Tyhmät kysymykset (I/2009)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Locked
beg
Newcomer
Posts: 19
Joined: Fri Dec 14, 2007 2:08 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by beg »

tuhoojabotti wrote:
beg wrote:Eli tarkoitus olisi saada tuo kipinä välähtämään aina kun ammus osuu rajojen ulkopuolelle ja miten saan näytettyä satunnaisesti joistain viidestä eri kipinästä? Olen huono selittämään mutta tuo koodi voi auttaa ymmärtämään :(.

Code: Select all

koodia...
dim tuli(4)

for i=0 to 4
tuli(i)=loadobject("media/tuli"+i+".PNG",72)
next i

showobject tuli(rand(4))

noin minä teen esim aseen päästä tulevat lieskat :P
Ööh... olisiko mahdollista tehdä muilla kuin taulukoilla kun ne tuntuvat menevän reilusti yli hilseen? :oops:
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by tuhoojabotti »

r=rand(4)

select r
case 0
tuli0
case 1
tuli1
case2
tuli2
jne.... toi on sitten pitkä tapa ennemmin opettelet taulukot eivät ne niin ihmeellisiä kuintenkaan ole ;) itsellänikin meni vähän aikaa ennenkuin ne sain toimimaan mutta ei saa lannistua!
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Koodiapina »

Pieniä esimerkkejä taulukoista:

Code: Select all

solujen_maara = 10              ' solujen määrä              
Dim taulukko(solujen_maara)  ' luodaan taulukko
For i=1 To solujen_maara       ' käydään kaikki solut läpi
    taulukko(i) = i                  ' annetaan jokaiselle solulle arvo
                                        ' (tässä tapauksessa niiden
                                        ' järjestys..)
    Print taulukko(i)               ' Ja sitten printataan
Next i
WaitKey

Code: Select all

Dim auto$(4)       ' merkkijonotaulukko, 4 solua
auto(1)="Mazda"    ' annetaan niille arvot
auto(2)="Opel"
auto(3)="Nissan"
auto(4)="Mersu"
For i=1 To 4      ' tulostetaan ne
    Print auto(i)
Next i 
WaitKey

Code: Select all

' kaksiuloitteinen merkkijonotaulukko
' ekassa on 3 soluu ja toises 2 soluu
Dim taulukko$(3,2)
taulukko(1,1) = "lol"     ' annetaan arvot
taulukko(1,2) = "wtf"

taulukko(2,1) = "cool"
taulukko(2,2) = "argh"

taulukko(3,1) = "omg"
taulukko(3,2) = "go go!"

' käydään kaikki ulottuvuudet läpi
For i=1 To 3
    Print "" ' väli
    For u=1 To 2
        Print taulukko(i,u)   ' tulostetaan
    Next u
Next i
WaitKey 
Olen liian älykäs ollakseni väärässä. Jos olet kanssani eri mieltä, suosittelen sinua pohtimaan omaa elämänkatsomustasi ja sen perusteita.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Tyhmät kysymykset

Post by koodaaja »

Taulukko on vähän vastaava kuin merkkijono, mutta siinä jokaisen kirjaimen kohdalla on luku. Yhtä tällaista kirjainta sanotaan soluksi. Soluun voi tallentaa mitä tahansa perustietotyyppiä (jonkinsorttisen numeron tai merkkijonon), jolloin taulukossa kaikki solut ovat tietysti samaa tyyppiä. Ja taulukon nimen perään laitetaan sulkuihin solun numero. Ehkä tämä ajattelutapa auttaa? Itse en ainakaan älynnyt taulukoita kovinkaan nopeasti, hieman omituisiahan ne ovat.
beg
Newcomer
Posts: 19
Joined: Fri Dec 14, 2007 2:08 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by beg »

Hankalalta näyttää kun ei millään suostu toimimaan. :cry:

Code: Select all

Type AMMUS 
Field obj 
EndType 


Dim tuli(i)(4)

