kartta

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
loituma
Newcomer
Posts: 8
Joined: Fri Sep 03, 2010 3:42 pm

kartta

Post by loituma » Fri Sep 03, 2010 3:49 pm

miten kartta lisätään peliin? joko oon tyhmä tai en osaa lukee kunnolla cb omista ohjeista.

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: kartta

Post by MaGetzUb » Fri Sep 03, 2010 3:57 pm

Kysymksesi oli niin yksinkertainen, että olisit voinut postata kysymyksesi tyhmiin kysymyksiin. ;) Ja jos juuri tilekarttaa haluat ladata niin tällä tavalla:

Code: Select all

kartta = LoadMap(_kartan_polku_tähän_, _käytettävä_polku_tähän_)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

loituma
Newcomer
Posts: 8
Joined: Fri Sep 03, 2010 3:42 pm

Re: kartta

Post by loituma » Fri Sep 03, 2010 4:32 pm

MaGetzUb wrote:Kysymksesi oli niin yksinkertainen, että olisit voinut postata kysymyksesi tyhmiin kysymyksiin. ;) Ja jos juuri tilekarttaa haluat ladata niin tällä tavalla:

Code: Select all

kartta = LoadMap(_kartan_polku_tähän_, _käytettävä_polku_tähän_)
olen kokeillut ei toimi mul.

User avatar
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: kartta

Post by Viltzu » Fri Sep 03, 2010 4:36 pm

Code: Select all

map= LoadMap("Media\cdm2.til","Media\tileset.bmp")
DrawScreen
WaitKey
Ei toimi? Varmista että lähdekoodin kanssa kansiossa on kansio Media. (Tai CoolBasicin kansiossa jos et ole tallentanut koodia)

User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1591
Joined: Thu Dec 06, 2007 8:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: kartta

Post by valscion » Fri Sep 03, 2010 4:36 pm

loituma wrote:
MaGetzUb wrote:Kysymksesi oli niin yksinkertainen, että olisit voinut postata kysymyksesi tyhmiin kysymyksiin. ;) Ja jos juuri tilekarttaa haluat ladata niin tällä tavalla:

Code: Select all

kartta = LoadMap(_kartan_polku_tähän_, _käytettävä_polku_tähän_)
olen kokeillut ei toimi mul.
Millaista virheilmoitusta tulee? Katsoppas Usein ihmetellyt ongelmat (lue ensin, lista ei ole pitkä) -topikin neljättä kohtaa, ehkä se koskee sinua?
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com

loituma
Newcomer
Posts: 8
Joined: Fri Sep 03, 2010 3:42 pm

Re: kartta

Post by loituma » Fri Sep 03, 2010 6:36 pm

VesQ wrote:
loituma wrote:
MaGetzUb wrote:Kysymksesi oli niin yksinkertainen, että olisit voinut postata kysymyksesi tyhmiin kysymyksiin. ;) Ja jos juuri tilekarttaa haluat ladata niin tällä tavalla:

Code: Select all

kartta = LoadMap(_kartan_polku_tähän_, _käytettävä_polku_tähän_)
olen kokeillut ei toimi mul.
Millaista virheilmoitusta tulee? Katsoppas Usein ihmetellyt ongelmat (lue ensin, lista ei ole pitkä) -topikin neljättä kohtaa, ehkä se koskee sinua?
ei pysty ladata.

User avatar
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: kartta

Post by Viltzu » Fri Sep 03, 2010 6:38 pm

loituma wrote:
VesQ wrote:
loituma wrote:
olen kokeillut ei toimi mul.
Millaista virheilmoitusta tulee? Katsoppas Usein ihmetellyt ongelmat (lue ensin, lista ei ole pitkä) -topikin neljättä kohtaa, ehkä se koskee sinua?
ei pysty ladata.
Eli juuri niinkuin VesQ kertoi. Problem solved?

