Tyhmät kysymykset (I/2009)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Nasse-setä
Member
Posts: 54
Joined: Fri Apr 03, 2009 8:12 pm
Location: Loviisa

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Nasse-setä »

Miten tilen animointi tapahtuu. Tai miten yleensä tile animointeja käytetään? Manuaalia olen paljon selannut mutta en ole vieläkään hiffannut(tyhmyys?). Kun kartan animoi niin miten se sen tekee? Miten tehdään tilesetti minkä voi animoida? Siis ihan oikeesti koitin useasti manuaalia eli älkää nyt siitä mitään alkako jauhaa. Kysyn siis molemmista tileistä että tilekartoista.
Osallistu suuren tilastoon -> viewtopic.php?f=13&t=1756
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Jonez »

Kuten varmasti tiedät, kartta animoidaan komennolla PlayObject. Miten kartta sitten tietää mitkä tilet animoida? Jokaisessa editorissa on keino jolla määritellä animodut tilet. Määrittely tapahtuu seuraavasti: valitset tilen jonka haluat animoida, sekä animaation pituuden. Animaation seuraava frame on aina tilesetin seuraava tile.
Tyyliin:

abcdefg
hijklmno
pqrstuvw

valitset tilen "m" ja animaation pituudeksi 2 (tai kolme, saattaa riippua editorista). Näin animaatiossa on kolme framea: m, ensimmäinen frame, esim. TileGenissä järjestysluku 0. N, toinen frame ja o kolmas frame.

Kun kartta tallennetaan, datatiedostoon luonnollisesti kirjoitetaan ylös mitkä tilet ovat animoitu. Voit animoida tilejä myös koodista käsin komennolla SetTile. Periaate on sama: SetTile _tileId, _animPituus, _nopeus

Hiukan muokattu versio cb-oppitunnista #11:

Code: Select all

FrameLimit 40 'rajoita nopeutta

kartta = LoadMap("Media\cdm2.til","Media\tileset.bmp")
PlayObject kartta,0,0,1

ukko = LoadObject ("Media\guy.bmp",72)

SetupCollision ukko, kartta, 1, 4, 2

_data = GetMap2( 0, 10, 10 )
SetTile _data, 5, 1
Repeat

    'Ukon ohjaus
    If LeftKey() Then TurnObject ukko,5
    If RightKey() Then TurnObject ukko,-5
    If UpKey() Then MoveObject ukko,2
    If DownKey() Then MoveObject ukko,-2

    UpdateGame

    CloneCameraPosition ukko

    DrawScreen

Forever
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
Nasse-setä
Member
Posts: 54
Joined: Fri Apr 03, 2009 8:12 pm
Location: Loviisa

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Nasse-setä »

Kiitti! Kullan arvonen selitys. Sun laisii pitäis olla enemmän!
Osallistu suuren tilastoon -> viewtopic.php?f=13&t=1756
mikeful
Moderator
Moderator
Posts: 523
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:36 pm
Location: Vaasa, Finalnd
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by mikeful »

Täällä kysytään ohjelmointijuttuja eikä tapella keskenään. Tehkää se yksityisviesteillä tai muilla yksityisillä keinoilla.
Pelejä: Pelasta puhe, Grinder
Muuta: Blogi, Twitter
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: Tyhmät kysymykset

Post by kaneli2000 »

Nyt ei enää jaksa. Oon tapellu uuden pelimoottorin ampumisen kanssa jo toista viikkoa. Kysynkin siis: miten kannattaa tehdä ampuminen, kun vihollinen on tehty typellä?