For i=0 to 4
tuli(i)=LoadObject("media/tuli1.bmp"+"media/tuli2.bmp")
Next i



alusta=LoadObject ("media\alusta.bmp")
tykki=LoadObject ("media\tykki.bmp",72)
hiiri=LoadObject ("media\hiiri.bmp")
pati=LoadObject("Media\bullet.bmp")
ShowObject pati,OFF 
ShowObject tuli(i),OFF 




ShowMouse OFF 

Repeat 


Text 0,0,FPS() 
PositionObject hiiri ,MouseWX(),MouseWY()
PointObject tykki,hiiri

If MouseDown(1) And reload=0 Then    
        luoti.AMMUS = New(AMMUS)
        luoti\obj=CloneObject(pati) 
        CloneObjectPosition luoti\obj,tykki                
        CloneObjectOrientation luoti\obj,tykki            
        reload=5     
    EndIf

    If reload>0 Then reload=reload-1
    For luoti.AMMUS = Each AMMUS
        MoveObject luoti\obj,6
        
           If ObjectX(luoti\obj)<-180 Or ObjectX(luoti\obj)>180 Or ObjectY(luoti\obj)<-130 Or ObjectY(luoti\obj)>130 Then
            ShowObject tuli(i)(Rand(2)),ON 
            DeleteObject luoti\obj 
            Delete luoti 
            Else 
            ShowObject tuli(i),OFF 

        EndIf        
        
    
    Next luoti
            
            
            
  
            

DrawScreen 

Forever 
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by tuhoojabotti »

beg wrote:Hankalalta näyttää kun ei millään suostu toimimaan. :cry:

Code: Select all

koodia...
joo tuossa on pieniä ongelmia
esim yrität ladata tiedostoa: media/tuli1.bmpmedia/tuli2.bmp... korjasin esimerkin:

Code: Select all

    Type AMMUS
    Field obj
    EndType

    //luodaan taulukko jossa on 2 solua koska on 2 tuli kuvaa
    Dim tuli(2)

    //käydään lataus läpi 2 kertaa
    For i=1 To 2
    //tuli i eli aluksi 1 sitten 2
    //eli aluksi ladataan media/tuli1.bmp koska i=1 seuraavassa luupissa se on kaksi joten ladataan tuli2.bmp
    tuli(i)=LoadObject("media/tuli"+i+".bmp")
    //piilotetaan tuli i eli aluksi1 sitten 2 eli molemmat tule piilotetaan kun ne on ladattu
    ShowObject tuli(i),OFF
    Next i



    alusta=LoadObject ("media\alusta.bmp")
    tykki=LoadObject ("media\tykki.bmp",72)
    hiiri=LoadObject ("media\hiiri.bmp")
    pati=LoadObject("Media\bullet.bmp")
    ShowObject pati,OFF





    ShowMouse OFF

    Repeat


    Text 0,0,FPS()
    PositionObject hiiri ,MouseWX(),MouseWY()
    PointObject tykki,hiiri

    If MouseDown(1) And reload=0 Then   
            luoti.AMMUS = New(AMMUS)
            luoti\obj=CloneObject(pati)
            CloneObjectPosition luoti\obj,tykki               
            CloneObjectOrientation luoti\obj,tykki           
            reload=5     
        EndIf

        If reload>0 Then reload=reload-1
        For luoti.AMMUS = Each AMMUS
            MoveObject luoti\obj,6
           
               If ObjectX(luoti\obj)<-180 Or ObjectX(luoti\obj)>180 Or ObjectY(luoti\obj)<-130 Or ObjectY(luoti\obj)>130 Then
                //tuossa on se ongelma että tuli(i) on sama kuin tuli(0) koska vain for next luupissa ollut i oli ensin 1 ja sitten 2 tuo rand määrää kumpaa solua katsotaan tuli1.bmp vai tuli2.bmp
                //ShowObject tuli(i)(Rand(2)),ON
                //tässä korjattuna tuo sulkeissa oleva luku tarkoittaa sitä kuvaa mikä on siinä solussa
                //ShowObject tuli(Rand(1,2)),ON
                //mutta koska oikea tuli pitää osata piilottaa pitää meidän ensin tietää mikä niistä on näytetty eli ensin arvotaan kumpi tuli näytetään ja otetaan tieto talteen muuttujaan
                randomi=Rand(1,2) //1 tai 2
                ShowObject tuli(randomi),ON
                DeleteObject luoti\obj
                Delete luoti
                Else
                //tässä yrität piilottaa tuli(0):n jota ei ole olemassa koska i toimi vain for next luupissa tässä kohtaa
                //ShowObject tuli(i),OFF
                //nyt piilotetaan näytetty objekti
                ShowObject tuli(randomi),OFF 
            EndIf       
           
       
        Next luoti
               
               
               
     
               

    DrawScreen

    Forever 
lue tuo tarkkaan niin saatat ymmärtääkkin sen :P
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
beg
Newcomer
Posts: 19
Joined: Fri Dec 14, 2007 2:08 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by beg »

tuhoojabotti wrote:
beg wrote:Hankalalta näyttää kun ei millään suostu toimimaan. :cry:

Code: Select all

koodia...
joo tuossa on pieniä ongelmia
esim yrität ladata tiedostoa: media/tuli1.bmpmedia/tuli2.bmp... korjasin esimerkin:

Code: Select all

koodia
lue tuo tarkkaan niin saatat ymmärtääkkin sen :P
Kyllä taisin jotain siitä ymmärtää, mutta rivi 64 taisi olla viallinen ja miksi tuo cloneobjectposition ei toimi? Ja vielä se että miten saisin tulen kääntymään esimerkiksi kun ammus osuu seinään niin tuli kääntyy seinästä poispäin eikä osoita aina vasemmalle?

Code: Select all

    Type AMMUS
    Field obj
    EndType

    //luodaan taulukko jossa on 2 solua koska on 2 tuli kuvaa
    Dim tuli(2)

    //käydään lataus läpi 2 kertaa
    For i=1 To 2
    //tuli i eli aluksi 1 sitten 2
    //eli aluksi ladataan media/tuli1.bmp koska i=1 seuraavassa luupissa se on kaksi joten ladataan tuli2.bmp
    tuli(i)=LoadObject("media/tuli"+i+".bmp")
    //piilotetaan tuli i eli aluksi1 sitten 2 eli molemmat tule piilotetaan kun ne on ladattu
    ShowObject tuli(i),OFF
    Next i



    alusta=LoadObject ("media\alusta.bmp")
    tykki=LoadObject ("media\tykki.bmp",72)
    hiiri=LoadObject ("media\hiiri.bmp")
    pati=LoadObject("Media\bullet.bmp")
    ShowObject pati,OFF





    ShowMouse OFF

    Repeat


    Text 0,0,FPS()
    PositionObject hiiri ,MouseWX(),MouseWY()
    PointObject tykki,hiiri

    If MouseDown(1) And reload=0 Then   
            luoti.AMMUS = New(AMMUS)
            luoti\obj=CloneObject(pati)
            CloneObjectPosition luoti\obj,tykki               
            CloneObjectOrientation luoti\obj,tykki           
            reload=5     
        EndIf

        If reload>0 Then reload=reload-1
        For luoti.AMMUS = Each AMMUS
            MoveObject luoti\obj,6
           
               If ObjectX(luoti\obj)<-180 Or ObjectX(luoti\obj)>180 Or ObjectY(luoti\obj)<-130 Or ObjectY(luoti\obj)>130 Then
                randomi=Rand(1,2) //1 tai 2
                CloneObjectPosition luoti\obj,tuli(randomi)        
                //tuossa on se ongelma että tuli(i) on sama kuin tuli(0) koska vain for next luupissa ollut i oli ensin 1 ja sitten 2 tuo rand määrää kumpaa solua katsotaan tuli1.bmp vai tuli2.bmp
                //ShowObject tuli(i)(Rand(2)),ON
                //tässä korjattuna tuo sulkeissa oleva luku tarkoittaa sitä kuvaa mikä on siinä solussa
                //ShowObject tuli(Rand(1,2)),ON
                //mutta koska oikea tuli pitää osata piilottaa pitää meidän ensin tietää mikä niistä on näytetty eli ensin arvotaan kumpi tuli näytetään ja otetaan tieto talteen muuttujaan
                
