Tyhmät kysymykset (I/2009)
Re: Tyhmät kysymykset
tai se saattaa johtua koodista
Re: Tyhmät kysymykset
Eikö -Z- jo maininnut, että meidän on vaikea auttaa jos et näytä meille sitä koodia.sammy125 wrote:tai se saattaa johtua koodista
Re: Tyhmät kysymykset
no tässä sitä koodia on:
type AMMUS
Field obj
End Type
FrameLimit 60
DrawToWorld ON
SCREEN 800,800
ääniammu = LoadSound ("blaster.waw")
kartta = LoadMap("cdm2.til","media\tileset.bmp")
ObjectPickable kartta, ON
PlayObject kartta,0,0,1
Locate 150,150
Repeat
auto = LoadObject ("car.bmp",72)
vihu = LoadObject ("guy.bmp",72)
pati = LoadObject ("bigbullet.bmp")
ShowObject pati,OFF
ObjectPickable vihu, 2
PositionObject vihu, 32,150
RotateObject auto,0
PositionObject auto,-150,100
SetupCollision auto,vihu, 2, 2, 2
SetupCollision auto,kartta, 1, 4, 2
imgsavu=LoadAnimImage("smoke.bmp",16,16,0,12)
imgsavu=LoadAnimImage("bang.bmp",32,32,0,8)
Repeat
If LeftKey() Then TurnObject auto, 3
If RightKey() Then TurnObject auto, -3
If UpKey() Then MoveObject auto, 5
If DownKey() Then MoveObject auto, -5
UpdateGame
CloneCameraPosition auto
DrawGame
ObjectPick auto
e=PickedObject()
If e=vihu Then
Color cbmagenta
Circle PickedX()-4,PickedY()+4,8,OFF
EndIf
If KeyDown(cbkeya) Then MoveCamera -1
If KeyDown(cbkeyd) Then MoveCamera 1
If KeyDown(cbkeyw) Then MoveCamera 0, 1
If KeyDown(cbkeys) Then MoveCamera 0, -1
If ObjectX(auto)<-160 Then PositionObject auto,-160,ObjectY(auto)
If ObjectX(auto)>160 Then PositionObject auto,160,ObjectY(auto)
If ObjectY(auto)<-160 Then PositionObject auto,ObjectX(auto),-160
If ObjectY(auto)>160 Then PositionObject auto,ObjectX(auto),160
If KeyDown(CbRControl) And reload=0 Then
luoti.AMMUS = New(AMMUS)
luoti\obj=CloneObject(pati)
PlaySound ääniAmmu,50
CloneObjectPosition luoti\obj,auto
CloneObjectOrientation luoti\obj,auto
reload=5
EndIf
If reload>0 Then reload=reload-1
For luoti.AMMUS = Each AMMUS
MoveObject luoti\obj,6
If ObjectX(luoti\obj)<-180 Or ObjectX(luoti\obj)>180 Or ObjectY(luoti\obj)<-130 Or ObjectY(luoti\obj)>130 Then
DeleteObject luoti\obj
Delete luoti
EndIf
Next luoti
DrawScreen
Until EscapeKey()
Forever
type AMMUS
Field obj
End Type
FrameLimit 60
DrawToWorld ON
SCREEN 800,800
ääniammu = LoadSound ("blaster.waw")
kartta = LoadMap("cdm2.til","media\tileset.bmp")
ObjectPickable kartta, ON
PlayObject kartta,0,0,1
Locate 150,150
Repeat
auto = LoadObject ("car.bmp",72)
vihu = LoadObject ("guy.bmp",72)
pati = LoadObject ("bigbullet.bmp")
ShowObject pati,OFF
ObjectPickable vihu, 2
PositionObject vihu, 32,150
RotateObject auto,0
PositionObject auto,-150,100
SetupCollision auto,vihu, 2, 2, 2
SetupCollision auto,kartta, 1, 4, 2
imgsavu=LoadAnimImage("smoke.bmp",16,16,0,12)
imgsavu=LoadAnimImage("bang.bmp",32,32,0,8)
Repeat
If LeftKey() Then TurnObject auto, 3
If RightKey() Then TurnObject auto, -3
If UpKey() Then MoveObject auto, 5
If DownKey() Then MoveObject auto, -5
UpdateGame
CloneCameraPosition auto
DrawGame
ObjectPick auto
e=PickedObject()
If e=vihu Then
Color cbmagenta
Circle PickedX()-4,PickedY()+4,8,OFF
EndIf
If KeyDown(cbkeya) Then MoveCamera -1
If KeyDown(cbkeyd) Then MoveCamera 1
If KeyDown(cbkeyw) Then MoveCamera 0, 1
If KeyDown(cbkeys) Then MoveCamera 0, -1
If ObjectX(auto)<-160 Then PositionObject auto,-160,ObjectY(auto)
If ObjectX(auto)>160 Then PositionObject auto,160,ObjectY(auto)
If ObjectY(auto)<-160 Then PositionObject auto,ObjectX(auto),-160
If ObjectY(auto)>160 Then PositionObject auto,ObjectX(auto),160
If KeyDown(CbRControl) And reload=0 Then
luoti.AMMUS = New(AMMUS)
luoti\obj=CloneObject(pati)
PlaySound ääniAmmu,50
CloneObjectPosition luoti\obj,auto
CloneObjectOrientation luoti\obj,auto
