Tyhmät kysymykset (I/2011)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Locked
Ihminen
Newcomer
Posts: 34
Joined: Tue Jun 14, 2011 9:13 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Ihminen »

Jonez wrote:En oikein ymmärtänyt kysymystä, enkä koodia.

Siis valintahan on aina päällä, ettet sitä erikseen poista:

Code: Select all

If MouseHit( 1 ) And HiiriPaalla() Then valittu = 1
If MouseHit( 2 ) Then valittu = 0
Siis tarkoitan että tuossa mulla näkyy teksti kun "valitaan" objekti, jonka kuuluisi muuttua vihreäksi, siinä vain "välähtää" se vihreä...
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Jonez »

Ok. No tuosta esimerkistäni olisi ehkä jotenkin voinut keksiä ratkaisun. Lisää sinne pienen koodinpätkän:

Code: Select all

If MouseHit( 1 ) And HiiriPaalla() Then valittu = 1
If MouseHit( 2 ) Then valittu = 0

If valittu Then
    Color cbGreen
EndIf
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
Guest

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Guest »

hei taas! tällä kertaa kysymykseni koskee sprintistä koituvia ongelmia. kun laitan sprintin päälle pelissä niin kuvasta häviää health ja stamina siksi aikaa että lopetan sprinttaamisen.
miten tämän voisi korjata?
toinen asia on että kamera ei enää seuraa ukkoa.
miten TÄMÄN boisi korjata?
olen hyvin kiitollinen kaikille jotka vastaavat :D
User avatar
Peltsi
Active Member
Posts: 121
Joined: Thu Sep 30, 2010 12:16 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Peltsi »

Vieras wrote:hei taas! tällä kertaa kysymykseni koskee sprintistä koituvia ongelmia. kun laitan sprintin päälle pelissä niin kuvasta häviää health ja stamina siksi aikaa että lopetan sprinttaamisen.
miten tämän voisi korjata?
toinen asia on että kamera ei enää seuraa ukkoa.
miten TÄMÄN boisi korjata?
olen hyvin kiitollinen kaikille jotka vastaavat :D
Laitahan sorsa foorumille niin joku voisi auttaakkin. Ennustuskristallipallot ovat niin harvinaisia että niitä foorumilaisilla tuskin on... ;)
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by MrMonday »

Vieras wrote:hei taas! tällä kertaa kysymykseni koskee sprintistä koituvia ongelmia. kun laitan sprintin päälle pelissä niin kuvasta häviää health ja stamina siksi aikaa että lopetan sprinttaamisen.
miten tämän voisi korjata?
toinen asia on että kamera ei enää seuraa ukkoa.
miten TÄMÄN boisi korjata?
olen hyvin kiitollinen kaikille jotka vastaavat :D
Kannattaa tosiaan laittaa pelisi koodi mukaan viestiin, niin on paljon helpompi auttaa. Mutta todennäköisesti sinulla on sprinttaus omassa silmukassaan? Eli jos pidät sprintin omassa silmukassa, täytyy sinun tähän kaikki muukin tarpeellinen laittaa. Mutta kannattaa pää silmukkaan laittaa sprinttaus if:in sisään, eli jos painetaan "sprint-nappulaa" niin sitten suoritetaan "sprinttaus", jolloinka kamera-seuraa-pelaajaa-komento ynnä muut komennot päivittyvät samassa silmukassa.
Guest

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Guest »

Code: Select all

Type AMMUS
Field obj
EndType

FrameLimit 40

impact=LoadFont("impact",20)

hiiri=LoadImage("omattiedostot\kursoripunainen.png")
MaskImage hiiri,255,255,255
ShowMouse hiiri

kartta =LoadMap("media\kartta2.til","media\tileset.bmp")
PlayObject kartta,0,0,1

hero =LoadObject("media\guy.bmp", 360)
luoti =LoadObject("media\bullet.bmp")
ShowObject luoti,OFF

If KeyDown(cbkeylshift) And KeyDown(cbkeyW)= juoksu

Health=100
Stamina=100

SetupCollision hero, kartta, 1, 4, 2

PositionObject hero, 10,155

RotateObject hero,90


Repeat

Color cbcyan
SetFont impact

If GetMap(3,ObjectX(hero),ObjectY(hero))=1 Then 
ObjectInteger hero,0
EndIf 

If KeyDown(cbkeyW) Then MoveObject hero,3
If KeyDown(cbkeyS) Then MoveObject hero,-3
If KeyDown(cbkeyA) Then MoveObject hero,-0,-3
If KeyDown(cbkeyD) Then MoveObject hero,0,3


MouseLocation#=GetAngle(ObjectX(hero),-ObjectY(hero),MouseWX(),-MouseWY()) 
Line ObjectX(hero),ObjectY(hero),MouseWX(),MouseWY()
RotateObject hero, MouseLocation

If juoksu Then MoveObject(hero),1.5
If juoksu Then 
Stamina=Stamina-1
EndIf
If Stamina<0 Then
Stamina=0 
juoksu= False
EndIf
If Not juoksu Then
Stamina=Stamina+1
EndIf
If Stamina>100 Then
Stamina=100
EndIf
 
