Tyhmät kysymykset (I/2009)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Locked
Zrazy_Coder
Member
Posts: 60
Joined: Sun Sep 09, 2007 8:46 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Zrazy_Coder »

Mikä tätä kuvaa vaivaa, mulla on animoitu kuva joka on 82x83 ja oon kattonu ihan tarkkaan kaikki ja silti coolbasic valittaa jotain not enough frames
Edit : Oma moga, heh väärä nimi :oops:

Edit1: Laitan uuden kysymykseni tähän :
Miten sainkaan rpg pelissäni ukkoni menemään niinkun sellasen ruudun aina eteenpäi ? Niinkun shakki ruudun eteenpäin ? :D
Last edited by Zrazy_Coder on Tue Oct 30, 2007 7:59 pm, edited 2 times in total.
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Tyhmät kysymykset

Post by -Z- »

Aah. Minulla oli muistaakseni joskus sama ongelma. Muistitko, että kuvasarjan ensimmäinen frame ei ole frame numero 1, vaan numero 0? Jos siis haluat toistaa kahdeksan framen animaation, end-parametri ei ole 8, vaan 7.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Tyhmät kysymykset

Post by koodaaja »

Zrazy_Coder wrote:Mikä tätä kuvaa vaivaa, mulla on animoitu kuva joka on 82x83 ja oon kattonu ihan tarkkaan kaikki ja silti coolbasic valittaa jotain not enough frames
Edit : Oma moga, heh väärä nimi :oops:

Edit1: Laitan uuden kysymykseni tähän :
Miten sainkaan rpg pelissäni ukkoni menemään niinkun sellasen ruudun aina eteenpäi ? Niinkun shakki ruudun eteenpäin ? :D

Code: Select all

If KeyHit(suunta) Then liikuta_tilen_koon_verran
Ja törmäys onnistuu tallentamalla wanhat koordinaatit, jos sitten siirryttiin seinän sisään, palataan näihin.
Zrazy_Coder
Member
Posts: 60
Joined: Sun Sep 09, 2007 8:46 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Zrazy_Coder »

En tarkota,että se pomppais vaikka 32 pikseliä(tai mitä nyt onkaa) eteenpäi vaan, että se menis sen ruudun välin sillei sulavasti kävellen . En osaa selittää no sillei kun vaikka tavtonissa.
Marcoder
Active Member
Posts: 120
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:21 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Marcoder »

Zrazy_Coder wrote:En tarkota,että se pomppais vaikka 32 pikseliä(tai mitä nyt onkaa) eteenpäi vaan, että se menis sen ruudun välin sillei sulavasti kävellen . En osaa selittää no sillei kun vaikka tavtonissa.
Sovella itsellesi sopivaksi oheisesta virityksestä.

Code: Select all

SCREEN 800, 600

obj = LoadObject("media/soldier.bmp", 4)
stepsLeft = 0

Repeat
    If stepsLeft = 0 Then
        stepsLeft = 12
        If UpKey() Then
            RotateObject obj, 90
        ElseIf DownKey() Then
            RotateObject obj, 270
        ElseIf LeftKey() Then
            RotateObject obj, 180
        ElseIf RightKey() Then
            RotateObject obj, 0
        Else
            stepsLeft = 0
        EndIf
    EndIf
    If stepsLeft > 0 Then
        MoveObject obj, 4
        stepsLeft - 1
    EndIf
    DrawGrid()
    DrawScreen
Forever

Function DrawGrid()
    DrawToWorld ON
    For i = 0 To 8
        Line i * 48, -300, i * 48, 300
        Line -i * 48, -300, -i * 48, 300
        Line -400, i * 48, 400, i * 48
        Line -400, -i * 48, 400, -i * 48
    Next i
    DrawToWorld OFF
EndFunction
AllAh
Newcomer
Posts: 33
Joined: Mon Oct 08, 2007 8:37 am
Location: Muhos

Re: Tyhmät kysymykset

Post by AllAh »

Miten pystyisin tekemään peliini(sivultapäin kuvattu) sen tähtäyssysteemin.Kun painaa ylöspäin,tähtäin liikkuu ylöspäin ja panos lentääaina tähtäintä päin.Kiitos etukäteen :)
Valmiita:
Ragdollvoimistelua
Työn alla:
Rägdollitappelu jolle ei vielä nimeä löydy.
Valmiina:
Ei paljon mitään
Tulossa:
Kakkosplayeri, muutama ase,Bullet time,kenttiä
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Tyhmät kysymykset

