Tyhmät kysymykset (I/2009)
Re: Tyhmät kysymykset
Missä kohti kannattaa typellä tehdyt luodit ja vihut deletetoida?
Mulla nimittäin iskee MAVi kun deletetoin vihun luodin ja vihun törmäyksessä..
Mulla nimittäin iskee MAVi kun deletetoin vihun luodin ja vihun törmäyksessä..
Re: Tyhmät kysymykset
Luodit pitää aina poistaa ihan lopussa, voit vaikka tehdä luodelle oman ylimääräisen fieldin jossa kerrotaan onko luoti kuollut eli siis
Code: Select all
loop
jos luoti_törmää
luoti\kuollut = true
endjos
....
muuta juttua luodin kanssa
....
jos luoti\kuollut
poista luoti
endjos
endloop
Re: Tyhmät kysymykset
Onko mahdollista saada se wanhoilta foorumeilta löytyvä Ragdolli kävelemään kunnollisesti?
Sillai et se silti olisi sellainen lötkö,mut että se voisi jotenkuten kävellä.
Ja voinko tehdä peliini sillain että ragdollin kättä ohjattaisiin hiirellä ja kun painan tiettyä näppäintä niin se vaihtaisi ohjauksen toiselle jalalle/kädelle?Jos niin miten?
Olen tekemässä tikku-ukko-roolitoimintapeliä.Tosin ensin pitäisi moottori saada jotenkuten toimimaan.
Ja saahan sen törmäämään niihin pisteiden välisiin viivoihin?
Sillai et se silti olisi sellainen lötkö,mut että se voisi jotenkuten kävellä.
Ja voinko tehdä peliini sillain että ragdollin kättä ohjattaisiin hiirellä ja kun painan tiettyä näppäintä niin se vaihtaisi ohjauksen toiselle jalalle/kädelle?Jos niin miten?
Olen tekemässä tikku-ukko-roolitoimintapeliä.Tosin ensin pitäisi moottori saada jotenkuten toimimaan.
Ja saahan sen törmäämään niihin pisteiden välisiin viivoihin?
Re: Tyhmät kysymykset
Et tainut nyt ymmärtää oikein.. (tai sitten vika on minussa)
Siis jos liitän tuon loppuun nii MAVaa..
Siis jos liitän tuon loppuun nii MAVaa..
Code: Select all
If Objectsoverlap (vihu\obj,luoti\obj) Then
DeleteObject vihu\obj
Delete vihu
EndIf
- TheDuck
- Devoted Member
- Posts: 632
- Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
- Location: C:\Program Files\Tuusula\
Re: Tyhmät kysymykset
Suffer wrote:Et tainut nyt ymmärtää oikein.. (tai sitten vika on minussa)
Siis jos liitän tuon loppuun nii MAVaa..
Code: Select all
If Objectsoverlap (vihu\obj,luoti\obj) Then DeleteObject vihu\obj Delete vihu EndIf
Code: Select all
If Objectsoverlap (vihu\obj,luoti\obj) Then
DeleteObject vihu\obj
Delete vihu
Exit
EndIf
^^
-
- Advanced Member
- Posts: 335
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
- Location: Siellä jossain
Re: Tyhmät kysymykset
En millään osaa tehdä funktiota joka muuntaisi esim. 1000->1,000 tai 1000000->1,000,000 jne Eli voisiko joku auttaa?
EDIT: Löysin sellaisen cbkksta vahingossa, se oli merkkijonoissa kun taas etsin sitä matematiikasta http://cbkk.systec.fi/koodi.php?id=47
EDIT: Löysin sellaisen cbkksta vahingossa, se oli merkkijonoissa kun taas etsin sitä matematiikasta http://cbkk.systec.fi/koodi.php?id=47
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee
Re: Tyhmät kysymykset
Tässäpä olisi oma viritelmäni.
Näköjään myöhästyin vähän, mutta tämäpähän on lyhyempi kuin cbkk:n vastaava. Nopeudesta en tiedä.
Code: Select all
Repeat
vastaus$ = Input("Numero? ")
Text 50,50,siistiLuku(Str(vastaus$))
DrawScreen
Forever
Function siistiLuku(luku)
str_luku$ = Str(luku)
For i = 1 To Len(str_luku)
newStr$ = newStr$ + Mid(str_luku,i,1)
If (i Mod 3) = 0 And i < Len(str_luku) Then newStr$ + ","
Next i
Return newStr$
End Function
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Re: Tyhmät kysymykset
mite saan cloonattuu tyypin?????auttakaa.
Re: Tyhmät kysymykset
Siis tarkoitatko, että miten saa kloonattua jonkin objektinrpg fani wrote:mite saan cloonattuu tyypin?????auttakaa.
Code: Select all
klooni=cloneobject (obj)
Vai tarkoititko typessä olevan objektin kloonausta?
Code: Select all
klooni=cloneobject (tyyppi\obj)
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Kehittäjä
-
- Newcomer
- Posts: 5
- Joined: Sat Nov 17, 2007 4:18 pm
Re: Tyhmät kysymykset
Kuinka tehdä ajastin (vaikka kuvan yläreunaan) ja että se sitten tallentaa tulokset tiedostoon?
