Tyhmät kysymykset (I/2011)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Locked
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo »

esa94 wrote:
Laurenzo wrote:
koodi jonka PITI toimia:(mutta ei toiminut)

Code: Select all

map = LoadMap("Rata.til","Default.bmp")
ohjaamo = LoadObject("uko.bmp",5)

Repeat
    DrawScreen
Forever
...Sehän toimii, jos Rata.til on tallennettu oikeassa formaatissa ja Default.bmp sekä uko.bmp ovat olemassa.
Niinpä nythän minä vasta tajusin.
KIITOS KAIKILLE NEUVOISTA LUULISIN ETTÄ NYT TOIMII! :D
Last edited by Laurenzo on Tue Jun 07, 2011 9:05 am, edited 3 times in total.
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo »

Kille wrote:pitäisikö uko.bmp:n olla ukko.bmp?
Ei.Kun tein ohjaamoa niin oli vähän kiire niin nimeksi tuli epähuomiossa uko.bmp :mrgreen:
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo »

No sitten tuli ongelma :( . Ohjaamo on kartan keskikohdassa ja haluaisin saada sen alareunaan.

Code: Select all

FrameLimit 40


rata = LoadMap("Rata.Til","default.bmp")
ukko = LoadObject ("uko.bmp",72)

Repeat
      

       If UpKey() Then MoveObject ukko,-0,-1
    If DownKey ()Then MoveObject ukko,0,1
    CloneCameraPosition ukko 
      
   
    

     
    

    DrawScreen

Forever
Last edited by Laurenzo on Mon Jun 06, 2011 9:33 am, edited 1 time in total.
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1598
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by valscion »

Laurenzo wrote:No sitten tuli ongelma :( . Ohjaamo on kartan keskikohdassa ja haluaisin saada sen alareunaan.
Siirrä se. Tutkaile manuaalia, objektikomentojen ohjeita. Kyllä sieltä vastaukset näin yksinkertaisiin kysymyksiin löytyy nopeasti. Ja käy ne tutoriaalit läpi painamalla F8 ja sisäistä ne. Tutkaile ohjeiden esimerkkejä. Muuten näitä ongelmia tulee sinulla jatkuvasti emmekä me jaksa jokaista komentoa sinulle neuvoa.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo »

esa94 wrote:
Laurenzo wrote:
koodi jonka PITI toimia:(mutta ei toiminut)

Code: Select all

map = LoadMap("Rata.til","Default.bmp")
ohjaamo = LoadObject("uko.bmp",5)

Repeat
    DrawScreen
Forever
...Sehän toimii, jos Rata.til on tallennettu oikeassa formaatissa ja Default.bmp sekä uko.bmp ovat olemassa.
Niinpä nythän minä vasta tajusin.
KIITOS KAIKILLE NEUVOISTA LUULISIN ETTÄ NYT TOIMII! :geek:
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
verihyypp
Newcomer
Posts: 7
Joined: Sun Jun 05, 2011 9:43 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by verihyypp »

Miten saada scrolli näppäimeksi esim scroll alas ja scroll ylös?
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by naputtelija »

Mousemovez() kertoo sen, kuinka paljon hiiren rullaa on liikutettu alas tai ylös viime ruudunpäivityksen jälkeen. Mousez() taas ohjelman käynnistämisen jälkeen. Mutta jos et kerro, mihin tarvitset sitä, en voi antaa esim. koodia.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo »

:oops: Taas ongelma :oops: :(
koodi on leikisti tällainen:(se EI ole oikeasti tällainen)

Code: Select all

1 addtext"tämä on latejunasimu!"
2 waitkey
3 Rata = loadmap("Rata.til")
4 ukko = loadobject ("uko.bmp")

'koodia
5 Rata2 = loadmap("Rata2.til")
6 ukko2 = loadobject ("uko2.bmp")
'koodia
Kuinka onnistuisi se että kun painan esim näppäintä 2
niin riviltä yksi pompattaisiin riville viisi?(tajusikohan kukaan ? )
Laitoin varmuuden vuoksi riveille numerot :)
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by DJ-Filbe »

