Tyhmät kysymykset (I/2009)
Re: Tyhmät kysymykset
Onko mitään keinoa saada Text-komennolla piirretty teksti näkymään päällimmäisenä, objectien päällä?
EDIT: toimii, kiitos
EDIT: toimii, kiitos
Last edited by Awaclus on Thu Jan 29, 2009 4:25 pm, edited 1 time in total.
Re: Tyhmät kysymykset
Kokeile laittaa drawgamen jälkeen text komento.
Re: Tyhmät kysymykset
Text 10,10,Rand(1,2)
DrawScreen
WaitKey
miten saisin tuon niin, että kun rand olisi 1 niin tulostaisi "joo" ja kun olisi 2 niin tulostaisi "ei"
DrawScreen
WaitKey
miten saisin tuon niin, että kun rand olisi 1 niin tulostaisi "joo" ja kun olisi 2 niin tulostaisi "ei"
Re: Tyhmät kysymykset
Boxi wrote:Text 10,10,Rand(1,2)
DrawScreen
WaitKey
miten saisin tuon niin, että kun rand olisi 1 niin tulostaisi "joo" ja kun olisi 2 niin tulostaisi "ei"
Code: Select all
r = rand(1,2)
if r = 1 then
addtext "joo"
else
addtext "ei"
endif
drawscreen
waitkey
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Kehittäjä
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Tyhmät kysymykset
Tässä saman toteutus selectillä. Se on muistaakseni iffiä hieman nopeampi.En voi testata tuota kun olen Linuxilla, mutta perusidea remains the same.
Code: Select all
select rand(1)
case 1: text 10,10,"joo"
default
text 10,10,"ei"
endselect
drawscreen
waitkey
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset
Ei välttämättä nopeampi, saattaa toki olla näinkin. Muuten se on kuitenkin suositeltavampi - ainakin, jos vaihtoehtoja on useita. Selkeämpi ja vaihtoehtojen määrän kasvaessa lyhyempi.Grandi wrote:Tässä saman toteutus selectillä. Se on muistaakseni iffiä hieman nopeampi.En voi testata tuota kun olen Linuxilla, mutta perusidea remains the same.Code: Select all
select rand(1) case 1: text 10,10,"joo" default text 10,10,"ei" endselect drawscreen waitkey
Re: Tyhmät kysymykset
Tuossa aloitin pienen topdownin tekoa, mutta meinasi heti alusta tyssätä samaan, kuin Alpha...
Virhekoodi 88, Can't find sturcture block REPEAT...
Ongelma ilmeni sen jälkeen, kun lisäsin Typet, ja ampumisen.
Virhekoodi 88, Can't find sturcture block REPEAT...
Ongelma ilmeni sen jälkeen, kun lisäsin Typet, ja ampumisen.
Code: Select all
Type AMMUKSET
Field obj
EndType
Repeat
If LeftKey() Then MoveObject hahmo, -2
If RightKey() Then MoveObject hahmo, 2
If UpKey() Then MoveObject hahmo, 0, -2
If DownKey() Then MoveObject hahmo, 0, 2
If KeyHit(cbkeyspace)
uusiammus.AMMUKSET= New(AMMUKSET)
uusiammus\obj=CloneObject(panos)
CloneObjectPosition uusiammus\obj,hahmo+5
CloneObjectOrientation uusiammus\obj,0
MoveObject uusiammus\obj,5
DrawScreen
Until KeyHit(cbkeyesc)
"This city looks so pretty, do you wanna burn here with me..."
Re: Tyhmät kysymykset
Sinun pitää muistaa lopettaa if-lauseet. Sisennykset auttavat huomattavasti noiden huomaamiseenWee wrote:Tuossa aloitin pienen topdownin tekoa, mutta meinasi heti alusta tyssätä samaan, kuin Alpha...
Virhekoodi 88, Can't find sturcture block REPEAT...
Ongelma ilmeni sen jälkeen, kun lisäsin Typet, ja ampumisen.
Code: Select all
Type AMMUKSET
Field obj
EndType
Repeat
If LeftKey() Then MoveObject hahmo, -2
If RightKey() Then MoveObject hahmo, 2
If UpKey() Then MoveObject hahmo, 0, -2
If DownKey() Then MoveObject hahmo, 0, 2
If KeyHit(cbkeyspace)
uusiammus.AMMUKSET= New(AMMUKSET)
uusiammus\obj=CloneObject(panos)
CloneObjectPosition uusiammus\obj,hahmo+5
CloneObjectOrientation uusiammus\obj,0
MoveObject uusiammus\obj,5
EndIf ' sinun pitää muistaa lopettaa if-lauseet
DrawScreen
Until KeyHit(cbkeyesc)
Tekeillä pikkupelejä ja ohjelmia
Re: Tyhmät kysymykset
P*piip* vie... Pitäis vähän kattoa ittekkin tota koodia toisen kerran, ennen kun lähetän tänne...