User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: kartta

Post by Jonez » Fri Sep 03, 2010 6:56 pm

Olisi hyödyllistä jos viestisi olisivat vähän pidempiä. Voisit kuvailla ongelmaasi kattavammin, ilmoittaa mahdolliset virheilmoitukset jne.

Tässä tapauksessa ongelmana yleensä on se, että yrität ladata joko tilekarttaa (.til-päätteinen tiedosto), tilesettiä (esim. .png- tai .bmp-päätteinen tiedosto), tai molempia väärästä kansiosta. Tällöin tulee virheilmoitus: 'Can't load map "mapin_nimi"'.

Seuraavan koodinpätkän pitäisi lähes varmasti toimia sinulla, kunhan et tallenna sitä ennen kääntämistä:

Code: Select all

kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "media\tileset.bmp" )
Repeat
    DrawScreen
Forever
Jos edes tämä koodi ei toimi, johtuu se siitä, että 1) olet jotenkin kadottanut tarvittavan median, tai 2) itse Coolbasicissa on jotain pahasti vialla, jolloin suosittelen uudelleenasentamista. Tai 3) menit kuitenkin tallentamaan tuon (tai kääntämään exeksi) ennen ajamista.

Tuo edellinen ohjelma siis etsii karttaa "cdm2.til" kansiosta Media. Täydellinen hakemistopolku on siis (riippuen mihin olet cb:n asentanut) seuraavanlainen: "C:\Program Files\Coolbasic\Media". Sama pätee tiedostolle "tileset.bmp".

Jos ohjelma ei toimi, eli karttaa ei saada ladattua, johtuu se siitä että tiedostoa ei löydy. Eli siis todennäköisesti etsit sitä väärästä kansiosta. Esim:
kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "tileset.bmp" )
Etsii tilekarttaa oikeasta kansiosta, mutta tilesettiä väärästä.

Jos olet tallentanut pelisi vaikka kansioon "Coolbasic\Oma Peli", ja käytät seuraavaa koodinpätkää:
kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "media\tileset.bmp" )
Etsitään tiedostoja nyt kansiosta "Coolbasic\Oma Peli\media", vaikka oikeasti ne tiedostot ovat kansiossa "Coolbasic\Media". Tässä tapauksessa sinun pitäisi ladata kartta näin:
kartta = LoadMap( "..\media\cdm2.til", "..\media\tileset.bmp" )

"..\" menee siis hakemistopolussa edelliseen kansioon.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War

Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: kartta

Post by Awaclus » Fri Sep 03, 2010 6:58 pm

loituma wrote:ei pysty ladata.
Viitsisitkö suoraan copypastettaa tuon yhden koodiin laittamasi rivin? Minulla ei tällä hetkellä ole manaa kristallipalloni aktivoimiseen, valitan. Mutta jos näkisin, mitä sinne olet laittanut väärin, uskoisin osaavani korjata ongelman.

loituma
Newcomer
Posts: 8
Joined: Fri Sep 03, 2010 3:42 pm

Re: kartta

Post by loituma » Fri Sep 03, 2010 7:33 pm

Jonez wrote:Olisi hyödyllistä jos viestisi olisivat vähän pidempiä. Voisit kuvailla ongelmaasi kattavammin, ilmoittaa mahdolliset virheilmoitukset jne.

Tässä tapauksessa ongelmana yleensä on se, että yrität ladata joko tilekarttaa (.til-päätteinen tiedosto), tilesettiä (esim. .png- tai .bmp-päätteinen tiedosto), tai molempia väärästä kansiosta. Tällöin tulee virheilmoitus: 'Can't load map "mapin_nimi"'.

