olen ihan perseestä

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
ihannyyppä
Newcomer
Posts: 47
Joined: Tue Oct 16, 2007 5:28 pm
Location: Varkaus
Contact:

olen ihan perseestä

Post by ihannyyppä » Tue Oct 16, 2007 5:36 pm

Joo, elikkä
minä siis en ymmärrä koodauksesta hevon******* ja
en ole koskaan ymmärtänytkään ja siksi kysyisin apua:
''Pelioppaissa pitäisi olla:


Kädestä pitäen -opas ylhäältä kuvatun räiskintäpelin toteuttamiseen
Askel askeleelta -opas tasoloikan toteuttamiseen
Askel askeleelta -opas autopelin toteuttamiseen''

Millon noi pelioppaat tulee jotta pääsisin alkuun?

Olen jo vuodesta 2003 lähtien yrittänyt opetella jotakin ohjelmaa eikä tule
mitään! Viime vuonna kuulin CoolBasicista ja että son yksinkertanen mutta
eihän tällanen supisuomalainen juntti mitään sellasistakaan
hienouksista ymmärrä!!! :x


Nii eli en pääsee alkuunkaan...............
Valmiit pelit: 0 muahaha
Projekteina:
Vivarium (beta saattaa tulla lähi-aikoina)
Crusher Bastard (vasta suunnitteluvaiheessa)
Rattijuoppo (Projekti jäässä)

Programmer N00b

Re: olen ihan perseestä

Post by Programmer N00b » Tue Oct 16, 2007 5:39 pm

ihan totta.olen itsekin odottanut noita oppaita,mutta sisuunnuin ja opettelin
ohjekirjan,suosittelen

henrik93
Newcomer
Posts: 11
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:13 pm

Re: olen ihan perseestä

Post by henrik93 » Tue Oct 16, 2007 5:44 pm

Ei ole hajuakaan tuleeko nuita pelioppaita edes. Mutta katsoppa kaikki 20 oppituntia painamalla f8. Mieti, mitä mikin koodi tarkoittaa ja oppitunnin lopussa on hyvät selostukset. Katso myös cool basic ohjekirjasta jotain kivaa. Kun olet katsonut kaikki 20 oppituntia ja harjoitellut taitojasi, tee joku helppo peli, kuten lotto arvonta tai jokin jonka luulet osaavasi ;). Ei kannata aloittaa mistään suuresta projusta, muuten innostus loppuikin siihen.

User avatar
Thomazu
Active Member
Posts: 179
Joined: Tue Aug 28, 2007 7:28 am

Re: olen ihan perseestä

Post by Thomazu » Tue Oct 16, 2007 7:21 pm

Älä valita! Itsekkään en osaa paljon mitään, kiinnostusta olisi mutta ei silti saa aikaiseksi että harjoittelisi kunnolla... Että kyllä kannattaa tutustua niihin 20 oppituntiin ja vaikka tehdä jotain pientä, yhdistää eri oppituntien koodeja yrittäen saada jotain aikaan :) niin minäkin aloitin ja komennot ovat jääneet mieleen jo vähän.

Ei ruokita trollia? :)
Image

ihannyyppä
Newcomer
Posts: 47
Joined: Tue Oct 16, 2007 5:28 pm
Location: Varkaus
Contact:

Post by ihannyyppä » Tue Oct 16, 2007 7:43 pm

Joo.

Nyt olen lukenut jotenkuten ja saanut tulevaan autopeliini Rattijuoppo pelaajan
liikkumaan haluamallani tavalla.

Mutta enää hankaluuksia tuottavat nuo botit:

Kysynkin nytten itseäni pätevämmiltä, että miten saisi ihmisiä juoksemaan joko autoani pakoon tai
sitä päin yrittäen käydä hullun kuskin kimppuun?

Ja miten ne ukkelit jotka juoksee saa palasiksi kun niiden päälle ajaa?




Onko liian vaikeata vai pitäisikö tyytyä ihan vaan johonkin rallipeliin?
Valmiit pelit: 0 muahaha
Projekteina:
Vivarium (beta saattaa tulla lähi-aikoina)
Crusher Bastard (vasta suunnitteluvaiheessa)
Rattijuoppo (Projekti jäässä)

User avatar
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: olen ihan perseestä

Post by temu92 » Tue Oct 16, 2007 9:12 pm

Imo on vaikeampaa tehdä kunnon rallipeli kunnon fysiikoilla kuin mainitsemasi rattijuoppopeli :P
Muttamutta manuaalin läpiselaus on suositeltavaa koska pelioppaita tuskin tulee koskaan/pitkään aikaan.

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: olen ihan perseestä

Post by MaGetzUb » Tue Oct 16, 2007 10:36 pm

Öö teemu, ei noi sun lähettämät pelit mistää suolesta oo (ainakaan galaxy :D). Mä en itte jaksa tod. vänkää mitää ykstyiskohtaista peliä (ei riitä hermot). Ja imo täs ois tällääne p***a lähe koodi tuolle teko älylle. :D
en sitte tiiä toimiiko tää ku koodasin tän itte ilma mitää väli katselmuksia (olin vistalla).

Code: Select all

SCREEN 800,600
FrameLimit 40 
'Ladataan auto ja jalankulkia.
lada=LoadObject("Media\car.bmp",72)
PositionObject lada,-350,0
jalankulkia=LoadObject("media\guy.bmp",72)
ClsColor cbgreen
Repeat 
'liikutetaan autoa ja tarkistetaan onko auto liikkeessä.
If LeftKey() Then TurnObject lada, 5
If RightKey() Then TurnObject lada, -5    
If UpKey() Then MoveObject lada, 6 : liikkeessä=1 Else liikkeessä=0
If DownKey() Then MoveObject lada, -2 : liikkeessä=1 Else liikkeessä=0
'jos auto on liian lähellä jalankulkiaa niin jalan kulkia ottaa
'hätääsen suunnan ja lähtee juoksemaan muuten jalankulkia hortoilee.
If Distance2(lada,jalankulkia)<150 Then 
If g=0 Then 
g=1
If g Then RotateObject jalankulkia,Rand(360)
EndIf 
MoveObject jalankulkia,3.5
Else 
g=0

If Timer()>hetki + Rand(250,500) Then 
RotateObject jalankulkia,Rand(360)
MoveObject jalankulkia,1
hetki=timer()
EndIf 
EndIf 
'ja täs nää loppu härpäkkeet jotka pitää muistaa. :-D
DrawScreen
Forever
oppia ikä kaikki ite oon 12v :?
EDIT:

nyt sen pitäis toimia kai....

Last edited by MaGetzUb on Wed Oct 17, 2007 9:19 am, edited 1 time in total.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

User avatar
Murskaaja
Member
Posts: 92
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:19 pm
Contact:

Re: olen ihan perseestä

Post by Murskaaja » Tue Oct 16, 2007 11:28 pm

programmer of DSG wrote:Öö teemu, ei noi sun lähettämät pelit mistää suolesta oo (ainakaan galaxy :D). Mä en itte jaksa tod. vänkää mitää ykstyiskohtaista peliä (ei riitä hermot). Ja imo täs ois tällääne p***a lähe koodi tuolle teko älylle. :D
en sitte tiiä toimiiko tää ku koodasin tän itte ilma mitää väli katselmuksia (olin vistalla).

Code: Select all

koodia...
oppia ikä kaikki ite oon 12v :?
Ei tuo ihan toiminut :) Yksi EndIf pääsi unohtumaan ja jalankulkijasi pyöri paikallaan osaamatta väistää autoa (paniikissa lienee ollut ;)). Toivottavasti et pahastu, tein pari nopeaa muutosta koodiisi.

Nyt jalankulkija kävelee järkevämmin ja juoksee suoraan poispäin autosta, jos se tulee liian lähelle. Hieman alkeellinen, mutta pitäisi toimia esimerkistä :)

Code: Select all

SCREEN 800,600
FrameLimit 40
'Ladataan auto ja jalankulkia.
lada=LoadObject("Media\car.bmp",72)
PositionObject lada,-350,0
jalankulkia=LoadObject("media\guy.bmp",72)
ClsColor cbgreen
CameraFollow lada, 1,0
nopeus = 1
Repeat
'liikutetaan autoa ja tarkistetaan onko auto liikkeessä.
If LeftKey() Then TurnObject lada, 5
If RightKey() Then TurnObject lada, -5   
If UpKey() Then MoveObject lada, 6 : liikkeessä=1 Else liikkeessä=0
If DownKey() Then MoveObject lada, -2 : liikkeessä=1 Else liikkeessä=0
'jos auto on liian lähellä jalankulkiaa niin jalan kulkia ottaa
'hätääsen suunnan ja lähtee juoksemaan muuten jalankulkia hortoilee.
If Distance2(lada,jalankulkia)<150 Then
    Text 0,0, "JUMALAUTA SE TULEE PÄÄLLE!!!!"
    suunta# = GetAngle2(lada,jalankulkia)
    RotateObject jalankulkia, suunta#
    nopeus = 3
Else
    If aika < Timer() Then
        nopeus = 1
        aika = Timer() + Rand(500,1000)
        TurnObject jalankulkia, Rand(-90,90)
    EndIf        
EndIf
MoveObject jalankulkia, nopeus
'ja täs nää loppu härpäkkeet jotka pitää muistaa. :-D
DrawScreen
Forever
ASCII star wars Xtreme | Cool Bombers | Combat (kehitteillä)

