3D objektin päällystäminen

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Post Reply
RaatoX
Member
Posts: 54
Joined: Thu Aug 12, 2010 7:04 pm

3D objektin päällystäminen

Post by RaatoX »

Pystyykö vapaamuotoisen 3D objektin päällystämään kuvilla tai värjäämään muulla keinoin vai onko ainoastaan
mahdollisuus käyttää color-käskyjä ?
SDK:n cooltownissa päällystetään rakennuksia SetTexture käskyllä,
mutta se ei varmaan toimi vapaamuotoisiin.
Toivoisin vastausta henkilöltä joka on kyseistä asiaa testannut ;) .
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: 3D objektin päällystäminen

Post by Latexi95 »

RaatoX wrote:Pystyykö vapaamuotoisen 3D objektin päällystämään kuvilla tai värjäämään muulla keinoin vai onko ainoastaan
mahdollisuus käyttää color-käskyjä ?
SDK:n cooltownissa päällystetään rakennuksia SetTexture käskyllä,
mutta se ei varmaan toimi vapaamuotoisiin.
Toivoisin vastausta henkilöltä joka on kyseistä asiaa testannut ;) .
Juu, SetTexture toimii vain 3d tilemapilla. Tällä hetkellä ei taida olla yhtään viritystä cb:lle, jolla saisi piirrettyä 3D objektin tekstuurilla. CB on väärä kieli 3d ohjelmointiin ainakin ennen CB3V tuloa.
RaatoX
Member
Posts: 54
Joined: Thu Aug 12, 2010 7:04 pm

Re: 3D objektin päällystäminen

Post by RaatoX »

Ei pidä mennä siitä missä aita on matalammillaan :) .
Kyllä aina keinot löytyy, millä rakennetaan värjättyjä 3D rakennuksia myös 2D ohjelmassa. :D
Rakennan ne vaikka seinä kerrallaan :lol: .
Olen tehnyt, jopa 3D-maisemia excel-ohjelmalla (oli sukellusvene peli) ja pelitoiminnot ohjelmoin makroihin.
Eli uskon, että löytyy konsti luoda rakennuksia ohjelmaan, joka on luotu CB:llä ja jossa
jo pystytään liikkumaan 3D maisemissa.
Maisemat jo valmiina nyt vain tarvitaan rakennuksia.
Joko keksin 3D ratkaisun tai sitten sovellan 2D:tä.
Olisi ollut kiva tietää jos jollakin olisi jonkinlainen ratkaisu ?
Ja odottelen innolla uutta 3D versiota CB:stä. ;)
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: 3D objektin päällystäminen

Post by temu92 »

Offtopikkia kyllä mutta...

Protip: foorumisofta hoitaa itse rivityksen, sinun ei itse tarvitse välittää siitä.
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: 3D objektin päällystäminen

Post by phons »

Ei myöskään kannata mennä sieltä missä aita on korkein. Jos haluat välttämättä nyt heti ja tässä tehdä 3D-pelejä, niin suosittelen siirtymään C\C++ puolelle. Hyviä, valmiita, suht helppokäyttöisiä ja ilmaisia 3D-moottoreita ovat ainakin Irrlicht ja Ogre.. Onhan nykyisellä CB:llä tehty yksinkertaisia 3D pelejäkin joista parhain taitaa olla Top Lander 2. Tosin sekin on rautalankamalleilla tehtyä ja käyttää tietääkseni jotain omia formaatteja.. Eli joko teet CB:llä 2D-pelejä tai siirryt C++:an puolelle..
Image
RaatoX
Member
Posts: 54
Joined: Thu Aug 12, 2010 7:04 pm

Re: 3D objektin päällystäminen

Post by RaatoX »

Kiitti vinkistä Phons :D .
Tutustun kyseisiin tuotteisiin.
User avatar
Kille
Active Member
Posts: 249
Joined: Wed Aug 26, 2009 3:50 pm
Location: Juankoski

Re: 3D objektin päällystäminen

Post by Kille »

Ja yksi vaihtoehto on Blitz3d. Se on kallis (100$) mutta sama syntaksi kuin cb:ssä.
ZEPPELIN
Jatkoa tulossa... tällä kertaa lataus ei kestä viikkoa
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: 3D objektin päällystäminen

Post by koodaaja »

Tekstuurivenytyksissä kulkee, ikävä kyllä, nyky-CB:n raja. Pelkkiä tasavärisiä polygoneja voi puskea melko paljon, koska niissä ei tarvitse laskea asiat kuin scanlinea kohti ja ne voidaan siis piirtää viivoina. Kun asioita aletaan laskea joka pikselille ja käytetään putpixel2:ta, ei nopeus yksinkertaisesti riitä - jo muutama polygoni tökkii liikaa.