Re: Tyhmät kysymykset
Mites ois järkevin tapa laittaa esim. vihollinen liikkumaan neliöö tai ympyrää?
Re: Tyhmät kysymykset
Ympyrä on helppo.
Editoin tähän vaikka kohta neliökoodin.
EDIT: Neliö:
Code: Select all
vihu = LoadObject("media/guy.bmp",90)
Repeat
MoveObject vihu,3
TurnObject vihu,2
DrawScreen
Forever
EDIT: Neliö:
Code: Select all
vihu = LoadObject("media/guy.bmp",90)
Repeat
MoveObject vihu,3
If Timer() > vihuaika + 500 Then
vihuaika = Timer()
kaantoframet = 9
EndIf
If kaantoframet Then
TurnObject vihu,10
kaantoframet -1
EndIf
DrawScreen
Forever
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Re: Tyhmät kysymykset
Sellanen homma että coolbasicin learning center ei toimi. Latasin aikasemmin tänään coolbasicin mutta learning center ei toimi. Kun yritän aukaista esim. ykköstä, siihen tulee että can´t open 01.cb. Mikä neuvoksi?
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset
Uudelleenasennus toiminee. Sehän siis ei löydä oppitunnin tiedostoa kansiosta, jossa sen pitäisi olla.lokkis wrote:Sellanen homma että coolbasicin learning center ei toimi. Latasin aikasemmin tänään coolbasicin mutta learning center ei toimi. Kun yritän aukaista esim. ykköstä, siihen tulee että can´t open 01.cb. Mikä neuvoksi?
Re: Tyhmät kysymykset
mikä on oletus taajuutena toistettavassa äänessä, kun en löytänyt minkään näköistä functiota
Re: Tyhmät kysymykset
Riippuu äänen näytteenottotaajuudesta. Yleensä 44100, joskus sama jaettuna kahdella tai neljällä. Selviää kokeilemalla.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset
Ajastin on varsin yksinkertainen. Pistät vain muuttujan kasvamaan ajastimen mukana. ( huomaa, että CB:n Timer() palauttaa ajan koneen eikä ohjelman käynnistyksestä, jolloin alkuaika pitää ottaa talteen ja vähentää se nykyisestä ) Aww, enpäs osannutkaan selittää järkevästi. No koodina sitten:Kerosiinipelle wrote:Kuinka tehdä ajastin (vaikka kuvan yläreunaan) ja että se sitten tallentaa tulokset tiedostoon?
Code: Select all
alkuaika = Timer() //tästä ajanotto alkaa
Repeat
aika = Timer()-alkuaika //vähennetään aika, jonka sisäinen ajastin jo alussa oli
Text 10, 10, "Aika:"+aika
Drawscreen
Forever
Code: Select all
file = OpenToEdit("Highscore.txt")//avataan highscore-tiedosto. Jos moista ei ole, niin tämä luo sen. (voisi toki olla vaikka .hscr, jos haluat)
If Not EOF(file)//ollaanko tiedoston lopussa. jos se luotiin juuri, ollaan valmiiksi lopussa
vaika = ReadInt(file)//luetaan wanha ennätys ja sen haltija
vnimi$ = ReadString(file)
EndIf
If aika<vaika//jos aikaa kului vähemmän, kirjoitettava aika on juuri tehty aika
uaika = aika
unimi = nimi
Else
uaika = vaika
unimi = vnimi
EndIf
WriteInt file, uaika
WriteString file, unimi
CloseFile File
OffTopic
Harakka: älä nyt masennu, mutta tuo lukujensiistimisfunkkarisi ei oikein toimi. Kun tuohon kirjoitti 1000 se antoi vastauksena 100,0 ja kun vielä lisäili nollia, se alkoi lisäillä sinne ihan muita lukuja kuin ykkösiä ja nollia o:
Re: Tyhmät kysymykset
Miten saisi tähän CoolBasicista löytyvään esimerkkiin Pausen?
Ettei se aloita, joka kerta kappaletta alusta.
Ettei se aloita, joka kerta kappaletta alusta.
Code: Select all
AddText "Hit SPACE to play/stop a music"
playing=OFF
Repeat
'user controls
If KeyHit(cbkeyspace) Then
playing=Not playing
If playing Then
music=PlaySound("Media\SK_Battle2.mp3")
Else
StopSound music
EndIf
EndIf
'print a funny text
If SoundPlaying(music) Then
Text 40,40,"Music is playing :)"
Else
Text 40,40,"Music is not playing :("
playing=OFF
EndIf
DrawScreen
-
- Advanced Member
- Posts: 335
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
- Location: Siellä jossain
Re: Tyhmät kysymykset
Code: Select all
For y=1 To 20
If näytettävät(y)<>"" Then
If nappi(0,20*y,näytettävät(y)) Then
valitturata$="Media\"+Mid(näytettävät(y),4)
Goto peli
EndIf
EndIf
Next y
EDIT: anteeksi huono selitys, mutta toivottavasti ymmärrätte.
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee