kartta
Posted: Fri Sep 03, 2010 3:49 pm
miten kartta lisätään peliin? joko oon tyhmä tai en osaa lukee kunnolla cb omista ohjeista.
Code: Select all
kartta = LoadMap(_kartan_polku_tähän_, _käytettävä_polku_tähän_)
olen kokeillut ei toimi mul.MaGetzUb wrote:Kysymksesi oli niin yksinkertainen, että olisit voinut postata kysymyksesi tyhmiin kysymyksiin. Ja jos juuri tilekarttaa haluat ladata niin tällä tavalla:Code: Select all
kartta = LoadMap(_kartan_polku_tähän_, _käytettävä_polku_tähän_)
Code: Select all
map= LoadMap("Media\cdm2.til","Media\tileset.bmp")
DrawScreen
WaitKey
Millaista virheilmoitusta tulee? Katsoppas Usein ihmetellyt ongelmat (lue ensin, lista ei ole pitkä) -topikin neljättä kohtaa, ehkä se koskee sinua?loituma wrote:olen kokeillut ei toimi mul.MaGetzUb wrote:Kysymksesi oli niin yksinkertainen, että olisit voinut postata kysymyksesi tyhmiin kysymyksiin. Ja jos juuri tilekarttaa haluat ladata niin tällä tavalla:Code: Select all
kartta = LoadMap(_kartan_polku_tähän_, _käytettävä_polku_tähän_)
ei pysty ladata.VesQ wrote:Millaista virheilmoitusta tulee? Katsoppas Usein ihmetellyt ongelmat (lue ensin, lista ei ole pitkä) -topikin neljättä kohtaa, ehkä se koskee sinua?loituma wrote:olen kokeillut ei toimi mul.MaGetzUb wrote:Kysymksesi oli niin yksinkertainen, että olisit voinut postata kysymyksesi tyhmiin kysymyksiin. Ja jos juuri tilekarttaa haluat ladata niin tällä tavalla:Code: Select all
kartta = LoadMap(_kartan_polku_tähän_, _käytettävä_polku_tähän_)
Eli juuri niinkuin VesQ kertoi. Problem solved?loituma wrote:ei pysty ladata.VesQ wrote:Millaista virheilmoitusta tulee? Katsoppas Usein ihmetellyt ongelmat (lue ensin, lista ei ole pitkä) -topikin neljättä kohtaa, ehkä se koskee sinua?loituma wrote:
olen kokeillut ei toimi mul.
Code: Select all
kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "media\tileset.bmp" )
Repeat
DrawScreen
Forever
Viitsisitkö suoraan copypastettaa tuon yhden koodiin laittamasi rivin? Minulla ei tällä hetkellä ole manaa kristallipalloni aktivoimiseen, valitan. Mutta jos näkisin, mitä sinne olet laittanut väärin, uskoisin osaavani korjata ongelman.loituma wrote:ei pysty ladata.
kiitti toi auttoJonez wrote:Olisi hyödyllistä jos viestisi olisivat vähän pidempiä. Voisit kuvailla ongelmaasi kattavammin, ilmoittaa mahdolliset virheilmoitukset jne.
Tässä tapauksessa ongelmana yleensä on se, että yrität ladata joko tilekarttaa (.til-päätteinen tiedosto), tilesettiä (esim. .png- tai .bmp-päätteinen tiedosto), tai molempia väärästä kansiosta. Tällöin tulee virheilmoitus: 'Can't load map "mapin_nimi"'.
Seuraavan koodinpätkän pitäisi lähes varmasti toimia sinulla, kunhan et tallenna sitä ennen kääntämistä:Jos edes tämä koodi ei toimi, johtuu se siitä, että 1) olet jotenkin kadottanut tarvittavan median, tai 2) itse Coolbasicissa on jotain pahasti vialla, jolloin suosittelen uudelleenasentamista. Tai 3) menit kuitenkin tallentamaan tuon (tai kääntämään exeksi) ennen ajamista.Code: Select all
kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "media\tileset.bmp" ) Repeat DrawScreen Forever
Tuo edellinen ohjelma siis etsii karttaa "cdm2.til" kansiosta Media. Täydellinen hakemistopolku on siis (riippuen mihin olet cb:n asentanut) seuraavanlainen: "C:\Program Files\Coolbasic\Media". Sama pätee tiedostolle "tileset.bmp".