                ShowObject tuli(randomi),ON
                DeleteObject luoti\obj
                Delete luoti
                Else
                //tässä yrität piilottaa tuli(0):n jota ei ole olemassa koska i toimi vain for next luupissa tässä kohtaa
                //ShowObject tuli(i),OFF
                //nyt piilotetaan näytetty objekti
                
                
                
            EndIf       
           
       
        Next luoti
          
    DrawScreen

    Forever 
ÄÄÄÄHH! ei tuosta tule mitään. Jätän tuon tulen pois. :x
(anteeksi kun vaivasin. toivottavasti joku muu oppi tuon.)
iTKEVAnAKKI
Advanced Member
Posts: 335
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
Location: Siellä jossain

Re: Tyhmät kysymykset

Post by iTKEVAnAKKI »

Mikä olis paras tapa tehä se että kartta välkkyy punasena? Eli jos pelissäni tulee hälytys, niin kartan pitäisi välkkyä punasena ja kuulua hälytys ääni :D Ensin kokeilin vain punasta kuvaa ghostobjectilla, mutta voitte miettiä nopeuden ;)
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee ;)
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by tuhoojabotti »

screengammalla onnistuisi muttä se vaatii kokoruudun eli fullscreenin toimiakseen myös box on hyvä välähdyksiin esim salamointiin...
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
iTKEVAnAKKI
Advanced Member
Posts: 335
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
Location: Siellä jossain

Re: Tyhmät kysymykset

Post by iTKEVAnAKKI »

tuhoojabotti wrote:screengammalla onnistuisi muttä se vaatii kokoruudun eli fullscreenin toimiakseen myös box on hyvä välähdyksiin esim salamointiin...
Taida kokeilla tilesetin maalausta koska vain lattian pitäisi värjäytyä :D Eli ongelma taitaa olla ratkaistu...

Tulee mav kun yritän paintobjektilla :D

Code: Select all

  If hälytyspäällä=1 Then
    PaintObject kartta,-hälytile
  Else 
    PaintObject kartta,-normtile
  EndIf
  
  hälytyspäällä=hälytyspäällä*-1
Ja kuvissa ei ole vikaa. Kokeilin paintata kartan sijasta ukko ja toimi. Eli tossa kartan painttaamisessa on ongelma.
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee ;)
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by regalis »

Kuinka CurveValue toimii? :D Siis tiedän kyllä miten sitä käytetään ja mihin tarkoitukseen, mutta miten tuollaisen CurveValue-systeemin saa tehtyä? Minun pitäisi saada muutettua CurveValue ja -Angle FPS-riippuvaiseksi, eli varmaankin pitää tehdä kokonaan oma funktio...
Marcoder
Active Member
Posts: 120
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:21 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Marcoder »

regalis wrote:Kuinka CurveValue toimii? :D Siis tiedän kyllä miten sitä käytetään ja mihin tarkoitukseen, mutta miten tuollaisen CurveValue-systeemin saa tehtyä? Minun pitäisi saada muutettua CurveValue ja -Angle FPS-riippuvaiseksi, eli varmaankin pitää tehdä kokonaan oma funktio...
Tässä on ollut jotain juttua mutta laitetaan vielä funkkarit:

Code: Select all

Function CurveValue2#(_new#, _old#, _smooth#)
    Return _old + (_new - _old) * (1.0 / _smooth)
EndFunction

Function CurveAngle2#(_new#, _old#, _smooth#)
    diff# = WrapAngle(_new) - WrapAngle(_old)
    If diff > 180 Then diff = diff - 360
    If diff < -180 Then diff = diff + 360
    Return WrapAngle(_old + (diff) * (1.0 / _smooth))
EndFunction
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by tuhoojabotti »

beg wrote:
tuhoojabotti wrote:
beg wrote:Hankalalta näyttää kun ei millään suostu toimimaan. :cry:

Code: Select all

koodia...
joo tuossa on pieniä ongelmia
esim yrität ladata tiedostoa: media/tuli1.bmpmedia/tuli2.bmp... korjasin esimerkin:

Code: Select all

koodia...
lue tuo tarkkaan niin saatat ymmärtääkkin sen :P
Kyllä taisin jotain siitä ymmärtää, mutta rivi 64 taisi olla viallinen ja miksi tuo cloneobjectposition ei toimi? Ja vielä se että miten saisin tulen kääntymään esimerkiksi kun ammus osuu seinään niin tuli kääntyy seinästä poispäin eikä osoita aina vasemmalle?