Seuraavan koodinpätkän pitäisi lähes varmasti toimia sinulla, kunhan et tallenna sitä ennen kääntämistä:

Code: Select all

kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "media\tileset.bmp" )
Repeat
    DrawScreen
Forever
Jos edes tämä koodi ei toimi, johtuu se siitä, että 1) olet jotenkin kadottanut tarvittavan median, tai 2) itse Coolbasicissa on jotain pahasti vialla, jolloin suosittelen uudelleenasentamista. Tai 3) menit kuitenkin tallentamaan tuon (tai kääntämään exeksi) ennen ajamista.

Tuo edellinen ohjelma siis etsii karttaa "cdm2.til" kansiosta Media. Täydellinen hakemistopolku on siis (riippuen mihin olet cb:n asentanut) seuraavanlainen: "C:\Program Files\Coolbasic\Media". Sama pätee tiedostolle "tileset.bmp".

Jos ohjelma ei toimi, eli karttaa ei saada ladattua, johtuu se siitä että tiedostoa ei löydy. Eli siis todennäköisesti etsit sitä väärästä kansiosta. Esim:
kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "tileset.bmp" )
Etsii tilekarttaa oikeasta kansiosta, mutta tilesettiä väärästä.

Jos olet tallentanut pelisi vaikka kansioon "Coolbasic\Oma Peli", ja käytät seuraavaa koodinpätkää:
kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "media\tileset.bmp" )
Etsitään tiedostoja nyt kansiosta "Coolbasic\Oma Peli\media", vaikka oikeasti ne tiedostot ovat kansiossa "Coolbasic\Media". Tässä tapauksessa sinun pitäisi ladata kartta näin:
kartta = LoadMap( "..\media\cdm2.til", "..\media\tileset.bmp" )

"..\" menee siis hakemistopolussa edelliseen kansioon.
kiitti toi autto

loituma
Newcomer
Posts: 8
Joined: Fri Sep 03, 2010 3:42 pm

Re: kartta

Post by loituma » Fri Sep 03, 2010 8:47 pm

Chaosworm wrote:
loituma wrote:ei pysty ladata.
Viitsisitkö suoraan copypastettaa tuon yhden koodiin laittamasi rivin? Minulla ei tällä hetkellä ole manaa kristallipalloni aktivoimiseen, valitan. Mutta jos näkisin, mitä sinne olet laittanut väärin, uskoisin osaavani korjata ongelman.

Code: Select all

map= LoadMap("Desktop\Pelit cb\media\mygame","Desktop\Pelit cb\media\tileset")

Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: kartta

Post by Awaclus » Fri Sep 03, 2010 8:58 pm

loituma wrote:
Chaosworm wrote:
loituma wrote:ei pysty ladata.
Viitsisitkö suoraan copypastettaa tuon yhden koodiin laittamasi rivin? Minulla ei tällä hetkellä ole manaa kristallipalloni aktivoimiseen, valitan. Mutta jos näkisin, mitä sinne olet laittanut väärin, uskoisin osaavani korjata ongelman.

Code: Select all

map= LoadMap("Desktop\Pelit cb\media\mygame","Desktop\Pelit cb\media\tileset")
Olet unohtanut tiedostopäätteet. Pitäisi olla mygame.til ja tileset.bmp.

User avatar
Latexi95
Guru
Posts: 1165
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: kartta

Post by Latexi95 » Sat Sep 04, 2010 9:09 am

Chaosworm wrote:
loituma wrote:

Code: Select all

map= LoadMap("Desktop\Pelit cb\media\mygame","Desktop\Pelit cb\media\tileset")
Olet unohtanut tiedostopäätteet. Pitäisi olla mygame.til ja tileset.bmp.
Ja sitten ohjelma täytyisi olla tallennettu työpöydälle.

TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: kartta

Post by TheFish » Sat Sep 04, 2010 11:27 am

Latexi95 wrote:
Chaosworm wrote:
loituma wrote:

Code: Select all

map= LoadMap("Desktop\Pelit cb\media\mygame","Desktop\Pelit cb\media\tileset")
Olet unohtanut tiedostopäätteet. Pitäisi olla mygame.til ja tileset.bmp.
Ja sitten ohjelma täytyisi olla tallennettu työpöydälle.
Paitsi että polku on suhteellinen ja siinä on mukana "Desktop"-hakemisto, joten ohjelman itse pitäisi olla Desktopin ylähakemistossa (varmaankin käyttäjäsi home-hakemisto).