If MouseDown(1) And reload=0 Then
pati.AMMUS=New(AMMUS)
pati\obj=CloneObject(luoti)
SetupCollision pati\obj,kartta, 1, 4, 2
CloneObjectPosition pati\obj,hero
CloneObjectOrientation pati\obj,hero
reload=5
EndIf

If reload>0 Then reload=reload-1
For pati.AMMUS=Each AMMUS
MoveObject pati\obj, 15
If GetMap(3,ObjectX(pati\obj),ObjectY(pati\obj))=2 Then
DeleteObject pati\obj
Delete pati
EndIf
Next pati

UpdateGame
CloneCameraPosition hero

DrawGame

Text 10,10, "HEALTH="+Health
Text 10,30, "STAMINA="+Stamina

If ObjectInteger(hero) = 0 Then
MakeError "GAME OVER"
EndIf

DrawScreen

Until EscapeKey()
tässä on varmuudenvuoksi koko pelin koodi :D
Guest

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Guest »

pelin koodissa huomasin että koodin lopuusa on object integer. unohdin vaihtaa sen healthiksi. valitettavasti koodissa ei ole myöskään kommentteja.
koodin kartta on oma tekemä. sitä on turha yrittää ladata. kun yritän käynnistää "pelin" niin se väittää (cant find ending block at line 99) haluaisin myös tietää mistä puuttuu endif tai jokin muu. kiitokset taas kaikille vastanneille :D
User avatar
Peltsi
Active Member
Posts: 121
Joined: Thu Sep 30, 2010 12:16 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Peltsi »

Vieras wrote:pelin koodissa huomasin että koodin lopuusa on object integer. unohdin vaihtaa sen healthiksi. valitettavasti koodissa ei ole myöskään kommentteja.
koodin kartta on oma tekemä. sitä on turha yrittää ladata. kun yritän käynnistää "pelin" niin se väittää (cant find ending block at line 99) haluaisin myös tietää mistä puuttuu endif tai jokin muu. kiitokset taas kaikille vastanneille :D
Löydät kyllä virheen kun sisennät koodia, sisentäminen helpottaa kummasti koodin tutkailua.
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by TheFish »

Vieras wrote:

Code: Select all

...
If KeyDown(cbkeylshift) And KeyDown(cbkeyW)= juoksu
...
tässä on varmuudenvuoksi koko pelin koodi :D
Mitähän tuon lainatun rivin on tarkoitus tehdä?
EDIT:

En tiedä miksi JATothrim lainasi viestiäni, mutta selkeytetään siis hieman, että tarkoitukseni oli siis tosiaan kysyä, että mitä tuolla rivillä yritetään tehdä. Se ei nimittäin tällä hetkellä tee mitään. Muuttujaa "juoksu" ei ole olemassa, ja ehtolauseella ei ole loppua (tästä siis johtuu "cant find ending block at line..." virhe). Sen jälkeen oleva koodi ei myöskään näytä siltä, että sen olisi tarkoitus olla ehdon sisällä. Eikä keydown:ia ole yleensä järkeä käyttää silmukan ulkopuolella.

Last edited by TheFish on Thu Jul 14, 2011 6:22 pm, edited 1 time in total.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by JATothrim »

TheFish wrote:
Vieras wrote:

Code: Select all

...
If KeyDown(cbkeylshift) And KeyDown(cbkeyW)= juoksu
...
tässä on varmuudenvuoksi koko pelin koodi :D
Mitähän tuon lainatun rivin on tarkoitus tehdä?
Olet aivan vasta-alkaja tasoa, kuten varsin monet tänne ilmestyneet uudet tyypit.
Vaikka CoolBasic on "peliohjelmointikieli", "ohjelmointikieli"-osa tulee aina ensin. Copy-Pasten käry haiskataa: (copy paste koodi on kaiken pahan alku ja juuri) Sinun täytyy osata koodata ihan perus systeemejä ennen kuin siirrytään peliohjelmointiin.
Monet selaavat CB F8:n kautta tutot läpi, ymmärtämättä että tärkeimmät hajoitukset ovat ne, jossa on vähiten peliohjelmointia. Lisäksi hyvään materiaaliin pureudutaan laiskasti: Olet selvästi vain kahlannut esimekki ohjelmat läpi, etkä yrittänyt selittää itsellesi mitä mikin koodin pätkä niissä todella tarkoittaa. Suosittelisin harjoitukseksi vaikka Pong kloonin tekemistä. Jos vastaus on "ääh, tylsä", Suosittelen kahta kovemmin tämän "simppelin" klassikko pelin tekemistä. Huomaat vielä, että millaista logiikkaa ja matematiikkaa näinkin yksinkertaiseen peliin tarvitaan. ;)