Code: Select all

koodia...
ÄÄÄÄHH! ei tuosta tule mitään. Jätän tuon tulen pois. :x
(anteeksi kun vaivasin. toivottavasti joku muu oppi tuon.)
joo en miettinyt yhtään kun korjasin tota en edes mitä ajoit takaa sorry nyt taisin keksiä mitä yritit ajaa takaa joten korjasin koodia taas :P

Code: Select all

        Type AMMUS
        Field obj
        EndType

        //luodaan taulukko jossa on 2 solua koska on 2 tuli kuvaa
        Dim tuli(2)

        //käydään lataus läpi 2 kertaa
        For i=1 To 2
        //tuli i eli aluksi 1 sitten 2
        //eli aluksi ladataan media/tuli1.bmp koska i=1 seuraavassa luupissa se on kaksi joten ladataan tuli2.bmp
        tuli(i)=LoadObject("media/tuli"+i+".png",72)
        //piilotetaan tuli i eli aluksi1 sitten 2 eli molemmat tule piilotetaan kun ne on ladattu
        ShowObject tuli(i),OFF
        Next i



        alusta=LoadObject ("mediaCB\car.bmp")
        tykki=LoadObject ("mediaCB\cannon.bmp",72)
        hiiri=LoadObject ("mediaCB\cursor.bmp")
        pati=LoadObject("MediaCB\bullet.bmp")
        ShowObject pati,OFF





        ShowMouse OFF

        Repeat


        Text 0,0,FPS()
        PositionObject hiiri ,MouseWX(),MouseWY()
        PointObject tykki,hiiri

        If MouseDown(1) And reload=0 Then   
                luoti.AMMUS = New(AMMUS)
                luoti\obj=CloneObject(pati)
                CloneObjectPosition luoti\obj,tykki               
                CloneObjectOrientation luoti\obj,tykki           
                reload=5     
            EndIf

            If reload>0 Then reload=reload-1
            For luoti.AMMUS = Each AMMUS
                MoveObject luoti\obj,6
               
                   If ObjectX(luoti\obj)<-180 Or ObjectX(luoti\obj)>180 Or ObjectY(luoti\obj)<-130 Or ObjectY(luoti\obj)>130 Then
                    randomi=Rand(1,2) //1 tai 2
                    CloneObjectPosition tuli(randomi) ,luoti\obj    //tässä olit siirtänyt padin tulen kohdalle siis keskelle kenttää ensin siirrettävä sitten minkä kohdalle olit pistänyt päin vastoin   
                    
                    //sitten se että tuli ei käänny oikein
                    //ensinnäkin tulen latauksesta puuttuu kääntö arvo tuli=loadobject("polku",72) tuo 72 on se kääntö arvo se määrää kuinka kauniisti tuli voi kääntyä360 on maksimi mutta 72 on riittävä jos sitä ei anna se on 0 jolloin tuli ei näytä kääntyvän muttä sen kulma muuttuu sitä ei vaan näy
                    
                    //nyt kääntetään objekti
                    //en tiennyt ihan minnepäin tulen piti osoittaa mutta oletaqn että pois päin luodista ja "seinästä" joten:
                    RotateObject tuli(randomi),ObjectAngle(luoti\obj)-180//käännetään objekti luodin suuntaiseksi -180 eli puoli ympyrää eli takaisin päin
                    