Itse lähdin kehittämään ObjectPick yms. Pick-komennoilla. Ei siitä mitään tullu kun ei taidot riitä :s.
I see the rainbow rising
Character
Active Member
Posts: 113
Joined: Thu Nov 27, 2008 2:16 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Character »

Minä tekisin funktioilla. Esim:

Code: Select all

Function VihuAmmu(vihuObj, ammusObj)
	ammus.VIHUNAMMUKSET = New(VIHUNAMMUKSET)
	ammus\Obj = CloneObject(ammusObj)
	CloneobjectPosition ammus\Obj, vihuObj
	CloneObjectOrientation ammus\Obj, vihuObj
EndFunction
Jotenkin noin. Ja sitten kun pitäisi ampua kutsut vain VihuAmmu(vihu\obj, patiobjekti).

Edit: Itse ainakin käytän tuota ja toimii.
Last edited by Character on Thu May 07, 2009 8:31 pm, edited 5 times in total.
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: Tyhmät kysymykset

Post by kaneli2000 »

Character wrote:Minä tekisin funktioilla. Esim:

Code: Select all

Function VihuAmmu(vihuObj, ammusObj)
	ammus.VIHUNAMMUKSET = New(VIHUNAMMUKSET)
	ammus\Obj = CloneObject(ammusObj)
	CloneobjectPosition ammus\Obj, vihuObj
	CloneObjectOrientation ammus\Obj, vihuObj
EndFunction
Jotenkin noin. Ja sitten kun pitäisi ampua kutsut vain VihuAmmu(vihu\obj, patiobjekti).
Eihä tämä joko a) toimi tai b) ole järkevä, koska a) padin objektiluominen on tyhmää ja b) patiobj olisi pakko olla myös Typellä tehty jonka seurauksena tuota on mahdoton(onko, ei kai?) käyttää, koska kahta For...Each luuppia ei saa(?) yhteen.
EDIT: itse ainakin käytin ja toimii.
Ai? Miten? En ole paljon typeillä leikkinyt ennen, aika newbie olen.
I see the rainbow rising
Character
Active Member
Posts: 113
Joined: Thu Nov 27, 2008 2:16 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Character »

Tein pikasen esimerkin. Pitäisi toimia (sori huono kommentointi):

Code: Select all

FrameLimit 40

Type VIHUT
    Field obj
    Field reloadTimer
    Field reloadTime
EndType

Type VIHUNAMMUS
    Field obj
EndType

//Media
pelaaja = LoadObject("Media\soldier.bmp", 72)
PositionObject pelaaja, 100, 100
pati = LoadObject("Media\bullet.bmp")
ShowObject pati, OFF

//luodaan 1 vihu
vihu.VIHUT = New(VIHUT)
vihu\obj = LoadObject("Media\guy.bmp", 72)
vihu\reloadTimer = Timer()
vihu\reloadTime = 500

Repeat
    
    //Ohjaus
    TurnObject pelaaja, (LeftKey() - RightKey()) * 2
    MoveObject pelaaja, (UpKey() - DownKey()) * 2
    
    //Päivitetään vihut
    For vihu.VIHUT = Each VIHUT
        PointObject vihu\obj, pelaaja
        MoveObject vihu\obj, 1
        If Timer() > vihu\reloadTimer + vihu\reloadTime
            VihuAmmu(vihu\obj, pati)
            vihu\reloadTimer = Timer()
        EndIf
    Next vihu
    
    //Päivitetään vihujen ammukset
    PäivitäAmmukset()
    
    DrawScreen
    
Forever

Function VihuAmmu(vihuObj, patiObj)
    ammus.VIHUNAMMUS = New(VIHUNAMMUS)
    ammus\obj = CloneObject(patiObj)
    CloneObjectPosition ammus\obj, vihuObj
    CloneObjectOrientation ammus\obj, vihuObj
EndFunction

Function PäivitäAmmukset()
    For ammus.VIHUNAMMUS = Each VIHUNAMMUS
        MoveObject ammus\obj, 3
    Next ammus
EndFunction
Edit: Voithan aina vaihtaa ne kuviksi. Ja miten niin tyhmää?
Last edited by Character on Thu May 07, 2009 8:54 pm, edited 2 times in total.
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: Tyhmät kysymykset

Post by kaneli2000 »

Juu, muttakun on tyhmää tehdä padit objekteilla.
I see the rainbow rising
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Jonez »

Ei välttämättä, jos vihollisetkin ovat objekteja. Näin voit käyttää kätevästi ObjectsOverlap-funkkaria. Objektit ovat kuitenkin suht. helppokäyttöisiä.