RedShadow productions

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: olen ihan perseestä

Post by MaGetzUb » Wed Oct 17, 2007 9:15 am

joo sitä mä arvelinki ku tein sen ilma coolbasici tarkistajan apua :D
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

ihannyyppä
Newcomer
Posts: 47
Joined: Tue Oct 16, 2007 5:28 pm
Location: Varkaus
Contact:

Re: olen ihan perseestä

Post by ihannyyppä » Wed Oct 17, 2007 9:54 am

programmer of DSG wrote:Öö teemu, ei noi sun lähettämät pelit mistää suolesta oo (ainakaan galaxy :D). Mä en itte jaksa tod. vänkää mitää ykstyiskohtaista peliä (ei riitä hermot). Ja imo täs ois tällääne p***a lähe koodi tuolle teko älylle. :D
en sitte tiiä toimiiko tää ku koodasin tän itte ilma mitää väli katselmuksia (olin vistalla).

Code: Select all

SCREEN 800,600
FrameLimit 40 
'Ladataan auto ja jalankulkia.
lada=LoadObject("Media\car.bmp",72)
PositionObject lada,-350,0
jalankulkia=LoadObject("media\guy.bmp",72)
ClsColor cbgreen
Repeat 
'liikutetaan autoa ja tarkistetaan onko auto liikkeessä.
If LeftKey() Then TurnObject lada, 5
If RightKey() Then TurnObject lada, -5    
If UpKey() Then MoveObject lada, 6 : liikkeessä=1 Else liikkeessä=0
If DownKey() Then MoveObject lada, -2 : liikkeessä=1 Else liikkeessä=0
'jos auto on liian lähellä jalankulkiaa niin jalan kulkia ottaa
'hätääsen suunnan ja lähtee juoksemaan muuten jalankulkia hortoilee.
If Distance2(lada,jalankulkia)<150 Then 
If g=0 Then 
g=1
If g Then RotateObject jalankulkia,Rand(360)
EndIf 
MoveObject jalankulkia,3.5
Else 
g=0

If Timer()>hetki + Rand(250,500) Then 
RotateObject jalankulkia,Rand(360)
MoveObject jalankulkia,1
hetki=timer()
EndIf 
EndIf 
'ja täs nää loppu härpäkkeet jotka pitää muistaa. :-D
DrawScreen
Forever
oppia ikä kaikki ite oon 12v :?
EDIT:

nyt sen pitäis toimia kai....

Juu kiitoksia,
mutta nytten se ohjelma huutaa kun sen käynnistää että memory Acces Violation!

kokeilin tota jalankulkijaa siihen auton-ohjauksen alle ja ylle eikä kumpikaan toiminut.
Kone se vaan Erroria syöttäää!!!!


kiitos kuitenkin......
Valmiit pelit: 0 muahaha
Projekteina:
Vivarium (beta saattaa tulla lähi-aikoina)
Crusher Bastard (vasta suunnitteluvaiheessa)
Rattijuoppo (Projekti jäässä)

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: olen ihan perseestä

Post by MaGetzUb » Wed Oct 17, 2007 9:56 am

mikä rutto siin sitte o?
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

ihannyyppä
Newcomer
Posts: 47
Joined: Tue Oct 16, 2007 5:28 pm
Location: Varkaus
Contact:

Re: olen ihan perseestä

Post by ihannyyppä » Wed Oct 17, 2007 10:23 am

programmer of DSG wrote:mikä rutto siin sitte o?
Voin taata ettei se ainakaan perunarutto ole! :lol:

Mutta,......

No en minä tiedä........ Paska kone........? :roll:
vittu ko ei mitään saa tehtyä!!! :evil:
Valmiit pelit: 0 muahaha
Projekteina:
Vivarium (beta saattaa tulla lähi-aikoina)
Crusher Bastard (vasta suunnitteluvaiheessa)
Rattijuoppo (Projekti jäässä)

henrik93
Newcomer
Posts: 11
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:13 pm

Re: olen ihan perseestä

Post by henrik93 » Wed Oct 17, 2007 11:01 am

Voisiko tämä johtua palomuurista? Minulla on f-secure ja aina kun sen sovellusten hallinta oli päällä, tuli vaan mavia minulle kun kokeilin peliä cb:llä

ihannyyppä
Newcomer
Posts: 47
Joined: Tue Oct 16, 2007 5:28 pm
Location: Varkaus
Contact:

Re: olen ihan perseestä

Post by ihannyyppä » Wed Oct 17, 2007 1:05 pm

henrik93 wrote:Voisiko tämä johtua palomuurista? Minulla on f-secure ja aina kun sen sovellusten hallinta oli päällä, tuli vaan mavia minulle kun kokeilin peliä cb:llä
Miulla on Avast! ja Zonealarm.