                    //tuossa on se ongelma että tuli(i) on sama kuin tuli(0) koska vain for next luupissa ollut i oli ensin 1 ja sitten 2 tuo rand määrää kumpaa solua katsotaan tuli1.bmp vai tuli2.bmp
                    //ShowObject tuli(i)(Rand(2)),ON
                    //tässä korjattuna tuo sulkeissa oleva luku tarkoittaa sitä kuvaa mikä on siinä solussa
                    //ShowObject tuli(Rand(1,2)),ON
                    //mutta koska oikea tuli pitää osata piilottaa pitää meidän ensin tietää mikä niistä on näytetty eli ensin arvotaan kumpi tuli näytetään ja otetaan tieto talteen muuttujaan
                   
                    ShowObject tuli(randomi),ON
                    ObjectOrder tuli(randomi),1
                    DeleteObject luoti\obj
                    Delete luoti
                    Else


                   
                   
                EndIf       
               
           
            Next luoti
             
muistathan sitten pistää omat mediat koska jouduin pistämään omani testauksen takia ja olen laiska etten jaksanut vaihtaa takaisin alkuperäisiin!
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
beg
Newcomer
Posts: 19
Joined: Fri Dec 14, 2007 2:08 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by beg »

Joo kiitti kaikesta vaivannäöstä, Tuhoojabotti mutta tuo osoittaitui liian hankalaksi mulle niin alotin uuen vähän helpomman pelin tekemisen ja heti tuli ongelma kameran kanssa kun se ei suostu pysähtymään tietyn matkan päähän.

Code: Select all

Type AMMUS
    Field obj
End Type 

FrameLimit 50
ruoho = MakeObjectFloor ()
nurmikko = LoadImage ("Media\grass.bmp")
PaintObject ruoho, nurmikko

pati=LoadObject("Media\bullet.bmp")
ukko = LoadObject ("Media\guy.bmp",72)
hiiri=LoadObject ("Media\cursor.bmp")
ShowMouse OFF 
ShowObject pati,OFF



Repeat
PointObject ukko,hiiri
PositionObject hiiri,MouseWX(),MouseWY()
    'Ukon 1 ohjaus
    If KeyDown(17) Then TranslateObject  ukko,0,5
    If KeyDown(31) Then TranslateObject ukko,0,-5
    If KeyDown(30) Then TranslateObject ukko,-5,0
    If KeyDown(32) Then TranslateObject ukko,5,0


 CloneCameraPosition ukko
    
    If CameraY() <-1000 Then PositionCamera -1000,CameraX()
    If CameraY() >1000 Then PositionCamera 1000,CameraX()
    If CameraX() <-1000 Then PositionCamera -1000,CameraX()
    If CameraX() >1000 Then PositionCamera 1000,CameraX()

    
      If mouseDown(1) And reload=0 Then    
        luoti.AMMUS = New(AMMUS) 
        luoti\obj=CloneObject(pati) 
        
        CloneObjectPosition luoti\obj,ukko                
        
        CloneObjectOrientation luoti\obj,ukko            
        reload=5      
    EndIf
    
    If reload>0 Then reload=reload-1

    
    For luoti.AMMUS = Each AMMUS
        MoveObject luoti\obj,6
        If ObjectX(luoti\obj)<-180 Or ObjectX(luoti\obj)>180 Or ObjectY(luoti\obj)<-130 Or ObjectY(luoti\obj)>130 Then
                        
            DeleteObject luoti\obj 
            Delete luoti 
        EndIf        
    Next luoti
 
        
    DrawScreen
Forever 
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Koodiapina »

Ensinnäkin, x-koordinaatti tulee ennen y-koordinaattia eikä päinvastoin (Nykyisessä koodissasi kameran y koordinaatit pomppaavat kameran x koordinaatteihin!). Toisekseen, et muokkaa millään rivillä kameran sijaintia y suunnassa, vaikka ehtolauseiden mukaan se olisi tarkoituksena. Muutenkin voisit ite koodata ton pelis. Aikamoista copy-pastea...
Olen liian älykäs ollakseni väärässä. Jos olet kanssani eri mieltä, suosittelen sinua pohtimaan omaa elämänkatsomustasi ja sen perusteita.
nyypie

Re: Tyhmät kysymykset

Post by nyypie »

En osaa käyttää tilesteriä.