Tein kaksi esimerkkiä, joissa toisessa käytetään ObjectPickiä (äärettömän nopeat luodit), toisessa käytetään objekti-pohjaisia luoteja, jotka nekin kulkevat älyttömän nopeasti. Ideana jälkimmäisessä esimerkissä on systeemi joka takaa että luodit osuvat välttämättä, eivätkä "hyppää" vastustajan yli. Koodit ovat hyvin samanlaisia, erona vain tuo ampumissysteemi.

ObjectPick:

Code: Select all

SCREEN 1024, 768
FrameLimit 40

Type tVihut
    Field cObj
    Field cSpeed As Float
    Field cAngle As Float
EndType

Global gObjLehmä
gObjLehmä = LoadObject( "media\cow.bmp" )
ShowObject gObjLehmä, OFF

pelaaja = LoadObject( "media\guy.bmp", 72 )
floor = MakeImage( ScreenWidth(), ScreenHeight() )
crosshair = LoadImage( "media\crosshair.bmp" )
ShowMouse crosshair

soundBullet = LoadSound( "media\gun 1.wav" )

For i = 1 To 10
    NewEnemy()
Next i

Repeat
    DrawImage floor, 0, 0
    
    RotateObject pelaaja, GetAngle( ObjectX( pelaaja ), ObjectY( pelaaja ), MouseWX(), -MouseWY() )
    

        ObjectPick pelaaja

        reload = reload - 1
        bShoot = False
        If MouseDown( 1 ) And reload <= 0 Then
            reload = 20
            bShoot = True
            PlaySound soundBullet
        EndIf

        For iv.tVihut = Each tVihut

           If bShoot Then
                If PickedObject() = iv\cObj Then
                    iv\cAngle = GetAngle( PickedX(), PickedY(), ObjectX( iv\cObj ), ObjectY( iv\cObj ) )
                    iv\cSpeed = 5
                    DrawToImage floor
                        Color 255, 0, 0
                        For i = 1 To 5
                            Circle PickedX() + ScreenWidth() / 2 + Rand( -7, 7 ), -PickedY() + ScreenHeight() / 2 + Rand( -7, 7 ), Rand( 2, 6 )
                        Next i
                    DrawToScreen
                EndIf
            EndIf
            If iv\cSpeed > 0 Then
                iv\cSpeed = iv\cSpeed - 1
            ElseIf iv\cSpeed <= 0 Then
                iv\cSpeed = 0
            EndIf
            
            If iv\cSpeed <> 0 Then Text 20, 20, iv\cSpeed
            TranslateObject iv\cObj, Cos( iv\cAngle ) * iv\cSpeed, -Sin( iv\cAngle ) * iv\cSpeed
        Next iv

    DrawScreen
Forever

Function NewEnemy()
    nv.tVihut = New( tVihut )
    nv\cObj = CloneObject( gObjLehmä )
    PositionObject nv\cObj, Rand( -ScreenWidth() / 2, ScreenWidth() / 2 ), Rand( -ScreenHeight() / 2, ScreenHeight() / 2 )
    ObjectPickable nv\cObj, 2
EndFunction
ObjectsOverlap:

Code: Select all

SCREEN 1024, 768
FrameLimit 40

Type tVihut
    Field cObj
    Field cSpeed As Float
    Field cAngle As Float
    Field cOsumaX
    Field cOsumaY
EndType

Type tLuodit
    Field cObj
EndType

Global gObjLehmä
gObjLehmä = LoadObject( "media\cow.bmp" )
ShowObject gObjLehmä, OFF

