Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Wed Mar 07, 2012 6:43 pm
Ehei... Tuolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa.Konstaduck wrote:Jostain luin, että tällöin peli on FPS riippumaton...
Game Making Should Be Easy...
https://www.coolbasic.com/phpBB3/
Ehei... Tuolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa.Konstaduck wrote:Jostain luin, että tällöin peli on FPS riippumaton...
Tämä ei pidä paikkaansa. Chaosworm oikeastaan luettelikin kaikki tuohon pätkään liittyvät asiat, joten kerron vähän FPS-riippumattomuudesta.Konstaduck wrote:Jostain luin, että tällöin peli on FPS riippumaton...
Code: Select all
Ukko = LoadObject("Media/guy.bmp", 72)
PositionObject Ukko, 0, -150
Dim FrameTime#, GameTime
GameTime = Timer() //Tämä estää pelin äkkinäisen liikkeen ensimmäisen framen aikana
Repeat
FrameTime = (Timer() - GameTime) / 1000.0 //Lasketaan, kuinka paljon viimeisimmän silmukan suorittamiseen kesti sekunneissa
GameTime = Timer() //Laitetaan laskuriin muistiin, milloin silmukkaa alettiin suorittamaan
MoveObject Ukko, 200 * FrameTime //Liikutaan 200 pikseliä sekunnissa
TurnObject Ukko, 90 * FrameTime //Käännytään 90 astetta sekunnissa (täysi ympyrä 4:ssä sekunnissa)
//Seuraava pätkä liittyy testaamiseen, ei FPS-riippumattomuuteen
Text 0, 0, "Framen suorittamiseen kulunut aika: " + FrameTime + " s"
Text 0, 10, "Paina ylös/alas muuttaaksesi FPS:ää"
WaitTime = Max(0, WaitTime - UpKey() + DownKey()) //Muutetaan odotettavaa aikaa näppäimillä. Rajoitetaan nollaan
Wait WaitTime
//--
DrawScreen
Forever
ItzRaines wrote:Käytän Mousedown- komentoa, kun ammun aseella. Nyt kun aseita on useita erilaisia, niin joidenkin kohdalla pitäisi silti käyttää Mousehit- komentoa. Kuinka vaihdan tämän komennon lennosta samalla kun vaihdan asetta?
Code: Select all
If weaponusesclick Then
active = MouseHit(weaponbutton)
Else
active = MouseDown(weaponbutton)
EndIf
If active Then
pum()
EndIf
Ja yhtä sekava viesti kuten aina.skorpioni-cb wrote:Moikka vaan kaikille, tässä olen taas minä, skorpioni-cb, innostuneena taas CoolBasicin kanssa hihhuloida, kun ei oikein C++/SDL+OpenGL suju, niin aattelin käyttää tätä windowssiin vangittua iki-ihanaa kieltä taas vaihteeksi No kuitenkin, kysymykseen:
Mä teen peliini HUD:in, jotta Ammot sun muut näkyisi erikseen, ja mua ihmetyttää miten näyttää pelimaailma tommosessa kuvassa, niin kuin se joku koodinpätkä sieltä jostain kaukaa menneisyydestä Joten voitteko te auttaa, auttaisi suuresti HUD:in tekoo, kiitos kaikille vastanneille
Sekavaa se on juu, mutta tarkoitan että siinä hudissa olisi erillinen alue mistä näkyy pelimaailma, että kaikki muu olisi HUD:ii, että sikäliLatexi95 wrote:Ja yhtä sekava viesti kuten aina.skorpioni-cb wrote:Moikka vaan kaikille, tässä olen taas minä, skorpioni-cb, innostuneena taas CoolBasicin kanssa hihhuloida, kun ei oikein C++/SDL+OpenGL suju, niin aattelin käyttää tätä windowssiin vangittua iki-ihanaa kieltä taas vaihteeksi No kuitenkin, kysymykseen:
Mä teen peliini HUD:in, jotta Ammot sun muut näkyisi erikseen, ja mua ihmetyttää miten näyttää pelimaailma tommosessa kuvassa, niin kuin se joku koodinpätkä sieltä jostain kaukaa menneisyydestä Joten voitteko te auttaa, auttaisi suuresti HUD:in tekoo, kiitos kaikille vastanneille
En nyt ole ihan varma, mitä tarkoitat. Mutta DrawGame ja sen jälkeen HUDin kuvien, palkkien ja tekstien piirto. Sillä tyylillä se menee.
