Tyhmät kysymykset (I/2009)
-
- Member
- Posts: 75
- Joined: Tue Aug 28, 2007 6:59 am
Re: Tyhmät kysymykset
kuinka voi kirjoittaa muistipalaan järkevää tekstiä
ja salata sen??
ja salata sen??
Re: Tyhmät kysymykset
Teinpä pienen esimerkin aiheesta. Salauksen purkamiseksi täytyy siis käyttää komentoa Decrypt, ja tietysti samaa avainta kuin salatessa.
Code: Select all
sana$ = "CoolBasic" //tämä on esimerkkisanamme
muistipala = MakeMEMBlock(Len(sana$))
//Yhden merkin ascii-arvo on väliltä 0-255, ja koska 255 on suurin luku
//joka mahtuu yhteen tavuun voimme käyttää muistipalaan tallentamiseen yhtä
//tavua kirjainta kohden, eli teemme muistipalan, jonka koko tässä
//tapauksessa on 0 tavua.
For i = 1 To Len(sana$)//käydään sanan kaikki kirjaimet läpi
PokeByte muistipala, i - 1, Asc(Mid(sana$, i, 1))
//kirjoitetaan kunkin merkin ascii-arvo muistipalaan
Next i
//tehdän uusi muistipala salattua tietoa varten
salattu = MakeMEMBlock(MEMBlockSize(muistipala))
Encrypt muistipala, salattu, "avain"
tulos$ = ""
For i = 0 To Len(sana$) - 1 //käydään nyt muistipala läpi ja lisätään jokainen
tulos$ = tulos$ + Chr(PeekByte(salattu, i)) //kirjain tulos$-muuttujaan
Next i
Text 0, 0, tulos$
DrawScreen
WaitKey
Re: Tyhmät kysymykset
Minulla olisi tälläinen kysymys: Minun pelini kentässä on 100 palloa jotka ovat satunnaisissa paikoissa(käytin taulukkoa). Kyllä se toimii kun pelaaja poimii jonkun muun tavaran ,jossa en ole käyttänyt taulukkoa. Mutta miten saan pelaajan poimimaan vain yhden pallon,jossa olen käyttänyt taulukkoa, kun sitä koskettaa (yritin objectsoverlap, mutta MAV iski).
-
- Advanced Member
- Posts: 335
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
- Location: Siellä jossain
Re: Tyhmät kysymykset
Tälläisessä ei välttämättä kannata yrittää poistaa, vaan sijoittaa uudelleen johonkin muualle. Ja parempi olisi tietenkin tehdä typeillä
Code: Select all
FrameLimit 40
Dim piste(10)
ukko = LoadObject("Media\guy.bmp", 72)
piste(0) = LoadObject("Media\bullet.bmp")
For a=1 To 10
piste(a)=CloneObject(piste(0))
ScreenPositionObject piste(a),Rand(0,ScreenWidth()),Rand(0,ScreenHeight())
Next a
ClsColor cbWhite
palloja=11
Repeat
If LeftKey() Then TurnObject ukko, 5
If RightKey() Then TurnObject ukko, -5
If UpKey() Then MoveObject ukko, 2
If DownKey() Then MoveObject ukko, -2
For a=0 To 10
If ObjectsOverlap(ukko,piste(a),3) Then
PositionObject piste(a),9999999,9999999
palloja-1
EndIf
Next a
Color cbblack
Text 0,0,palloja
DrawScreen
Forever
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee
Re: Tyhmät kysymykset
Juuri tätä hain, kiitokset . (Minusta taulukot on paljon helpompia kuin tyypit joten teen aina taulukoilla).
Re: Tyhmät kysymykset
Nuo objektien siirtopurkkaviritykset kannattaa unohtaa ja taulukon sijasta käyttää tässä hommassa typeä.henrik93 wrote:Minun pelini kentässä on 100 palloa jotka ovat satunnaisissa paikoissa...
