Tyhmät kysymykset (I/2011)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Locked
User avatar
Timblex
Advanced Member
Posts: 252
Joined: Sun Apr 11, 2010 10:37 am
Location: Kouvola

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Timblex »

Tileset on kuva jossa on tilejä(samankokoisia neliöitä)
tilemap-editori käyttää tilesetin tilejä kartan luomiseen
tilemap on siis kartta joka sisältää pelkästään tilesetin sisältämiä tilejä
tilesetin voi siis tehdä vaikka paintilla ja sitten tilemap-editorissa avaat sen tilesetiksi ja teet kartan
coolbasicissa pitää määritellä mitä kuvaa käytetään kartan tilesettinä; kartta=loadmap("kartta.til","tileset.bmp")
toivottavasti ymmarrat jotain :roll:
Entinen timpe99...
Demokisa 2013 demo valmis, Check it out!
Alluu
Newcomer
Posts: 16
Joined: Sat Sep 24, 2011 8:40 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Alluu »

juujuu :D sain ite ratkastuu mun piti nimetä se tilset uudelleen tileset.til :iksi että se toimi..
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Awaclus »

Alluu wrote:juujuu :D sain ite ratkastuu mun piti nimetä se tilset uudelleen tileset.til :iksi että se toimi..
Suosittelen muutenkin ennemmin TileGenin käyttämistä. Se on yksinkertaisempi, helpompi ja toimivampi kuin Tilester.
Alluu
Newcomer
Posts: 16
Joined: Sat Sep 24, 2011 8:40 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Alluu »

Kauheesti tulee ongelmii :D
Eli miten ihmees saan tehtyy mun mapin alaosan (maan) kovaksi silleen et siitä ei mee läpi oon yrittäny lukee apuja jne mut en osaa :D
User avatar
Peltsi
Active Member
Posts: 121
Joined: Thu Sep 30, 2010 12:16 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Peltsi »

Alluu wrote:Kauheesti tulee ongelmii :D
Eli miten ihmees saan tehtyy mun mapin alaosan (maan) kovaksi silleen et siitä ei mee läpi oon yrittäny lukee apuja jne mut en osaa :D
Teet sivultapäin kuvattua vai ylhäältäpäin kuvattua peliä? Oletan että teet normi tilekartta mapin, eli saat tilekarttaan läpipääsemättömän kohdan kun käytät sen tekemiseen HIT-kerrosta ja määrittelet objektien törmäykset kartan kanssa:

Code: Select all

//Esimerkki
SetupCollision objekti,kartta,2,4,2
Alluu
Newcomer
Posts: 16
Joined: Sat Sep 24, 2011 8:40 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Alluu »

Sivulta kait? niinkun siin painovoima harjotukses..
Alluu
Newcomer
Posts: 16
Joined: Sat Sep 24, 2011 8:40 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Alluu »

En vaa oikee älyy miten teen sen kerroksen, joo siin on set hit valitsen sen ja mitä vedä sen kohan sillä minkä haluun läpäisemättömäks? oon yrittäny jotian silleen sählää mut eipä oo toiminu..
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Viltzu »

Alluu wrote:En vaa oikee älyy miten teen sen kerroksen, joo siin on set hit valitsen sen ja mitä vedä sen kohan sillä minkä haluun läpäisemättömäks? oon yrittäny jotian silleen sählää mut eipä oo toiminu..
No koita miettiä pari päivää ja tule sitten takaisin. Kiitos.
User avatar
Peltsi
Active Member
Posts: 121
Joined: Thu Sep 30, 2010 12:16 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Peltsi »

Alluu wrote:En vaa oikee älyy miten teen sen kerroksen, joo siin on set hit valitsen sen ja mitä vedä sen kohan sillä minkä haluun läpäisemättömäks? oon yrittäny jotian silleen sählää mut eipä oo toiminu..
Riippuu millä teet kartat, mutta yleensä se menee noin. Laitetaan HIT päälle, ja napsautellaan seiniin ja lattioihin ne kohdat mitkä halutaan läpipääsemättömiksi. Ainakin A Stigmatorissa tämä tapahtuu noin (käytä sitä ellet jo käytä, omasta mielestäni simppeli ja hyvä peruskarttaeditori):

1. Aktivoi HIT kerros vasemmalla olevasta työkaluvalikosta
Image
2.Valitse alue jonka haluat HIT kerrokseen (vaikka viivatyökalulla, niinkuin kuvassa (viivatyökalu löytyy vasemmasta ylänurkasta) )
Image
3.Valmis. Pinkeillä viivoilla rajatut tilet kuuluvat HIT kerrokseen ja ovat läpipääsemättömiä (MUISTA kuitenkin vielä määrittää törmäys CB:ssä!)
Image
A Stigmatorin saa täältä: http://www.relaa.net/a_stigmator_setup.exe

Toivottavasti tämä pikku "tuto" auttoi! :D

PS: Sori, vahingossa kaikki .bmp kuvia (saattaa olla hitaita lataamaan) :S
Alluu
Newcomer
Posts: 16
Joined: Sat Sep 24, 2011 8:40 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Alluu »

Sit viel osais käyttää tota ohjelma :D miten ihmee stos liikutetaan kameraa mil mä liikutan sitä tähtäintä mikä lieät xD
User avatar
Peltsi
Active Member
Posts: 121
Joined: Thu Sep 30, 2010 12:16 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Peltsi »

