Page 20 of 154
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Tue Jan 08, 2008 7:59 pm
by Akatsuki
Taas kerran minulla onkelma!
Peli sanoo että:
Error!Can't load map:"j.tapettimies\viidakko1.til!!!
What I must do??
No tässä se mapin lataus koodi:
Code: Select all
kenttä=LoadMap("j.tapettimies\viidakko1.til", "j.tapettimies\viidakko1.bmp")
Ja jos siitä ei löydy niin katsokaa koko koodi:
Code: Select all
FrameLimit 40
SCREEN 957,609
pv# = -0.1
yplus#=0
hiiri = LoadImage("j.tapettimies1\hiiri.bmp")
ShowMouse hiiri
logo = LoadImage("J.tapettimies1\logo.bmp")
uusi = LoadImage("j.tapettimies1\uusipeli.bmp")
poistu = LoadImage("j.tapettimies1\poistu.bmp")
lataa = LoadImage("j.tapettimies1\lataa.bmp")
Repeat
hiiriX=MouseX()
hiiriY=MouseY()
DrawImage logo,0,0
DrawImage uusi,55,294
DrawImage poistu,75,444
DrawImage lataa,775,65
Color cbred
Text 10,10,"X:" + hiiriX
Text 10,30,"Y:" + hiiriY
If ImagesOverlap(hiiri,MouseX(),MouseY(),uusi,55,294) And MouseHit(1) Then Exit
DrawScreen
Forever
kenttä=LoadMap("j.tapettimies\viidakko1.til", "j.tapettimies\viidakko1.bmp")
PositionObject kenttä,0,50
PlayObject kenttä,0,0,0.5
checkpoint1= LoadObject("j.tapettimies1/checkpoint.bmp")
checkpoint2= LoadObject("j.tapettimies1/checkpoint.bmp")
oikea=LoadAnimObject("j.tapettimies1\pallo.bmp",47,51,0,4)
MaskObject oikea,cbMagenta
ShowObject oikea,OFF
ObjectRange oikea,30,51
vasen=LoadAnimObject("j.tapettimies1\pallo2.bmp",47,51,0,4)
MaskObject vasen,cbMagenta
ShowObject vasen,OFF
ObjectRange vasen,30,51
ukko =CloneObject(oikea)
SetupCollision ukko,kenttä,1,4,2
ObjectRange ukko,30,51
DrawScreen
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Tue Jan 08, 2008 8:35 pm
by CCE
Uskoisin että ainakin piste tiedostopolun kansionimessä häiritsee latausta.
Ja olisi myös hyvä välttää ääkkösiä muuttujien nimeämisessä.
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Tue Jan 08, 2008 8:40 pm
by Akatsuki
CCE wrote:Uskoisin että ainakin piste tiedostopolun kansionimessä häiritsee latausta.
Ja olisi myös hyvä välttää ääkkösiä muuttujien nimeämisessä.
Ei auttanut... Kiitos kummiskin... Help someone!
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Tue Jan 08, 2008 9:04 pm
by Koodiapina
Tiedostopolku on väärin. Laita sanan tapettimies perään 1, kuten noissa muissa latailuissa (kuten kuvat). Eli:
Code: Select all
kenttä=LoadMap("j.tapettimies1\viidakko1.til", "j.tapettimies1\viidakko1.bmp")
Ei toimi jos noissa kaikissa muissa on virhe, mutta sitä nyt ekana kannattaa kokeilla.
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Wed Jan 09, 2008 8:57 am
by Marcoder
Raspful wrote:Kyllä siellä on, mutta en ymmärrä pitäisikö minun siis laittaa ympyrän x ja y koordinaatit tuon "ympyrä_liikkuu" tilalle vai miten?
Tuo aiemmin antamani esimerkkikoodi ei tietenkään toimi sellaisenaan vaan se oli ns.
pseudokoodia
Seuraavassa on simppeli esimerkki jossa ympyrä piirretän punaisella jos se on ollut paikallaan yli 2 sekuntia.
x- ja y-koordinaattien lisäksi siinä on myös edellisen pisteen koordinaatit ja jos ne poikkeavat toisistaan niin lyödään aikaleima muistiin josta tiedetään koska viimeksi liikkui.
Code: Select all
x = 0
y = 0
prevX = 0
prevY = 0
lastMove = 0
Repeat
x = MouseX()
y = MouseY()
If x <> prevX Or y <> prevY Then
prevX = x
prevY = y
lastMove = Timer()
EndIf
If lastMove + 2000 < Timer() Then Color 255, 0, 0 Else Color 255, 255, 255
Circle x - 20, y - 20, 40, OFF
DrawScreen
Forever
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Wed Jan 09, 2008 2:15 pm
by Akatsuki
Grandi wrote:Tiedostopolku on väärin. Laita sanan tapettimies perään 1, kuten noissa muissa latailuissa (kuten kuvat). Eli:
Code: Select all
kenttä=LoadMap("j.tapettimies1\viidakko1.til", "j.tapettimies1\viidakko1.bmp")
Ei toimi jos noissa kaikissa muissa on virhe, mutta sitä nyt ekana kannattaa kokeilla.
