Tyhmät kysymykset (I/2009)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Locked
User avatar
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: Tyhmät kysymykset

Post by MAVmaggot » Sun Sep 14, 2008 8:13 pm

siis tuohan on juuri pikselin-tarkka-kosketus :o vai enkö ymmärtänyt mitä haet takaa?
edit: typotus
Last edited by MAVmaggot on Sun Sep 14, 2008 8:18 pm, edited 1 time in total.

objectoverlap

Re: Tyhmät kysymykset

Post by objectoverlap » Sun Sep 14, 2008 8:14 pm

Se ei ole riittävän tarkka... se heittää +-10 pikseliä..

User avatar
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: Tyhmät kysymykset

Post by MAVmaggot » Sun Sep 14, 2008 8:17 pm

woah! itselläni ei ole ikinä heittänyt yhtään. Nyt on vika jossain muualla, pastee vaikka koodisi tänne.

objectoverlap

Re: Tyhmät kysymykset

Post by objectoverlap » Sun Sep 14, 2008 8:21 pm

MAVmaggot wrote:woah! itselläni ei ole ikinä heittänyt yhtään. Nyt on vika jossain muualla.
taidan sitten alkaa tarkistaa koodiani =/ Onko muuten mitään "järkevää" muistiinpanomerkkiä coolbasicissä?
tiedän vain olemassa // ja ' . Rasittaa kopioida väliaikaisesti koodipätkiä silmukoiden ulkopuolelle..
Esim. C:ssä on /* Tekstiä */

User avatar
Alligaattori
Active Member
Posts: 135
Joined: Fri Mar 07, 2008 9:49 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Alligaattori » Sun Sep 14, 2008 8:35 pm

teh manuaali wrote:RemStart ... RemEnd mahdollistavat monen rivin kommentoinnin kertaheitolla.
Kannattaa lukaista manuaali läpi, ennen kuin alkaa ohjelmoida.

TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Tyhmät kysymykset

Post by TheFish » Sun Sep 14, 2008 9:51 pm

Se objectsoverlap heittää todennäköisesti koska liikutat objektia yli 10 pikseliä per päivitys. Kun liikutat objektia, se liikkuu vahdin verran eteenpäin käymättä välissä olevissa kohdissa, joten välissä olevia törmäyksiä ei myöskään tapahdu. Homman saa toimimaan vaikka niin, että liikutat objektia for-loopissa pikseli kerrallaan ja tarkistat siinä loopissa tuleeko törmäyksiä.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

Tilester bug

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Tilester bug » Mon Sep 15, 2008 3:18 pm

Tilester toimii jotenkin ihmeellisesti. ennen toimi moitteettomasti, mutta nyt uusia kenttiä tehdessä se ei ota törmäystä ollenkaa mukaan(eikä vanhoja muokatessa(vanhat jäävät, muttei ota uusia)). vika ei ole koodissa, eikä kartoissa, joten mikä neuvoksi?

User avatar
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by temu92 » Mon Sep 15, 2008 4:31 pm

Oletko aivan varmasti valinnut piirtokerrokseksi HIT ja määrittänyt pelissä SetupCollisionilla?

User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 687
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Ruuttu » Mon Sep 15, 2008 4:48 pm

Tein FL Studiolla 0.1 sekunnin pituisen piip -äänen, ja laitoin sen soimaan CoolBasicissa näin:

Code: Select all

Repeat
    if mousehit(1) then playsound beep
Drawscreen
Forever
Outoa kyllä, klikkauksen jälkeen ääni jää looppaamaan. Siis se piippaus kuuluu uudestaan ja uudestaan yhden klikkauksen jälkeen. Vika ei esiinny muissa äänissä, vain tuossa piippaus äänessä, jonka FL Studiolla tein ja exporttasin .wav -muotoon. Mistä johtuu, ja mitä asialle voi tehdä?

TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Tyhmät kysymykset

Post by TheFish » Mon Sep 15, 2008 5:37 pm

Itsellä tuli joskus jonkun java-projun yhteydessä vastaan samanlainen bugi. En oikein muista missä se bugi oli mutta jos se kerta tulee cb:lläkin, olettaisin että se on ihan tuossa wav:issa itsessään. Tee siitä äänestä vaikka 1.1 sekunttia pitkä.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 687
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Ruuttu » Mon Sep 15, 2008 6:35 pm

TheFish wrote:En oikein muista missä se bugi oli mutta jos se kerta tulee cb:lläkin, olettaisin että se on ihan tuossa wav:issa itsessään. Tee siitä äänestä vaikka 1.1 sekunttia pitkä.
Kokeilin kahden sekuntin pituista ääntä, looppaa yhä. Lisääköhän FL Studio noihin waveihin jonkin "Looppaa ikuisesti, ellei toisin määrätä" -merkin?

User avatar
Alligaattori
Active Member
Posts: 135
Joined: Fri Mar 07, 2008 9:49 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Alligaattori » Mon Sep 15, 2008 6:37 pm

Voi olla mahdollista. Kerran MPTrackerillä tallensin wav-pätkän ja se looppasi jatkuvasti kuten kuvailit. Sitten avasin sen Audacityllä ja tallensin uudestaan. Ja looppausongelma poistui. Kokeile, toimisiko sinullakin.