Global gObjLuoti
gObjLuoti = LoadObject( "media\bullet.bmp" )
ShowObject gObjLuoti, OFF

pelaaja = LoadObject( "media\guy.bmp", 72 )
floor = MakeImage( ScreenWidth(), ScreenHeight() )
crosshair = LoadImage( "media\crosshair.bmp" )
ShowMouse crosshair

soundBullet = LoadSound( "media\gun 1.wav" )

For i = 1 To 10
    NewEnemy()
Next i

Repeat
    DrawImage floor, 0, 0
    
    RotateObject pelaaja, GetAngle( ObjectX( pelaaja ), ObjectY( pelaaja ), MouseWX(), -MouseWY() )
    
        reload = reload - 1
        bShoot = False
        If MouseDown( 1 ) And reload <= 0 Then
            reload = 20
            PlaySound soundBullet
            Shoot( ObjectX( pelaaja ), ObjectY( pelaaja ), ObjectAngle( pelaaja ) )
        EndIf
        
        For il.tLuodit = Each tLuodit
            _angle = ObjectAngle( il\cObj )
            bExit = False
            For i = 1 To 20
                TranslateObject il\cObj, Cos( _angle ) * 5, Sin( _angle ) * 5
                For iv.tVihut = Each tVihut
                    If ObjectsOverlap( il\cObj, iv\cObj ) Then
                        iv\cOsumaX = ObjectX( il\cObj )
                        iv\cOsumaY = ObjectY( il\cObj )
                        DeleteObject il\cObj
                        Delete il     
                        bExit = True
                        Exit
                    EndIf
                Next iv
                If bExit = True Then Exit
            Next i
        Next il
        
        For iv.tVihut = Each tVihut
            If iv\cOsumaX <> 0 Or iv\cOsumaY <> 0 Then

                iv\cAngle = GetAngle( iv\cOsumaX, iv\cOsumaY, ObjectX( iv\cObj ), ObjectY( iv\cObj ) )
                iv\cSpeed = 5
                DrawToImage floor
                    Color 255, 0, 0
                    For i = 1 To 5
                        Circle ObjectX( iv\cObj ) + ScreenWidth() / 2 + Rand( -7, 7 ), - ObjectY( iv\cObj ) + ScreenHeight() / 2 + Rand( -7, 7 ), Rand( 2, 6 )
                    Next i
                DrawToScreen

                iv\cOsumaX = 0
                iv\cOsumaY = 0                    
            EndIf

            If iv\cSpeed > 0 Then
                iv\cSpeed = iv\cSpeed - 1
            ElseIf iv\cSpeed <= 0 Then
                iv\cSpeed = 0
            EndIf
            
            If iv\cSpeed <> 0 Then Text 20, 20, iv\cSpeed
            TranslateObject iv\cObj, Cos( iv\cAngle ) * iv\cSpeed, -Sin( iv\cAngle ) * iv\cSpeed
        Next iv

    DrawScreen
Forever

Function Shoot( _x, _y, _angle )
    nl.tLuodit = New( tLuodit )
    nl\cObj = CloneObject( gObjLuoti )
    PositionObject nl\cObj, _x, _y
    RotateObject nl\cObj, _angle
EndFunction
Function NewEnemy()
    nv.tVihut = New( tVihut )
    nv\cObj = CloneObject( gObjLehmä )
    PositionObject nv\cObj, Rand( -ScreenWidth() / 2, ScreenWidth() / 2 ), Rand( -ScreenHeight() / 2, ScreenHeight() / 2 )
EndFunction
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
Taatero
Advanced Member
Posts: 384
Joined: Tue May 27, 2008 6:06 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Taatero »

kaneli2000 wrote: Eihä tämä joko a) toimi tai b) ole järkevä, koska a) padin objektiluominen on tyhmää ja b) patiobj olisi pakko olla myös Typellä tehty jonka seurauksena tuota on mahdoton(onko, ei kai?) käyttää, koska kahta For...Each luuppia ei saa(?) yhteen.

