Siis tarkoitan että tuossa mulla näkyy teksti kun "valitaan" objekti, jonka kuuluisi muuttua vihreäksi, siinä vain "välähtää" se vihreä...Jonez wrote:En oikein ymmärtänyt kysymystä, enkä koodia.
Siis valintahan on aina päällä, ettet sitä erikseen poista:Code: Select all
If MouseHit( 1 ) And HiiriPaalla() Then valittu = 1 If MouseHit( 2 ) Then valittu = 0
Tyhmät kysymykset (I/2011)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Code: Select all
If MouseHit( 1 ) And HiiriPaalla() Then valittu = 1
If MouseHit( 2 ) Then valittu = 0
If valittu Then
Color cbGreen
EndIf
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
miten tämän voisi korjata?
toinen asia on että kamera ei enää seuraa ukkoa.
miten TÄMÄN boisi korjata?
olen hyvin kiitollinen kaikille jotka vastaavat
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Laitahan sorsa foorumille niin joku voisi auttaakkin. Ennustuskristallipallot ovat niin harvinaisia että niitä foorumilaisilla tuskin on...Vieras wrote:hei taas! tällä kertaa kysymykseni koskee sprintistä koituvia ongelmia. kun laitan sprintin päälle pelissä niin kuvasta häviää health ja stamina siksi aikaa että lopetan sprinttaamisen.
miten tämän voisi korjata?
toinen asia on että kamera ei enää seuraa ukkoa.
miten TÄMÄN boisi korjata?
olen hyvin kiitollinen kaikille jotka vastaavat
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Kannattaa tosiaan laittaa pelisi koodi mukaan viestiin, niin on paljon helpompi auttaa. Mutta todennäköisesti sinulla on sprinttaus omassa silmukassaan? Eli jos pidät sprintin omassa silmukassa, täytyy sinun tähän kaikki muukin tarpeellinen laittaa. Mutta kannattaa pää silmukkaan laittaa sprinttaus if:in sisään, eli jos painetaan "sprint-nappulaa" niin sitten suoritetaan "sprinttaus", jolloinka kamera-seuraa-pelaajaa-komento ynnä muut komennot päivittyvät samassa silmukassa.Vieras wrote:hei taas! tällä kertaa kysymykseni koskee sprintistä koituvia ongelmia. kun laitan sprintin päälle pelissä niin kuvasta häviää health ja stamina siksi aikaa että lopetan sprinttaamisen.
miten tämän voisi korjata?
toinen asia on että kamera ei enää seuraa ukkoa.
miten TÄMÄN boisi korjata?
olen hyvin kiitollinen kaikille jotka vastaavat
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Code: Select all
Type AMMUS
Field obj
EndType
FrameLimit 40
impact=LoadFont("impact",20)
hiiri=LoadImage("omattiedostot\kursoripunainen.png")
MaskImage hiiri,255,255,255
ShowMouse hiiri
kartta =LoadMap("media\kartta2.til","media\tileset.bmp")
PlayObject kartta,0,0,1
hero =LoadObject("media\guy.bmp", 360)
luoti =LoadObject("media\bullet.bmp")
ShowObject luoti,OFF
If KeyDown(cbkeylshift) And KeyDown(cbkeyW)= juoksu
Health=100
Stamina=100
SetupCollision hero, kartta, 1, 4, 2
PositionObject hero, 10,155
RotateObject hero,90
Repeat
Color cbcyan
SetFont impact
If GetMap(3,ObjectX(hero),ObjectY(hero))=1 Then
ObjectInteger hero,0
EndIf
If KeyDown(cbkeyW) Then MoveObject hero,3
If KeyDown(cbkeyS) Then MoveObject hero,-3
If KeyDown(cbkeyA) Then MoveObject hero,-0,-3
If KeyDown(cbkeyD) Then MoveObject hero,0,3
MouseLocation#=GetAngle(ObjectX(hero),-ObjectY(hero),MouseWX(),-MouseWY())
Line ObjectX(hero),ObjectY(hero),MouseWX(),MouseWY()
RotateObject hero, MouseLocation
If juoksu Then MoveObject(hero),1.5
If juoksu Then
Stamina=Stamina-1
EndIf
If Stamina<0 Then
Stamina=0
juoksu= False
EndIf
If Not juoksu Then
Stamina=Stamina+1
EndIf
If Stamina>100 Then
Stamina=100
EndIf
If MouseDown(1) And reload=0 Then
pati.AMMUS=New(AMMUS)
pati\obj=CloneObject(luoti)
SetupCollision pati\obj,kartta, 1, 4, 2
CloneObjectPosition pati\obj,hero
CloneObjectOrientation pati\obj,hero
reload=5
EndIf
If reload>0 Then reload=reload-1
For pati.AMMUS=Each AMMUS
MoveObject pati\obj, 15
If GetMap(3,ObjectX(pati\obj),ObjectY(pati\obj))=2 Then
DeleteObject pati\obj
Delete pati
EndIf
Next pati
UpdateGame
CloneCameraPosition hero
DrawGame
Text 10,10, "HEALTH="+Health
Text 10,30, "STAMINA="+Stamina
If ObjectInteger(hero) = 0 Then
MakeError "GAME OVER"
EndIf
DrawScreen
Until EscapeKey()
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
koodin kartta on oma tekemä. sitä on turha yrittää ladata. kun yritän käynnistää "pelin" niin se väittää (cant find ending block at line 99) haluaisin myös tietää mistä puuttuu endif tai jokin muu. kiitokset taas kaikille vastanneille
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Löydät kyllä virheen kun sisennät koodia, sisentäminen helpottaa kummasti koodin tutkailua.Vieras wrote:pelin koodissa huomasin että koodin lopuusa on object integer. unohdin vaihtaa sen healthiksi. valitettavasti koodissa ei ole myöskään kommentteja.
koodin kartta on oma tekemä. sitä on turha yrittää ladata. kun yritän käynnistää "pelin" niin se väittää (cant find ending block at line 99) haluaisin myös tietää mistä puuttuu endif tai jokin muu. kiitokset taas kaikille vastanneille
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Mitähän tuon lainatun rivin on tarkoitus tehdä?Vieras wrote:tässä on varmuudenvuoksi koko pelin koodiCode: Select all
... If KeyDown(cbkeylshift) And KeyDown(cbkeyW)= juoksu ...
