Tyhmät kysymykset (I/2009)
Re: Tyhmät kysymykset
@maamyyrä:
Oletettavasti siis pidät hiirtä pohjassa koko ajan? Tietenkin toinenkin tulee mukaan, koska ehtä (mousedown) täyttyy. Purkkaratkaisuna toimii testata muuttujalla, onko jotain jo poimittuna ja tarkistaa se ennen esineen poimintaa. Paremminkin sen varmasti saisi toimimaan, mutta sitä voit sitten itse miettiä ;).
@Jani:
Kokeileppa korvata rivi
WriteLine f,nimesi
rivillä
WriteLine f,""+nimesi
. Testata en voinut, mutta pitäisi toimia. Myös sen closeinputin voit sieltä sisältä poistaa.
@Thomazu:
If kudit = 0 then
If Timer() = aika + 3000 then
kudit = 7
Endif
Endif
Oletettavasti siis pidät hiirtä pohjassa koko ajan? Tietenkin toinenkin tulee mukaan, koska ehtä (mousedown) täyttyy. Purkkaratkaisuna toimii testata muuttujalla, onko jotain jo poimittuna ja tarkistaa se ennen esineen poimintaa. Paremminkin sen varmasti saisi toimimaan, mutta sitä voit sitten itse miettiä ;).
@Jani:
Kokeileppa korvata rivi
WriteLine f,nimesi
rivillä
WriteLine f,""+nimesi
. Testata en voinut, mutta pitäisi toimia. Myös sen closeinputin voit sieltä sisältä poistaa.
@Thomazu:
If kudit = 0 then
If Timer() = aika + 3000 then
kudit = 7
Endif
Endif
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Re: Tyhmät kysymykset
Toi ei sovi nykyiseen koodiin...Ozcar wrote: @Jani:
Kokeileppa korvata rivi
WriteLine f,nimesi
rivillä
WriteLine f,""+nimesi
. Testata en voinut, mutta pitäisi toimia. Myös sen closeinputin voit sieltä sisältä poistaa.
Code: Select all
SetFont nimes
Color cbBlue
//Aseta nimi
f=OpenToRead("text.txt")
nimesi2$=ReadLine(f)
CloseFile f
Repeat
//Aseta nimi
nimesi$=Input("anna nimesi: ")
Text 0,20,"entinen: "+nimesi2
DrawScreen
Until KeyHit(28)
CloseInput
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Re: Tyhmät kysymykset
Ei muuta mitä tekstiä? Viitsisitkö kertoa mikä tuossa on ongelmana? Tuo ei selvästikkään ole koko sorsa, joten sen tarkoitusta on oikeastaan mahdotonta edes arvata.Jani wrote: Toi ei sovi nykyiseen koodiin...
EDIT: Ei muuten tämäkään muuta sitä tekstiä..Code: Select all
...koodia...
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Kehittäjä
Re: Tyhmät kysymykset
Siis tossa oli tarkoitus et näkyisi se edellinen kävijä..TheFish wrote:Ei muuta mitä tekstiä? Viitsisitkö kertoa mikä tuossa on ongelmana? Tuo ei selvästikkään ole koko sorsa, joten sen tarkoitusta on oikeastaan mahdotonta edes arvata.Jani wrote: Toi ei sovi nykyiseen koodiin...
EDIT: Ei muuten tämäkään muuta sitä tekstiä..Code: Select all
...koodia...
Tahoks pelin koko koodin? 628 riviä pitkä..
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Re: Tyhmät kysymykset
Tuossa uusi kävijä tallennetaan vanhan päälle.Jani wrote:Siis tossa oli tarkoitus et näkyisi se edellinen kävijä..
Tahoks pelin koko koodin? 628 riviä pitkä..
Tee muuttuja johon säilöt edellisen kävijän nimen ja kirjoita se. Kirjoittamisen jälkeen uusi käyttäjä tallennetaan siihen toiseen muuttujaan.
