Page 24 of 50

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Tue May 31, 2011 7:41 am
by Laurenzo
esa94 wrote:
Laurenzo wrote:
koodi jonka PITI toimia:(mutta ei toiminut)

Code: Select all

map = LoadMap("Rata.til","Default.bmp")
ohjaamo = LoadObject("uko.bmp",5)

Repeat
    DrawScreen
Forever
...Sehän toimii, jos Rata.til on tallennettu oikeassa formaatissa ja Default.bmp sekä uko.bmp ovat olemassa.
Niinpä nythän minä vasta tajusin.
KIITOS KAIKILLE NEUVOISTA LUULISIN ETTÄ NYT TOIMII! :D

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Tue May 31, 2011 7:44 am
by Laurenzo
Kille wrote:pitäisikö uko.bmp:n olla ukko.bmp?
Ei.Kun tein ohjaamoa niin oli vähän kiire niin nimeksi tuli epähuomiossa uko.bmp :mrgreen:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Tue May 31, 2011 5:19 pm
by Laurenzo
No sitten tuli ongelma :( . Ohjaamo on kartan keskikohdassa ja haluaisin saada sen alareunaan.

Code: Select all

FrameLimit 40


rata = LoadMap("Rata.Til","default.bmp")
ukko = LoadObject ("uko.bmp",72)

Repeat
      

       If UpKey() Then MoveObject ukko,-0,-1
    If DownKey ()Then MoveObject ukko,0,1
    CloneCameraPosition ukko 
      
   
    

     
    

    DrawScreen

Forever

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Tue May 31, 2011 6:13 pm
by valscion
Laurenzo wrote:No sitten tuli ongelma :( . Ohjaamo on kartan keskikohdassa ja haluaisin saada sen alareunaan.
Siirrä se. Tutkaile manuaalia, objektikomentojen ohjeita. Kyllä sieltä vastaukset näin yksinkertaisiin kysymyksiin löytyy nopeasti. Ja käy ne tutoriaalit läpi painamalla F8 ja sisäistä ne. Tutkaile ohjeiden esimerkkejä. Muuten näitä ongelmia tulee sinulla jatkuvasti emmekä me jaksa jokaista komentoa sinulle neuvoa.

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Thu Jun 02, 2011 7:56 am
by Laurenzo
esa94 wrote:
Laurenzo wrote:
koodi jonka PITI toimia:(mutta ei toiminut)

Code: Select all

map = LoadMap("Rata.til","Default.bmp")
ohjaamo = LoadObject("uko.bmp",5)

Repeat
    DrawScreen
Forever
...Sehän toimii, jos Rata.til on tallennettu oikeassa formaatissa ja Default.bmp sekä uko.bmp ovat olemassa.
Niinpä nythän minä vasta tajusin.
KIITOS KAIKILLE NEUVOISTA LUULISIN ETTÄ NYT TOIMII! :geek:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Sun Jun 05, 2011 10:50 pm
by verihyypp
Miten saada scrolli näppäimeksi esim scroll alas ja scroll ylös?

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Sun Jun 05, 2011 11:07 pm
by naputtelija
Mousemovez() kertoo sen, kuinka paljon hiiren rullaa on liikutettu alas tai ylös viime ruudunpäivityksen jälkeen. Mousez() taas ohjelman käynnistämisen jälkeen. Mutta jos et kerro, mihin tarvitset sitä, en voi antaa esim. koodia.

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Mon Jun 06, 2011 9:32 am
by Laurenzo
:oops: Taas ongelma :oops: :(
koodi on leikisti tällainen:(se EI ole oikeasti tällainen)

Code: Select all

1 addtext"tämä on latejunasimu!"
2 waitkey
3 Rata = loadmap("Rata.til")
4 ukko = loadobject ("uko.bmp")

'koodia
5 Rata2 = loadmap("Rata2.til")
6 ukko2 = loadobject ("uko2.bmp")
'koodia
Kuinka onnistuisi se että kun painan esim näppäintä 2
niin riviltä yksi pompattaisiin riville viisi?(tajusikohan kukaan ? )
Laitoin varmuuden vuoksi riveille numerot :)