En tiedä miksi JATothrim lainasi viestiäni, mutta selkeytetään siis hieman, että tarkoitukseni oli siis tosiaan kysyä, että mitä tuolla rivillä yritetään tehdä. Se ei nimittäin tällä hetkellä tee mitään. Muuttujaa "juoksu" ei ole olemassa, ja ehtolauseella ei ole loppua (tästä siis johtuu "cant find ending block at line..." virhe). Sen jälkeen oleva koodi ei myöskään näytä siltä, että sen olisi tarkoitus olla ehdon sisällä. Eikä keydown:ia ole yleensä järkeä käyttää silmukan ulkopuolella.
Kehittäjä
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Olet aivan vasta-alkaja tasoa, kuten varsin monet tänne ilmestyneet uudet tyypit.TheFish wrote:Mitähän tuon lainatun rivin on tarkoitus tehdä?Vieras wrote:tässä on varmuudenvuoksi koko pelin koodiCode: Select all
... If KeyDown(cbkeylshift) And KeyDown(cbkeyW)= juoksu ...
Vaikka CoolBasic on "peliohjelmointikieli", "ohjelmointikieli"-osa tulee aina ensin. Copy-Pasten käry haiskataa: (copy paste koodi on kaiken pahan alku ja juuri) Sinun täytyy osata koodata ihan perus systeemejä ennen kuin siirrytään peliohjelmointiin.
Monet selaavat CB F8:n kautta tutot läpi, ymmärtämättä että tärkeimmät hajoitukset ovat ne, jossa on vähiten peliohjelmointia. Lisäksi hyvään materiaaliin pureudutaan laiskasti: Olet selvästi vain kahlannut esimekki ohjelmat läpi, etkä yrittänyt selittää itsellesi mitä mikin koodin pätkä niissä todella tarkoittaa. Suosittelisin harjoitukseksi vaikka Pong kloonin tekemistä. Jos vastaus on "ääh, tylsä", Suosittelen kahta kovemmin tämän "simppelin" klassikko pelin tekemistä. Huomaat vielä, että millaista logiikkaa ja matematiikkaa näinkin yksinkertaiseen peliin tarvitaan.
Koodarin ajattelutapa toimii pilkkomalla kysymys "miten teen tämän?" niin pieniksi paloiksi, että palat eivät ole enää kysymyksiä, vaan ohjeita. Alku kangerrukseen auttaa nopeiten vain manuaalin ja tutoriaalinen lukeminen. Koodari kykenee myös tulkistemaan ohjelmaa täydellisesti, selittämään sen jokaisen kohdan miten se toimii.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Miten onnistuisi pelin pistetilaston laittaminen nettiin? cbNetworkillä varmaan onnistuisi mutta esimerkki olisi mukava saada kun ei tuollaisesta ole kokemusta... Ja toinen asia sitten on se että mistä saisi hyvää palvelintilaa pistelistalle?
Niin ja tietysti php puolellekkin tarvitsisi esimerkkiä...
Kiitoksia... Mistäs saisin sitten sitä palvelintilaa?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Meh, cbnetworkille on oma ketju. Mutta tästä löytyy ohjeet. viewtopic.php?p=50541#p50541Kumiankka wrote:Tällaiset kysymykset tälläkertaa:
Miten onnistuisi pelin pistetilaston laittaminen nettiin? cbNetworkillä varmaan onnistuisi mutta esimerkki olisi mukava saada kun ei tuollaisesta ole kokemusta... Ja toinen asia sitten on se että mistä saisi hyvää palvelintilaa pistelistalle?EDIT:Niin ja tietysti php puolellekkin tarvitsisi esimerkkiä...
Jos haluat järjestää pisteet, niin siihen en nyt ala mitään esimerkkiä heittelemään. Sorttaat vain jollakin algoritmillä.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Viuhka.fi ja Arkku.net ovat niitä, joita nykyään näkee eniten foorumeilla.Kumiankka wrote:EDIT:Kiitoksia... Mistäs saisin sitten sitä palvelintilaa?
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Kapsilta saa myös tilaa. Ja on ilmainen jäsenille. 555GB tilaa; 500GB varmuuskopioille, 50GB sivuille, 5GB sitten muuhun. Jäsenmaksukin vain noin 2,92€/kk. Kapsi.fiFeuer wrote:Viuhka.fi ja Arkku.net ovat niitä, joita nykyään näkee eniten foorumeilla.Kumiankka wrote:EDIT:Kiitoksia... Mistäs saisin sitten sitä palvelintilaa?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Samalla tavalla kuin muidenkin genrejen pelejä: ohjelmoimalla. Itsekin teen sellaista juuri.Ihminen wrote:kuinka cb:llä voi tehdä rts :ssän?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Code: Select all
Function Line2(x,y,x2,y2,r=2)
d = ((x2-x)^2 + (y2-y)^2)^0.5
For i = 1 To d
Circle x - r / 2 + (x2 - x) * i / d, y - r / 2 - r/d / 2 + (y2 - y)*i/d,r,1
Next i
EndFunction
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
(Mitään koodia tästä hahmon "lyömisestä" en ole vielä kirjoittanut)
Toivottavasti tästä sai mitään selvää