Laurenzo wrote::oops: Taas ongelma :oops: :(
koodi on leikisti tällainen:(se EI ole oikeasti tällainen)

Code: Select all

1 addtext"tämä on latejunasimu!"
2 waitkey
3 Rata = loadmap("Rata.til")
4 ukko = loadobject ("uko.bmp")

'koodia
5 Rata2 = loadmap("Rata2.til")
6 ukko2 = loadobject ("uko2.bmp")
'koodia
Kuinka onnistuisi se että kun painan esim näppäintä 2
niin riviltä yksi pompattaisiin riville viisi?(tajusikohan kukaan ? )
Laitoin varmuuden vuoksi riveille numerot :)

Code: Select all

AddText "tämä on latejunasimu!"
If WaitKey() = cbkey2 Then Goto pomppu
Rata = loadmap("Rata.til")
ukko = loadobject ("uko.bmp")

'koodia
pomppu:
Rata2 = loadmap("Rata2.til")
ukko2 = loadobject ("uko2.bmp")

User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo »

DJ-Filbe wrote:
Laurenzo wrote::oops: Taas ongelma :oops: :(
koodi on leikisti tällainen:(se EI ole oikeasti tällainen)

Code: Select all

1 addtext"tämä on latejunasimu!"
2 waitkey
3 Rata = loadmap("Rata.til")
4 ukko = loadobject ("uko.bmp")

'koodia
5 Rata2 = loadmap("Rata2.til")
6 ukko2 = loadobject ("uko2.bmp")
'koodia
Kuinka onnistuisi se että kun painan esim näppäintä 2
niin riviltä yksi pompattaisiin riville viisi?(tajusikohan kukaan ? )
Laitoin varmuuden vuoksi riveille numerot :)

Code: Select all

AddText "tämä on latejunasimu!"
If WaitKey() = cbkey2 Then Goto pomppu
Rata = loadmap("Rata.til")
ukko = loadobject ("uko.bmp")

'koodia
pomppu:
Rata2 = loadmap("Rata2.til")
ukko2 = loadobject ("uko2.bmp")

Kiitos! nyt on taas päästy pykälä eteenpäin kehityksessä!
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo »

Kuinka voisin tehdä pistelaskun peliini? :oops:
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Jonez »

Käytä muuttujaa joka pitää kirjaa pisteistä. Muuttujan arvoa vaihdetaan kun pisteitä saadaan:

Code: Select all

If vihuKuoli() Then pelaajanPisteet + 1
If tahtiKerattiin() Then pelaajanPisteet + 1
If maaLapi() Then pelaajanPisteet = maksimiAika - lapaisyAika //pisteet sitä suurempi mitä nopeammin maa läpi
Voit kirjoittaa pisteet näytölle vaikka text-komennolla:

Code: Select all

Text 20, 20, "Pisteet: " + pelaajanPisteet
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo »

Jonez wrote:Käytä muuttujaa joka pitää kirjaa pisteistä. Muuttujan arvoa vaihdetaan kun pisteitä saadaan:

Code: Select all

If vihuKuoli() Then pelaajanPisteet + 1
If tahtiKerattiin() Then pelaajanPisteet + 1
If maaLapi() Then pelaajanPisteet = maksimiAika - lapaisyAika //pisteet sitä suurempi mitä nopeammin maa läpi
Voit kirjoittaa pisteet näytölle vaikka text-komennolla:

Code: Select all

Text 20, 20, "Pisteet: " + pelaajanPisteet
KIITOS :!:
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
User avatar
ukkeli
Active Member
Posts: 123
Joined: Thu Jan 28, 2010 9:01 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by ukkeli »