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Mon Jun 06, 2011 9:50 am
by DJ-Filbe
Laurenzo wrote::oops: Taas ongelma :oops: :(
koodi on leikisti tällainen:(se EI ole oikeasti tällainen)

Code: Select all

1 addtext"tämä on latejunasimu!"
2 waitkey
3 Rata = loadmap("Rata.til")
4 ukko = loadobject ("uko.bmp")

'koodia
5 Rata2 = loadmap("Rata2.til")
6 ukko2 = loadobject ("uko2.bmp")
'koodia
Kuinka onnistuisi se että kun painan esim näppäintä 2
niin riviltä yksi pompattaisiin riville viisi?(tajusikohan kukaan ? )
Laitoin varmuuden vuoksi riveille numerot :)

Code: Select all

AddText "tämä on latejunasimu!"
If WaitKey() = cbkey2 Then Goto pomppu
Rata = loadmap("Rata.til")
ukko = loadobject ("uko.bmp")

'koodia
pomppu:
Rata2 = loadmap("Rata2.til")
ukko2 = loadobject ("uko2.bmp")


Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Mon Jun 06, 2011 2:44 pm
by Laurenzo
DJ-Filbe wrote:
Laurenzo wrote::oops: Taas ongelma :oops: :(
koodi on leikisti tällainen:(se EI ole oikeasti tällainen)

Code: Select all

1 addtext"tämä on latejunasimu!"
2 waitkey
3 Rata = loadmap("Rata.til")
4 ukko = loadobject ("uko.bmp")

'koodia
5 Rata2 = loadmap("Rata2.til")
6 ukko2 = loadobject ("uko2.bmp")
'koodia
Kuinka onnistuisi se että kun painan esim näppäintä 2
niin riviltä yksi pompattaisiin riville viisi?(tajusikohan kukaan ? )
Laitoin varmuuden vuoksi riveille numerot :)

Code: Select all

AddText "tämä on latejunasimu!"
If WaitKey() = cbkey2 Then Goto pomppu
Rata = loadmap("Rata.til")
ukko = loadobject ("uko.bmp")

'koodia
pomppu:
Rata2 = loadmap("Rata2.til")
ukko2 = loadobject ("uko2.bmp")

Kiitos! nyt on taas päästy pykälä eteenpäin kehityksessä!

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Tue Jun 07, 2011 7:05 am
by Laurenzo
Kuinka voisin tehdä pistelaskun peliini? :oops:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Tue Jun 07, 2011 9:34 am
by Jonez
Käytä muuttujaa joka pitää kirjaa pisteistä. Muuttujan arvoa vaihdetaan kun pisteitä saadaan:

Code: Select all

If vihuKuoli() Then pelaajanPisteet + 1
If tahtiKerattiin() Then pelaajanPisteet + 1
If maaLapi() Then pelaajanPisteet = maksimiAika - lapaisyAika //pisteet sitä suurempi mitä nopeammin maa läpi
Voit kirjoittaa pisteet näytölle vaikka text-komennolla:

Code: Select all

Text 20, 20, "Pisteet: " + pelaajanPisteet

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Tue Jun 07, 2011 12:13 pm
by Laurenzo
Jonez wrote:Käytä muuttujaa joka pitää kirjaa pisteistä. Muuttujan arvoa vaihdetaan kun pisteitä saadaan:

Code: Select all

If vihuKuoli() Then pelaajanPisteet + 1
If tahtiKerattiin() Then pelaajanPisteet + 1
If maaLapi() Then pelaajanPisteet = maksimiAika - lapaisyAika //pisteet sitä suurempi mitä nopeammin maa läpi
Voit kirjoittaa pisteet näytölle vaikka text-komennolla:

Code: Select all

Text 20, 20, "Pisteet: " + pelaajanPisteet
KIITOS :!:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Tue Jun 07, 2011 2:45 pm
by ukkeli
Eli, olen tekemässä uutta projektia(Ette saa tietää mitä :D ). Mutta, en keksi ratkaisua tähän: Eli level editorin tekoa en tajua. En tiedä, miten esimerkiksi asetan objectin koordinaatteihin 20,20... Siis level editor kirjoittaisi johonkin tiedostoon esimerkiksi: "mörkö,20,20", "Mörkö" olisi objecti, ja "20,20" koordinaatit. Sitten pelissä se lataisi mörön, ja
sioittaisi koordinaatteihin 20,20. Olen yrittänyt uudestaan ja uudestaan... Enkä ole onnistunut edes lukemaan numeroa, ja käyttämään sitä(Siis texti tiedostosta).