Ai? Miten? En ole paljon typeillä leikkinyt ennen, aika newbie olen.
Kaksi for luuppia saa sisäkkäin, jopa samaan typeen viitaten: esim

For pati.AMMUKSET = Each AMMUKSET
For pati2.AMMUKSET = Each AMMUKSET

-koodia-

Next pati2
Next pati

Ja mieliestäni aloittelijoille objektien käyttö ammuksina on sallittavaa, sillä automaattinen törmäystunnistus madaltaa koodaamisen kynnystä aika tuntuvasti.
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
Nassi_Setä
Advanced Member
Posts: 281
Joined: Sat Jun 28, 2008 5:19 pm
Location: Hämeessä miä

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Nassi_Setä »

Törmäsin ongelmaan elvyttäessä jäätynyttä peliäni:olen tehnyt ammukset tyypeillä ja ne ovat kuvia.Kun ammun yhen kudin kerrallaan ja se osuu vihuun
--> vihu kuolee ja ammus tuhoutuu,mutta kun ammun useamman kudin kerrallaan ja joku osuu vihuun niin tulee mystinen mav.Yritin löytää ratkaisua itse ja käytin hakuakin mutta mikään ei auttanut.
\../(-_-)\../ <---klick MyBrute Image
Jotain evilii on tekeillä....
User avatar
Substance
Active Member
Posts: 234
Joined: Fri Mar 14, 2008 5:48 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Substance »

Nassi_Setä wrote:Törmäsin ongelmaan elvyttäessä jäätynyttä peliäni:olen tehnyt ammukset tyypeillä ja ne ovat kuvia.Kun ammun yhen kudin kerrallaan ja se osuu vihuun
--> vihu kuolee ja ammus tuhoutuu,mutta kun ammun useamman kudin kerrallaan ja joku osuu vihuun niin tulee mystinen mav.Yritin löytää ratkaisua itse ja käytin hakuakin mutta mikään ei auttanut.
Vaikeaksi menee ilman koodia. Ethän muuten kloonaa joka ammukselle omaa kuvaa?
EDIT:

Objekteilla kannattaa aloittaa, mutta myöhemmin niistä voi olla vain haittaa, kuten minulla vähänkin isoissa projuissa objektit aiheuttavat muille paljon MAVeja. Enpä enää käytäkään objekteja :D

Last edited by Substance on Sat May 09, 2009 12:01 pm, edited 1 time in total.
Substance aka LittleGreen
Red Encounter - shoot'em uppia - lataus
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
Location: Turku

Re: Tyhmät kysymykset

Post by skorpioni-cb »

Koodi. Niin kuin sanottu kannattaa tehä objecteilla.
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.

I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Nassi_Setä
Advanced Member
Posts: 281
Joined: Sat Jun 28, 2008 5:19 pm
Location: Hämeessä miä

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Nassi_Setä »

Noh tämä on minun ensimmäinen kuvilla toteuttettava peli,kaikki muut pelini ovat objekti-pelejä.
Joten tämä toisi vähän vaihtetua ja osaaminenkin saattaisi karttua.
LittleGreen wrote:
Nassi_Setä wrote:Törmäsin ongelmaan elvyttäessä jäätynyttä peliäni:olen tehnyt ammukset tyypeillä ja ne ovat kuvia.Kun ammun yhen kudin kerrallaan ja se osuu vihuun
--> vihu kuolee ja ammus tuhoutuu,mutta kun ammun useamman kudin kerrallaan ja joku osuu vihuun niin tulee mystinen mav.Yritin löytää ratkaisua itse ja käytin hakuakin mutta mikään ei auttanut.
Vaikeaksi menee ilman koodia. Ethän muuten kloonaa joka ammukselle omaa kuvaa?
EDIT:

Objekteilla kannattaa aloittaa, mutta myöhemmin niistä voi olla vain haittaa, kuten minulla vähänkin isoissa projuissa objektit aiheuttavat muille paljon MAVeja. Enpä enää käytäkään objekteja :D

eikö joka kudille muka kloonata oma kuva? :shock:
\../(-_-)\../ <---klick MyBrute Image
Jotain evilii on tekeillä....
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Jonez »

Nassi_Setä wrote:eikö joka kudille muka kloonata oma kuva? :shock:
Ei välttämättä. Voit piirtää yhden kuvan niin monta kertaa kuin haluat, eri kohtiin. Kuva kannattaa kuitenkin kloonata, jos aiot muokata sitä, kuten kääntää, venyttää tai piirtää siihen.

Code: Select all

SCREEN 1024, 768

Dim lehmät( 9, 1 )

kuva = LoadImage( "media\cow.bmp" )

For i = 0 To 9
    lehmät( i, 0 ) = Rand( 0, ScreenWidth() )
    lehmät( i, 1 ) = Rand( 0, ScreenHeight() )
Next i

Repeat
    For i = 0 To 9
        DrawImage kuva, lehmät( i, 0 ), lehmät( i, 1 )     //piirretään "kuva" monta kertaa.
    Next i
    
    DrawScreen
Forever
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
Nassi_Setä
Advanced Member
Posts: 281
Joined: Sat Jun 28, 2008 5:19 pm
Location: Hämeessä miä

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Nassi_Setä »

siis joka kerta kun luon uuden kudin niin en kloonaakkaan vaan piirrän?
EDIT:

50.viesti :D

\../(-_-)\../ <---klick MyBrute Image
Jotain evilii on tekeillä....
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Tyhmät kysymykset

Post by TheFish »

Nassi_Setä wrote:siis joka kerta kun luon uuden kudin niin en kloonaakkaan vaan piirrän?
EDIT:

50.viesti :D

Cb:ssä on muistaakseni mahdollista viitata kuvaan typen kentällä (siis "luoti\kuva = kuva" ei luo uutta kuvaa muistissa, vaan pelkästään viittauksen "kuva":an). Elikkä voit laittaa kuvan ihan normaalisti typen kentäksi, mutta laitat sen vain "="-operaattorilla, etkä käytä cloneimage:a (tai etenkään loadimage:a).

off:
kumma muuten, että olen joutunut kirjoittamaan tuon vain kerran ilmestyvän "kirjoita CoolBasic" testin jo kolmesti. En tosin ole tänne hirveästi postaillut, mutta eikös se ole tarkoitus kirjoittaa vain kerran per tunnus, eikä kerran per posti?
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by esa94 »

TheFish wrote:off:
kumma muuten, että olen joutunut kirjoittamaan tuon vain kerran ilmestyvän "kirjoita CoolBasic" testin jo kolmesti. En tosin ole tänne hirveästi postaillut, mutta eikös se ole tarkoitus kirjoittaa vain kerran per tunnus, eikä kerran per posti?
Kerran per login, AFAIK.
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by phons »

HIEHEIEHEI!! Pakko käyttää pientä korostusta... Miten on mahdollista: Kun tapoin tuon räiskintä pelin kärpäsiä, niin huomasin mistä MAVi tulee(kiitos myös programmer of DSG) niin eli kuoleman jälkeen, joo, siinä vaiheessa kun komennan DrawGamea! Jotta kuvat ja piirtokomennot ja tekstit piirtyisi alla pyörivän pelin päälle, joten se on välttämämtöntä(jokin toinen tapa!?)... Mutta ihmettelen miten DrawGame voi aiheuttaa MAV:n, testasin tuon sitten perinpohjin. Pistin komennon eteen WaitKey:n ja kun painoin tuli MAV, ja juuri DrawGame:n kohdalla. Understand...?

Edit: Niin minä juuri teinkin.
Last edited by phons on Sat May 09, 2009 10:08 pm, edited 1 time in total.
Image
Locked