Eli käytännössä sinun pitäisi tehdä pelille oma hakemisto vaikkapa tuonne "pelit cb"-hakemistoon, laittaa sekä ohjelman exe, että media-hakemisto sinne ja muuttaa polut muotoon:

Code: Select all

map= LoadMap("media\mygame.til","media\tileset.bmp")
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

loituma
Newcomer
Posts: 8
Joined: Fri Sep 03, 2010 3:42 pm

Re: kartta

Post by loituma » Sun Sep 05, 2010 12:19 am

kiitän kaikesta miten oltte neuvoneet.

mutta ei toimi... :(

User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: kartta

Post by esa94 » Sun Sep 05, 2010 12:49 am

loituma wrote:kiitän kaikesta miten oltte neuvoneet.

mutta ei toimi... :(
Trolli vai tyhmä? Veikkauksia, herrasväki!

Mikä nyt ei siis tarkalleen ottaen toimi, ja mitä olet tehnyt?

User avatar
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: kartta

Post by Viltzu » Sun Sep 05, 2010 10:12 am

Ei voi olla niin vaikeaa. Luot kansion vaikka työpöydällesi. Kansio olisi vaikka "trolli". Tallennat sinne "trolli.cb" nimisen lähdekoodisi. Tai exen. Ja teet sen sisälle kansion "trollimedia", siellä olisi sitten mygame.til sekä tileset.bmp. Tällöin pitäisi toimia koodilla

Code: Select all

map= LoadMap("trollimedia\mygame.til","trollimedia\tileset.bmp")
Ja millä map on tehty? Muistaakseni Tilesterissä pitää tallentaa versiona 1.3. (Koita kumpaakin jos tuo ei toimi. En muista varmasti)

loituma
Newcomer
Posts: 8
Joined: Fri Sep 03, 2010 3:42 pm

Re: kartta

Post by loituma » Sun Sep 05, 2010 11:32 am

can't load map

User avatar
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1042
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: kartta

Post by Pettis » Sun Sep 05, 2010 12:12 pm

Jos ei mitään kovin salaista ole, niin laitappa selkeyden vuoksi koko koodi nähtäville. Lisäksi kannattaa tarkistaa, että windows ei piilota tiedostopäätteitä "tunnetuista tiedostoista" tms. ettei se ole oikeasti nimeltään kartta.til.til (tuplapäätteellä) tai jotain.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja

loituma
Newcomer
Posts: 8
Joined: Fri Sep 03, 2010 3:42 pm

Re: kartta

Post by loituma » Wed Sep 08, 2010 8:17 am

Code: Select all

FrameLimit 40

map= LoadMap("media\mygame.til","media\tileset.bmp")
PlayObject map,0,0,1

ukko= LoadObject ("C:\Users\Public\Pictures\Sample Pictures\labyrintti-peli-ukko.png", 360)


Repeat
    
    If LeftKey() Then TurnObject ukko, 5
    If RightKey() Then TurnObject ukko, -5
    If UpKey() Then MoveObject ukko, 2
    If DownKey() Then MoveObject ukko, -2
    
    If ObjectX(ukko)<-200 Then PositionObject ukko,-200,ObjectY(ukko)
    If ObjectX(ukko)>200 Then PositionObject ukko,200,ObjectY(ukko)
    If ObjectY(ukko)<-150 Then PositionObject ukko,ObjectX(ukko),-150
    If ObjectY(ukko)>150 Then PositionObject ukko,ObjectX(ukko),150
    
    UpdateGame
    
    CloneCameraPosition ukko
    
    DrawScreen
    
Forever

Post Reply