User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 687
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Ruuttu » Mon Sep 15, 2008 6:41 pm

Alligaattori wrote:Voi olla mahdollista. Kerran MPTrackerillä tallensin wav-pätkän ja se looppasi jatkuvasti kuten kuvailit. Sitten avasin sen Audacityllä ja tallensin uudestaan. Ja looppausongelma poistui. Kokeile, toimisiko sinullakin.
No toimihan se. Kiitos!
Outo juttu kyllä. :D

User avatar
Ilkka
Active Member
Posts: 201
Joined: Mon Oct 08, 2007 8:01 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Ilkka » Mon Sep 15, 2008 7:17 pm

voisiko joku korjata tämän ongelman???? komento väärässä paikassa'???

Code: Select all

Function Sxy(obj)
    If ObjectX(obj)<ScreenWidth() Then ObjectX(obj)=0
    If ObjectY(obj)<ScreenHeight() Then ObjectY(obj)=0
EndFunction 
Image

User avatar
Alligaattori
Active Member
Posts: 135
Joined: Fri Mar 07, 2008 9:49 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Alligaattori » Mon Sep 15, 2008 7:27 pm

ObjectX ja ObjectY ovat funktioita, jotka palauttavat objektin koordinaatit. Käytä PositionObject-komentoa objektien sijoittamiseen.

User avatar
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Koodiapina » Mon Sep 15, 2008 7:28 pm

Näin pitäis toimia:

Code: Select all

Function Sxy(obj)
    If ObjectX(obj)<ScreenWidth() Then positionobject obj,0,objecty(obj)
    If ObjectY(obj)<ScreenHeight() Then positionobject obj,objectx(obj),0
EndFunction
EDIT: Myöhässä.
Olen liian älykäs ollakseni väärässä. Jos olet kanssani eri mieltä, suosittelen sinua pohtimaan omaa elämänkatsomustasi ja sen perusteita.

SuojelusPerkele
Newcomer
Posts: 37
Joined: Tue Sep 09, 2008 4:17 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by SuojelusPerkele » Mon Sep 15, 2008 10:18 pm

Mitenkäs tehdään jos minulla on useampia ääniä soitettavaksi kun vihu kuolee? että ei aina se sama kuolonkorahdus, alkaa useamman jälkeen tympimään se sama älinä.

Code: Select all

 If izombi\hp<0 Then
        PlaySound enemy_sound
Miten jatkan jos haluan että se voi soittaa randomilla myös enemy_sound2, enemy_sound3 jne.?

E: ja entäs jos haluan jonkun musiikkikappaleen soivan pelkästään aloitusvalikossa, ja loppuvan kun itse peli alkaa koska silloin soi toinen taustamusiikki?
Last edited by SuojelusPerkele on Mon Sep 15, 2008 10:29 pm, edited 1 time in total.
Blooddrunk Game Industry [BGI] :

Unlimited 1.0 = 100%
-Päivityksiä suunnitteilla

Kollaa kestää!
-Suunnitteluvaiheessa
-Tower defence -tyylinen, torju kommunistivyöryt kannaksella
_____
Vertos

TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Tyhmät kysymykset

Post by TheFish » Mon Sep 15, 2008 10:20 pm

SuojelusPerkele wrote:Mitenkäs tehdään jos minulla on useampia ääniä soitettavaksi kun vihu kuolee? että ei aina se sama kuolonkorahdus, alkaa useamman jälkeen tympimään se sama älinä.

Code: Select all

 If izombi\hp<0 Then
        PlaySound enemy_sound
Miten jatkan jos haluan että se voi soittaa randomilla myös enemy_sound2, enemy_sound3 jne.?
Tee vaikka taulukko niistä äänistä ja ota randilla joku taulukon alkio aina kun pitää soittaa ääni.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

User avatar
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: Tyhmät kysymykset

Post by MAVmaggot » Tue Sep 16, 2008 12:14 am

SuojelusPerkele wrote:Mitenkäs tehdään jos minulla on useampia ääniä soitettavaksi kun vihu kuolee? että ei aina se sama kuolonkorahdus, alkaa useamman jälkeen tympimään se sama älinä.

Code: Select all

 If izombi\hp<0 Then
        PlaySound enemy_sound
Miten jatkan jos haluan että se voi soittaa randomilla myös enemy_sound2, enemy_sound3 jne.?

Code: Select all

if izombi\hp<0
  ääni=rand(1,3)
  select ääni
    case 1
      playsound enemy1
    case 2
      playsound enemy2
    case 3
      playsound enemy3
  endselect
endif
Vaikka tuollain. Sovella rand()-funktiota.

SuojelusPerkele wrote: E: ja entäs jos haluan jonkun musiikkikappaleen soivan pelkästään aloitusvalikossa, ja loppuvan kun itse peli alkaa koska silloin soi toinen taustamusiikki?
Laitat tietysti ennen peli-silmukkaa playsound "pelimusa", ja ennen menua playsound "menumusa".

Tilester bug

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Tilester bug » Tue Sep 16, 2008 7:22 pm

temu92 wrote:Oletko aivan varmasti valinnut piirtokerrokseksi HIT ja määrittänyt pelissä SetupCollisionilla?
olen, olen! siksi kysyinkin, miksi ei toimi! :x

Locked