Code: Select all
SCREEN 800, 600
objBall = LoadObject("media/tatti.bmp")
ShowObject objBall, OFF
objPlayer = LoadObject("media/soldier.bmp", 72)
Type BALLS
Field obj
EndType
For i = 1 To 100
b.BALLS = New(BALLS)
b\obj = CloneObject(objBall)
PositionObject b\obj, Rand(-400, 400), Rand(-300, 300)
Next i
pickedBalls = 0
Repeat
MoveObject objPlayer, (UpKey() - DownKey()) * 5
TurnObject objPlayer, (LeftKey() - RightKey()) * 5
For b.BALLS = Each BALLS
If ObjectsOverlap(objPlayer, b\obj) Then
DeleteObject b\obj
Delete b
pickedBalls + 1
EndIf
Next b
Text 0, 0, "Picked balls: " + pickedBalls
DrawScreen
Forever
Re: Tyhmät kysymykset
Käyhän se nuinkin, kiitokset molemmille vaivannäöstä, mutta heti ilmeni toinen ongelma. laitoin pelaajan seuraamaan hiirtä ja kun se sai hiiren kiinni, pelaaja alkoi kääntyilemään kaikkialle. Onko mahdollista saada pelaaja pysähtymään kun se saa hiiren kiinni
-
- Advanced Member
- Posts: 335
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
- Location: Siellä jossain
Re: Tyhmät kysymykset
Code: Select all
if distance2(ukko,hiiri)>30 ' Muuta tuo 30 sopivaksi
//////////liikutus////////////
endif
EDIT: juu, toimii
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee
Re: Tyhmät kysymykset
Juup, toimii. Kiitän ja nyt pääsen jatkamaan peliä
Re: Tyhmät kysymykset
Pitäisi saada npc-hahmot kävelemään tietyn laatikon luokse. Osaan kyllä käyttää objectsightia, pointobjectia ja muita, mutta en keksi miten tekisin tuon. Laatikko on tehty sillä Marcoderin 3d-talo-systeemillä. Kokeilin tehdä niin, että laitan näkymättömän objektin laatikon keskelle, mutta hahmot eivät näe sitä, koska laatikossa on törmäystunnistus.
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset
Eivät näe? Mitäs väliä sillä, pointobject toimii silti..Guest wrote:Pitäisi saada npc-hahmot kävelemään tietyn laatikon luokse. Osaan kyllä käyttää objectsightia, pointobjectia ja muita, mutta en keksi miten tekisin tuon. Laatikko on tehty sillä Marcoderin 3d-talo-systeemillä. Kokeilin tehdä niin, että laitan näkymättömän objektin laatikon keskelle, mutta hahmot eivät näe sitä, koska laatikossa on törmäystunnistus.
Re: Tyhmät kysymykset
Niin, mutta jos laitan If ObjectSight(vihollinen, laatikko), viholliset eivät näe laatikon sisällä olevaa objektia. Jos taas en laita sitä, viholliset katsovat koko ajan laatikkoa kohti.
-
- Moderator
- Posts: 227
- Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm
Re: Tyhmät kysymykset
Suurenna objectrange(tai joku sinne päin) laatikkoa isommaksi.
Re: Tyhmät kysymykset
Ei toimi noin. Eikös ObjectSight tarkista näkeekö objekti toisen objektin keskipisteen, eikä siis mitään pikselintarkkaa tarkistusta? Koska tässä tapauksessa keskipiste on hit-kerroksen sisällä, muut objektit eivät näe sitä.
En tarvitse enää apua, koska ratkaisin jo ongelman purkalla ja jeesusteipillä; laitoin laatikoiden ympärille muutaman objektin, joiden avulla npc:t osaavat suunnistaa niiden luokse.
En tarvitse enää apua, koska ratkaisin jo ongelman purkalla ja jeesusteipillä; laitoin laatikoiden ympärille muutaman objektin, joiden avulla npc:t osaavat suunnistaa niiden luokse.
Re: Tyhmät kysymykset
mutta eikö se ois toiminu ku oisit tehny sun pelin Media/Data kansioon jonku näkymättömän objektin? esim musta 1 pikseli kokoone laatikko?
