Tyhmät kysymykset (I/2011)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Saunaolut
Newcomer
Posts: 1
Joined: Sun Nov 06, 2011 4:03 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Saunaolut » Sun Nov 06, 2011 5:02 pm

Miten saan peliini animaatioita esim gif kuvan ? :)

Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Awaclus » Sun Nov 06, 2011 6:13 pm

Saunaolut wrote:Miten saan peliini animaatioita esim gif kuvan ? :)
Ks. CoolBasicin oppitunti 19 (Painovoima).

cooliäijä

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by cooliäijä » Thu Nov 10, 2011 8:06 pm

miten saisin tehtyä rallipeliini kentät piirtämällä (.bmp) yritin getpixel ja pickcolorilla mutta en saanut niitä if lausekkeeseen?? apuja pliis!!

cooliäijä

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by cooliäijä » Thu Nov 10, 2011 8:08 pm

cooliäijä wrote:miten saisin tehtyä rallipeliini kentät piirtämällä (.bmp) yritin getpixel ja pickcolorilla mutta en saanut niitä if lausekkeeseen?? apuja pliis!!
tarkoitin miten saisin auton pysähtymään radan ulkopuolella enkä miten piirtää ne kentät

User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1593
Joined: Thu Dec 06, 2007 8:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by valscion » Thu Nov 10, 2011 9:16 pm

cooliäijä wrote:
cooliäijä wrote:miten saisin tehtyä rallipeliini kentät piirtämällä (.bmp) yritin getpixel ja pickcolorilla mutta en saanut niitä if lausekkeeseen?? apuja pliis!!
tarkoitin miten saisin auton pysähtymään radan ulkopuolella enkä miten piirtää ne kentät
Pickcolor muuttaa nykyisen piirtovärin samaksi hakemissasi näyttökoordinaateissa olevan pikselin kanssa. Jos haluat hakea pikselin väriarvoja kuvasta, käytä PickImageColor-komentoa.
Heitä sitten If-lausekkeen sisään testit GetRGB-funktiolle. Katso lisätietoja manuaalista: PickColor, PickImageColor ja GetRGB
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com

Kumiankka
Member
Posts: 65
Joined: Wed May 18, 2011 5:17 pm
Location: Artjärvi

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Kumiankka » Sun Nov 13, 2011 11:00 pm

ongelma.PNG
Objekti on ladattu käyttäen LoadAnimObjectia ja käännetty sen jälkeen RotateObjectilla... Millä noista mustista reunoista pääsisi eroon? Muistelisin joskus jossain nähneeni vastauksen, mutta en millään löytänyt vaikka kuinka yritin etsiä... :oops:

User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1593
Joined: Thu Dec 06, 2007 8:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by valscion » Sun Nov 13, 2011 11:17 pm

Kumiankka wrote:<kuva>

Objekti on ladattu käyttäen LoadAnimObjectia ja käännetty sen jälkeen RotateObjectilla... Millä noista mustista reunoista pääsisi eroon? Muistelisin joskus jossain nähneeni vastauksen, mutta en millään löytänyt vaikka kuinka yritin etsiä... :oops:
Muistaakseni tuo meni niin että sinun tulisi käyttää maskivärinä täyttä mustaa (RGB 0,0,0 tai cbBlack-vakio). Ne kohdat kuvasta jotka sitten haluaisit näkyvän pelissä mustana niin täyttäisit juuri ja juuri ei-mustalla (esim. RGB 1,1,1).
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com

Lape
Newcomer
Posts: 3
Joined: Sun May 29, 2011 12:18 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Lape » Fri Nov 18, 2011 8:43 pm

Tyhmä kysymys tosiaan tulossa...
Elikkä miten sillä Timer-komennolla nyt saikaan objektin tekemään jotain tietyn ajan välein, esim. 5sekuntia? Ei nyt muistu taas mitenkään mieleen vaikka sen olen joskus opetellut, ja tyhmänä en nyt tuosta CB:ssä olevasta komento-oppaastakaan saa mitään irti. :)

User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1593
Joined: Thu Dec 06, 2007 8:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by valscion » Fri Nov 18, 2011 9:10 pm

Lape wrote:Tyhmä kysymys tosiaan tulossa...
Elikkä miten sillä Timer-komennolla nyt saikaan objektin tekemään jotain tietyn ajan välein, esim. 5sekuntia? Ei nyt muistu taas mitenkään mieleen vaikka sen olen joskus opetellut, ja tyhmänä en nyt tuosta CB:ssä olevasta komento-oppaastakaan saa mitään irti. :)