Alluu wrote:Sit viel osais käyttää tota ohjelma :D miten ihmee stos liikutetaan kameraa mil mä liikutan sitä tähtäintä mikä lieät xD
Hiiren rullalla voi zoomata sisään ja ulos, nuolinäppäimillä voi liikuttaa karttaa vasemmalle, oikealle, eteen ja taakse. Ja muuten tuon tähtäimen liikuttelu onnistuu ihan normaalisti hiirellä ja joskus vasenta näppäintä joutuu pitämään pohjassa (esim. jos valitaan alueita). Suosittelen kokeilemaan kaikenlaista tuolla ennen kuin tekee mitään oikeaa (esim. testailet työkaluja, yms.).
Alluu
Newcomer
Posts: 16
Joined: Sat Sep 24, 2011 8:40 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Alluu »

Piti vaihtaa asetuksia nii alko toimii :)
Ihminen
Newcomer
Posts: 34
Joined: Tue Jun 14, 2011 9:13 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Ihminen »

Pelailin tuossa vähän aikaa sitten cb:llä tehtyä peliä... Ja siinä oli jotenkin käytetty objekteissa tätä (.obj) hommaa (tarkoitan siis tätä: http://en.wikipedia.org/wiki/Wavefront_.obj_file ) .
Miten sitä voi coolbasicissa käyttää?
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Latexi95 »

Ihminen wrote:Pelailin tuossa vähän aikaa sitten cb:llä tehtyä peliä... Ja siinä oli jotenkin käytetty objekteissa tätä (.obj) hommaa (tarkoitan siis tätä: http://en.wikipedia.org/wiki/Wavefront_.obj_file ) .
Miten sitä voi coolbasicissa käyttää?
Se on 3d-mallin formaatti ja ainakin cbSDK sisältää sen avaamisfunktion ja funktion sen piirtämiseen. Mikä peli muuten se oli? Itse en kyllä muista yhtään peliä jossa sitä olisi käytetty. Saatan tietysti olla väärässäkin...
Ihminen
Newcomer
Posts: 34
Joined: Tue Jun 14, 2011 9:13 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Ihminen »

Latexi95 wrote:
Ihminen wrote:Pelailin tuossa vähän aikaa sitten cb:llä tehtyä peliä... Ja siinä oli jotenkin käytetty objekteissa tätä (.obj) hommaa (tarkoitan siis tätä: http://en.wikipedia.org/wiki/Wavefront_.obj_file ) .
Miten sitä voi coolbasicissa käyttää?
Se on 3d-mallin formaatti ja ainakin cbSDK sisältää sen avaamisfunktion ja funktion sen piirtämiseen. Mikä peli muuten se oli? Itse en kyllä muista yhtään peliä jossa sitä olisi käytetty. Saatan tietysti olla väärässäkin...

En muista pelin nimeä enkä tekijää, mutta siinä oli simppelisti kaksi 3d laatikkoa, ja "pelissä" ei voinut tehdä mitään muuta, kuin liikutella niitä laatikoita ...
hehheh

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by hehheh »

miten laitan objektin halutun datan kohdalle esim data 5 (eli kuinka saan tilen maailmakordinaatit)
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by valscion »

hehheh wrote:miten laitan objektin halutun datan kohdalle esim data 5 (eli kuinka saan tilen maailmakordinaatit)
http://www.cbrepository.com/codes/code/33/
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Ihminen
Newcomer
Posts: 34
Joined: Tue Jun 14, 2011 9:13 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Ihminen »

Olisiko coolbasicissa millään mahdollista kääntää kameraa oikeasti, eikä millään Turn, tai RotateCamera komennolla?
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by koodaaja »

Ei. Ilman laitteistokiihdytystä, jota CB itsessään ei tue, on turhan raskasta pyörittää suuria määriä kuvia reaaliajassa, joten kameran pyörittämiseen ei ole tehty komentoja. Omalla koodilla ongelman voi toki kiertää laskemalla kaikki pyöritykset etukäteen, tästä esimerkki esimerkiksi täällä.
CB-Nero
Newcomer
Posts: 23
Joined: Fri Apr 01, 2011 4:29 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by CB-Nero »

Moi!

Teen ylhäältäpäin kuvattua peliä. Pelissä vihollinen ampuu pelaajaa. Kun kuti osuu pelaajaan, lähtee tältä yksi elämä. Tai niin ainakin pitäisi. En ole varma miten CountCollisionsia käytetään, mutta yritin ainakin. Tämä koodi heittää MAV:ia:

Code: Select all

    For v1luoti.V1KUTI = Each V1KUTI
        MoveObject v1luoti\obj,6
        If CountCollisions  (v1luoti\obj) Then
           DeleteObject v1luoti\obj
           Delete v1luoti
        EndIf
        kuti_robtormays = CountCollisions(v1luoti\obj)
        If kuti_robtormays = rob Then
        elamat = elamat-1
        EndIf
    Next v1luoti  
Toinen ongelma on, miten saan vihollisten lähtöpaikat asetettua. Jos tallennan ne Tilesterillä ykkösiksi, miten voin laittaa viholliset menemään tason alussa paikoilleen?
En osaa koodata, mutta yritän silti.
Locked