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
-
- Member
- Posts: 60
- Joined: Sun Sep 09, 2007 8:46 pm
Re: Tyhmät kysymykset
Ooh kesti tunti löytää tänne "Tyhmät kysymykset " paikkan.No kysymys
Miten saa sillei kun strategia peleissä on että kun painaa hiiren nappulaa pohjassa ja liikutta hiirtää niin tulee sellanen neliö ?
Osaisin varmaan sellasen pelkän neliön mutta en osaa niin, että ne reunat olisi vaikka bulletteja.
Eli en tajuu miten tuo tehtäis, kun vetää isommaksi sitä neliötä niin pitäisi tulla aina enemmän niitä bulletteja ettei jää rakoja siihen neliöön .
Miten saa sillei kun strategia peleissä on että kun painaa hiiren nappulaa pohjassa ja liikutta hiirtää niin tulee sellanen neliö ?
Osaisin varmaan sellasen pelkän neliön mutta en osaa niin, että ne reunat olisi vaikka bulletteja.
Eli en tajuu miten tuo tehtäis, kun vetää isommaksi sitä neliötä niin pitäisi tulla aina enemmän niitä bulletteja ettei jää rakoja siihen neliöön .
Re: Tyhmät kysymykset
Kumma ongelma pelissä.Painovoima toimii ihan hyvin mut sit kun se seisoo maassa ni yhtäkkiä menee siit läpi ja putoo alas.
Tuossa se koodi:
Kaikki on repeatin sisässä mut en sitä alkua jaksanu tänne tunkee
Tuossa se koodi:
Code: Select all
vauhti=0 'oletuksena ei liikettä
CloneCameraPosition ukko
'liikuta pelihahmoa
TranslateObject ukko,vauhti,yPlus#
yPlus=yPlus+PAINOVOIMA 'päivitä painovoima
UpdateGame 'päivitä törmäys
maassa=0 'ilmassa jollei toisin käy ilmi
törmäykset=CountCollisions(ukko)
'katsotaan tärmätäänkö kattoon tai lattiaan
For i=1 To törmäykset
If GetCollision(ukko,i)=kenttä
'lattia
If CollisionAngle(ukko,i)=90 Then
yPlus#=-1
maassa=1 'jalat on maassa
EndIf
'katto
If CollisionAngle(ukko,i)=270 Then
yPlus#=-1
EndIf
EndIf
Next i
If KeyHit(cbKeys) And maassa(KUN TUON POISTI NIIN HYPPY TOIMI) Then
yPlus#=2.5
'HYPPY (vain jos jalat maassa)
'voimaa ylös päin
EndIf
DrawGame
'piirrä "kenttä"
DrawScreen
Until EscapeKey()
Kaikki on repeatin sisässä mut en sitä alkua jaksanu tänne tunkee
Valmiita:
Ragdollvoimistelua
Työn alla:
Rägdollitappelu jolle ei vielä nimeä löydy.
Valmiina:
Ei paljon mitään
Tulossa:
Kakkosplayeri, muutama ase,Bullet time,kenttiä
Ragdollvoimistelua
Työn alla:
Rägdollitappelu jolle ei vielä nimeä löydy.
Valmiina:
Ei paljon mitään
Tulossa:
Kakkosplayeri, muutama ase,Bullet time,kenttiä
Re: Tyhmät kysymykset
niin että miten ma saisin nämä kudit tappamaan vihut?
En ymmärrä.....
mulla on esimerkiksi ukko ja ruudun keskellä lehmä joka on vihu ja sitten mä oon saanu ukon ampumaan keltasia palloja mut en osaa hp:ta, osuma juttua ja kuolemaa..........
että voisko auttaa?
En ymmärrä.....
mulla on esimerkiksi ukko ja ruudun keskellä lehmä joka on vihu ja sitten mä oon saanu ukon ampumaan keltasia palloja mut en osaa hp:ta, osuma juttua ja kuolemaa..........
että voisko auttaa?
Re: Tyhmät kysymykset
jaa mihinköhän tarkoitukseen...
Will the highways on the Internet become more few? --G.W.Bush