Jos ohjelma ei toimi, eli karttaa ei saada ladattua, johtuu se siitä että tiedostoa ei löydy. Eli siis todennäköisesti etsit sitä väärästä kansiosta. Esim:
kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "tileset.bmp" )
Etsii tilekarttaa oikeasta kansiosta, mutta tilesettiä väärästä.
Jos olet tallentanut pelisi vaikka kansioon "Coolbasic\Oma Peli", ja käytät seuraavaa koodinpätkää:
kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "media\tileset.bmp" )
Etsitään tiedostoja nyt kansiosta "Coolbasic\Oma Peli\media", vaikka oikeasti ne tiedostot ovat kansiossa "Coolbasic\Media". Tässä tapauksessa sinun pitäisi ladata kartta näin:
kartta = LoadMap( "..\media\cdm2.til", "..\media\tileset.bmp" )
"..\" menee siis hakemistopolussa edelliseen kansioon.
Chaosworm wrote:Viitsisitkö suoraan copypastettaa tuon yhden koodiin laittamasi rivin? Minulla ei tällä hetkellä ole manaa kristallipalloni aktivoimiseen, valitan. Mutta jos näkisin, mitä sinne olet laittanut väärin, uskoisin osaavani korjata ongelman.loituma wrote:ei pysty ladata.
Code: Select all
map= LoadMap("Desktop\Pelit cb\media\mygame","Desktop\Pelit cb\media\tileset")
Olet unohtanut tiedostopäätteet. Pitäisi olla mygame.til ja tileset.bmp.loituma wrote:Chaosworm wrote:Viitsisitkö suoraan copypastettaa tuon yhden koodiin laittamasi rivin? Minulla ei tällä hetkellä ole manaa kristallipalloni aktivoimiseen, valitan. Mutta jos näkisin, mitä sinne olet laittanut väärin, uskoisin osaavani korjata ongelman.loituma wrote:ei pysty ladata.Code: Select all
map= LoadMap("Desktop\Pelit cb\media\mygame","Desktop\Pelit cb\media\tileset")
Ja sitten ohjelma täytyisi olla tallennettu työpöydälle.Chaosworm wrote:Olet unohtanut tiedostopäätteet. Pitäisi olla mygame.til ja tileset.bmp.loituma wrote:Code: Select all
map= LoadMap("Desktop\Pelit cb\media\mygame","Desktop\Pelit cb\media\tileset")
Paitsi että polku on suhteellinen ja siinä on mukana "Desktop"-hakemisto, joten ohjelman itse pitäisi olla Desktopin ylähakemistossa (varmaankin käyttäjäsi home-hakemisto).Latexi95 wrote:Ja sitten ohjelma täytyisi olla tallennettu työpöydälle.Chaosworm wrote:Olet unohtanut tiedostopäätteet. Pitäisi olla mygame.til ja tileset.bmp.loituma wrote:Code: Select all
map= LoadMap("Desktop\Pelit cb\media\mygame","Desktop\Pelit cb\media\tileset")
Code: Select all
map= LoadMap("media\mygame.til","media\tileset.bmp")
Trolli vai tyhmä? Veikkauksia, herrasväki!loituma wrote:kiitän kaikesta miten oltte neuvoneet.
mutta ei toimi... :(
Code: Select all
map= LoadMap("trollimedia\mygame.til","trollimedia\tileset.bmp")
Code: Select all
FrameLimit 40
map= LoadMap("media\mygame.til","media\tileset.bmp")
PlayObject map,0,0,1
ukko= LoadObject ("C:\Users\Public\Pictures\Sample Pictures\labyrintti-peli-ukko.png", 360)
Repeat
If LeftKey() Then TurnObject ukko, 5
If RightKey() Then TurnObject ukko, -5
If UpKey() Then MoveObject ukko, 2
If DownKey() Then MoveObject ukko, -2
If ObjectX(ukko)<-200 Then PositionObject ukko,-200,ObjectY(ukko)
If ObjectX(ukko)>200 Then PositionObject ukko,200,ObjectY(ukko)
If ObjectY(ukko)<-150 Then PositionObject ukko,ObjectX(ukko),-150
If ObjectY(ukko)>150 Then PositionObject ukko,ObjectX(ukko),150
UpdateGame
CloneCameraPosition ukko
DrawScreen
Forever