reload=5
EndIf
If reload>0 Then reload=reload-1
For luoti.AMMUS = Each AMMUS
MoveObject luoti\obj,6
If ObjectX(luoti\obj)<-180 Or ObjectX(luoti\obj)>180 Or ObjectY(luoti\obj)<-130 Or ObjectY(luoti\obj)>130 Then
DeleteObject luoti\obj
Delete luoti
EndIf
Next luoti
DrawScreen
Until EscapeKey()
Forever
Re: Tyhmät kysymykset
Elikkä, useimmiten kannattaa laittaa jokaisen objektin ja sellaisen lataukseen media/ eteen, että se löytää ne. Lisäksi tuossa koodissasi on ainakin se virhe, että blaster.waw kuuluisi olla blaster.wav.sammy125 wrote:koodia
Re: Tyhmät kysymykset
Ja käytetään niitä
Code: Select all
[/code ]-tageja, jookosta? Tuollaista on ikävä lukea.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Re: Tyhmät kysymykset
vaikka lisäsin media\ lataamieni tiedostojen eteenn ei auta
Re: Tyhmät kysymykset
ei waw vaan wav, eikä CbRControl vaan CbKeyRControl.
Re: Tyhmät kysymykset
ja se tulee aina kun seivaan ei muuten
Re: Tyhmät kysymykset
Noniin, quotetaanpas suurta koodaajaa tästä viestistä
EDIT: Quotetaan lisää, jos et tuosta vielä tajunnut (hieman muoksittuna=koodaaja wrote:D44. Tallensit sen jonnekin, missä ei ollut alakansiota "Media", jonka sisällä olisi bittikartta "guy.bmp". Ennen tallentamista se toimii, koska oletuksena etsitään alakansiota "Media" ja sieltä bittikarttaa "guy.bmp" CB:n kansiosta, ja sieltähän moiset löytyvät.
Jälleen seuraa koodaajan monen monta kertaa toistettu ohjeistus. Pitänee tallentaa, että voi tulevaisuudessa vain copypasteta, kovin monta kertaa tämän olen jo joutunut selittämään.
Ensin teet kansion projektillesi. Parasta on toki nimetä se projektin mukaan. Tähän kansioon tallennat koodin ja myöhemmin .exen. Sitten teet siihen alakansion "Media" tai "Kuvat", "Images" tai ihan mitä huvittaa. Sinne sitten kaikki media/kuvat. (Jotkut tykkäävät tehdä omat alakansiot kuville, äänille ja tekstitiedostoille erikseen.)
Nyt sinun ei tarvitse kirjoittaa koodiisi muuta kuin "guy = LoadImage("Media\guy.bmp")", ja homma pelaa. Toki sinun pitää muuttaa alakansion nimi vastaamaan sitä minkä teit sekä lisätä sinne jotain ladattavaa.
Sitten, kun projekti alkaa olla julkaisukunnossa, siirrät lähdekoodin (.cb -tiedosto) muualle talteen, kirjoitat readmen jossa selität kaikkea jännää (ohjeet ja tekijät) ja laitat sen .exen keralla pelin kansioon. Sitten koko roska .rariksi ja upit nettiin. Paras tarkistaa, mieluummin toisella koneella, että lataus ja peli toimivat.
koodaaja wrote:Jos uhkapelejä harrastaisin, löisin ison rahasumman vetoa että kansiorakenteesi on... omaperäinen. Jos haluat vain korjata ongelman nopeasti, laita koodin kanssa samaan kansioon alakansio "media", ja sinne kaikki media jota lataat. Äärimmäisen hyödyllistä tietoa asiasta voit lukea alta.
Eli nythän koodi etsii kansiosta media ääntä. Noh, mihin olet tallentanut koodin? Juuri siitä nimenomaisesta paikasta kuuluisi löytyä alakansio media, jossa ääni on. Eli jos olet tallentanut lähdekoodin kansioon "D:\project", tuo vain nakataan perään -> tulos on "D:\project\media\blaster.wav" (ei waw vaan wav) Eli aina kun aloitat uuden projektin, tee sille oma kansio ja sinne alakansio media. Projektin kansioon laitat sitten lähdekoodin ja .exen, media-kansioon median. Vastaavasti kannattaa selkeyden vuoksi tehdä alakansioita tyyliin "data" ja "saves".
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Tyhmät kysymykset
taas vielä yksi tyhmä kysymys. miten niitä ääniä ja muita .bmp juttuja saa niihin bittikarttoihin
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Tyhmät kysymykset
Mitä tarkoitat? BMP on bittikartta, eikä se tietääkseni liity mitenkään ääniin.
