Tyhmät kysymykset (I/2009)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
sammy125
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Dec 10, 2008 4:02 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by sammy125 »

tai se saattaa johtua koodista
Eur0-5isu
Active Member
Posts: 106
Joined: Mon Sep 01, 2008 5:12 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Eur0-5isu »

sammy125 wrote:tai se saattaa johtua koodista
:D Eikö -Z- jo maininnut, että meidän on vaikea auttaa jos et näytä meille sitä koodia.
sammy125
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Dec 10, 2008 4:02 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by sammy125 »

no tässä sitä koodia on:
type AMMUS
Field obj
End Type

FrameLimit 60
DrawToWorld ON
SCREEN 800,800

ääniammu = LoadSound ("blaster.waw")
kartta = LoadMap("cdm2.til","media\tileset.bmp")
ObjectPickable kartta, ON
PlayObject kartta,0,0,1


Locate 150,150
Repeat
auto = LoadObject ("car.bmp",72)
vihu = LoadObject ("guy.bmp",72)
pati = LoadObject ("bigbullet.bmp")
ShowObject pati,OFF

ObjectPickable vihu, 2
PositionObject vihu, 32,150
RotateObject auto,0
PositionObject auto,-150,100

SetupCollision auto,vihu, 2, 2, 2
SetupCollision auto,kartta, 1, 4, 2

imgsavu=LoadAnimImage("smoke.bmp",16,16,0,12)
imgsavu=LoadAnimImage("bang.bmp",32,32,0,8)
Repeat




If LeftKey() Then TurnObject auto, 3
If RightKey() Then TurnObject auto, -3
If UpKey() Then MoveObject auto, 5
If DownKey() Then MoveObject auto, -5


UpdateGame
CloneCameraPosition auto

DrawGame

ObjectPick auto
e=PickedObject()

If e=vihu Then
Color cbmagenta
Circle PickedX()-4,PickedY()+4,8,OFF
EndIf

If KeyDown(cbkeya) Then MoveCamera -1
If KeyDown(cbkeyd) Then MoveCamera 1
If KeyDown(cbkeyw) Then MoveCamera 0, 1
If KeyDown(cbkeys) Then MoveCamera 0, -1

If ObjectX(auto)<-160 Then PositionObject auto,-160,ObjectY(auto)
If ObjectX(auto)>160 Then PositionObject auto,160,ObjectY(auto)
If ObjectY(auto)<-160 Then PositionObject auto,ObjectX(auto),-160
If ObjectY(auto)>160 Then PositionObject auto,ObjectX(auto),160

If KeyDown(CbRControl) And reload=0 Then
luoti.AMMUS = New(AMMUS)
luoti\obj=CloneObject(pati)
PlaySound ääniAmmu,50
CloneObjectPosition luoti\obj,auto
CloneObjectOrientation luoti\obj,auto
reload=5
EndIf
If reload>0 Then reload=reload-1


For luoti.AMMUS = Each AMMUS
MoveObject luoti\obj,6
If ObjectX(luoti\obj)<-180 Or ObjectX(luoti\obj)>180 Or ObjectY(luoti\obj)<-130 Or ObjectY(luoti\obj)>130 Then

DeleteObject luoti\obj
Delete luoti
EndIf
Next luoti
DrawScreen
Until EscapeKey()
Forever
Warlock
Member
Posts: 79
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:08 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Warlock »

sammy125 wrote:koodia
Elikkä, useimmiten kannattaa laittaa jokaisen objektin ja sellaisen lataukseen media/ eteen, että se löytää ne. Lisäksi tuossa koodissasi on ainakin se virhe, että blaster.waw kuuluisi olla blaster.wav.
Image
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Ozcar »

Ja käytetään niitä

Code: Select all

 [/code ]-tageja, jookosta? Tuollaista on ikävä lukea.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
sammy125
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Dec 10, 2008 4:02 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by sammy125 »

vaikka lisäsin media\ lataamieni tiedostojen eteenn ei auta
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: Tyhmät kysymykset

Post by MAVmaggot »

ei waw vaan wav, eikä CbRControl vaan CbKeyRControl.
sammy125
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Dec 10, 2008 4:02 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by sammy125 »

ja se tulee aina kun seivaan ei muuten
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by valscion »

Noniin, quotetaanpas suurta koodaajaa tästä viestistä
koodaaja wrote:D44. Tallensit sen jonnekin, missä ei ollut alakansiota "Media", jonka sisällä olisi bittikartta "guy.bmp". Ennen tallentamista se toimii, koska oletuksena etsitään alakansiota "Media" ja sieltä bittikarttaa "guy.bmp" CB:n kansiosta, ja sieltähän moiset löytyvät.