Näin:
Code: Select all
'SetFont nimes
Color cbBlue
Repeat
//Aseta nimi
nimesi$=Input("anna nimesi: ")
DrawScreen
Until KeyHit(28)
CloseInput
//Avataan text.txt tiedosto, luo tiedoston jos ei ole olemassa
f=OpenToWrite("Media\text.txt")
//kirjotetaan input tiedostoon
WriteLine f,edellinen$
edellinen=nimesi
//Fontti nimes
CloseInput
CloseFile f
AddText ""
f=OpenToRead("Media\text.txt")
Ja älä lesoile rivimäärilläsi! Haluatko että esittelen sinut parituhatta riviselle pelinalulleni? (Se on melkonen purkkaklöntti se!)
Koodarina kohtalainen, henkilönä vittumainen
Re: Tyhmät kysymykset
Miksi tämä väittää, että kaikissa aseissa on ammuksia ekan aseen verran? (Tein nopeasti tälläisen karsitun version ohjelmastani)
Code: Select all
Type ASEEET
Field lippaita
Field jaljella
EndType
Dim ase_lipas(10)
ase_lipas(1)=10
ase_lipas(2)=20
ase_lipas(3)=5
Const aseita=3
ase_valittu = 1
For an=1 To aseita
ah.ASEEET=New(ASEEET)
ah\lippaita = 3
ah\jaljella = ase_lipas(an)
Next an
Repeat
ase_valittu = ase_valittu + MouseMoveZ()
If ase_valittu < 1 Then ase_valittu = aseita
If ase_valittu > aseita Then ase_valittu = 1
valit.ASEEET=First(ASEEET)
If ase_valittu>1 Then
aglo=1
While aglo = ase_valittu
aglo+1
valit = After(valit)
Wend
EndIf
Text 100,100,"Valittu ase: "+ase_valittu
Text 10,10,"Ammuksia: "+valit\jaljella
DrawScreen
Forever
Re: Tyhmät kysymykset
Johtuu siitä, että aglo asetetaan ykköseksi loopin jokaisella kierroksella, eli ase_valittu muuttuja ei vaikuta mitenkään. Sen saa toimimaan vaikkapa näin:Kysymys wrote:Miksi tämä väittää, että kaikissa aseissa on ammuksia ekan aseen verran? (Tein nopeasti tälläisen karsitun version ohjelmastani)
Code: Select all
...koodia...
Code: Select all
Type ASEEET
Field lippaita
Field jaljella
Field lipas
EndType
Dim ase_lipas(10)
ase_lipas(1)=10
ase_lipas(2)=20
ase_lipas(3)=5
Const aseita=3
ase_valittu = 1
For an=1 To aseita
ah.ASEEET=New(ASEEET)
ah\lippaita = 3
ah\jaljella = ase_lipas(an)
Next an
valit.ASEEET=First(ASEEET) //siirsin tämän tänne, koska sitä ei tarvitse turhaan asettaa joka kierroksella
Repeat
ase_valittu = ase_valittu + MouseMoveZ()
If ase_valittu < 1 Then ase_valittu = aseita
If ase_valittu > aseita Then ase_valittu = 1
i = 0
For iAse.ASEEET = Each ASEEET
i = i + 1
If i = ase_valittu Then
valit = iAse
EndIf
Next iAse
Text 100,100,"Valittu ase: "+ase_valittu
Text 10,10,"Ammuksia: "+valit\jaljella
DrawScreen
Forever
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Kehittäjä
Re: Tyhmät kysymykset
Miksei tämä toimi vieläkään..? saisko helppii?