Post by koodaaja »

AllAh wrote:Miten pystyisin tekemään peliini(sivultapäin kuvattu) sen tähtäyssysteemin.Kun painaa ylöspäin,tähtäin liikkuu ylöspäin ja panos lentääaina tähtäintä päin.Kiitos etukäteen :)
Totetutetaanko peli kuvilla vai objekteilla? Se on aika olennainen tieto kyseisen systeemin kannalta.
Zrazy_Coder
Member
Posts: 60
Joined: Sun Sep 09, 2007 8:46 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Zrazy_Coder »

edit1: No korjasin ton, mutta mitä vikaa tässä koodissa muka on ? Se valittaa kokoajan et rivillä 76 on joku ongelma on niillä muillakin riveillä varmaa ongelmii.

Code: Select all


    If KeyHit(cbKeyRControl) And reload=0 And hit_taika="tuliball" Then    
        tulipallo.hit_taiat = New(hit_taiat) 'Tää on rivi 76
        tulipallo\obj=CloneObject(fireball) 
        'asetetaan pati samaan paikkaan
        CloneObjectPosition tulipallo\obj,oma               
        'käännetään pati samaan suuntaan
        CloneObjectOrientation tulipallo\obj,oma            
        reload=5 'aseen lataus        
    EndIf
   
    If reload>0 Then reload=reload-1

    'Päivitä kaikki ammukset
    For tulipallo.hit_taiat = Each hit_taiat
        MoveObject tulipallo\obj,6
     PlayObject tulipallo,0,4,0.25
    Next tulipallo

Viekas

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Viekas »

miten saan silleen että esim kun tapan vihun niin toinen vihu ilmestyy ?
Vihu on tehty sitte typel.....
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Tyhmät kysymykset

Post by koodaaja »

Viekas wrote:miten saan silleen että esim kun tapan vihun niin toinen vihu ilmestyy ?
Vihu on tehty sitte typel.....
Lienee helpointa siirtää wanha objekti spawnipaikkaan ja antaa sille täydet hpt. Tietysti voit vanhan tuhotessasi luoda uuden saman if-lausekkeen sisällä. Ja jos et käsitä, mistä puhun, niin manuaalia lukemaan : D sieltä selviää kaikki typeihin liittyvä.
mikeful
Moderator
Moderator
Posts: 523
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:36 pm
Location: Vaasa, Finalnd
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by mikeful »

Itse olen tehnyt vihut ja niiden spawnauksen siten, että vihun kuoltua se merkitään muistiin (1 elää, 0 kuollut). Kuolleeksi merkitään esim. vihut, joiden terveys on vähentynyt nollaan tai alle. Muitakin tilanteita on.

Pelin alussa kaikki viholliset merkitään kuolleiksi. Kun spawnajastin tulee sopivaan kohtaan, etsitään ensimmäinen vihu, joka on kuollut ja asetetaan sille sopivat arvot (terveys, koordinaatit, yms...) kohdalleen. Sitten vihu merkitään eläväksi, se muutetaan näkyväksi ja tekoäly ottaa ohjat.

Pelin vihujen tekoälyn päivitys ja törmäys-/osumatarkistukset tehdään vain vihuillle, jotka on merkitty eläväksi. Kun vihun terveys putoaa nollaan, näytetään kuolemisanimaatio ja sitten se piilotetaan vähän ajan päästä. Kuolleet viholliset siis jäävät vain paikalleen seisomaan näkymättömänä ja niitä ei päivitetä mitenkään.
Pelejä: Pelasta puhe, Grinder
Muuta: Blogi, Twitter
Mr_Noob
Newcomer
Posts: 30
Joined: Tue Aug 28, 2007 1:05 pm
Location: koti
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Mr_Noob »

Olen koodaamassa uutta peliäni ja törmäsin esteeseen.
Pitäisi saada objectit liukumaan näytön läpi ja saada ne tulemaan
satunnaisesta kohdasta uudelleen. Mutta en keksi millään miten toteuttaisin sen :evil:
programmer of DSG wrote:
EDIT:

aika hauska peli, vähän tylsä

Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Koodiapina »