Tein yksinkertaisen mapin ja tallensin sen .til-muodossa sinne cb:n media-kansioon. Kokeilin muuttaa tuon kartta-harjoituksen oletusmapin tilalle sen tekemäni ja sitten se sanoo "can't load map Media\koekartta.til"
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Koodiapina »

nyypie wrote:En osaa käyttää tilesteriä.

Tein yksinkertaisen mapin ja tallensin sen .til-muodossa sinne cb:n media-kansioon. Kokeilin muuttaa tuon kartta-harjoituksen oletusmapin tilalle sen tekemäni ja sitten se sanoo "can't load map Media\koekartta.til"
Tarkista vielä onko tilesetin paikka määritetty oikein.
Olen liian älykäs ollakseni väärässä. Jos olet kanssani eri mieltä, suosittelen sinua pohtimaan omaa elämänkatsomustasi ja sen perusteita.
Turtle Productions
Member
Posts: 91
Joined: Thu Dec 20, 2007 11:11 am
Location: Espoo

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Turtle Productions »

Miksi nuo objektit eivät tule näkyviin? En löydä vikaa siitä?

Code: Select all

uni1:
SCREEN 500,350

pmusa=PlaySound("Media\space_1.xm")
tut=LoadObject ("Media\ihmtatti.bmp")

ShowObject tut, OFF
ukko1 = LoadObject ("Media\statti.bmp")



PositionObject tut,25,25
PositionObject ukko1,0,0

Wait 1200
Print "Missä olen??"
Wait 1000
ClearText
Print "Onko tämä..."
Wait 1300
ClearText
Print "Onko tämä... unta?!"
Wait 1000
ShowObject tut, ON
Wait 500
ShowObject tut, OFF
Wait 500
ClearText
Print "Mikä se oli?!?!"
Wait 1200
ClearText
Print "???: Tämä..."
Wait 1300
ClearText
Print "???: Tämä... on sinun unesi..."
Wait 1600
ClearText
Print "Kuka sinä olet?!?!"
Wait 1800
ClearText
Print "???: Minä olen..."
Wait 1000
ClearText
Print "Kuka?!"
Wait 1300
ShowObject tut, ON
ClearText
Print "???: Minä olen unien valtija."
Wait 2100
ClearText
Print "Mitä teet minun unessani?"
Wait 1600
ShowObject tut, OFF
ClearText
Print "???: Olen odottanut HÄNTÄ satoja vuosia"
Wait 1800
ClearText
Print "No, kuka HÄN on?"
Wait 1300
ClearText
Print "???: Se..."
Wait 1600
ClearText
Print "???: Se olet sinä..."
Wait 1700
ClearText
Print "MINÄ!"
Wait 700
ShowObject tut, ON
ClearText
Print "???: Ja olet seuraava..."
Wait 1500
ClearText
Print "Mikä olen?"
ShowObject tut, OFF
Wait 1000
ClearText
Print "Hei! Älä mene pois!!"
Wait 1500
ClearText
Print "!!End OF THE PART ONE!!"
WaitKey
+-+-+-+-+-+-+ +-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
|T|u|r|t|l|e| |P|r|o|d|u|c|t|i|o|n|s|
+-+-+-+-+-+-+ +-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Harakka »

Objektit piirretään DrawScreenillä näytölle print-komento ei toimi kovin hyvin tämän systeemin kanssa, joten saatat joutua muokkaamaan koodiasi jos haluat saada objektit näkymään tekstin kanssa. Kokeile kuitenkin aluksi heittää Drawscreeni objektien latausten jälkeen.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
nyypie

Re: Tyhmät kysymykset

Post by nyypie »

Grandi wrote:
nyypie wrote:En osaa käyttää tilesteriä.

Tein yksinkertaisen mapin ja tallensin sen .til-muodossa sinne cb:n media-kansioon. Kokeilin muuttaa tuon kartta-harjoituksen oletusmapin tilalle sen tekemäni ja sitten se sanoo "can't load map Media\koekartta.til"
Tarkista vielä onko tilesetin paikka määritetty oikein.
Käytin samaa tilesetiä mikä oli tuossa oletusmapissakin
Locked