Jälleen seuraa koodaajan monen monta kertaa toistettu ohjeistus. Pitänee tallentaa, että voi tulevaisuudessa vain copypasteta, kovin monta kertaa tämän olen jo joutunut selittämään.

Ensin teet kansion projektillesi. Parasta on toki nimetä se projektin mukaan. Tähän kansioon tallennat koodin ja myöhemmin .exen. Sitten teet siihen alakansion "Media" tai "Kuvat", "Images" tai ihan mitä huvittaa. Sinne sitten kaikki media/kuvat. (Jotkut tykkäävät tehdä omat alakansiot kuville, äänille ja tekstitiedostoille erikseen.)

Nyt sinun ei tarvitse kirjoittaa koodiisi muuta kuin "guy = LoadImage("Media\guy.bmp")", ja homma pelaa. Toki sinun pitää muuttaa alakansion nimi vastaamaan sitä minkä teit sekä lisätä sinne jotain ladattavaa.

Sitten, kun projekti alkaa olla julkaisukunnossa, siirrät lähdekoodin (.cb -tiedosto) muualle talteen, kirjoitat readmen jossa selität kaikkea jännää (ohjeet ja tekijät) ja laitat sen .exen keralla pelin kansioon. Sitten koko roska .rariksi ja upit nettiin. Paras tarkistaa, mieluummin toisella koneella, että lataus ja peli toimivat.
EDIT: Quotetaan lisää, jos et tuosta vielä tajunnut (hieman muoksittuna=
koodaaja wrote:Jos uhkapelejä harrastaisin, löisin ison rahasumman vetoa että kansiorakenteesi on... omaperäinen. Jos haluat vain korjata ongelman nopeasti, laita koodin kanssa samaan kansioon alakansio "media", ja sinne kaikki media jota lataat. Äärimmäisen hyödyllistä tietoa asiasta voit lukea alta.

Eli nythän koodi etsii kansiosta media ääntä. Noh, mihin olet tallentanut koodin? Juuri siitä nimenomaisesta paikasta kuuluisi löytyä alakansio media, jossa ääni on. Eli jos olet tallentanut lähdekoodin kansioon "D:\project", tuo vain nakataan perään -> tulos on "D:\project\media\blaster.wav" (ei waw vaan wav) Eli aina kun aloitat uuden projektin, tee sille oma kansio ja sinne alakansio media. Projektin kansioon laitat sitten lähdekoodin ja .exen, media-kansioon median. Vastaavasti kannattaa selkeyden vuoksi tehdä alakansioita tyyliin "data" ja "saves".
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
sammy125
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Dec 10, 2008 4:02 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by sammy125 »

taas vielä yksi tyhmä kysymys. miten niitä ääniä ja muita .bmp juttuja saa niihin bittikarttoihin
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Koodiapina »

Mitä tarkoitat? BMP on bittikartta, eikä se tietääkseni liity mitenkään ääniin.
sammy125
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Dec 10, 2008 4:02 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by sammy125 »

niin tarkotin että miten sinne voi hankkia ne kaikki äänet ja heput jne
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Tyhmät kysymykset

Post by -Z- »

sammy125 wrote:niin tarkotin että miten sinne voi hankkia ne kaikki äänet ja heput jne
Image
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by regalis »

sammy125 wrote:taas vielä yksi tyhmä kysymys. miten niitä ääniä ja muita .bmp juttuja saa niihin bittikarttoihin
: - DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

BMP = tiedostomuoto bittikarttakuville
Bittikartta = kuvatiedostomuoto (= tiedosto, johon voi tallentaa kuvia [tai oikeastaan se ei ole edes yksittäinen tiedostomuoto, mutta ei siitä sen enempää])
Ääni = väliaineessa etenevää värähtelyä. Ei voida tallentaa kuvatiedostoihin.

