Tyhmät kysymykset (I/2009)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Sly_Jack0
Devoted Member
Posts: 612
Joined: Mon Dec 10, 2007 8:25 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Sly_Jack0 »

Tavuhan on siis tietotyyppi siinä missä esim. Float ja Integerkin. Tavuun (Byte) voidaan asettaa kokonaisluku väliltä 0 - 255. Tavu vie muistia loogisesti yhden tavun eli 8 bittiä.
otto90x
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:00 pm
Location: Lapinjärvi, Finland
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by otto90x »

Kyselijä wrote:voisiko joku kertoa cbn tavuista? miten ne toimii? :|
Tavu (Byte) on tietotyyppi siinä missä kokonaislukukin (Integer/Int). Muuttujaan, jonka tietotyyppi on tavu voi tallentaa kokonaisluvun väliltä 0-255. CoolBasic pyöräyttää sitä suuremmat ja pienemmät luvut ympäri siten että ne tulevat välille 0-255. Esimerkiksi jos yrität pistää tavumuuttujaan arvon -1 tulee sen arvoksi 255 jos yrität laittaa arvon 260 tulee arvoksi 4.

Näin luot muuttujan jonka tietotyyppi on tavu ja annat sille arvon.

Code: Select all

Dim muuttuja as Byte
muuttuja = 70
Tavujen käyttö on suositeltavaa jos tiedetään muuttujan arvon jäävän välille 0-255 ja olevan kokonaisluku. Tästä syystä tavuja käytetään erityisesti ASCII-tekstin ilmaisemisessa. Tavujen käyttö säästää myös muistia, sillä cb:ssä Integer eli 32-bittinen kokonaisluku vie tavuun nähden nelinkertaisesti muistia.

EDIT: aijai, Sly_Jack0 kerkesi ensin :P
Otto Martikainen a.k.a. MetalRain, otto90x, kAATOSade.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
Guest

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Guest »

Ok. kiitti. :)
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
Location: Turku

Re: Tyhmät kysymykset

Post by skorpioni-cb »

Miten tehdään ink tiedosto?
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.

I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by phons »

Hololoo. Tarkoitatko kenties pikakuvakkeita? No, tee ensin pelistäsi .exe ja sitten siellä jossain missä exesi onkin niin oikee hiiri ja "luo pikakuvake". Easy!
Image
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by esa94 »

phons wrote:Hololoo. Tarkoitatko kenties pikakuvakkeita? No, tee ensin pelistäsi .exe ja sitten siellä jossain missä exesi onkin niin oikee hiiri ja "luo pikakuvake". Easy!
Ja se ei suinkaan ole "ink tiedosto", vaan sattuupi olemaan päätteeltään ".lnk"
Nasse-setä
Member
Posts: 54
Joined: Fri Apr 03, 2009 8:12 pm
Location: Loviisa

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Nasse-setä »

Hommailen semmoista ruutupohjaista(liikutaan ruuduissa) ylhäältä kuvattua graafista sotapeliä, jonka tilet tulee olemaan kooltaan 32x32, mutta tarve olisi nähdä kartta myös "kauempaa" eli että ruudulle mahtuisi enemmän tilejä tavallaan niinku zoom-out. Ilman tätä ominaisuutta kuva kartasta jää vain paikalliseksi, eikä pelaaja saa kunnon kuvaa koko kartasta. Mutta miten toteuttaa? Lataanko erikokoisia karttoja enemmän MultiMapSystemillä ja sitten vaihtelen niitä jos pelaaja haluaa nähdä kokonaisuuden? Montaks siihen MultiMapSystem:iin menee karttoja niin että pelittää, kun kartoista kuitenkin tulossa suuria ja niitä tulee monta.

Ja toinen juttu; peliin tulee(varmaankin) grafiikkojen laadun valinta. Onko se sillee et mä vaan lataan eri kokoiset/resoluutioiset grafiikat sen mukaan miten pelaaja haluaa ja käytän niitä?
Osallistu suuren tilastoon -> viewtopic.php?f=13&t=1756
Taatero
Advanced Member
Posts: 384
Joined: Tue May 27, 2008 6:06 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Taatero »

Nasse-setä wrote:Hommailen semmoista ruutupohjaista(liikutaan ruuduissa) ylhäältä kuvattua graafista sotapeliä, jonka tilet tulee olemaan kooltaan 32x32, mutta tarve olisi nähdä kartta myös "kauempaa" eli että ruudulle mahtuisi enemmän tilejä tavallaan niinku zoom-out. Ilman tätä ominaisuutta kuva kartasta jää vain paikalliseksi, eikä pelaaja saa kunnon kuvaa koko kartasta. Mutta miten toteuttaa? Lataanko erikokoisia karttoja enemmän MultiMapSystemillä ja sitten vaihtelen niitä jos pelaaja haluaa nähdä kokonaisuuden? Montaks siihen MultiMapSystem:iin menee karttoja niin että pelittää, kun kartoista kuitenkin tulossa suuria ja niitä tulee monta.