Code: Select all
SetFont nimes
Color cbBlue
//Aseta nimi
Repeat
nimesi$=Input("anna nimesi: ")
Text 0,20,"entinen: "+nimesi2
DrawScreen
Until KeyHit(28)
f=OpenToWrite("text.txt")
WriteLine f,edellinen$
edellinen=nimesi
edellinen=nimesi2
CloseInput
CloseFile f
f=OpenToRead("text.txt")
CloseFile f
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Re: Tyhmät kysymykset
Koska kirjoitat tiedostoon ensin tiedoston nimesi2, sitten muutat edellinen-muuttujan nimesi-muuttujan mukaiseksi ja heti perään uudestaan nimesi2-arvoon. Ei toimi. Kokeile antaa jotain oikeasti konkreettista koodia, eli anna nyt joku pätkä josta pystyy päättelemään, että mitä tässä tehdään. Kovin paha korjata koodia jonka lopullista funktiota voi vain arvailla.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Re: Tyhmät kysymykset
siis..?Ozcar wrote:Koska kirjoitat tiedostoon ensin tiedoston nimesi2, sitten muutat edellinen-muuttujan nimesi-muuttujan mukaiseksi ja heti perään uudestaan nimesi2-arvoon. Ei toimi. Kokeile antaa jotain oikeasti konkreettista koodia, eli anna nyt joku pätkä josta pystyy päättelemään, että mitä tässä tehdään. Kovin paha korjata koodia jonka lopullista funktiota voi vain arvailla.
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Re: Tyhmät kysymykset
Haet vissiin tällaista:Jani wrote:siis..?Ozcar wrote:Koska kirjoitat tiedostoon ensin tiedoston nimesi2, sitten muutat edellinen-muuttujan nimesi-muuttujan mukaiseksi ja heti perään uudestaan nimesi2-arvoon. Ei toimi. Kokeile antaa jotain oikeasti konkreettista koodia, eli anna nyt joku pätkä josta pystyy päättelemään, että mitä tässä tehdään. Kovin paha korjata koodia jonka lopullista funktiota voi vain arvailla.
Code: Select all
If FileExists("edellinen.txt") Then
file = OpenToRead("edellinen.txt")
edellinenKayttaja$ = ReadLine(file)
CloseFile file
Else
edellinenKayttaja$ = "Ei edellistä käyttäjää"
EndIf
uusiKayttaja$ = ""
Repeat
uusiKayttaja = Input("Anna nimesi: ")
Text 0, 20, "Edellinen käyttäjä: " + edellinenKayttaja
DrawScreen
Until KeyHit(cbkeyreturn)
CloseInput
If FileExists("edellinen.txt") Then
DeleteFile "edellinen.txt"
EndIf
file = OpenToWrite("edellinen.txt")
WriteLine file, uusiKayttaja
CloseFile file
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Kehittäjä
Re: Tyhmät kysymykset
TheFish wrote:Haet vissiin tällaista:Jani wrote:siis..?Ozcar wrote:Koska kirjoitat tiedostoon ensin tiedoston nimesi2, sitten muutat edellinen-muuttujan nimesi-muuttujan mukaiseksi ja heti perään uudestaan nimesi2-arvoon. Ei toimi. Kokeile antaa jotain oikeasti konkreettista koodia, eli anna nyt joku pätkä josta pystyy päättelemään, että mitä tässä tehdään. Kovin paha korjata koodia jonka lopullista funktiota voi vain arvailla.Code: Select all
If FileExists("edellinen.txt") Then file = OpenToRead("edellinen.txt") edellinenKayttaja$ = ReadLine(file) CloseFile file Else edellinenKayttaja$ = "Ei edellistä käyttäjää" EndIf uusiKayttaja$ = "" Repeat uusiKayttaja = Input("Anna nimesi: ") Text 0, 20, "Edellinen käyttäjä: " + edellinenKayttaja DrawScreen Until KeyHit(cbkeyreturn) CloseInput If FileExists("edellinen.txt") Then DeleteFile "edellinen.txt" EndIf file = OpenToWrite("edellinen.txt") WriteLine file, uusiKayttaja CloseFile file
Laittaisitko vähän //Kommentti