Eli tarkoitatko nyt jotain minikarttaa, mitä esim. monissa hiekkalaatikko peleissä nähdään? Viestisi kun ei tosiaan ole ihan selvimmästä päästäskorpioni-cb(nyt) wrote:Sekavaa se on juu, mutta tarkoitan että siinä hudissa olisi erillinen alue mistä näkyy pelimaailma, että kaikki muu olisi HUD:ii, että sikäliLatexi95 wrote:Ja yhtä sekava viesti kuten aina.skorpioni-cb wrote:Moikka vaan kaikille, tässä olen taas minä, skorpioni-cb, innostuneena taas CoolBasicin kanssa hihhuloida, kun ei oikein C++/SDL+OpenGL suju, niin aattelin käyttää tätä windowssiin vangittua iki-ihanaa kieltä taas vaihteeksi No kuitenkin, kysymykseen:
Mä teen peliini HUD:in, jotta Ammot sun muut näkyisi erikseen, ja mua ihmetyttää miten näyttää pelimaailma tommosessa kuvassa, niin kuin se joku koodinpätkä sieltä jostain kaukaa menneisyydestä Joten voitteko te auttaa, auttaisi suuresti HUD:in tekoo, kiitos kaikille vastanneille
En nyt ole ihan varma, mitä tarkoitat. Mutta DrawGame ja sen jälkeen HUDin kuvien, palkkien ja tekstien piirto. Sillä tyylillä se menee.
Vai tarkoitatko, että pelimaailma näkyisi tavallaan ikkunassa?
Tai varmaan parhaiten auttaisi, jos voisit laittaa kuvaa jostain pelistä, jossa käytetään tarkoittamaasi systeemiä, niin ei tarvitsisi sitten arvailla
Ja meillä on voittaja ajassa 5.32sChaosworm wrote:Minä ymmärrän tämän niin, että koko ruutu on pelkkää HUDia, mutta siinä HUDissa on alue, josta näkee pelimaailman.
No tästämälleen samanlailla kuin sen pienemmänkin HUDin. Eli piirrät ensin kentän ja sitten piirrät HUDin päälle. Voit joutua siirtämään kameraa CloneCameraPositionin jälkeen jos haluat objektin keskelle HUDissa olevaa aukkoa ja aukko ei ole keskellä ruutua.skorpioni-cb wrote:Ja meillä on voittaja ajassa 5.32sChaosworm wrote:Minä ymmärrän tämän niin, että koko ruutu on pelkkää HUDia, mutta siinä HUDissa on alue, josta näkee pelimaailman.
