Page 1 of 2

kartta

Posted: Fri Sep 03, 2010 3:49 pm
by loituma
miten kartta lisätään peliin? joko oon tyhmä tai en osaa lukee kunnolla cb omista ohjeista.

Re: kartta

Posted: Fri Sep 03, 2010 3:57 pm
by MaGetzUb
Kysymksesi oli niin yksinkertainen, että olisit voinut postata kysymyksesi tyhmiin kysymyksiin. ;) Ja jos juuri tilekarttaa haluat ladata niin tällä tavalla:

Code: Select all

kartta = LoadMap(_kartan_polku_tähän_, _käytettävä_polku_tähän_)

Re: kartta

Posted: Fri Sep 03, 2010 4:32 pm
by loituma
MaGetzUb wrote:Kysymksesi oli niin yksinkertainen, että olisit voinut postata kysymyksesi tyhmiin kysymyksiin. ;) Ja jos juuri tilekarttaa haluat ladata niin tällä tavalla:

Code: Select all

kartta = LoadMap(_kartan_polku_tähän_, _käytettävä_polku_tähän_)
olen kokeillut ei toimi mul.

Re: kartta

Posted: Fri Sep 03, 2010 4:36 pm
by Viltzu

Code: Select all

map= LoadMap("Media\cdm2.til","Media\tileset.bmp")
DrawScreen
WaitKey
Ei toimi? Varmista että lähdekoodin kanssa kansiossa on kansio Media. (Tai CoolBasicin kansiossa jos et ole tallentanut koodia)

Re: kartta

Posted: Fri Sep 03, 2010 4:36 pm
by valscion
loituma wrote:
MaGetzUb wrote:Kysymksesi oli niin yksinkertainen, että olisit voinut postata kysymyksesi tyhmiin kysymyksiin. ;) Ja jos juuri tilekarttaa haluat ladata niin tällä tavalla:

Code: Select all

kartta = LoadMap(_kartan_polku_tähän_, _käytettävä_polku_tähän_)
olen kokeillut ei toimi mul.
Millaista virheilmoitusta tulee? Katsoppas Usein ihmetellyt ongelmat (lue ensin, lista ei ole pitkä) -topikin neljättä kohtaa, ehkä se koskee sinua?

Re: kartta

Posted: Fri Sep 03, 2010 6:36 pm
by loituma
VesQ wrote:
loituma wrote:
MaGetzUb wrote:Kysymksesi oli niin yksinkertainen, että olisit voinut postata kysymyksesi tyhmiin kysymyksiin. ;) Ja jos juuri tilekarttaa haluat ladata niin tällä tavalla:

Code: Select all

kartta = LoadMap(_kartan_polku_tähän_, _käytettävä_polku_tähän_)
olen kokeillut ei toimi mul.
Millaista virheilmoitusta tulee? Katsoppas Usein ihmetellyt ongelmat (lue ensin, lista ei ole pitkä) -topikin neljättä kohtaa, ehkä se koskee sinua?
ei pysty ladata.

Re: kartta

Posted: Fri Sep 03, 2010 6:38 pm
by Viltzu
loituma wrote:
VesQ wrote:
loituma wrote:
olen kokeillut ei toimi mul.
Millaista virheilmoitusta tulee? Katsoppas Usein ihmetellyt ongelmat (lue ensin, lista ei ole pitkä) -topikin neljättä kohtaa, ehkä se koskee sinua?
ei pysty ladata.
Eli juuri niinkuin VesQ kertoi. Problem solved?

Re: kartta

Posted: Fri Sep 03, 2010 6:56 pm
by Jonez
Olisi hyödyllistä jos viestisi olisivat vähän pidempiä. Voisit kuvailla ongelmaasi kattavammin, ilmoittaa mahdolliset virheilmoitukset jne.

Tässä tapauksessa ongelmana yleensä on se, että yrität ladata joko tilekarttaa (.til-päätteinen tiedosto), tilesettiä (esim. .png- tai .bmp-päätteinen tiedosto), tai molempia väärästä kansiosta. Tällöin tulee virheilmoitus: 'Can't load map "mapin_nimi"'.

Seuraavan koodinpätkän pitäisi lähes varmasti toimia sinulla, kunhan et tallenna sitä ennen kääntämistä:

Code: Select all

kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "media\tileset.bmp" )
Repeat
    DrawScreen
Forever
Jos edes tämä koodi ei toimi, johtuu se siitä, että 1) olet jotenkin kadottanut tarvittavan median, tai 2) itse Coolbasicissa on jotain pahasti vialla, jolloin suosittelen uudelleenasentamista. Tai 3) menit kuitenkin tallentamaan tuon (tai kääntämään exeksi) ennen ajamista.

Tuo edellinen ohjelma siis etsii karttaa "cdm2.til" kansiosta Media. Täydellinen hakemistopolku on siis (riippuen mihin olet cb:n asentanut) seuraavanlainen: "C:\Program Files\Coolbasic\Media". Sama pätee tiedostolle "tileset.bmp".