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Re: Tyhmät kysymykset
Jani wrote:Laittaisitko vähän //Kommentti
Code: Select all
If FileExists("edellinen.txt") Then //tarkastaa onko "edellinen.txt" tiedosto olemassa, jos on
file = OpenToRead("edellinen.txt") //avataan se
edellinenKayttaja$ = ReadLine(file) //ja luetaan edellinen käyttäjä sieltä
CloseFile file
Else //jos ei,
edellinenKayttaja$ = "Ei edellistä käyttäjää" //oletetaan että edellistä käyttäjää ei ole ollut
EndIf
uusiKayttaja$ = ""
Repeat
uusiKayttaja = Input("Anna nimesi: ")
Text 0, 20, "Edellinen käyttäjä: " + edellinenKayttaja
DrawScreen
Until KeyHit(cbkeyreturn)
CloseInput
If FileExists("edellinen.txt") Then //tarkastetaan onko "edellinen.txt" olemassa
DeleteFile "edellinen.txt" //ja jos on, poistetaan se, että päästään eroon turhasta sisällöstä
EndIf
file = OpenToWrite("edellinen.txt") //luodaan uusi "edellinen.txt" tiedosto
WriteLine file, uusiKayttaja //ja kirjoitetaan sinne käyttäjän nimi
CloseFile file
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Kehittäjä
Re: Tyhmät kysymykset
Tiedän.. Tämähän on ehkä pieni homma mutta voiisitko muuttaa tuon muotoon joka sopii nykyiseen koodiin?TheFish wrote:Jani wrote:Laittaisitko vähän //KommenttiCode: Select all
..koodia..
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Re: Tyhmät kysymykset
En. Minulla ei ole aavistustakaan miltä koodisi näyttää.Jani wrote:Tiedän.. Tämähän on ehkä pieni homma mutta voiisitko muuttaa tuon muotoon joka sopii nykyiseen koodiin?TheFish wrote:Jani wrote:Laittaisitko vähän //KommenttiCode: Select all
..koodia..
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Kehittäjä
Re: Tyhmät kysymykset
Tahdot siis pelin alun? vai koko koodin?TheFish wrote:
En. Minulla ei ole aavistustakaan miltä koodisi näyttää.
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Re: Tyhmät kysymykset
Ei, tahdon että teet sen itse. (saahan sitä postcounttia tälläisillakin viesteillä kasvatettua, mutta vähän tässä alkaa ihmetyttämään tämä meno tällä foorumilla...)Jani wrote: Tahdot siis pelin alun? vai koko koodin?
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Kehittäjä
Re: Tyhmät kysymykset
Ja tämä on muuten tyhmät kysymykset-osio, ei "tehkää mulle peli"-osio. Sääntö numero yksi täällä, KUKAAN ei tule tekemään kenellekkään mitään kokonaista projektia ilman loistavaa syytä, eikä kyllä varmasti sijoita koodinpätkää peliin, vaikka sen itse miettiminen olisi mitä mainiointa treeniä. Täällä on nyt useaan otteeseen näytetty, miten homma tehdään ihan kommenttien kanssa, eli kokeile itse kunnes aivot ovat täydellisen solmussa ja kysy kysymyksiä, joihin voi antaa oikeita vastauksia.
Ok?
Ok?
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Re: Tyhmät kysymykset
miten kuvan saa pysymään yläreunassa kun liikkuu samalla niin että kuva ei lähde pois siitä
tarkoitus on lisätä peliin painike josta pääsee klikkaamalla kauppaan
tarkoitus on lisätä peliin painike josta pääsee klikkaamalla kauppaan
-
- Active Member
- Posts: 111
- Joined: Fri Jun 13, 2008 9:06 pm
Re: Tyhmät kysymykset
no piirä kuva, oletuksenahan kuvat piiretään näyttöön ei maailmaan, jos kuitenkin on niin drawtoworl off,off,off eli ja tämän jälkeen sama, mutta on,on,on, lue kuitekin tuo toiminnon kuvaus ohjeesta..