Code: Select all

ukko = LoadObject("media/guy.bmp", 72)

// Otetaan talteen alkuaika
record = Timer()
Repeat
    // Jos viime Timer()-funktion arvon tallennus + 500 millisekuntia on pienempi kuin
    // nykyinen tietokoneen Timer()-funktion arvo, on kulunut 0.5 sekuntia.
    If record + 500 < Timer()
        // Käännetään objektia ukko 5 astetta
       TurnObject ukko, 5
       
       // Asetetaan uusi Timer()-funktion arvo record-muuttujaan, eli "nollataan ajastin"
       record = Timer()
    EndIf

    DrawScreen
Forever 
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com

User avatar
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Feuer » Fri Nov 18, 2011 9:12 pm

Code: Select all

aika = Timer()

x=0
y=0

Repeat
    Box x,y,100,100,1
    
    If Timer()-aika>2000 Then 'Jos Aikanyt-aikavähänaikaasitten > odotusaika millisekunteina, päivitä asiat
                              ' ja aseta aikavähänaikaasitten:ksi nykyinen aika
        x = x+50
        y = y+50
        aika = Timer()
    EndIf
    DrawScreen
    
Forever
Siinä pieni demo, jossa neliön pitäisi liikkua alaoikealle hieman aina 2 sekuntin välein. Kysy jos on epäselvä :P
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG

Lape
Newcomer
Posts: 3
Joined: Sun May 29, 2011 12:18 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Lape » Fri Nov 18, 2011 10:13 pm

Kiitokset kummallekkin, taisin nyt taas oppia/muistaa miten se tehtiin :)

User avatar
aloittelijamies
Newcomer
Posts: 45
Joined: Fri Nov 18, 2011 10:55 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by aloittelijamies » Sat Nov 19, 2011 11:37 pm

Itellä tullut karttojen kanssa ongelmia. Vaikka olen maalannut/laittanut Hit layeriä haluttuihin kohtiin nii pelihahmo valuu/tippuu silti kentän läpi. Jollain oli vastaavanlainen ongelma, mutta vastaukseksi linkitettiin topiccia joka löytyi vanhalta foruumilta. Foruumi ei tietääkseni ole enää käytössä. Käytän tilesteriä karttojen editoimiseen/tekemiseen.

User avatar
Herra Siili
Advanced Member
Posts: 308
Joined: Tue Nov 25, 2008 9:06 pm
Location: Viitasaari, Keski-Suomi
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Herra Siili » Sun Nov 20, 2011 12:00 am

Oletko käyttänyt tätä komentoa kartan ja pelihahmon lataamisen jälkeen?

Code: Select all

SetupCollision pelihahmon_muuttuja, kartta, 2, 4, 2
a.k.a. Hedge

User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo » Sun Nov 20, 2011 9:27 am

Olen tekemässä peliä jossa liikutaan hahmolla jossa pääset esim. pörssiin.(Tällä hetkellä et pääse muutakuin kaupungille)
Ja nyt olisi sellainen ongelma että kun kaupungilla on junarata ja aina kun juna tulee auto menee junan "läpi"
peli.zip
(598.52 KiB) Downloaded 207 times
Odota niin kauan että juna tulee.


MITEN ONGELMAN VOISI RATKAISTA?
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU

User avatar
Timblex
Advanced Member
Posts: 252
Joined: Sun Apr 11, 2010 10:37 am
Location: Kouvola

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Timblex » Sun Nov 20, 2011 10:27 am

Hieman vaikeaa auttaa kun peli heittä virheilmoitusta: cant load image osake_hinnat.bmp
EDIT:

Ja jos tekee sen nimisen kuvan niin tulee not enough frames in bitmap

Entinen timpe99...
Demokisa 2013 demo valmis, Check it out!

Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Awaclus » Sun Nov 20, 2011 11:28 am

Laurenzo wrote:Olen tekemässä peliä jossa liikutaan hahmolla jossa pääset esim. pörssiin.(Tällä hetkellä et pääse muutakuin kaupungille)
Ja nyt olisi sellainen ongelma että kun kaupungilla on junarata ja aina kun juna tulee auto menee junan "läpi"
peli.zip
Odota niin kauan että juna tulee.


MITEN ONGELMAN VOISI RATKAISTA?
Ei löydy decompileriä koneelta ja kristallipallonikin on nyt vähän epäkunnossa, lähdekoodin näkeminen helpottaisi huomattavasti.

