Page 149 of 154

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Tue May 19, 2009 9:44 pm
by Sly_Jack0
Tavuhan on siis tietotyyppi siinä missä esim. Float ja Integerkin. Tavuun (Byte) voidaan asettaa kokonaisluku väliltä 0 - 255. Tavu vie muistia loogisesti yhden tavun eli 8 bittiä.

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Tue May 19, 2009 9:50 pm
by otto90x
Kyselijä wrote:voisiko joku kertoa cbn tavuista? miten ne toimii? :|
Tavu (Byte) on tietotyyppi siinä missä kokonaislukukin (Integer/Int). Muuttujaan, jonka tietotyyppi on tavu voi tallentaa kokonaisluvun väliltä 0-255. CoolBasic pyöräyttää sitä suuremmat ja pienemmät luvut ympäri siten että ne tulevat välille 0-255. Esimerkiksi jos yrität pistää tavumuuttujaan arvon -1 tulee sen arvoksi 255 jos yrität laittaa arvon 260 tulee arvoksi 4.

Näin luot muuttujan jonka tietotyyppi on tavu ja annat sille arvon.

Code: Select all

Dim muuttuja as Byte
muuttuja = 70
Tavujen käyttö on suositeltavaa jos tiedetään muuttujan arvon jäävän välille 0-255 ja olevan kokonaisluku. Tästä syystä tavuja käytetään erityisesti ASCII-tekstin ilmaisemisessa. Tavujen käyttö säästää myös muistia, sillä cb:ssä Integer eli 32-bittinen kokonaisluku vie tavuun nähden nelinkertaisesti muistia.

EDIT: aijai, Sly_Jack0 kerkesi ensin :P

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Tue May 19, 2009 10:01 pm
by Guest
Ok. kiitti. :)

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Wed May 20, 2009 2:49 pm
by skorpioni-cb
Miten tehdään ink tiedosto?

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Wed May 20, 2009 3:26 pm
by phons
Hololoo. Tarkoitatko kenties pikakuvakkeita? No, tee ensin pelistäsi .exe ja sitten siellä jossain missä exesi onkin niin oikee hiiri ja "luo pikakuvake". Easy!

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Wed May 20, 2009 3:50 pm
by esa94
phons wrote:Hololoo. Tarkoitatko kenties pikakuvakkeita? No, tee ensin pelistäsi .exe ja sitten siellä jossain missä exesi onkin niin oikee hiiri ja "luo pikakuvake". Easy!
Ja se ei suinkaan ole "ink tiedosto", vaan sattuupi olemaan päätteeltään ".lnk"

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Wed May 20, 2009 4:14 pm
by Nasse-setä
Hommailen semmoista ruutupohjaista(liikutaan ruuduissa) ylhäältä kuvattua graafista sotapeliä, jonka tilet tulee olemaan kooltaan 32x32, mutta tarve olisi nähdä kartta myös "kauempaa" eli että ruudulle mahtuisi enemmän tilejä tavallaan niinku zoom-out. Ilman tätä ominaisuutta kuva kartasta jää vain paikalliseksi, eikä pelaaja saa kunnon kuvaa koko kartasta. Mutta miten toteuttaa? Lataanko erikokoisia karttoja enemmän MultiMapSystemillä ja sitten vaihtelen niitä jos pelaaja haluaa nähdä kokonaisuuden? Montaks siihen MultiMapSystem:iin menee karttoja niin että pelittää, kun kartoista kuitenkin tulossa suuria ja niitä tulee monta.

Ja toinen juttu; peliin tulee(varmaankin) grafiikkojen laadun valinta. Onko se sillee et mä vaan lataan eri kokoiset/resoluutioiset grafiikat sen mukaan miten pelaaja haluaa ja käytän niitä?

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Wed May 20, 2009 5:16 pm
by Taatero
Nasse-setä wrote:Hommailen semmoista ruutupohjaista(liikutaan ruuduissa) ylhäältä kuvattua graafista sotapeliä, jonka tilet tulee olemaan kooltaan 32x32, mutta tarve olisi nähdä kartta myös "kauempaa" eli että ruudulle mahtuisi enemmän tilejä tavallaan niinku zoom-out. Ilman tätä ominaisuutta kuva kartasta jää vain paikalliseksi, eikä pelaaja saa kunnon kuvaa koko kartasta. Mutta miten toteuttaa? Lataanko erikokoisia karttoja enemmän MultiMapSystemillä ja sitten vaihtelen niitä jos pelaaja haluaa nähdä kokonaisuuden? Montaks siihen MultiMapSystem:iin menee karttoja niin että pelittää, kun kartoista kuitenkin tulossa suuria ja niitä tulee monta.

Ja toinen juttu; peliin tulee(varmaankin) grafiikkojen laadun valinta. Onko se sillee et mä vaan lataan eri kokoiset/resoluutioiset grafiikat sen mukaan miten pelaaja haluaa ja käytän niitä?
Yksi mahdollisuus on ladata tilet kaksisoluiseen taulukkoon, jossa toista solua vastaa tilen "tyyppi" (ruoho, vesi hiekka jne.) ja toista koko. Riippuen mitä ruutuun piirretään, vaihdetaan tuota 2. solua. Siis tämä isometrisen mapin kanssa, luultavasti neliötilejen pyörittelyyn löytyy helpompikin ratkaisu.

