Re: Tyhmät kysymykset
Posted: Tue May 19, 2009 9:44 pm
Tavuhan on siis tietotyyppi siinä missä esim. Float ja Integerkin. Tavuun (Byte) voidaan asettaa kokonaisluku väliltä 0 - 255. Tavu vie muistia loogisesti yhden tavun eli 8 bittiä.
Game Making Should Be Easy...
https://www.coolbasic.com/phpBB3/
Tavu (Byte) on tietotyyppi siinä missä kokonaislukukin (Integer/Int). Muuttujaan, jonka tietotyyppi on tavu voi tallentaa kokonaisluvun väliltä 0-255. CoolBasic pyöräyttää sitä suuremmat ja pienemmät luvut ympäri siten että ne tulevat välille 0-255. Esimerkiksi jos yrität pistää tavumuuttujaan arvon -1 tulee sen arvoksi 255 jos yrität laittaa arvon 260 tulee arvoksi 4.Kyselijä wrote:voisiko joku kertoa cbn tavuista? miten ne toimii?
Code: Select all
Dim muuttuja as Byte
muuttuja = 70
Ja se ei suinkaan ole "ink tiedosto", vaan sattuupi olemaan päätteeltään ".lnk"phons wrote:Hololoo. Tarkoitatko kenties pikakuvakkeita? No, tee ensin pelistäsi .exe ja sitten siellä jossain missä exesi onkin niin oikee hiiri ja "luo pikakuvake". Easy!
Yksi mahdollisuus on ladata tilet kaksisoluiseen taulukkoon, jossa toista solua vastaa tilen "tyyppi" (ruoho, vesi hiekka jne.) ja toista koko. Riippuen mitä ruutuun piirretään, vaihdetaan tuota 2. solua. Siis tämä isometrisen mapin kanssa, luultavasti neliötilejen pyörittelyyn löytyy helpompikin ratkaisu.Nasse-setä wrote:Hommailen semmoista ruutupohjaista(liikutaan ruuduissa) ylhäältä kuvattua graafista sotapeliä, jonka tilet tulee olemaan kooltaan 32x32, mutta tarve olisi nähdä kartta myös "kauempaa" eli että ruudulle mahtuisi enemmän tilejä tavallaan niinku zoom-out. Ilman tätä ominaisuutta kuva kartasta jää vain paikalliseksi, eikä pelaaja saa kunnon kuvaa koko kartasta. Mutta miten toteuttaa? Lataanko erikokoisia karttoja enemmän MultiMapSystemillä ja sitten vaihtelen niitä jos pelaaja haluaa nähdä kokonaisuuden? Montaks siihen MultiMapSystem:iin menee karttoja niin että pelittää, kun kartoista kuitenkin tulossa suuria ja niitä tulee monta.
Ja toinen juttu; peliin tulee(varmaankin) grafiikkojen laadun valinta. Onko se sillee et mä vaan lataan eri kokoiset/resoluutioiset grafiikat sen mukaan miten pelaaja haluaa ja käytän niitä?
Code: Select all
nelio_x = cos(pisteen_kulma) * matka : nelio_y = sin(pisteen_kulma) * matka
Taisin ymmärtää väärin. Jos tarkotit kääntyvää neliötä niin tarvitset erillisen funktion siihen tai jos et, et tarvitse siniä/kosinia.
eiku tarkoitin että haluan piirtää neliön sillein kuten piirretään ympyrä ( ja ympyrähän piirrettiin x + cos(kulma)*matka) ) muttta miten noin voidaan piirtää neliöMAVmaggot wrote:Näin.Code: Select all
nelio_x = cos(pisteen_kulma) * matka : nelio_y = sin(pisteen_kulma) * matka
EDIT:Taisin ymmärtää väärin. Jos tarkotit kääntyvää neliötä niin tarvitset erillisen funktion siihen tai jos et, et tarvitse siniä/kosinia.
Code: Select all
x = 200
y = 150
a = 20
Line x-a/2, y-a/2, x-a/2, y+a/2
Line x-a/2, y-a/2, x+a/2, y-a/2
Line x+a/2, y+a/2, x+a/2, y-a/2
Line x-a/2, y+a/2, x+a/2, y+a/2
DrawScreen
WaitKey
Tarkoitin tuollaista kuviota mikä tuossa kuvassa on niin miten sellaisen voisi kikkailla cbllä pelkillä viivoilla ??(tuo on tehty cb+paint)Henkru wrote:Hiukan kun ottaa paperia ja kynän ja pohtii.
Code: Select all
...koodia...
Juuri niinkuin manuaalissa kerrotaan, kopiota ei saa olla jo valmiiksi olemassa ja kopioitavan pitää olla olemassa. Kokeilin ja toimii:Vieras wrote:Nii miten toi copyfile toimii?
Code: Select all
CopyFile "Media\guy.bmp", "guy.bmp"
Ettei vaan hautautuisi, niin voisisiko joku vastata tähän aimempaan kysymykseeni?Nasse-setä wrote:Hommailen semmoista ruutupohjaista(liikutaan ruuduissa) ylhäältä kuvattua graafista sotapeliä, jonka tilet tulee olemaan kooltaan 32x32, mutta tarve olisi nähdä kartta myös "kauempaa" eli että ruudulle mahtuisi enemmän tilejä tavallaan niinku zoom-out. Ilman tätä ominaisuutta kuva kartasta jää vain paikalliseksi, eikä pelaaja saa kunnon kuvaa koko kartasta. Mutta miten toteuttaa? Lataanko erikokoisia karttoja enemmän MultiMapSystemillä ja sitten vaihtelen niitä jos pelaaja haluaa nähdä kokonaisuuden? Montaks siihen MultiMapSystem:iin menee karttoja niin että pelittää, kun kartoista kuitenkin tulossa suuria ja niitä tulee monta.
Ja toinen juttu; peliin tulee(varmaankin) grafiikkojen laadun valinta. Onko se sillee et mä vaan lataan eri kokoiset/resoluutioiset grafiikat sen mukaan miten pelaaja haluaa ja käytän niitä?