Painovoima - box
Painovoima - box
Miten tehdä painovoima boxille, siis ei objectille ? voisiko joku viisas sivistää minua ja kertoa .
¤ Art
Re: Painovoima - box
Mikäli englanti ja vähän raa'empi koordinaattien käsinlaskenta eivät pelota, DICissä juuri käsiteltiin aihetta.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Re: Painovoima - box
Jos ei osu maahan, kasvatetaan muuttujaa jolla muutetaan laatikon sijaintia y-akselissa ja jos osuu maahan ei kasvateta sitä enää.
-
- Moderator
- Posts: 227
- Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm
Re: Painovoima - box
Se kannattaa nollata maahan osuessa. itse twehdyillä jutuilla painovoima toimii tasan samalla tavalla kuin objekteilla, mutta nykyisestä sijainnista täytyy itse pitää kirjaa. Ne voi yksinkertaisissa tapauksissa pitää vaikka, x- ja y-muuttujissa, tai monimutkaisemmassa tapauksessa vaikka taulukossa useammalle kerralla. Modernimpi tapa taitaisi olla tehdä sijainti-tyyppi ja omat liikuttelukomennot funktioilla. Siihen saisi vaikka vauhditkin samaan pakettiin. Siitä kehittyisikin aika äkkiä jo oma puoli-automaattinen fysiikkamoottori! Tyypeillä itse tedystä systeemistä saisi melko samanlailla toimivan kuin valmis objektisysteemi, mutta omiin tarpeisiin mukautetun.
Perusperiaate oli siis että vauhti alas päin kiihtyy koko ajan. Eli lisätään aina nopeutta alaspäin. Nopeus taas lisätään y-koordinaattiin. Yksi suosikkiesimerkeistäni ohjelmoinnin opetuksessa on juuri pomppiva pallo tehtynä vaihe vaiheelta. En nyt jouda sitä tekemään kun on vähän kiire eikä cb:tä ole käsillä. Jos joku muu inspiroituu niin siitä vaan tekemään. Se on itsellekin opettavaista.
Typoja voi olla kun kirjotin peukkunäppiksellä.
Perusperiaate oli siis että vauhti alas päin kiihtyy koko ajan. Eli lisätään aina nopeutta alaspäin. Nopeus taas lisätään y-koordinaattiin. Yksi suosikkiesimerkeistäni ohjelmoinnin opetuksessa on juuri pomppiva pallo tehtynä vaihe vaiheelta. En nyt jouda sitä tekemään kun on vähän kiire eikä cb:tä ole käsillä. Jos joku muu inspiroituu niin siitä vaan tekemään. Se on itsellekin opettavaista.
Typoja voi olla kun kirjotin peukkunäppiksellä.
Re: Painovoima - box
Code: Select all
jos ei olla maassa k# = k# + 0.05
jos maassa k# = 0
y# = y# + k#
laatikko x,y,10,10
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: Painovoima - box
Huom. Jos halutaan että boxin Alaviiva(se jonka koordinaatit on y+korkeus) niin homma menee näin:Viltzu wrote:Code: Select all
jos ei olla maassa k# = k# + 0.05 jos maassa k# = 0 y# = y# + k# laatikko x,y,10,10
Code: Select all
if(y+korkeus != ruudunAlareuna){
k = k + 0.05;
}
if(k==0)
y=y+k;
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.