukset (löytyy vasemmasta palkista) -> Suorituskyky - Asetukset... -> Tietojen suorittamisen estäminen -välilehti

Voi myös olla ettei virustentorjuntaohjelmistosi tykkää CB:n luomista exe-tiedostoista ja rajoittaa niiden toimintaa liikaa. Kannattaa tarkistaa suojausohjelmistosi asetukset.
EDIT:

Ole hyvä vain. Muistan kun itse painiskelin tuon asian kanssa eikä muista oikein ollut apua — tästä johtuva ongelma kun ei taida olla kauhean yleinen. Mukavaa kun voin auttaa :)


Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Tue Jan 17, 2012 11:09 pm
by Character
VesQ wrote:MAVin voi aiheuttaa myös Windowsin "Data Execution Prevention" toiminnallisuus
Joo, tästähän se johtuikin. Kiitoksia

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Thu Jan 19, 2012 11:54 am
by Misthema
CoolMan wrote:Kuinka saisin tehtyä silleen että kun auto osuu esim. laatikkoo niin kuuluu ääni, laatikko häviää ja siirtyy eri paikkaan kentässä?
Kiitos!

Code: Select all

JOS osutaan_laatikkoon SITTEN
    SoitaÄäni osuma
    SiirräLaatikkoEriPaikkaan
LOPETAJOS

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Mon Jan 23, 2012 7:46 pm
by Lape
Hmm...taasen pitääpi kysyä apuja täältä, elikkäs tällä kertaa ongelmana semmoinen, että kun on ottanut kuvan hiirikursoriksi, ja sitten kun sen liikuttaa tietyn objektin päälle ja painaa hiirestä, niin tämän objekti sitten poistetaan ja niin edespäin. Ongelmana siis se, että objekti ei suostu lähtemään siitä mihinkään. Yritin jotain tämmöstä ihmeellistä:

Code: Select all

If MouseWX()=ObjectX(tee\obj)And MouseWY()=ObjectY(tee\obj) And luodit>0 And MouseUp (1) Then sitä ja sitä...

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Mon Jan 23, 2012 7:49 pm
by elmo123
Lape wrote:Hmm...taasen pitääpi kysyä apuja täältä, elikkäs tällä kertaa ongelmana semmoinen, että kun on ottanut kuvan hiirikursoriksi, ja sitten kun sen liikuttaa tietyn objektin päälle ja painaa hiirestä, niin tämän objekti sitten poistetaan ja niin edespäin. Ongelmana siis se, että objekti ei suostu lähtemään siitä mihinkään. Yritin jotain tämmöstä ihmeellistä:

Code: Select all

If MouseWX()=ObjectX(tee\obj)And MouseWY()=ObjectY(tee\obj) And luodit>0 And MouseUp (1) Then sitä ja sitä...
Tässä nyt tarkistetaan, onko hiiri täsmälleen objektin koordinaateissa. Eli jos pikselinkin osut hutiin objektin keskipisteestä, ei mitään tapahdu.
Siispä käytä mieluummin komentoa CameraPick tai etäisyyden mittaamista hiireen.
EDIT:

W0t, vastasin alle 4 min. kysymyksestä :shock:


Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Fri Jan 27, 2012 4:10 pm
by Laurenzo
kitupiikki_3.zip
(1.19 MiB) Downloaded 539 times
Kuinka onnistuisi se että kun menee leipomoon siivoomaan ja siellä on lätäkkö ja kun lätäkköä jynssää tarpeeksi se pikkuhiljaa "haviää"



kaikki varmaan ihmettelee että pelin nimi on kitupiikki 3 no se on pelin kolmos versio 1 ja 2 versio on tehty gamemakerilla ne voit ladata kotisivultani

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Fri Jan 27, 2012 4:50 pm
by Latexi95
Laurenzo wrote:
kitupiikki_3.zip
Kuinka onnistuisi se että kun menee leipomoon siivoomaan ja siellä on lätäkkö ja kun lätäkköä jynssää tarpeeksi se pikkuhiljaa "haviää"



kaikki varmaan ihmettelee että pelin nimi on kitupiikki 3 no se on pelin kolmos versio 1 ja 2 versio on tehty gamemakerilla ne voit ladata kotisivultani
En tutkinut mitä tuo paketti piti sisällään, mutta häviämisen saat aikaiseksi DrawGhostImagen avulla. Päällekkäin olon nyt saa tarkistettua vaikka Distancen avulla.

Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Sun Feb 12, 2012 1:25 pm
by Ize
Hei.