Mr_Noob wrote:Olen koodaamassa uutta peliäni ja törmäsin esteeseen.
Pitäisi saada objectit liukumaan näytön läpi ja saada ne tulemaan
satunnaisesta kohdasta uudelleen. Mutta en keksi millään miten toteuttaisin sen :evil:

Code: Select all

    SCREEN 800,600
    Dim objectX_(10)
    Dim objecty_(10)
    For i=1 To 10
        objectx_(i)=Rand(800,900)
        objecty_(i)=Rand(50,550)
    Next i
    Repeat
        For a=1 To 10
            Circle ObjectX_(a),ObjectY_(a),5
            objectx_(a) = objectx_(a) -3
            If ObjectX_(a)<0 Then 
                objectx_(a)=Rand(800,900)
                objecty_(a)=Rand(50,550)
            EndIf
        Next a
        DrawScreen
    Forever
Laitat vain pallojen sijasta objektit.
chokky

Re: Tyhmät kysymykset

Post by chokky »

Kysyisin voiko/onko mahdollista tehdä tällä ohjelmalla hevospeli? Pystyykö sellaisen toteuttamaan millään muotoa? :)
Olen ihan pihalla kun edes ajattelen näitä hommia, mutta kiinnostusta riittä!
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by CCE »

chokky wrote:Kysyisin voiko/onko mahdollista tehdä tällä ohjelmalla hevospeli? Pystyykö sellaisen toteuttamaan millään muotoa? :)
Olen ihan pihalla kun edes ajattelen näitä hommia, mutta kiinnostusta riittä!
No miksei,
mikäli intoa riittää kielen salojen opiskeluun, ja kärsivällisyys kestää, niin siitä vain tekemään!
Suffer
Newcomer
Posts: 7
Joined: Sun Nov 11, 2007 8:35 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Suffer »

Mitenkäs sais silleen että kun menee esim 5 sec niin tapahtuu jotain?
ja se niinkun toistuu aina 5 sec välein....
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Harakka »

Code: Select all

timerStart = Timer()
Repeat
  If Timer()-timerStart > 5000 then
    ClsColor Rand(255),rand(255),rand(255)
    timerStart = Timer()
  EndIf
  DrawScreen
Forever
Tähän malliin. 5000 on aika millisekunteina eli sekuntien määrä kertaa tuhat.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Viekas

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Viekas »

Jatkan tätä kysymys pommistusta vielä hieman...

Miten sais jokaiselle bottille oman nimen? Esim vihu\obj1, vihu\obj2.....
Ja mielellään esimerkki koodin kera.
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Harakka »

Tätäkö meinasit?

Code: Select all

Const nimimaara = 3
Dim nimi(nimimaara) As String
    nimi(0) = "Matti"
    nimi(1) = "Joonas"
    nimi(2) = "Minna"
    nimi(3) = "Pasi"

Type vihu
  Field obj
  Field nimi$
  Field nopeus
  Field suunta
End Type

Global mVihu
mVihu = LoadObject("media/guy.bmp",90) : ShowObject mVihu,0

drawtoworld 0,0,1
Repeat
  PaivitaVihut()
  If MouseHit(1) Then luoVihu(MouseWX(),MouseWY())
  DrawScreen
Forever

Function paivitaVihut()
  For iv.VIHU = each VIHU
    MoveObject iv\obj,iv\nopeus
    TurnObject iv\obj,iv\suunta
    Text ObjectX(iv\obj)-20,ObjectY(iv\obj) + 30,iv\nimi
  Next iv
end function

Function luoVihu(x,y,nopeus = 3, suunta = 0, niminum = 0)
  If niminum = 0 then niminum = Rand(nimimaara)
  If nopeus = 0 Then nopeus = Rand(1,6)
  If suunta = 0 then suunta = Rand(-6,6)
  uv.VIHU = new(VIHU)
  uv\obj = CloneObject(mVihu)
  
  uv\nimi = nimi(niminum)
  uv\nopeus = nopeus
  uv\suunta = suunta
  PositionObject uv\obj,x,y
End Function
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Viekas

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Viekas »

No just tuota!
kiits
Locked