Eli juu niin, koska en haluu tehä mitään "Half-Life"-tapaista hudii vaan tommosen minkä chaosworm sano, mutta en tiiä miten sen pelimaailman kameran voisi piirtää erilliselle alueelle jolla on x ja y sekä leveys ja korkeus määritelty :3 Jos funkkarii saisi niin voin laittaa sen tekijän mun pelin credit-osan kiitos-kappaleeseen
Code: Select all
FrameLimit 40 //Sets FPS-limiting to about 40
SCREEN 800,600,0,1 //Set screen
map= LoadMap("Media\cdm2.til","Media\tileset.bmp")
PlayObject map,0,0,0.5
guy= LoadObject("Media\soldier.bmp",72)
SetupCollision guy,map,2,4,2
ws = MakeImage(400,300) //Make screen to view into gameworld
Repeat
If LeftKey() Then TurnObject guy,5
If RightKey() Then TurnObject guy, -5
If UpKey() Then MoveObject guy,4
If DownKey() Then MoveObject guy, -4
DrawToImage ws //Draws world into image
Cls
UpdateGame
CloneCameraPosition guy
TranslateCamera 200,-150
DrawGame
DrawToScreen
DrawImage ws,0,0
DrawScreen
Until EscapeKey()
Olet siis toteuttamassa aseita tähän tyyliinkö?skorpioni-cb wrote:Täytyy taas tuplapostata koska viestin editillä kukaan ei huomaa minun tätä uutta ongelmaa:
Eli joo, nyt kun hudi pelaa kuten pitää ja muuta, niin mä ihmettelen että kun mä teen aseita tyypeillä, niin miten mä saan aina eri aseelle eri patiti näkyviin, olettaen tietenkin että jokaisella aseella on eri lippaan koko ja se kuinka monta patii sulla on repussa siihen aseeseen, eli miten saan tehtyy niin että yksi ase ampuu plasmaa, toinen ampuu esim. ensiapupakkauksia(Voi jeesus kun on tullut pelattuu liikaa TF2 medicillä ) elikkä toisin sanoen, miten voin laittaa eri tyyppejä taulukkoon ja valita mikä niistä on milloinkin aktiivinen? Sori vaikeeselkoinen kysymys, mutta en pysty kuvaamaan muuten kuin tällä tavalla
Code: Select all
Type aseet
Field patin_sprite
Field lippaan_koko
Field panoksia_lippaassa
Field panoksen_nopeus
Field damage
EndType
Jotenkin tuolla tavalla, kiitos mato, pitääpä tässä mennä yrittämään tekemään omia grafiikoita, että saadaan tästä eka release-versio ulosChaosworm wrote:Olet siis toteuttamassa aseita tähän tyyliinkö?skorpioni-cb wrote:Täytyy taas tuplapostata koska viestin editillä kukaan ei huomaa minun tätä uutta ongelmaa:
Eli joo, nyt kun hudi pelaa kuten pitää ja muuta, niin mä ihmettelen että kun mä teen aseita tyypeillä, niin miten mä saan aina eri aseelle eri patiti näkyviin, olettaen tietenkin että jokaisella aseella on eri lippaan koko ja se kuinka monta patii sulla on repussa siihen aseeseen, eli miten saan tehtyy niin että yksi ase ampuu plasmaa, toinen ampuu esim. ensiapupakkauksia(Voi jeesus kun on tullut pelattuu liikaa TF2 medicillä ) elikkä toisin sanoen, miten voin laittaa eri tyyppejä taulukkoon ja valita mikä niistä on milloinkin aktiivinen? Sori vaikeeselkoinen kysymys, mutta en pysty kuvaamaan muuten kuin tällä tavallaMikäli olin oikeassa, käytät vain jotain integeriä, joka kertoo, mitä asetta käytetään ja käyt kaikki aseet läpi ja tarkistat, onko se yhtä mones jäsen tyyppikokoelmassa kuin aiemmin mainitun integerin suuruus, ja jos ei ole, ei tehdä mitään.Code: Select all
Type aseet Field patin_sprite Field lippaan_koko Field panoksia_lippaassa Field panoksen_nopeus Field damage EndType
Ja joo ei tartte valittaa sisennyksestä
Sinun kuva tiedostosi eivät vaikuta olevan aivan kunnossa. Oletko vaihtanut niiden tiedostopäätettä tai tehnyt jotain vastaavaa, mikä aiheuttaisi sen, että CB ei pysty avaamaan niitä? Minulla tuo lopetti valittamisen, kun avasin kuvan ja tallensin sen uudestaan siihen päälle.skorpioni-cb wrote:Äh ja lisää tuplapostailua
Mulla on ongelma, olen tallentanut kaikki lähdekoodin ja tarpeellisen median oikeille paikoilleen, mutta se herjaa ettei voi ladata objectii Media\mie.bmp tässä vielä rar kaikesta tarvittavasta jotta voitte kertoo mikä mättää , ja joo siellä on vain se tilemappi, pelihahmo ja zombie minun tekeleitä, muut coolbasickin omia medioitaEDIT:Ja joo ei tartte valittaa sisennyksestä