Kiitos Grandi!
Nyt toimii!
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Wed Jan 09, 2008 4:25 pm
by Raspful
Marcoder wrote:Raspful wrote:Kyllä siellä on, mutta en ymmärrä pitäisikö minun siis laittaa ympyrän x ja y koordinaatit tuon "ympyrä_liikkuu" tilalle vai miten?
Tuo aiemmin antamani esimerkkikoodi ei tietenkään toimi sellaisenaan vaan se oli ns.
pseudokoodia
Niin ajattelinkin, mutta en tiennyt miten saan tietää onko pallo liikkeessä vai paikallaan ja tuo arvaus oli vain toivoton yritys kun en muuta keksinyt.
Marcoder wrote:
Seuraavassa on simppeli esimerkki jossa ympyrä piirretän punaisella jos se on ollut paikallaan yli 2 sekuntia.
x- ja y-koordinaattien lisäksi siinä on myös edellisen pisteen koordinaatit ja jos ne poikkeavat toisistaan niin lyödään aikaleima muistiin josta tiedetään koska viimeksi liikkui.
Code: Select all
x = 0
y = 0
prevX = 0
prevY = 0
lastMove = 0
Repeat
x = MouseX()
y = MouseY()
If x <> prevX Or y <> prevY Then
prevX = x
prevY = y
lastMove = Timer()
EndIf
If lastMove + 2000 < Timer() Then Color 255, 0, 0 Else Color 255, 255, 255
Circle x - 20, y - 20, 40, OFF
DrawScreen
Forever
No, niin nyt alan minäkin ymmärtämään miten se tehdään.
Suuri kiitos sinulle Marcoder!
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Wed Jan 09, 2008 5:57 pm
by cheeshelmet.jr
Ongelmana on saada Const vakio muutetua tavalliseksi muuttujaksi mutta functiot eivät tunnista enään sitä muuttujana
missä vika?
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Wed Jan 09, 2008 6:17 pm
by Marcoder
cheeshelmet.jr wrote:Ongelmana on saada Const vakio muutetua tavalliseksi muuttujaksi mutta functiot eivät tunnista enään sitä muuttujana
missä vika?
Vain globaali muuttuja näkyy funkkarin sisään. Eli esittele se globaaliksi.
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Wed Jan 09, 2008 8:05 pm
by cheeshelmet.jr
Marcoder wrote:cheeshelmet.jr wrote:Ongelmana on saada Const vakio muutetua tavalliseksi muuttujaksi mutta functiot eivät tunnista enään sitä muuttujana
missä vika?
Vain globaali muuttuja näkyy funkkarin sisään. Eli esittele se globaaliksi.
kiitos tästä
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Thu Jan 10, 2008 8:01 am
by cheeshelmet.jr
kuinka olisi järkevintä laskea auton sladitus?
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Thu Jan 10, 2008 5:43 pm
by KOVIS
Kun objecti piilotetaan showobjectilla niin samalla ilmeisesti häviää sen törmäystunnistus. Eli piilotettu objecti voi kävellä kaiken läpi. Miten sen voisi estää?
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Thu Jan 10, 2008 5:56 pm
by Pate5
KOVIS wrote:Kun objecti piilotetaan showobjectilla niin samalla ilmeisesti häviää sen törmäystunnistus. Eli piilotettu objecti voi kävellä kaiken läpi. Miten sen voisi estää?
Laita ghostobject objekti,1
Muita vaihteohteja tämänhetkisessä cb:ssä ei ole(paitsi kovalla virityksellä).
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Thu Jan 10, 2008 6:10 pm
by KOVIS
KOVIS
Pate5 wrote:KOVIS wrote:Kun objecti piilotetaan showobjectilla niin samalla ilmeisesti häviää sen törmäystunnistus. Eli piilotettu objecti voi kävellä kaiken läpi. Miten sen voisi estää?
Laita ghostobject objekti,1
Muita vaihteohteja tämänhetkisessä cb:ssä ei ole(paitsi kovalla virityksellä).
10 objectin kanssa fps laskee alle 10.Ei hyvä...