Ja toinen juttu; peliin tulee(varmaankin) grafiikkojen laadun valinta. Onko se sillee et mä vaan lataan eri kokoiset/resoluutioiset grafiikat sen mukaan miten pelaaja haluaa ja käytän niitä?
Yksi mahdollisuus on ladata tilet kaksisoluiseen taulukkoon, jossa toista solua vastaa tilen "tyyppi" (ruoho, vesi hiekka jne.) ja toista koko. Riippuen mitä ruutuun piirretään, vaihdetaan tuota 2. solua. Siis tämä isometrisen mapin kanssa, luultavasti neliötilejen pyörittelyyn löytyy helpompikin ratkaisu.
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
Nasse-setä
Member
Posts: 54
Joined: Fri Apr 03, 2009 8:12 pm
Location: Loviisa

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Nasse-setä »

Ei, ei ole isometrinen, ihan ylhäältä kuvattu "laatikkokartta"/tilekartta. Eli? Mitä muita vaihtoehtoja on?
Last edited by Nasse-setä on Wed May 20, 2009 10:46 pm, edited 1 time in total.
Osallistu suuren tilastoon -> viewtopic.php?f=13&t=1756
Guest

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Guest »

Mites tää copy file toimii? jotai yritin että copyfile tiedosto,C:...,mutta ei toiminu eikä cb:ssä mitään esimerkkii tästä oo.Eli voiko tuolla copyfilellä kopioida vaikka jonkin tiedoston toiseen paikkaan? vai onko jokin ihan eri homma
Guest

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Guest »

unohtu noi "" merkit :D mut ei se mitää vielkää mihkää kopioi nyt se ei sano mitää virhettä ,mutta ei se mitää kopioikkaa
zHelmet
Member
Posts: 73
Joined: Mon Nov 10, 2008 3:55 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by zHelmet »

Kuinka voidaan laskea cosinilla ja sininillä neliö jonkun pisteen ympärille?
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: Tyhmät kysymykset

Post by MAVmaggot »

Code: Select all

nelio_x = cos(pisteen_kulma) * matka : nelio_y = sin(pisteen_kulma) * matka
Näin.
EDIT:

Taisin ymmärtää väärin. Jos tarkotit kääntyvää neliötä niin tarvitset erillisen funktion siihen tai jos et, et tarvitse siniä/kosinia.

zHelmet
Member
Posts: 73
Joined: Mon Nov 10, 2008 3:55 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by zHelmet »

MAVmaggot wrote:

Code: Select all

nelio_x = cos(pisteen_kulma) * matka : nelio_y = sin(pisteen_kulma) * matka
Näin.
EDIT:

Taisin ymmärtää väärin. Jos tarkotit kääntyvää neliötä niin tarvitset erillisen funktion siihen tai jos et, et tarvitse siniä/kosinia.

eiku tarkoitin että haluan piirtää neliön sillein kuten piirretään ympyrä ( ja ympyrähän piirrettiin x + cos(kulma)*matka) ) muttta miten noin voidaan piirtää neliö :D
Henkru
Advanced Member
Posts: 359
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Henkru »

Hiukan kun ottaa paperia ja kynän ja pohtii.

Code: Select all

x = 200
y = 150
a = 20

Line x-a/2, y-a/2, x-a/2, y+a/2
Line x-a/2, y-a/2, x+a/2, y-a/2
Line x+a/2, y+a/2, x+a/2, y-a/2
Line x-a/2, y+a/2, x+a/2, y+a/2
DrawScreen
WaitKey  
zHelmet
Member
Posts: 73
Joined: Mon Nov 10, 2008 3:55 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by zHelmet »

Henkru wrote:Hiukan kun ottaa paperia ja kynän ja pohtii.

Code: Select all

...koodia... 
Tarkoitin tuollaista kuviota mikä tuossa kuvassa on niin miten sellaisen voisi kikkailla cbllä pelkillä viivoilla ??(tuo on tehty cb+paint)
Attachments
tälläistä hain
tälläistä hain
a.PNG (8.82 KiB) Viewed 10850 times
Guest

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Guest »

Nii miten toi copyfile toimii?
User avatar
Substance
Active Member
Posts: 234
Joined: Fri Mar 14, 2008 5:48 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Substance »

Vieras wrote:Nii miten toi copyfile toimii?
Juuri niinkuin manuaalissa kerrotaan, kopiota ei saa olla jo valmiiksi olemassa ja kopioitavan pitää olla olemassa. Kokeilin ja toimii:

Code: Select all

CopyFile "Media\guy.bmp", "guy.bmp"
Tämä siis kopioi guy.bmp kuvan Media kansion ulkopuolelle. Edit: Ja kopioidun kuvan voit vaikka poistaa kopioinnin jälkeen jos on tarvetta siihen.
Substance aka LittleGreen
Red Encounter - shoot'em uppia - lataus
Guest

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Guest »

oho..tein piene virheen tuossa :D juu ny toimii
Nasse-setä
Member
Posts: 54
Joined: Fri Apr 03, 2009 8:12 pm
Location: Loviisa

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Nasse-setä »

Nasse-setä wrote:Hommailen semmoista ruutupohjaista(liikutaan ruuduissa) ylhäältä kuvattua graafista sotapeliä, jonka tilet tulee olemaan kooltaan 32x32, mutta tarve olisi nähdä kartta myös "kauempaa" eli että ruudulle mahtuisi enemmän tilejä tavallaan niinku zoom-out. Ilman tätä ominaisuutta kuva kartasta jää vain paikalliseksi, eikä pelaaja saa kunnon kuvaa koko kartasta. Mutta miten toteuttaa? Lataanko erikokoisia karttoja enemmän MultiMapSystemillä ja sitten vaihtelen niitä jos pelaaja haluaa nähdä kokonaisuuden? Montaks siihen MultiMapSystem:iin menee karttoja niin että pelittää, kun kartoista kuitenkin tulossa suuria ja niitä tulee monta.

Ja toinen juttu; peliin tulee(varmaankin) grafiikkojen laadun valinta. Onko se sillee et mä vaan lataan eri kokoiset/resoluutioiset grafiikat sen mukaan miten pelaaja haluaa ja käytän niitä?
Ettei vaan hautautuisi, niin voisisiko joku vastata tähän aimempaan kysymykseeni?
Osallistu suuren tilastoon -> viewtopic.php?f=13&t=1756
Locked