Jos ohjelma ei toimi, eli karttaa ei saada ladattua, johtuu se siitä että tiedostoa ei löydy. Eli siis todennäköisesti etsit sitä väärästä kansiosta. Esim:
kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "tileset.bmp" )
Etsii tilekarttaa oikeasta kansiosta, mutta tilesettiä väärästä.

Jos olet tallentanut pelisi vaikka kansioon "Coolbasic\Oma Peli", ja käytät seuraavaa koodinpätkää:
kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "media\tileset.bmp" )
Etsitään tiedostoja nyt kansiosta "Coolbasic\Oma Peli\media", vaikka oikeasti ne tiedostot ovat kansiossa "Coolbasic\Media". Tässä tapauksessa sinun pitäisi ladata kartta näin:
kartta = LoadMap( "..\media\cdm2.til", "..\media\tileset.bmp" )

"..\" menee siis hakemistopolussa edelliseen kansioon.

Re: kartta

Posted: Fri Sep 03, 2010 6:58 pm
by Awaclus
loituma wrote:ei pysty ladata.
Viitsisitkö suoraan copypastettaa tuon yhden koodiin laittamasi rivin? Minulla ei tällä hetkellä ole manaa kristallipalloni aktivoimiseen, valitan. Mutta jos näkisin, mitä sinne olet laittanut väärin, uskoisin osaavani korjata ongelman.

Re: kartta

Posted: Fri Sep 03, 2010 7:33 pm
by loituma
Jonez wrote:Olisi hyödyllistä jos viestisi olisivat vähän pidempiä. Voisit kuvailla ongelmaasi kattavammin, ilmoittaa mahdolliset virheilmoitukset jne.

Tässä tapauksessa ongelmana yleensä on se, että yrität ladata joko tilekarttaa (.til-päätteinen tiedosto), tilesettiä (esim. .png- tai .bmp-päätteinen tiedosto), tai molempia väärästä kansiosta. Tällöin tulee virheilmoitus: 'Can't load map "mapin_nimi"'.

Seuraavan koodinpätkän pitäisi lähes varmasti toimia sinulla, kunhan et tallenna sitä ennen kääntämistä:

Code: Select all

kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "media\tileset.bmp" )
Repeat
    DrawScreen
Forever
Jos edes tämä koodi ei toimi, johtuu se siitä, että 1) olet jotenkin kadottanut tarvittavan median, tai 2) itse Coolbasicissa on jotain pahasti vialla, jolloin suosittelen uudelleenasentamista. Tai 3) menit kuitenkin tallentamaan tuon (tai kääntämään exeksi) ennen ajamista.

Tuo edellinen ohjelma siis etsii karttaa "cdm2.til" kansiosta Media. Täydellinen hakemistopolku on siis (riippuen mihin olet cb:n asentanut) seuraavanlainen: "C:\Program Files\Coolbasic\Media". Sama pätee tiedostolle "tileset.bmp".

Jos ohjelma ei toimi, eli karttaa ei saada ladattua, johtuu se siitä että tiedostoa ei löydy. Eli siis todennäköisesti etsit sitä väärästä kansiosta. Esim:
kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "tileset.bmp" )
Etsii tilekarttaa oikeasta kansiosta, mutta tilesettiä väärästä.

Jos olet tallentanut pelisi vaikka kansioon "Coolbasic\Oma Peli", ja käytät seuraavaa koodinpätkää:
kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "media\tileset.bmp" )
Etsitään tiedostoja nyt kansiosta "Coolbasic\Oma Peli\media", vaikka oikeasti ne tiedostot ovat kansiossa "Coolbasic\Media". Tässä tapauksessa sinun pitäisi ladata kartta näin:
kartta = LoadMap( "..\media\cdm2.til", "..\media\tileset.bmp" )

"..\" menee siis hakemistopolussa edelliseen kansioon.
kiitti toi autto

Re: kartta

Posted: Fri Sep 03, 2010 8:47 pm
by loituma
Chaosworm wrote:
loituma wrote:ei pysty ladata.
Viitsisitkö suoraan copypastettaa tuon yhden koodiin laittamasi rivin? Minulla ei tällä hetkellä ole manaa kristallipalloni aktivoimiseen, valitan. Mutta jos näkisin, mitä sinne olet laittanut väärin, uskoisin osaavani korjata ongelman.

Code: Select all

map= LoadMap("Desktop\Pelit cb\media\mygame","Desktop\Pelit cb\media\tileset")

Re: kartta

Posted: Fri Sep 03, 2010 8:58 pm
by Awaclus
loituma wrote:
Chaosworm wrote:
loituma wrote:ei pysty ladata.
Viitsisitkö suoraan copypastettaa tuon yhden koodiin laittamasi rivin? Minulla ei tällä hetkellä ole manaa kristallipalloni aktivoimiseen, valitan. Mutta jos näkisin, mitä sinne olet laittanut väärin, uskoisin osaavani korjata ongelman.

Code: Select all

map= LoadMap("Desktop\Pelit cb\media\mygame","Desktop\Pelit cb\media\tileset")
Olet unohtanut tiedostopäätteet. Pitäisi olla mygame.til ja tileset.bmp.

Re: kartta

Posted: Sat Sep 04, 2010 9:09 am
by Latexi95
Chaosworm wrote:
loituma wrote:

Code: Select all

map= LoadMap("Desktop\Pelit cb\media\mygame","Desktop\Pelit cb\media\tileset")
Olet unohtanut tiedostopäätteet. Pitäisi olla mygame.til ja tileset.bmp.
Ja sitten ohjelma täytyisi olla tallennettu työpöydälle.

Re: kartta

Posted: Sat Sep 04, 2010 11:27 am
by TheFish
Latexi95 wrote:
Chaosworm wrote:
loituma wrote:

Code: Select all

map= LoadMap("Desktop\Pelit cb\media\mygame","Desktop\Pelit cb\media\tileset")
Olet unohtanut tiedostopäätteet. Pitäisi olla mygame.til ja tileset.bmp.
Ja sitten ohjelma täytyisi olla tallennettu työpöydälle.
Paitsi että polku on suhteellinen ja siinä on mukana "Desktop"-hakemisto, joten ohjelman itse pitäisi olla Desktopin ylähakemistossa (varmaankin käyttäjäsi home-hakemisto).

Eli käytännössä sinun pitäisi tehdä pelille oma hakemisto vaikkapa tuonne "pelit cb"-hakemistoon, laittaa sekä ohjelman exe, että media-hakemisto sinne ja muuttaa polut muotoon:

Code: Select all

map= LoadMap("media\mygame.til","media\tileset.bmp")

Re: kartta

Posted: Sun Sep 05, 2010 12:19 am
by loituma
kiitän kaikesta miten oltte neuvoneet.

mutta ei toimi... :(

Re: kartta

Posted: Sun Sep 05, 2010 12:49 am
by esa94
loituma wrote:kiitän kaikesta miten oltte neuvoneet.

mutta ei toimi... :(
Trolli vai tyhmä? Veikkauksia, herrasväki!

Mikä nyt ei siis tarkalleen ottaen toimi, ja mitä olet tehnyt?

Re: kartta

Posted: Sun Sep 05, 2010 10:12 am
by Viltzu
Ei voi olla niin vaikeaa. Luot kansion vaikka työpöydällesi. Kansio olisi vaikka "trolli". Tallennat sinne "trolli.cb" nimisen lähdekoodisi. Tai exen. Ja teet sen sisälle kansion "trollimedia", siellä olisi sitten mygame.til sekä tileset.bmp. Tällöin pitäisi toimia koodilla

Code: Select all

map= LoadMap("trollimedia\mygame.til","trollimedia\tileset.bmp")
Ja millä map on tehty? Muistaakseni Tilesterissä pitää tallentaa versiona 1.3. (Koita kumpaakin jos tuo ei toimi. En muista varmasti)

Re: kartta

Posted: Sun Sep 05, 2010 11:32 am
by loituma
can't load map

Re: kartta

Posted: Sun Sep 05, 2010 12:12 pm
by Pettis
Jos ei mitään kovin salaista ole, niin laitappa selkeyden vuoksi koko koodi nähtäville. Lisäksi kannattaa tarkistaa, että windows ei piilota tiedostopäätteitä "tunnetuista tiedostoista" tms. ettei se ole oikeasti nimeltään kartta.til.til (tuplapäätteellä) tai jotain.

Re: kartta

Posted: Wed Sep 08, 2010 8:17 am
by loituma

Code: Select all

FrameLimit 40

map= LoadMap("media\mygame.til","media\tileset.bmp")
PlayObject map,0,0,1

ukko= LoadObject ("C:\Users\Public\Pictures\Sample Pictures\labyrintti-peli-ukko.png", 360)


Repeat
    
    If LeftKey() Then TurnObject ukko, 5
    If RightKey() Then TurnObject ukko, -5
    If UpKey() Then MoveObject ukko, 2
    If DownKey() Then MoveObject ukko, -2
    
    If ObjectX(ukko)<-200 Then PositionObject ukko,-200,ObjectY(ukko)
    If ObjectX(ukko)>200 Then PositionObject ukko,200,ObjectY(ukko)
    If ObjectY(ukko)<-150 Then PositionObject ukko,ObjectX(ukko),-150
    If ObjectY(ukko)>150 Then PositionObject ukko,ObjectX(ukko),150
    
    UpdateGame
    
    CloneCameraPosition ukko
    
    DrawScreen
    
Forever