Last edited by Pettis on Fri Jan 30, 2009 10:00 pm, edited 1 time in total.
Reason: Piip.
Reason: Piip.
"This city looks so pretty, do you wanna burn here with me..."
Re: Tyhmät kysymykset
Minulla on 4 vihu tyypiä(siis Type, ei mitään erillaisia vihuja) ja haluan poistaa sen viimeisen. Miten teen tämän? Olen kokeillut muutamia vaihtoehtoja , mutta päätynyt aina MAViin tai siihen että kaikki poistuu...
Edit: Luulen että olet oikeilla jäljillä, mutta tuo ei näemmä poista mitään. Ainakaan se nappulan painaminen ei tee mitään paitsi printtaa kaiken uusiksi...
Edit: Luulen että olet oikeilla jäljillä, mutta tuo ei näemmä poista mitään. Ainakaan se nappulan painaminen ei tee mitään paitsi printtaa kaiken uusiksi...
Last edited by phons on Fri Jan 30, 2009 11:14 pm, edited 1 time in total.
-
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
- Location: Suomi, Finland
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset
Jos ymmärsin oikein.phons wrote:Minulla on 4 vihu tyypiä(siis Type, ei mitään erillaisia vihuja) ja haluan poistaa sen viimeisen. Miten teen tämän? Olen kokeillut muutamia vaihtoehtoja , mutta päätynyt aina MAViin tai siihen että kaikki poistuu...
Code: Select all
Type VIHU
Field name$
EndType
'luo vihut
v.VIHU=New(VIHU)
v\name=Chr(Rand(65,127))+Chr(Rand(65,127))+Chr(Rand(65,127))+Chr(Rand(65,127))+Chr(Rand(65,127))
v.VIHU=New(VIHU)
v\name=Chr(Rand(65,127))+Chr(Rand(65,127))+Chr(Rand(65,127))+Chr(Rand(65,127))+Chr(Rand(65,127))
v.VIHU=New(VIHU)
v\name=Chr(Rand(65,127))+Chr(Rand(65,127))+Chr(Rand(65,127))+Chr(Rand(65,127))+Chr(Rand(65,127))
v.VIHU=New(VIHU)
v\name=Chr(Rand(65,127))+Chr(Rand(65,127))+Chr(Rand(65,127))+Chr(Rand(65,127))+Chr(Rand(65,127))
'printtaa ne
For v.VIHU=Each VIHU
Print v\name
Next v
'luuppi
Repeat
Print "Delete last with the anykey"
WaitKey 'delete
Gosub dele
Forever
'antakaa anteeksi kun käytän gosubbia :D
dele:
v=Last(VIHU)
If v<>NULL Then Delete v
For v.VIHU=Each VIHU
Print v\name
Next v
Return
Re: Tyhmät kysymykset
Yhdessä projussani teen ritaria jonka miekkaa heilutellaan hiirellä. Olen käyttänyt tähän asti hiireen liimattua objektia ja miekka osoittamaan siihen. Kun lisäsin kameran seuraamaan ukkoa niin liikkuessa hiiren objecti jäi hiirestä jälkeen. Miekan heiluttelu muuttui hieman hankalaksi ja käsitti vain tietyn alueen.
näin:
Miten saan miekan toimimaan?
näin:
Code: Select all
FrameLimit 40
ruoho = MakeObjectFloor ()
nurmikko = LoadImage ("Media\grass.bmp")
PaintObject ruoho, nurmikko
ukko = LoadObject("Media/cow.bmp", 72)
miekka = LoadObject("Media/cannon.bmp",72)
aim = LoadObject ("Media/crosshair.bmp")
AddText "W,A,S,D ohjaa."
AddText "Hiiri liikuttaa tähtäintä."
