Olet kadulla ja sinulla on mahdollisuus yrittää nyysiä vaastaantulevalta rahaa.
Joko onnistut ja saat 20 Euroa, tai mummo lätkäisee sinua salkulla ja et saa mitään.
Minulla on muuttuja "rahamaara" johon lisätään 20 jos nyysiminen onnistuu.
Kun peli palaa kadulle (pääsilmukka) rahan määrä on edelleen nolla.
Raha ei siis päivity, vaikka sen pitäisi?
(Kohta mummon_ryöstö_läpi)
Ratkaisu tuntuu olevan niin silmien edessä etten itsekään näe sitä.
Apua kaivataan!
Tässä koodi: (tuo on siis kesken)
Code: Select all
Goto katu_vapaa
//Intro
//Valikko
Repeat
Text 50, 0, "Työtön Make v.1.1"
Text 0, 40, "Tehtävänäsi on auttaa"
Text 0, 60, "työtöntä Makea selviämään työttämyyden haasteista"
Text 50, 120, "Paina a aloittaaksesi tarinan"
Text 50, 140, "Tai x poistuaksesi"
If KeyHit(cbKeyA) Then Goto tarinan_alku
If KeyHit(cbKeyX) Then MakeError "Lopetit"
//Ehdot
DrawScreen
Until EscapeKey()
//Intron tarina
tarinan_alku:
ClearText
AddText "Sinä olet Make, 50 vuotta."
DrawScreen
AddText "Olet työtön"
DrawScreen
Wait 3000
AddText "Sossusta ei rahaa tipu,"
DrawScreen
Wait 3000
AddText "Mutta jostakin ruokaa on saatava"
DrawScreen
Wait 5000
ClearText
AddText "Voit oleilla kaupassa"
DrawScreen
Wait 3000
AddText "ja kadulla."
DrawScreen
Wait 3000
AddText "Kaupasta voit myös varastaa ruokaa,"
DrawScreen
Wait 3000
AddText "mutta kiinnijäämisen riski on olemassa."
DrawScreen
Wait 5000
ClearText
katu_vapaa:
ClearText
DrawScreen
Wait 2000
rahamäärä=0
onkomummoryöstetty=0
Repeat
rahamaara=0
ei_onnistu=Rand(0,1)
Text 0,0, "Olet kadulla."
If onkomummoryöstetty=0 Then
Text 0,20, "a) Voit yrittää nyysiä mummolta rahaa"
EndIf
Text 0,40, "b) Voit yrittää nyysiä kaupasta"
Text 0,80, "Mitä teet?"
Text 0,150, "Rahat: "+rahamaara
If KeyHit (cbKeya) And onkomummoryöstetty=0 Then Goto mummon_ryöstö
//If KeyHit (cbKeyB) Then Goto kauppa
DrawScreen
Until KeyHit(cbKeya)
ClearText
mummon_ryöstö:
Repeat
If ei_onnistu=1 Then
Goto mummon_ryöstö_läpi
rahamaara +20
Else
Goto mummon_ryöstö_kiinni
EndIf
Until KeyHit(28)
ClearText
mummon_ryöstö_läpi:
ClearText
Repeat
rahamaara+20
Text 0,0, "Onnistuit nyysimään mummolta!"
Text 0,20, "Sait häneltä 20 euroa!"
Text 0,300, "Rahat: "+rahamaara
Wait 3000
ClearText
Goto katu_vapaa
Until KeyHit(28)
mummon_ryöstö_kiinni:
ClearText
Repeat
Text 0,0, "Mummo löi sinua salkulla!"
Text 0,20, "Et saanut rahaa!"
Wait 3000
onkomummoryöstetty=onkomummoryöstetty+1
Goto katu_vapaa
Until KeyHit(28)
EDIT:
Tuo Goto katu_vapaa on vain testausta varten ettei joka kerta tarvitsisi käydä introa läpi