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Thu Jan 10, 2008 8:27 pm
by ManualIntelligence
KOVIS wrote:KOVIS
Pate5 wrote:KOVIS wrote:Kun objecti piilotetaan showobjectilla niin samalla ilmeisesti häviää sen törmäystunnistus. Eli piilotettu objecti voi kävellä kaiken läpi. Miten sen voisi estää?
Laita ghostobject objekti,1
Muita vaihteohteja tämänhetkisessä cb:ssä ei ole(paitsi kovalla virityksellä).
10 objectin kanssa fps laskee alle 10.Ei hyvä...
Maalaa se paintobjectilla jollain läpinäkyvällä värillä.
Esim:
Code: Select all
kartta = LoadMap("Media\cdm2.til","Media\tileset.bmp")
PlayObject kartta,0,0,1
ukko = LoadObject ("Media\guy.bmp",72)
SetupCollision ukko, kartta, 1, 4, 2
ukko2=MakeObject()
kuva=MakeImage(30,30)
Color cbblack
DrawToImage kuva
Box 0,0,30,30
DrawToScreen
PaintObject ukko2,-kuva
Repeat
'PAINA ENTERIÄ POISTAAKSESI UKON NÄKYVISTÄ!
If LeftKey() Then TurnObject ukko,5
If RightKey() Then TurnObject ukko,-5
If UpKey() Then MoveObject ukko,2
If DownKey() Then MoveObject ukko,-2
If KeyHit (28) Then PaintObject ukko,ukko2
UpdateGame
CloneCameraPosition ukko
DrawScreen
Forever
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Thu Jan 10, 2008 8:57 pm
by beg
Kysyisin yhtä tyhmää kysymystä eli miten saan nuo pelit/kuvat yms. jotka ovat rar muodossa pelattua/katsottua??? Tai siis millä ohjelmalla ne voidaan katsoa??
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Thu Jan 10, 2008 9:13 pm
by koodaaja
beg wrote:Kysyisin yhtä tyhmää kysymystä eli miten saan nuo pelit/kuvat yms. jotka ovat rar muodossa pelattua/katsottua??? Tai siis millä ohjelmalla ne voidaan katsoa??
Eh.. niiden oletusohjelmalla? Tuplaklikkaat .raria->winrar aukeaa ja näyttää sisällön, sieltä tuplaklikki->tiedosto aukeaa oletusohjelmalla, .exet ihan omina ohjelminansa (luonnollisesti).
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Thu Jan 10, 2008 9:14 pm
by Harakka
beg wrote:Kysyisin yhtä tyhmää kysymystä eli miten saan nuo pelit/kuvat yms. jotka ovat rar muodossa pelattua/katsottua??? Tai siis millä ohjelmalla ne voidaan katsoa??
Esimerkiksi WinRarilla, 7zipillä tai WinAcella.
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Fri Jan 11, 2008 2:49 am
by Misthema
En tiedä onko tämä tyhmä kysymys, mutta kuitenkin liian pieni omaan topikkiinsa.
Ongelmana siis on, etten saa törmäyksiä toimimaan, kun ukkeli liikkuu nuolinäppäimen painalluksesta 32px painettuun suuntaan. Eli se siis periaatteessa "hyppää" Hit-layerin seinien yli, niiden päälle. Ja kun siis, ideana on se, että ukko tosiaankin liikkuu palikkana 32 pikseliä / napin painallus, joten sitä en lähde ongelmani takia muuttamaan.
Heittäkääs esimerkkiä miten tällaisen liikkumisen törmäykset voisi tarkistaa. Kiitos.
Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Fri Jan 11, 2008 8:05 am
by Harakka
Toimisiko näin?
Code: Select all
If KeyHit(cbkeyup) Then
For dist = 1 to 32
MoveObject ukko,1
Next dist
EndIf
Tulikin mieleen järkevämpi vaihtoehto..
Code: Select all
ox = ObjectX(ukko)
oy = ObjectY(ukko)
If KeyHit(cbkeyup) Then
If Not GetMap(2,ox,oy+32) Then TranslateObject ukko,0,32
Elseif KeyHit(cbkeydown) Then
If Not GetMap(2,ox,oy-32) Then TranslateObject ukko,0,-32
ElseIf KeyHit(cbkeyleft) Then
If Not GetMap(2,ox-32,oy) Then TranslateObject ukko,-32,0
ElseIf KeyHit(cbkeyright) Then
If Not GetMap(2,ox+32,oy) Then TranslateObject ukko,32,0
EndIf
EDIT: Ja vielä järkevämpi:
Code: Select all
newX = ObjectX(ukko) + keyhit(cbright)*32 - KeyHit(cbkeyleft)*32
newY = ObjectY(ukko) + KeyHit(cbkeyup)*32 - keyhit(cbkeydown)*32
If not GetMap(2,newx,newy) then PositionObject ukko,newX,newY