Koodarin ajattelutapa toimii pilkkomalla kysymys "miten teen tämän?" niin pieniksi paloiksi, että palat eivät ole enää kysymyksiä, vaan ohjeita. :) Alku kangerrukseen auttaa nopeiten vain manuaalin ja tutoriaalinen lukeminen. Koodari kykenee myös tulkistemaan ohjelmaa täydellisesti, selittämään sen jokaisen kohdan miten se toimii.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.
Kumiankka
Member
Posts: 65
Joined: Wed May 18, 2011 5:17 pm
Location: Artjärvi

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Kumiankka »

Tällaiset kysymykset tälläkertaa:
Miten onnistuisi pelin pistetilaston laittaminen nettiin? cbNetworkillä varmaan onnistuisi mutta esimerkki olisi mukava saada kun ei tuollaisesta ole kokemusta... Ja toinen asia sitten on se että mistä saisi hyvää palvelintilaa pistelistalle?
EDIT:

Niin ja tietysti php puolellekkin tarvitsisi esimerkkiä...

EDIT:

Kiitoksia... Mistäs saisin sitten sitä palvelintilaa?

Last edited by Kumiankka on Thu Jul 14, 2011 7:24 pm, edited 1 time in total.
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Viltzu »

Kumiankka wrote:Tällaiset kysymykset tälläkertaa:
Miten onnistuisi pelin pistetilaston laittaminen nettiin? cbNetworkillä varmaan onnistuisi mutta esimerkki olisi mukava saada kun ei tuollaisesta ole kokemusta... Ja toinen asia sitten on se että mistä saisi hyvää palvelintilaa pistelistalle?
EDIT:

Niin ja tietysti php puolellekkin tarvitsisi esimerkkiä...

Meh, cbnetworkille on oma ketju. Mutta tästä löytyy ohjeet. viewtopic.php?p=50541#p50541
EDIT:

Jos haluat järjestää pisteet, niin siihen en nyt ala mitään esimerkkiä heittelemään. Sorttaat vain jollakin algoritmillä. ;)

Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Feuer »

Kumiankka wrote:
EDIT:

Kiitoksia... Mistäs saisin sitten sitä palvelintilaa?

Viuhka.fi ja Arkku.net ovat niitä, joita nykyään näkee eniten foorumeilla.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Viltzu »

Feuer wrote:
Kumiankka wrote:
EDIT:

Kiitoksia... Mistäs saisin sitten sitä palvelintilaa?

Viuhka.fi ja Arkku.net ovat niitä, joita nykyään näkee eniten foorumeilla.
Kapsilta saa myös tilaa. Ja on ilmainen jäsenille. 555GB tilaa; 500GB varmuuskopioille, 50GB sivuille, 5GB sitten muuhun. Jäsenmaksukin vain noin 2,92€/kk. Kapsi.fi
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by esa94 »

Viuhkalta sen sijaan saa paljon luotettavamman shellin :)
Ihminen
Newcomer
Posts: 34
Joined: Tue Jun 14, 2011 9:13 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Ihminen »

kuinka cb:llä voi tehdä rts :ssän? :shock:
Sly_Jack0
Devoted Member
Posts: 612
Joined: Mon Dec 10, 2007 8:25 am

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Sly_Jack0 »

Ihminen wrote:kuinka cb:llä voi tehdä rts :ssän? :shock:
Samalla tavalla kuin muidenkin genrejen pelejä: ohjelmoimalla. Itsekin teen sellaista juuri. ;)
Viiva?

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Viiva? »

Miten voi tehdä paksun viivan? Olen yrittänyt sitä paljon mutta paksuus vain toimii leveys tai pysty suunnassa muttei sillä välillä... Voisiko joku tehdä sellaisen jutun että saisi tehtyä paksuja viivoja?
Sly_Jack0
Devoted Member
Posts: 612
Joined: Mon Dec 10, 2007 8:25 am

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Sly_Jack0 »

Code: Select all

Function Line2(x,y,x2,y2,r=2)
	d = ((x2-x)^2 + (y2-y)^2)^0.5 
	For i = 1 To d
		Circle x - r / 2 + (x2 - x) * i / d, y - r / 2 - r/d / 2 + (y2 -  y)*i/d,r,1
	Next i
EndFunction
Viimeinen parametri on viivan paksuus.
Ihminen
Newcomer
Posts: 34
Joined: Tue Jun 14, 2011 9:13 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Ihminen »

Minun "pelissäni" hahmo voi liikkua neljään eri suuntaan, ja olen nyt tehnyt neljä erilaista animaatiota, jossa hahmo lyö. Ja nyt olisi tarkoituksena että kun painaa nappia A se näyttäisi hahmon "lyöntianimaation", mutta kuinka saisin sen tekemään niin että, kun hahmo on esim. kääntyneenä vasemmalle se näyttää animaation jossa hahmo lyö vasemmalle ja jos hahmo on kääntyneenä oikealle näyttää että hahmo lyö oikealle, jne.
(Mitään koodia tästä hahmon "lyömisestä" en ole vielä kirjoittanut)

Toivottavasti tästä sai mitään selvää :roll:
Locked