FrameLimit 40
rata = LoadMap("Rata.Til","default.bmp")
ukko = LoadObject ("uko.bmp",72)
Repeat
If UpKey() Then MoveObject ukko,-0,-1
If DownKey ()Then MoveObject ukko,0,1
CloneCameraPosition ukko
DrawScreen
Forever
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Tue May 31, 2011 6:13 pm
by valscion
Laurenzo wrote:No sitten tuli ongelma . Ohjaamo on kartan keskikohdassa ja haluaisin saada sen alareunaan.
Siirrä se. Tutkaile manuaalia, objektikomentojen ohjeita. Kyllä sieltä vastaukset näin yksinkertaisiin kysymyksiin löytyy nopeasti. Ja käy ne tutoriaalit läpi painamalla F8 ja sisäistä ne. Tutkaile ohjeiden esimerkkejä. Muuten näitä ongelmia tulee sinulla jatkuvasti emmekä me jaksa jokaista komentoa sinulle neuvoa.
...Sehän toimii, jos Rata.til on tallennettu oikeassa formaatissa ja Default.bmp sekä uko.bmp ovat olemassa.
Niinpä nythän minä vasta tajusin.
KIITOS KAIKILLE NEUVOISTA LUULISIN ETTÄ NYT TOIMII!
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Sun Jun 05, 2011 10:50 pm
by verihyypp
Miten saada scrolli näppäimeksi esim scroll alas ja scroll ylös?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Sun Jun 05, 2011 11:07 pm
by naputtelija
Mousemovez() kertoo sen, kuinka paljon hiiren rullaa on liikutettu alas tai ylös viime ruudunpäivityksen jälkeen. Mousez() taas ohjelman käynnistämisen jälkeen. Mutta jos et kerro, mihin tarvitset sitä, en voi antaa esim. koodia.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Mon Jun 06, 2011 9:32 am
by Laurenzo
Taas ongelma
koodi on leikisti tällainen:(se EI ole oikeasti tällainen)
Kuinka onnistuisi se että kun painan esim näppäintä 2
niin riviltä yksi pompattaisiin riville viisi?(tajusikohan kukaan ? )
Laitoin varmuuden vuoksi riveille numerot
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Mon Jun 06, 2011 9:50 am
by DJ-Filbe
Laurenzo wrote: Taas ongelma
koodi on leikisti tällainen:(se EI ole oikeasti tällainen)
Kuinka onnistuisi se että kun painan esim näppäintä 2
niin riviltä yksi pompattaisiin riville viisi?(tajusikohan kukaan ? )
Laitoin varmuuden vuoksi riveille numerot
Kuinka onnistuisi se että kun painan esim näppäintä 2
niin riviltä yksi pompattaisiin riville viisi?(tajusikohan kukaan ? )
Laitoin varmuuden vuoksi riveille numerot
If vihuKuoli() Then pelaajanPisteet + 1
If tahtiKerattiin() Then pelaajanPisteet + 1
If maaLapi() Then pelaajanPisteet = maksimiAika - lapaisyAika //pisteet sitä suurempi mitä nopeammin maa läpi
Voit kirjoittaa pisteet näytölle vaikka text-komennolla:
If vihuKuoli() Then pelaajanPisteet + 1
If tahtiKerattiin() Then pelaajanPisteet + 1
If maaLapi() Then pelaajanPisteet = maksimiAika - lapaisyAika //pisteet sitä suurempi mitä nopeammin maa läpi
Voit kirjoittaa pisteet näytölle vaikka text-komennolla:
Eli, olen tekemässä uutta projektia(Ette saa tietää mitä ). Mutta, en keksi ratkaisua tähän: Eli level editorin tekoa en tajua. En tiedä, miten esimerkiksi asetan objectin koordinaatteihin 20,20... Siis level editor kirjoittaisi johonkin tiedostoon esimerkiksi: "mörkö,20,20", "Mörkö" olisi objecti, ja "20,20" koordinaatit. Sitten pelissä se lataisi mörön, ja
sioittaisi koordinaatteihin 20,20. Olen yrittänyt uudestaan ja uudestaan... Enkä ole onnistunut edes lukemaan numeroa, ja käyttämään sitä(Siis texti tiedostosta).
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Tue Jun 07, 2011 5:25 pm
by Jonez
Jos oletetaan että sinulla on seuraavantyyppinen ohjelma, eli tyyppikokoelma ja funktio jolla luot sekä asetat objektin. Tarvitset muuttujan joka pitää kirjaa objektien määrästä (tässä gObjektimaara). Tyyppikokoelmassa täytyy olla kenttä joka tietää objektin tyypin.
Type objektit
Field obj
Field tyyppi
Field objX
Field objY
EndType
Global gObjektimaara
Function LuoObjekti( tyyppi, x, y )
no.objektit = New( objektit )
gObjektimaara + 1
no\tyyppi = tyyppi
no\objY = x
no\objY = y
Select tyyppi
Case 1
no\obj = LoadObject( "sejase.bmp" )
Default
MakeError "asd"
EndSelect
EndFunction
Tallentaessa kirjoitat ensin objektien määrän: WriteInt f, gObjektimaara; jonka jälkeen kirjoitat kaikkien objektien tiedot järjestyksessä ylös.
f = OpenToWrite( "tiedosto.txt" )
WriteInt f, gObjektimaara
For io.objektit = Each objektit
WriteInt f, io\tyyppi
WriteInt f, io\objX
WriteInt f, io\objY
Next io
CloseFile f
Ladatessa ensin luet objektimäärän, jonka jälkeen luot tämän määrän objekteja. Tärkeätä on, että sekä kirjoittaessa että luettaessa asiat menee yksi yhteen.
f = OpenToRead( "tiedosto.txt" )
gObjektimaara = ReadInt( f )
For i = 1 To gObjektimaara
LuoObjekti( ReadInt( f ), ReadInt( f ), ReadInt( f ) )
Next i
CloseFile f
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Tue Jun 07, 2011 5:59 pm
by ukkeli
Kiitos, projektia tekemään ----->
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Wed Jun 08, 2011 5:14 pm
by Laurenzo
Taas sama ongelma kuin aluksi kone sanoo Cant'loadmap Rata.Til
rata on Tilester 1.3 muodossa koodi ja tilekartan nimi on aivan sama kun silloin kun se toimi.
Ajattelin että ykkösversiossa on vain yksi juna joten poistin sen toisen ja sitten ei enää rata näkynyt
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Wed Jun 08, 2011 6:56 pm
by valscion
Laurenzo wrote:Taas sama ongelma kuin aluksi kone sanoo Cant'loadmap Rata.Til
No käy läpi ne edelliset ohjeet...
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Wed Jun 08, 2011 8:37 pm
by Laurenzo
VesQ wrote:
Laurenzo wrote:Taas sama ongelma kuin aluksi kone sanoo Cant'loadmap Rata.Til
No käy läpi ne edelliset ohjeet...
Luulisin että ongelmaan ei löydy vastusta edellisistä viesteistä koska koodi on aivan sama
silloin kun se toimi.
PS. Olen 9v
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Posted: Wed Jun 08, 2011 10:02 pm
by valscion
Laurenzo wrote:Luulisin että ongelmaan ei löydy vastusta edellisistä viesteistä koska koodi on aivan sama
silloin kun se toimi.
Olet tallentanut koodin jonnekin eri kansioon nyt ja siinä kansiossa ei ole Rata.til tiedostoa tai tilesettiä.