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Tue Jun 07, 2011 5:25 pm
by Jonez
Jos oletetaan että sinulla on seuraavantyyppinen ohjelma, eli tyyppikokoelma ja funktio jolla luot sekä asetat objektin. Tarvitset muuttujan joka pitää kirjaa objektien määrästä (tässä gObjektimaara). Tyyppikokoelmassa täytyy olla kenttä joka tietää objektin tyypin.

Code: Select all

Type objektit
    Field obj
    Field tyyppi
    Field objX
    Field objY
EndType

Global gObjektimaara

Function LuoObjekti( tyyppi, x, y )
    no.objektit = New( objektit )
    gObjektimaara + 1
    no\tyyppi = tyyppi
    no\objY = x
    no\objY = y

    Select tyyppi
        Case 1
            no\obj = LoadObject( "sejase.bmp" )
        Default
            MakeError "asd"
    EndSelect
EndFunction
Tallentaessa kirjoitat ensin objektien määrän: WriteInt f, gObjektimaara; jonka jälkeen kirjoitat kaikkien objektien tiedot järjestyksessä ylös.

Code: Select all

f = OpenToWrite( "tiedosto.txt" )
    WriteInt f, gObjektimaara
    For io.objektit = Each objektit
        WriteInt f, io\tyyppi
        WriteInt f, io\objX
        WriteInt f, io\objY
    Next io
CloseFile f
Ladatessa ensin luet objektimäärän, jonka jälkeen luot tämän määrän objekteja. Tärkeätä on, että sekä kirjoittaessa että luettaessa asiat menee yksi yhteen.

Code: Select all

f = OpenToRead( "tiedosto.txt" ) 
    gObjektimaara = ReadInt( f )
    For i = 1 To gObjektimaara
        LuoObjekti( ReadInt( f ), ReadInt( f ), ReadInt( f ) )
    Next i
CloseFile f

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Tue Jun 07, 2011 5:59 pm
by ukkeli
Kiitos, projektia tekemään ----->

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Wed Jun 08, 2011 5:14 pm
by Laurenzo
Taas sama ongelma kuin aluksi kone sanoo Cant'loadmap Rata.Til
rata on Tilester 1.3 muodossa koodi ja tilekartan nimi on aivan sama kun silloin kun se toimi. :?: :(
Ajattelin että ykkösversiossa on vain yksi juna joten poistin sen toisen ja sitten ei enää rata näkynyt :(

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Wed Jun 08, 2011 6:56 pm
by valscion
Laurenzo wrote:Taas sama ongelma kuin aluksi kone sanoo Cant'loadmap Rata.Til
No käy läpi ne edelliset ohjeet...

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Wed Jun 08, 2011 8:37 pm
by Laurenzo
VesQ wrote:
Laurenzo wrote:Taas sama ongelma kuin aluksi kone sanoo Cant'loadmap Rata.Til
No käy läpi ne edelliset ohjeet...
Luulisin että ongelmaan ei löydy vastusta edellisistä viesteistä :oops: koska koodi on aivan sama
silloin kun se toimi. :oops: :)


PS. Olen 9v

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Posted: Wed Jun 08, 2011 10:02 pm
by valscion
Laurenzo wrote:Luulisin että ongelmaan ei löydy vastusta edellisistä viesteistä :oops: koska koodi on aivan sama
silloin kun se toimi. :oops: :)
Olet tallentanut koodin jonnekin eri kansioon nyt ja siinä kansiossa ei ole Rata.til tiedostoa tai tilesettiä.