Eli, olen tekemässä uutta projektia(Ette saa tietää mitä :D ). Mutta, en keksi ratkaisua tähän: Eli level editorin tekoa en tajua. En tiedä, miten esimerkiksi asetan objectin koordinaatteihin 20,20... Siis level editor kirjoittaisi johonkin tiedostoon esimerkiksi: "mörkö,20,20", "Mörkö" olisi objecti, ja "20,20" koordinaatit. Sitten pelissä se lataisi mörön, ja
sioittaisi koordinaatteihin 20,20. Olen yrittänyt uudestaan ja uudestaan... Enkä ole onnistunut edes lukemaan numeroa, ja käyttämään sitä(Siis texti tiedostosta).
...
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Jonez »

Jos oletetaan että sinulla on seuraavantyyppinen ohjelma, eli tyyppikokoelma ja funktio jolla luot sekä asetat objektin. Tarvitset muuttujan joka pitää kirjaa objektien määrästä (tässä gObjektimaara). Tyyppikokoelmassa täytyy olla kenttä joka tietää objektin tyypin.

Code: Select all

Type objektit
    Field obj
    Field tyyppi
    Field objX
    Field objY
EndType

Global gObjektimaara

Function LuoObjekti( tyyppi, x, y )
    no.objektit = New( objektit )
    gObjektimaara + 1
    no\tyyppi = tyyppi
    no\objY = x
    no\objY = y

    Select tyyppi
        Case 1
            no\obj = LoadObject( "sejase.bmp" )
        Default
            MakeError "asd"
    EndSelect
EndFunction
Tallentaessa kirjoitat ensin objektien määrän: WriteInt f, gObjektimaara; jonka jälkeen kirjoitat kaikkien objektien tiedot järjestyksessä ylös.

Code: Select all

f = OpenToWrite( "tiedosto.txt" )
    WriteInt f, gObjektimaara
    For io.objektit = Each objektit
        WriteInt f, io\tyyppi
        WriteInt f, io\objX
        WriteInt f, io\objY
    Next io
CloseFile f
Ladatessa ensin luet objektimäärän, jonka jälkeen luot tämän määrän objekteja. Tärkeätä on, että sekä kirjoittaessa että luettaessa asiat menee yksi yhteen.

Code: Select all

f = OpenToRead( "tiedosto.txt" ) 
    gObjektimaara = ReadInt( f )
    For i = 1 To gObjektimaara
        LuoObjekti( ReadInt( f ), ReadInt( f ), ReadInt( f ) )
    Next i
CloseFile f
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
User avatar
ukkeli
Active Member
Posts: 123
Joined: Thu Jan 28, 2010 9:01 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by ukkeli »

Kiitos, projektia tekemään ----->
...
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo »

Taas sama ongelma kuin aluksi kone sanoo Cant'loadmap Rata.Til
rata on Tilester 1.3 muodossa koodi ja tilekartan nimi on aivan sama kun silloin kun se toimi. :?: :(
Ajattelin että ykkösversiossa on vain yksi juna joten poistin sen toisen ja sitten ei enää rata näkynyt :(
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1598
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by valscion »

Laurenzo wrote:Taas sama ongelma kuin aluksi kone sanoo Cant'loadmap Rata.Til
No käy läpi ne edelliset ohjeet...
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
User avatar
Laurenzo
Member
Posts: 85
Joined: Mon Apr 25, 2011 8:28 am
Location: Tampere
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by Laurenzo »

VesQ wrote:
Laurenzo wrote:Taas sama ongelma kuin aluksi kone sanoo Cant'loadmap Rata.Til
No käy läpi ne edelliset ohjeet...
Luulisin että ongelmaan ei löydy vastusta edellisistä viesteistä :oops: koska koodi on aivan sama
silloin kun se toimi. :oops: :)


PS. Olen 9v
Aloittelija koodari joka
osaa jo jotain (ehkä) :)
KOTISIVU
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1598
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)

Post by valscion »

Laurenzo wrote:Luulisin että ongelmaan ei löydy vastusta edellisistä viesteistä :oops: koska koodi on aivan sama
silloin kun se toimi. :oops: :)
Olet tallentanut koodin jonnekin eri kansioon nyt ja siinä kansiossa ei ole Rata.til tiedostoa tai tilesettiä.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Locked