Repeat
ShowMouse OFF
CloneCameraPosition ukko
CloneObjectPosition miekka, ukko
PositionObject aim , MouseX()-200, -MouseY()+140
PointObject miekka,aim
If KeyDown(30) Then TurnObject ukko, 5
If KeyDown(32) Then TurnObject ukko, -5
If KeyDown(17) Then MoveObject ukko, 2
If KeyDown(31) Then MoveObject ukko, -2
If MouseDown(1)
MoveObject Miekka, 5
EndIf
DrawScreen
Forever
One object to rule them all
Just don't kill the Master
Just don't kill the Master
Re: Tyhmät kysymykset
Pistä MouseX():n ja MouseY():n tilalle MouseWX() ja MouseWY(). Silloin se ottaa hiiren sijainnin maailmankoordinaateista eikä ruudun niin kuin koodisssasi.
Re: Tyhmät kysymykset
Miten tehdään sellanen homma että kun menee pää valikosta peliin niin se näyttää paljon se on ladannut? ettei näyttö vaan ole mustana?
EDIT:
Esimerkkiä? en ymmärtänyt vielä
Last edited by rami123 on Sat Jan 31, 2009 10:07 pm, edited 1 time in total.
- -Z-
- Devoted Member
- Posts: 682
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
- Location: In ur danmaku, grazin ur bullets
Re: Tyhmät kysymykset
No teet vaikka niin, että asetat defaultvisiblen offille, ja aina kun yksi tiedosto ladataan, lisäät "ladattu"-muuttujaa. Sitten vaan piirrät ruudulle "Ladattu"-muuttujan mittaisen palkin. Ja muistat tuoda objektit esiin showobjectilla!rami123 wrote:Miten tehdään sellanen homma että kun menee pää valikosta peliin niin se näyttää paljon se on ladannut? ettei näyttö vaan ole mustana?
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
Re: Tyhmät kysymykset
Hmm... Tuossa tuli itselläni mieleen, että jos toimisi seuraavasti; Aluksi AddTextillä Ladataan, ja sitten kun on ladannut yhden tiedoston, niin cleartextillä tekstit pois, heti jälkeen addtext Ladataan 10%, drawscreen, ja sitten taas ladataan seuraava tiedosto?rami123 wrote:Miten tehdään sellanen homma että kun menee pää valikosta peliin niin se näyttää paljon se on ladannut? ettei näyttö vaan ole mustana?
EDIT:Esimerkkiä? en ymmärtänyt vielä
Äsh, älä välitä tuosta En ole kokeillut, en voi nyt kokeilla, ja tuskin toimiikaan. Tuli vain mieleen tuollainen köyhän miehen purkkaviritys
Re: Tyhmät kysymykset
Ehkäpä näin:Wee (offline) wrote:Hmm... Tuossa tuli itselläni mieleen, että jos toimisi seuraavasti; Aluksi AddTextillä Ladataan, ja sitten kun on ladannut yhden tiedoston, niin cleartextillä tekstit pois, heti jälkeen addtext Ladataan 10%, drawscreen, ja sitten taas ladataan seuraava tiedosto?rami123 wrote:Miten tehdään sellanen homma että kun menee pää valikosta peliin niin se näyttää paljon se on ladannut? ettei näyttö vaan ole mustana?
EDIT:Esimerkkiä? en ymmärtänyt vielä
Äsh, älä välitä tuosta En ole kokeillut, en voi nyt kokeilla, ja tuskin toimiikaan. Tuli vain mieleen tuollainen köyhän miehen purkkaviritys
Code: Select all
Print "ladataan"
t=LoadImage("blaablaa")
Print "1 tiedosto ladattu..."
...koodia...
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Re: Tyhmät kysymykset
? eli se lataa tuon yhden kuvan ja samalla kirjoittaa printillä?
miten sitte kun koko peli ladataan?
miten sitte kun koko peli ladataan?
EDIT:
Kiitos
Last edited by rami123 on Sun Feb 01, 2009 12:46 pm, edited 1 time in total.
Re: Tyhmät kysymykset
jatketaan vain:rami123 wrote:? eli se lataa tuon yhden kuvan ja samalla kirjoittaa printillä?
miten sitte kun koko peli ladataan?
lataa tiedosto
lataa tiedosto
lataa tiedosto
jne... jne...
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset
Tai sitten voit tehdä pelimiehen liikkeen ja tehdä kaikille objekteille taulukon, johon lataat yksinkertaisessa for-loopissa kaikki media-kansion kuvat. Tai elegantimmin tiedostolla, joka sisältää ladattavien kuvien nimet.Jani wrote:jatketaan vain:rami123 wrote:? eli se lataa tuon yhden kuvan ja samalla kirjoittaa printillä?
miten sitte kun koko peli ladataan? :?
lataa tiedosto
lataa tiedosto
lataa tiedosto
jne... jne...