Re: Tyhmät kysymykset
niin tarkotin että miten sinne voi hankkia ne kaikki äänet ja heput jne
- -Z-
- Devoted Member
- Posts: 682
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
- Location: In ur danmaku, grazin ur bullets
Re: Tyhmät kysymykset
sammy125 wrote:niin tarkotin että miten sinne voi hankkia ne kaikki äänet ja heput jne
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
Re: Tyhmät kysymykset
: - DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDsammy125 wrote:taas vielä yksi tyhmä kysymys. miten niitä ääniä ja muita .bmp juttuja saa niihin bittikarttoihin
BMP = tiedostomuoto bittikarttakuville
Bittikartta = kuvatiedostomuoto (= tiedosto, johon voi tallentaa kuvia [tai oikeastaan se ei ole edes yksittäinen tiedostomuoto, mutta ei siitä sen enempää])
Ääni = väliaineessa etenevää värähtelyä. Ei voida tallentaa kuvatiedostoihin.
Niin, kuvia voi siis tallentaa kuvatiedostoihin. Piirrä kuva vaikka paintilla, lataa netistä tai miten vaan, ja tallenna se BMP-muodossa. Noin, sinulla on nyt ".bmp juttuja bittikartassa". Ääniä voi tallentaa mm. wav-, mp3-, ja ogg-tiedostomuotoihin. Onnistuu esimerkiksi windowsin ääninauhurilla.
Ja kuvien ja äänien liittäminen CB-ohjelmiin tapahtuu vaikkapa funktioilla LoadImage, LoadObject tai LoadSound. Jos laitat tiedoston poluksi vaikka "grafiikat/ukko.bmp", täytyy kirjoittamasi koodin kanssa samassa kansiossa olla kansio nimeltä grafiikat, jonka sisällä tiedosto nimeltä ukko.bmp.
Re: Tyhmät kysymykset
mite sellanen ajastin joka laskee jonkin aikaa , vaikka 5sekuntia niin antaa hp+1?.
EDIT:
Kiitos
Last edited by rami123 on Fri Dec 12, 2008 4:34 pm, edited 1 time in total.
Re: Tyhmät kysymykset
Moi!
Miten saisin tehtyä jakolaskun jossa jaettava olisi muuttuja. Kääntäjä herjaa virhekoodia 57, olen katsonut mitä se tarkoittaa, mutta siitä ei ole ollut apua.
Olen vielä aloittelija näissä ohjelmointi puuhissa, olisin kiitollinen jos kysymykseeni löytyisi vastaus.
Kiitos jo etukäteen vastaajille!
Miten saisin tehtyä jakolaskun jossa jaettava olisi muuttuja. Kääntäjä herjaa virhekoodia 57, olen katsonut mitä se tarkoittaa, mutta siitä ei ole ollut apua.
Olen vielä aloittelija näissä ohjelmointi puuhissa, olisin kiitollinen jos kysymykseeni löytyisi vastaus.
Kiitos jo etukäteen vastaajille!
Last edited by Roni L on Fri Dec 12, 2008 4:39 pm, edited 1 time in total.
Re: Tyhmät kysymykset
rami123 wrote:mite sellanen ajastin joka laskee jonkin aikaa , vaikka 5sekuntia niin antaa hp+1?.
Code: Select all
hp=69
Repeat
If TIMER()>aika+5000 Then
hp+1
aika=TIMER()
EndIf
CenterText 200,50,"HP: "+hp
DrawScreen
Until EscapeKey()
Re: Tyhmät kysymykset
Onhan Kaikki merkit oikein, sillä tuo virhekoodi 57 on kirjoitusvirhe.Roni L wrote:Moi!
Miten saisin tehtyä jakolaskun jossa jaettava olisi muuttuja. Kääntäjä herjaa virhekoodia 57, olen katsonut mitä se tarkoittaa, mutta siitä ei ole ollut apua.
Olen vielä aloittelija näissä ohjelmointi puuhissa, olisin kiitollinen jos kysymykseeni löytyisi vastaus.
Kiitos jo etukäteen vastaajille!
Code: Select all
Repeat
a=2'jakava muuttuja
b=10'jaettava muuttuja
Text 10,10,"Jakojäännös="+b/a
DrawScreen
Forever
Sumu Games: Sam, Ur eye!
Nimi kenttä
Miten teen ohjelman joka kysyy käyttäjän nimeä, jonka jälkeen nimeä käytetään Tarinan kerronnassa.
Re: Nimi kenttä
Miksi ette lue sitä MANUAALIA=???Untsk1 wrote:Miten teen ohjelman joka kysyy käyttäjän nimeä, jonka jälkeen nimeä käytetään Tarinan kerronnassa.
Code: Select all
Repeat
Repeat
name$=input(">>")
DrawScreen
Until KeyHit(28) ' entter
CloseInput
Text 100,100,"Your name is "+name$
DrawScreen
WaitKey
Forever