User avatar
MetalRain
Active Member
Posts: 188
Joined: Sun Mar 21, 2010 12:17 pm
Location: Espoo

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by MetalRain » Sun Nov 20, 2011 1:31 pm

Laurenzo wrote:Olen tekemässä peliä jossa liikutaan hahmolla jossa pääset esim. pörssiin.(Tällä hetkellä et pääse muutakuin kaupungille)
Ja nyt olisi sellainen ongelma että kun kaupungilla on junarata ja aina kun juna tulee auto menee junan "läpi"
peli.zip
Odota niin kauan että juna tulee.


MITEN ONGELMAN VOISI RATKAISTA?
Mikäli auto ja juna ovat objekteja, voit lisätä niille törmäyksen SetupCollision komennolla. Kannattaa erityisesti tehdä tämä niin että autolla on törmäys junaan. Voit myös laittaa siten että juna törmää autoon, tällöin autolla voi suistaa junan pois raiteiltaan, ainakin hetkellisesti.

Koska törmäykset kuitenkaan harvemmin toimivat suurilla nopeuksilla täydellisesti kannattaa myös miettiä voisiko ongelmaa ratkaista myös toisella tavalla. Esimerkiksi pysäyttämällä tieliikenteen kun juna on tarpeeksi lähellä.

Yksi vaihtoehto on että junalla kestää aina sama aika kulkea rata ympäri. Tällöin voit pelin aloitusajasta ja risteyksen paikasta laskea milloin juna on tulossa/ tarpeeksi lähellä ja estää tällöin autojen liikkeet risteyksen kohdalla.

Toinen vaihtoehto on lisätä joka risteyskohdan luokse pari "sensoria", esimerkiksi objekteja ilman kuvaa joilla mittaat junan etäisyyttä sensoriin. Kun juna on kulkenut sensorin ohi, puomit putoaa alas ja autoliike lakkaa. Toinen sensori risteyskohdan toisella puolen taas nostaa puomit ja autojen liike lähtee taas käyniin. Saman efektin saa aikaan esimerkiksi tilekartaan junaradan alle datakerrokseen laitettavilla tiedoilla joista voidaan sitten pysäyttää ja käynnistää autojen liike risteyskohdalla.

User avatar
aloittelijamies
Newcomer
Posts: 45
Joined: Fri Nov 18, 2011 10:55 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by aloittelijamies » Sun Nov 20, 2011 11:19 pm

Herra Siili wrote:Oletko käyttänyt tätä komentoa kartan ja pelihahmon lataamisen jälkeen?

Code: Select all

SetupCollision pelihahmon_muuttuja, kartta, 2, 4, 2
Ei se tunnu toimivan vaikka kaikkia setupcollision komentoja kokeili. Kiitos kuitenkin.

User avatar
Herra Siili
Advanced Member
Posts: 308
Joined: Tue Nov 25, 2008 9:06 pm
Location: Viitasaari, Keski-Suomi
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Herra Siili » Sun Nov 20, 2011 11:54 pm

aloittelijamies wrote:
Herra Siili wrote:Oletko käyttänyt tätä komentoa kartan ja pelihahmon lataamisen jälkeen?

Code: Select all

SetupCollision pelihahmon_muuttuja, kartta, 2, 4, 2
Ei se tunnu toimivan vaikka kaikkia setupcollision komentoja kokeili. Kiitos kuitenkin.
Kokeile käyttää koodisi kanssa jompaa kumpaa cb:n oletuskartoista (cdm2.til tai testmap.til), niin nähdään että onko virhe oman karttasi törmäyksissä vai koodissa.
a.k.a. Hedge

User avatar
aloittelijamies
Newcomer
Posts: 45
Joined: Fri Nov 18, 2011 10:55 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by aloittelijamies » Sun Nov 20, 2011 11:58 pm

Herra Siili wrote:
aloittelijamies wrote:
Herra Siili wrote:Oletko käyttänyt tätä komentoa kartan ja pelihahmon lataamisen jälkeen?

Code: Select all

SetupCollision pelihahmon_muuttuja, kartta, 2, 4, 2
Ei se tunnu toimivan vaikka kaikkia setupcollision komentoja kokeili. Kiitos kuitenkin.
Kokeile käyttää koodisi kanssa jompaa kumpaa cb:n oletuskartoista (cdm2.til tai testmap.til), niin nähdään että onko virhe oman karttasi törmäyksissä vai koodissa.
Ilmeisesti vika löytyi kartoista mitä olin tehnyt kun tilegenillä tarkistelin hit layereitä niistä. Nyt toimii. Kiitos kun jaksoit auttaa :)

Locked