Niin, kuvia voi siis tallentaa kuvatiedostoihin. Piirrä kuva vaikka paintilla, lataa netistä tai miten vaan, ja tallenna se BMP-muodossa. Noin, sinulla on nyt ".bmp juttuja bittikartassa". Ääniä voi tallentaa mm. wav-, mp3-, ja ogg-tiedostomuotoihin. Onnistuu esimerkiksi windowsin ääninauhurilla.

Ja kuvien ja äänien liittäminen CB-ohjelmiin tapahtuu vaikkapa funktioilla LoadImage, LoadObject tai LoadSound. Jos laitat tiedoston poluksi vaikka "grafiikat/ukko.bmp", täytyy kirjoittamasi koodin kanssa samassa kansiossa olla kansio nimeltä grafiikat, jonka sisällä tiedosto nimeltä ukko.bmp.
rami123
Advanced Member
Posts: 354
Joined: Mon Jun 23, 2008 8:20 pm
Location: Kittilä

Re: Tyhmät kysymykset

Post by rami123 »

mite sellanen ajastin joka laskee jonkin aikaa , vaikka 5sekuntia niin antaa hp+1?. :)
EDIT:

Kiitos :!:

Last edited by rami123 on Fri Dec 12, 2008 4:34 pm, edited 1 time in total.
Roni L
Newcomer
Posts: 4
Joined: Fri Dec 12, 2008 4:07 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Roni L »

Moi!

Miten saisin tehtyä jakolaskun jossa jaettava olisi muuttuja. Kääntäjä herjaa virhekoodia 57, olen katsonut mitä se tarkoittaa, mutta siitä ei ole ollut apua.
Olen vielä aloittelija näissä ohjelmointi puuhissa, olisin kiitollinen jos kysymykseeni löytyisi vastaus.
Kiitos jo etukäteen vastaajille!
Last edited by Roni L on Fri Dec 12, 2008 4:39 pm, edited 1 time in total.
Eur0-5isu
Active Member
Posts: 106
Joined: Mon Sep 01, 2008 5:12 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Eur0-5isu »

rami123 wrote:mite sellanen ajastin joka laskee jonkin aikaa , vaikka 5sekuntia niin antaa hp+1?. :)

Code: Select all

hp=69
Repeat
    If TIMER()>aika+5000 Then 
        hp+1
        aika=TIMER()
    EndIf
    
    CenterText 200,50,"HP: "+hp
  
    DrawScreen

Until EscapeKey()
Eikö kukaan enää viitsi manuaalia lukasta? :roll:
User avatar
KillBurn
Advanced Member
Posts: 339
Joined: Wed Aug 29, 2007 5:02 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by KillBurn »

Roni L wrote:Moi!

Miten saisin tehtyä jakolaskun jossa jaettava olisi muuttuja. Kääntäjä herjaa virhekoodia 57, olen katsonut mitä se tarkoittaa, mutta siitä ei ole ollut apua.
Olen vielä aloittelija näissä ohjelmointi puuhissa, olisin kiitollinen jos kysymykseeni löytyisi vastaus.
Kiitos jo etukäteen vastaajille!
Onhan Kaikki merkit oikein, sillä tuo virhekoodi 57 on kirjoitusvirhe.

Code: Select all

Repeat
a=2'jakava muuttuja
b=10'jaettava muuttuja
Text 10,10,"Jakojäännös="+b/a
DrawScreen
Forever 
Noin minä jakaisin muuttujan.
Sumu Games: Sam, Ur eye!
Untsk1
Newcomer
Posts: 6
Joined: Thu Dec 04, 2008 3:57 pm

Nimi kenttä

Post by Untsk1 »

Miten teen ohjelman joka kysyy käyttäjän nimeä, jonka jälkeen nimeä käytetään Tarinan kerronnassa.
Jonhu
Active Member
Posts: 186
Joined: Mon Aug 04, 2008 5:45 pm

Re: Nimi kenttä

Post by Jonhu »

Untsk1 wrote:Miten teen ohjelman joka kysyy käyttäjän nimeä, jonka jälkeen nimeä käytetään Tarinan kerronnassa.
Miksi ette lue sitä MANUAALIA=???

Code: Select all

Repeat
    Repeat
        name$=input(">>")
        DrawScreen
    Until KeyHit(28) ' entter
    CloseInput
    Text 100,100,"Your name is "+name$
    DrawScreen
    WaitKey
Forever
Locked