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Wed May 20, 2009 7:51 pm
by Nasse-setä
Ei, ei ole isometrinen, ihan ylhäältä kuvattu "laatikkokartta"/tilekartta. Eli? Mitä muita vaihtoehtoja on?

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Wed May 20, 2009 9:12 pm
by Guest
Mites tää copy file toimii? jotai yritin että copyfile tiedosto,C:...,mutta ei toiminu eikä cb:ssä mitään esimerkkii tästä oo.Eli voiko tuolla copyfilellä kopioida vaikka jonkin tiedoston toiseen paikkaan? vai onko jokin ihan eri homma

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Wed May 20, 2009 9:23 pm
by Guest
unohtu noi "" merkit :D mut ei se mitää vielkää mihkää kopioi nyt se ei sano mitää virhettä ,mutta ei se mitää kopioikkaa

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Wed May 20, 2009 10:58 pm
by zHelmet
Kuinka voidaan laskea cosinilla ja sininillä neliö jonkun pisteen ympärille?

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Wed May 20, 2009 11:17 pm
by MAVmaggot

Code: Select all

nelio_x = cos(pisteen_kulma) * matka : nelio_y = sin(pisteen_kulma) * matka
Näin.
EDIT:

Taisin ymmärtää väärin. Jos tarkotit kääntyvää neliötä niin tarvitset erillisen funktion siihen tai jos et, et tarvitse siniä/kosinia.


Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Wed May 20, 2009 11:31 pm
by zHelmet
MAVmaggot wrote:

Code: Select all

nelio_x = cos(pisteen_kulma) * matka : nelio_y = sin(pisteen_kulma) * matka
Näin.
EDIT:

Taisin ymmärtää väärin. Jos tarkotit kääntyvää neliötä niin tarvitset erillisen funktion siihen tai jos et, et tarvitse siniä/kosinia.

eiku tarkoitin että haluan piirtää neliön sillein kuten piirretään ympyrä ( ja ympyrähän piirrettiin x + cos(kulma)*matka) ) muttta miten noin voidaan piirtää neliö :D

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Thu May 21, 2009 12:18 am
by Henkru
Hiukan kun ottaa paperia ja kynän ja pohtii.

Code: Select all

x = 200
y = 150
a = 20

Line x-a/2, y-a/2, x-a/2, y+a/2
Line x-a/2, y-a/2, x+a/2, y-a/2
Line x+a/2, y+a/2, x+a/2, y-a/2
Line x-a/2, y+a/2, x+a/2, y+a/2
DrawScreen
WaitKey  

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Thu May 21, 2009 11:37 am
by zHelmet
Henkru wrote:Hiukan kun ottaa paperia ja kynän ja pohtii.

Code: Select all

...koodia... 
Tarkoitin tuollaista kuviota mikä tuossa kuvassa on niin miten sellaisen voisi kikkailla cbllä pelkillä viivoilla ??(tuo on tehty cb+paint)

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Thu May 21, 2009 4:24 pm
by Guest
Nii miten toi copyfile toimii?

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Thu May 21, 2009 4:56 pm
by Substance
Vieras wrote:Nii miten toi copyfile toimii?
Juuri niinkuin manuaalissa kerrotaan, kopiota ei saa olla jo valmiiksi olemassa ja kopioitavan pitää olla olemassa. Kokeilin ja toimii:

Code: Select all

CopyFile "Media\guy.bmp", "guy.bmp"
Tämä siis kopioi guy.bmp kuvan Media kansion ulkopuolelle. Edit: Ja kopioidun kuvan voit vaikka poistaa kopioinnin jälkeen jos on tarvetta siihen.

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Thu May 21, 2009 8:44 pm
by Guest
oho..tein piene virheen tuossa :D juu ny toimii

Re: Tyhmät kysymykset

Posted: Thu May 21, 2009 9:43 pm
by Nasse-setä
Nasse-setä wrote:Hommailen semmoista ruutupohjaista(liikutaan ruuduissa) ylhäältä kuvattua graafista sotapeliä, jonka tilet tulee olemaan kooltaan 32x32, mutta tarve olisi nähdä kartta myös "kauempaa" eli että ruudulle mahtuisi enemmän tilejä tavallaan niinku zoom-out. Ilman tätä ominaisuutta kuva kartasta jää vain paikalliseksi, eikä pelaaja saa kunnon kuvaa koko kartasta. Mutta miten toteuttaa? Lataanko erikokoisia karttoja enemmän MultiMapSystemillä ja sitten vaihtelen niitä jos pelaaja haluaa nähdä kokonaisuuden? Montaks siihen MultiMapSystem:iin menee karttoja niin että pelittää, kun kartoista kuitenkin tulossa suuria ja niitä tulee monta.

Ja toinen juttu; peliin tulee(varmaankin) grafiikkojen laadun valinta. Onko se sillee et mä vaan lataan eri kokoiset/resoluutioiset grafiikat sen mukaan miten pelaaja haluaa ja käytän niitä?
Ettei vaan hautautuisi, niin voisisiko joku vastata tähän aimempaan kysymykseeni?