Painovoima - box

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Post Reply
Art
Member
Posts: 53
Joined: Wed Dec 07, 2011 5:37 pm

Painovoima - box

Post by Art »

Miten tehdä painovoima boxille, siis ei objectille ? voisiko joku viisas sivistää minua ja kertoa . :)
¤ Art
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Painovoima - box

Post by Feuer »

Mikäli englanti ja vähän raa'empi koordinaattien käsinlaskenta eivät pelota, DICissä juuri käsiteltiin aihetta.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Painovoima - box

Post by Viltzu »

Jos ei osu maahan, kasvatetaan muuttujaa jolla muutetaan laatikon sijaintia y-akselissa ja jos osuu maahan ei kasvateta sitä enää.
atomimalli
Moderator
Moderator
Posts: 227
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: Painovoima - box

Post by atomimalli »

Se kannattaa nollata maahan osuessa. itse twehdyillä jutuilla painovoima toimii tasan samalla tavalla kuin objekteilla, mutta nykyisestä sijainnista täytyy itse pitää kirjaa. Ne voi yksinkertaisissa tapauksissa pitää vaikka, x- ja y-muuttujissa, tai monimutkaisemmassa tapauksessa vaikka taulukossa useammalle kerralla. Modernimpi tapa taitaisi olla tehdä sijainti-tyyppi ja omat liikuttelukomennot funktioilla. Siihen saisi vaikka vauhditkin samaan pakettiin. Siitä kehittyisikin aika äkkiä jo oma puoli-automaattinen fysiikkamoottori! Tyypeillä itse tedystä systeemistä saisi melko samanlailla toimivan kuin valmis objektisysteemi, mutta omiin tarpeisiin mukautetun.

Perusperiaate oli siis että vauhti alas päin kiihtyy koko ajan. Eli lisätään aina nopeutta alaspäin. Nopeus taas lisätään y-koordinaattiin. Yksi suosikkiesimerkeistäni ohjelmoinnin opetuksessa on juuri pomppiva pallo tehtynä vaihe vaiheelta. En nyt jouda sitä tekemään kun on vähän kiire eikä cb:tä ole käsillä. Jos joku muu inspiroituu niin siitä vaan tekemään. Se on itsellekin opettavaista.

Typoja voi olla kun kirjotin peukkunäppiksellä.
Art
Member
Posts: 53
Joined: Wed Dec 07, 2011 5:37 pm

Re: Painovoima - box

Post by Art »

Voisiko joku havainnolistaa sitä minulle ns. koodin muodossa ?
¤ Art
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Painovoima - box

Post by Viltzu »

Code: Select all

jos ei olla maassa k# = k# + 0.05
jos maassa k# = 0
y# = y# + k#
laatikko x,y,10,10
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
Location: Turku

Re: Painovoima - box

Post by skorpioni-cb »

Viltzu wrote:

Code: Select all

jos ei olla maassa k# = k# + 0.05
jos maassa k# = 0
y# = y# + k#
laatikko x,y,10,10
Huom. Jos halutaan että boxin Alaviiva(se jonka koordinaatit on y+korkeus) niin homma menee näin:

Code: Select all

if(y+korkeus != ruudunAlareuna){
    k = k + 0.05;
}
if(k==0)
    y=y+k;
Huom. en osannut tehdä siitä versiosta pseudokoodia, javakoodina :oops:
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.

I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Post Reply