Ja olen niitäkin kyllä laskenut, ja poistanut käytöstä ym.

Pitää kokeilla vääntää itte?
Vai pistänkö tänne foorumille josko joku löytäis vian?


EI KU UNOHTAKAA, SAIN SITTENKIN TOIMIMAAN! :lol:
Valmiit pelit: 0 muahaha
Projekteina:
Vivarium (beta saattaa tulla lähi-aikoina)
Crusher Bastard (vasta suunnitteluvaiheessa)
Rattijuoppo (Projekti jäässä)

User avatar
mikeful
Moderator
Moderator
Posts: 523
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:36 pm
Location: Vaasa, Finalnd
Contact:

Re: olen ihan perseestä

Post by mikeful » Wed Oct 17, 2007 1:33 pm

henrik93 wrote:Voisiko tämä johtua palomuurista? Minulla on f-secure ja aina kun sen sovellusten hallinta oli päällä, tuli vaan mavia minulle kun kokeilin peliä cb:llä
MAV johtuu palomuurista? Hupaisin väite ikinä.

MAV tulee yleensä siitä, kun objekteja käsitellään jotenkin väärällä tavalla. Tarkistakaa koodia logiikkavirheiden varalta.
Pelejä: Pelasta puhe, Grinder
Muuta: Blogi, Twitter

henrik93
Newcomer
Posts: 11
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:13 pm

Re: olen ihan perseestä

Post by henrik93 » Wed Oct 17, 2007 1:39 pm

Ähh...tuota se mav tulee koska palomuuri luuli cb:tä haittaohjelmaksi ja esti osan sen käytöstä. Mutta nyt kun sammutin sovellusten hallinnan, ja kokeilin samaa koodia, ei tullut mavia ;)

ihannyyppä
Newcomer
Posts: 47
Joined: Tue Oct 16, 2007 5:28 pm
Location: Varkaus
Contact:

Re: olen ihan perseestä

Post by ihannyyppä » Wed Oct 17, 2007 2:42 pm

Joo.

Nytten olen saanut aloitettua sitä mutta eteeni tuli (yllätys ylltäys) uusi ongelma.

Koska olen tällainen osaamaton tyyppi niin kysymäni pitää, että miten ne viholliset ym.
tyypit saa aseteltua kenttään?
Luin Tilesterin manuaalin 3 kertaa läpi enkä tajunnut paljoa paskaakaan....!

[Kyllä pitää olla osaamaton]
Valmiit pelit: 0 muahaha
Projekteina:
Vivarium (beta saattaa tulla lähi-aikoina)
Crusher Bastard (vasta suunnitteluvaiheessa)
Rattijuoppo (Projekti jäässä)

User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: olen ihan perseestä

Post by Ilmuri » Wed Oct 17, 2007 6:31 pm

Tilesterillä ei voi tehdä kuin karttoja. Voit toki tallentaa kartan datakerrokseen jonkin merkin, jonka kohdalle pelin alkaessa luodaan vihollinen.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic

ihannyyppä
Newcomer
Posts: 47
Joined: Tue Oct 16, 2007 5:28 pm
Location: Varkaus
Contact:

Re: olen ihan perseestä

Post by ihannyyppä » Wed Oct 17, 2007 7:29 pm

Ilmuri wrote:Tilesterillä ei voi tehdä kuin karttoja. Voit toki tallentaa kartan datakerrokseen jonkin merkin, jonka kohdalle pelin alkaessa luodaan vihollinen.
Koska olen näin osaamaton niin kysnkin, että millaisen merkin? :roll:
----sry, but serioysly, I'm sooooo stupid with those things---------------
Valmiit pelit: 0 muahaha
Projekteina:
Vivarium (beta saattaa tulla lähi-aikoina)
Crusher Bastard (vasta suunnitteluvaiheessa)
Rattijuoppo (Projekti jäässä)

User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: olen ihan perseestä

Post by Ilmuri » Wed Oct 17, 2007 7:36 pm

Muistaakseni minkä tahansa luvun väliltä 0-255.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic

Post Reply