Minulla olisi tässä pieni ongelma.

pelissä objekteja liikkuu ruudulla, painat hiiren pohjaan ja vedät piirtokomennoilla piirretyn viivan niiden yli. Niiden pitäisi tuhoutua. Kysymys kuuluu: Kuinka saan tarkistettua mitkä objektit ovat viivan alla?

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Mon Feb 13, 2012 10:18 am
by valscion
Ize wrote:Hei.

Minulla olisi tässä pieni ongelma.

pelissä objekteja liikkuu ruudulla, painat hiiren pohjaan ja vedät piirtokomennoilla piirretyn viivan niiden yli. Niiden pitäisi tuhoutua. Kysymys kuuluu: Kuinka saan tarkistettua mitkä objektit ovat viivan alla?
Tämä ympyrä-jana leikkaustarkistusfunktio sopii varmaan kyseiseen tehtävään. Joudut varmaankin muokkailemaan tuota toimimaan maailmankoordinaateissa (jos niitä käytät) tai sitten muutat maailmankoordinaatit ennen leikkaustarkistusta näyttökoordinaateiksi vaikkapa näiden funktioiden avulla.

Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Tue Feb 14, 2012 4:22 pm
by Ize
VesQ wrote: Tämä ympyrä-jana leikkaustarkistusfunktio sopii varmaan kyseiseen tehtävään. Joudut varmaankin muokkailemaan tuota toimimaan maailmankoordinaateissa (jos niitä käytät) tai sitten muutat maailmankoordinaatit ennen leikkaustarkistusta näyttökoordinaateiksi vaikkapa näiden funktioiden avulla.
Tattista. Tuo on varmasti avuksi :)

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Wed Feb 15, 2012 5:40 pm
by Konstaduck
Miksi muuten Saveimage - komennossa pitäisi olla pääte .BMP?

itselläni ainakin toimii seuraava:

Code: Select all


e = makeimage(20,20)

drawtoimage e

color cbred
box 0,0,20,20
color cbWhite

drawtoscreen

saveimage e,"kuva.png"

deletefile "kuva.png"

Huvitti tämä, kun huomasin tuollaisen :D

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Wed Feb 15, 2012 5:45 pm
by Latexi95
Konstaduck wrote:Miksi muuten Saveimage - komennossa pitäisi olla pääte .BMP?

itselläni ainakin toimii seuraava:

Code: Select all


e = makeimage(20,20)

drawtoimage e

color cbred
box 0,0,20,20
color cbWhite

drawtoscreen

saveimage e,"kuva.png"

deletefile "kuva.png"

Huvitti tämä, kun huomasin tuollaisen :D
Kyllähän se toimii... Jotenkin. CB kuitenkin tallentaa sen BMP muodossa tiedostopäätteestä huolimatta. Jos koitat avata tuota tiedostoa, niin ei tule onnistumaan.

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Wed Feb 15, 2012 6:39 pm
by spurdo
Ei reload jostain syystä toimi =(

Code: Select all

Type AMMUS 
    Field obj 
End Type 

FrameLimit 60

ukko=LoadObject("Media\soldier.bmp",72)
pati=LoadObject("Media\bullet.bmp")
ShowObject pati,OFF

AddText "Nuolista ohjaa, CTRL=ampuu"

Repeat

    
    If LeftKey() Then TurnObject ukko,5
    If RightKey() Then TurnObject ukko,-5
    If UpKey() Then MoveObject ukko,2
    If DownKey() Then MoveObject ukko,-2    

    
Tee_Ase("Pistooli",6,pati,ukko,5)

    
    DrawGame

    

    
    Text 40,40,FPS()
    
    DrawScreen

Until EscapeKey()

Function Tee_Ase(nimi,luodin_nopeus,Luodin_kuva,pelaaja,reload_time)

If KeyDown(cbkeyspace) And reload=0 Then
Luoti.AMMUS = New(AMMUS)
luoti\obj=CloneObject(Luodin_kuva)
CloneObjectPosition luoti\obj,pelaaja
CloneObjectOrientation luoti\obj,pelaaja
reload=reload_time
EndIf 
Text 40,60,reload
If reload>0 Then reload=reload-1

For luoti.AMMUS = Each AMMUS

MoveObject luoti\obj,luodin_nopeus

Next luoti



End Function 

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Wed Feb 15, 2012 6:57 pm
by Latexi95
spurdo wrote:Ei reload jostain syystä toimi =(
Vika johtuu siitä, että käyttämäsi "reload" muuttuja ei ole globaali. Koska aseen ja panoksen päivitys on funktiossa ja "reload" on funktion sisäinen muuttuja se on aina nolla. Funktion ei-globaalit muuttujat alustettaan vakioarvoksi (0:lla), kun funktiota kutsutaa, joten "reload" muuttujan arvo ei säily. Ongelma korjautuu tekemällä "reload" muuttujasta globaalin.
Eli koodin alkuun:

Code: Select all

Global reload

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Thu Feb 16, 2012 1:45 pm
by MaGetzUb
Latexi95 wrote:
spurdo wrote:Ei reload jostain syystä toimi =(
Vika johtuu siitä, että käyttämäsi "reload" muuttuja ei ole globaali. Koska aseen ja panoksen päivitys on funktiossa ja "reload" on funktion sisäinen muuttuja se on aina nolla. Funktion ei-globaalit muuttujat alustettaan vakioarvoksi (0:lla), kun funktiota kutsutaa, joten "reload" muuttujan arvo ei säily. Ongelma korjautuu tekemällä "reload" muuttujasta globaalin.
Eli koodin alkuun:

Code: Select all

Global reload
Jep juuri näin, Reload muuttujan kun määrittelet Globaaliksi heti ohjelman alussa niin pitäisi ruveta toimimaan. Ja tuosta sinun Tee_Ase funktiostasi sen verran, että panoksien liikuttelua ei kannata käydä saman funktion sisällä lävitse. Itse tekisin asian näin:

Code: Select all

Type AMMUS 
    Field obj 
    Field Nopeus
End Type 

Global reload

FrameLimit 60

ukko=LoadObject("Media\soldier.bmp",72)
pati=LoadObject("Media\bullet.bmp")
ShowObject pati,OFF

AddText "Nuolista ohjaa, CTRL=ampuu"

Repeat

    
    If LeftKey() Then TurnObject ukko,5
    If RightKey() Then TurnObject ukko,-5
    If UpKey() Then MoveObject ukko,2
    If DownKey() Then MoveObject ukko,-2    

    
    Ammu("Rynnäkkökivääri", 6, pati, ukko, 10) 
    If reload > 0 Then reload = reload - 1
    
    DrawGame

    PäivitäPanokset()

    
    Text 40,40,FPS()
    Text 40,55,reload
    DrawScreen

Until EscapeKey()

Function Ammu(nimi,luodin_nopeus,Luodin_kuva,pelaaja,reload_time)

    If KeyDown(cbkeyspace) And reload=0 Then
        Luoti.AMMUS = New(AMMUS)
        luoti\obj=CloneObject(Luodin_kuva)
        luoti\Nopeus = luodin_nopeus
        CloneObjectPosition luoti\obj,pelaaja
        CloneObjectOrientation luoti\obj,pelaaja
        reload=reload_time
    EndIf 
   
End Function 


Function PäivitäPanokset()
    For luoti.AMMUS = Each AMMUS
    
        MoveObject luoti\obj,luoti\Nopeus
    
    Next luoti
EndFunction 

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Fri Feb 17, 2012 3:36 pm
by Konstaduck
Latexi95 wrote:
Konstaduck wrote:Miksi muuten Saveimage - komennossa pitäisi olla pääte .BMP?

itselläni ainakin toimii seuraava:

Code: Select all


e = makeimage(20,20)

drawtoimage e

color cbred
box 0,0,20,20
color cbWhite

drawtoscreen

saveimage e,"kuva.png"

deletefile "kuva.png"

Huvitti tämä, kun huomasin tuollaisen :D
Kyllähän se toimii... Jotenkin. CB kuitenkin tallentaa sen BMP muodossa tiedostopäätteestä huolimatta. Jos koitat avata tuota tiedostoa, niin ei tule onnistumaan.
minulla kylläkin toimii koodissa, että teen makeimagella kuvan, tallennan sen png, lataan sen komenolla Loadobject("kuva.png") ja ei ongelmaa. No mutta osaa olla ihmeellinen asia... :o

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Fri Feb 17, 2012 4:38 pm
by Latexi95
Konstaduck wrote: minulla kylläkin toimii koodissa, että teen makeimagella kuvan, tallennan sen png, lataan sen komenolla Loadobject("kuva.png") ja ei ongelmaa. No mutta osaa olla ihmeellinen asia... :o
Veikkaisin, että CB ja moni muukin sovellus huomaa tiedostosta, että se ei ole bmp vaan png, vaikka tiedostopääte väittääkin muuta. Tiedostokoosta huomaa. CB:llä tehty png on yhtä iso kuin bmp, koska CB ei osaa pakata kuvaa.