Tämänpä takia toivonkin CBC:hen vapaasti venytettävää teksturoitua polygonisysteemiä, kuten olen pariin otteeseen maininnut :)
RaatoX
Member
Posts: 54
Joined: Thu Aug 12, 2010 7:04 pm

Re: 3D objektin päällystäminen

Post by RaatoX »

Kiitos Koodaaja. Nyt tiedän cb:n rajat joten voin ajatella projektin jatkamista eri tyylillä.
Eli sovellan 2D ominaisuuksia kuten parhaaksi näen ;) ja aina voi pelaajaa huijata näkemään 2D asiat 3D:nä. :D
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: 3D objektin päällystäminen

Post by SPuntte »

RaatoX wrote:-- ja aina voi pelaajaa huijata näkemään 2D asiat 3D:nä. :D
Jep. Esirenderöidyillä spriteillä ja erilaisilla parallakseilla saa jo helposti aikaan 3D-vaikutelmaa.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: 3D objektin päällystäminen

Post by MaGetzUb »

Onhan Aavesoturin CBGl:ä ne tekstuurin piirtosysteemit.. joku NeHE juttu se kummiskin oli. Kuitenkin tekstuurin piirtoon piti käyttää tekstuurikoordinaatistoa :)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: 3D objektin päällystäminen

Post by SPuntte »

cbGL on OpenGL-wrapperi CB:lle - ts. sen avulla on mahdollista piirtää OpenGL-kiihdytettyä grafiikkaa CB:n kautta. Valitettavasti OpenGL:n renderöintikontekstia ei voida liittää CB:n omaan ikkunaan, joten cbGL:ää käytettäessä käytännössä kaikki CB:n objektimoottorista saatava hyöty menetetään, sillä cbGL piilottaa CB:n oman ikkunan ja luo sen tilalle uuden, johon kaikki grafiikka piirretään. Tosin 3D-ympäristössä törmäyksentarkistus yms. menee kuitenkin uusiksi. Samaten kaikki ikkunasidonnaiset asiat, kuten syötteet on cbGL:n puolella "toteutettu uudestaan".

Sinänsä cbGL on hyvä vaihtoehto, jos halutaan piirtää CB:llä monimutkaisempaa grafiikkaa. Samalla se kuitenkin on surkean hidas rampa verrattuna esimerkiksi C + OpenGL + GLFW/freeGLUT -yhdistelmään. Erityisesti sen tehoja syö CB <-> cbGL.dll -kommunikointi ja CB:n rampautuminen ikkunan piilottamisen myötä.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
atomimalli
Moderator
Moderator
Posts: 227
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: 3D objektin päällystäminen

Post by atomimalli »

CbGL:n kanssa oli random maveja joihin ei löytynyt mitään kiertoa niin se dumpattiin. Kyllä me sillä teksturoidut mallinlataajat jaksettiin tehdä mutta oli pakko lopettaa kun ohjelma kaatui aina randomin ajan kuluttua.
lollero1996
Newcomer
Posts: 9
Joined: Mon Oct 04, 2010 7:23 pm

Re: 3D objektin päällystäminen

Post by lollero1996 »

Coolbasicin 3d-soveltaminen on melko huono ratkaisu. Käyttäkää sen sijaan tätä:
http://www.thegamecreators.com/?m=view_ ... &page=free
Melkein CB:n klooni, mutta siinä on 3d ympättynä. Se on myös CB:tä nopeampi 2d-graffoissa, ja sillä on helpompi syntaksi (jos sen opettelee) Jos ei jaksa koodata, niin tässä on myös yksi hyvä: http://www.3drad.com/3drad_download.htm Päivitystiheyskin on mukava!
User avatar
Kille
Active Member
Posts: 249
Joined: Wed Aug 26, 2009 3:50 pm
Location: Juankoski

Re: 3D objektin päällystäminen

Post by Kille »

Tuotakin harkitsin joskus, mutta luin aika monia englanninkielisiä foorumeita ja yleinen mielipide oli että blitz3d on parempi (ainakin vakaus ja bugittomuus mainittiin). Sen syntaksi on sitäpaitsi täysin sama kuin coolbaiscissa sanoja myöten.

( Ja olen kuullut näillä foorumeilla usempaankin kertaan sen johtuvan siitä että cb on tehty osittain blitzillä)
ZEPPELIN
Jatkoa tulossa... tällä kertaa lataus ei kestä viikkoa
lollero 1996

Re: 3D objektin päällystäminen

Post by lollero 1996 »

(Bännit tuli, kun ilmoitin tuosta ohjelmasta väärässä paikassa.)

GameEditoriin yks tyyppi värkkäs 3d first personin. Modakkaa se CB:lle, niin tulee aika mukava vaikutelma.
Post Reply