miten tehä?
miten tehä?
miten voin tehä oman kääntäjän?
Re: miten tehä?
Ohjelmoimalla.
Re: miten tehä?
kyllä mä sen tiiän mut miten käskyt saan tehtyäPettis wrote:Ohjelmoimalla.
Re: miten tehä?
Ohjelmoimalla, duh. Luet vaan tiedostoa ja tarkistat, mitä siinä lukee ja teet, mitä tulee tehdä.jaahas wrote:kyllä mä sen tiiän mut miten käskyt saan tehtyäPettis wrote:Ohjelmoimalla.
Re: miten tehä?
Ohjelmoimalla syntaksin parsijan.
Sanotaanko vaikka näin... Jos sinulla ei ole mitään hajua mistä aloittaa, niin ohjelmointikielen tekeminen on sinulle liian vaikeaa.
Sanotaanko vaikka näin... Jos sinulla ei ole mitään hajua mistä aloittaa, niin ohjelmointikielen tekeminen on sinulle liian vaikeaa.
Re: miten tehä?
no en mä mitään isoa oo tekemäs vaan semmönen aivan pikkunen mis on vain parikymmentä käskyä. niin ohjelmoimalla saa käskyt laitettuu mut miten ohjelmoin ne?
-
- Tech Developer
- Posts: 545
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
- Location: Liminka
Re: miten tehä?
Aluksi kannattaa hankkia jonkinlaista pohjatietoa asiasta lueskelemalla erilaisia nettisivuja tai vaikka hankkimalla Dragon Book. Ennen tarvittavaa osaamista ei kannata edes haaveilla omasta kielestä.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi
<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
Kehittäjä
cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi
<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
Re: miten tehä?
voisitteko tehä lyhyen kääntäjän ja laittaa tänne niin opettelen siitä
Re: miten tehä?
Code: Select all
if readline(opentoread("koodi.koodi"))="helloworld" then print "helloworld"
Last edited by temu92 on Sun Feb 21, 2010 8:00 pm, edited 2 times in total.
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: miten tehä?
Tuo on tulkki, ei kääntäjä.
Re: miten tehä?
Juuuuuuuh
On mullakin ohjelmoinnissa haaveet korkeella, mut ei ihan noin
On mullakin ohjelmoinnissa haaveet korkeella, mut ei ihan noin
Alussa oli asiakas, projekti ja Koodari...
[/size]
Code: Select all
[23:36:33] <Minixmix> jos nyt viel yhen lastin heittäis
[23:36:48] <Minixmix> Sit loput vois hoitaa kännyllä :/
[00:14:49] <Minixmix> mutta nyt tyhjennykselle ->
Re: miten tehä?
En tiiä mut jotenkin tuli täst keskustelusta semmonen tunne et jaahas haluais tehdä IHAN OMAT FUNKTIOT...siis wau mikä taito....jaahas wrote:no en mä mitään isoa oo tekemäs vaan semmönen aivan pikkunen mis on vain parikymmentä käskyä. niin ohjelmoimalla saa käskyt laitettuu mut miten ohjelmoin ne?
Mutta sillä tavallahan "omat komennot" saa helpoiten. Jos tarvii vain 20 käskyä niin sitähän se tarkoittaa. Ja tuskin nyt mistään coolbasicciin täysin yhteensopimattomasta jutusta on tässä kysymys kun aloittelija on asialla. Homma lähtee siitä että tehdään funktiot ja tallennetaan tiedostoon. Tiedosto liitetään kaikkiin projekteihin sitten includella...eikö vain:D
Re: miten tehä?
Tarkotatko siis jaahas jotain tällästä???
... ei koodillisesti vaan siis lopulta ...
... ei koodillisesti vaan siis lopulta ...
Code: Select all
Repeat
If key=0 Then
Locate 0,0
bx=Input("X")
If KeyHit(CbKeyReturn) And Odotus=0 Then
key+1
Odotus+2
CloseInput
ClearKeys
EndIf
EndIf
If key=1 Then
Locate 0,0
by=Input("Y")
If KeyHit(CbKeyReturn) And Odotus=0 Then
key+1
Odotus+2
CloseInput
ClearKeys
EndIf
EndIf
If key=2 Then
Locate 0,0
bs=Input("Koko")
If KeyHit(CbKeyReturn) And Odotus=0 Then
key+1
Odotus+2
CloseInput
ClearKeys
EndIf
EndIf
If key=3 Then
Locate 0,0
bfon=Input("Täytetty(0,1)")
If KeyHit(CbKeyReturn) And Odotus=0 Then
key+1
Odotus+2
CloseInput
ClearKeys
EndIf
EndIf
If Key=4 Then
Locate 20000,22000
Text 0,0,"Paina returnia palataksesi valintoihin"
DRAWBALL(bx,by,bs,bfon)
If KeyHit(CbKeyReturn) And Odotus=0 Then
key=0
Odotus+2
CloseInput
ClearKeys
EndIf
EndIf
If odotus>0 Then odotus-1
DrawScreen
Forever
Function DRAWBALL(bx,by,bs,bfon)
Circle bx,by,bs,bfon
Return bx: Return by: Return bs: Return bfon
EndFunction
Re: miten tehä?
ei vaan että voi ite koodata esim.Knoy wrote:Tarkotatko siis jaahas jotain tällästä???
... ei koodillisesti vaan siis lopulta ...Code: Select all
Repeat If key=0 Then Locate 0,0 bx=Input("X") If KeyHit(CbKeyReturn) And Odotus=0 Then key+1 Odotus+2 CloseInput ClearKeys EndIf EndIf If key=1 Then Locate 0,0 by=Input("Y") If KeyHit(CbKeyReturn) And Odotus=0 Then key+1 Odotus+2 CloseInput ClearKeys EndIf EndIf If key=2 Then Locate 0,0 bs=Input("Koko") If KeyHit(CbKeyReturn) And Odotus=0 Then key+1 Odotus+2 CloseInput ClearKeys EndIf EndIf If key=3 Then Locate 0,0 bfon=Input("Täytetty(0,1)") If KeyHit(CbKeyReturn) And Odotus=0 Then key+1 Odotus+2 CloseInput ClearKeys EndIf EndIf If Key=4 Then Locate 20000,22000 Text 0,0,"Paina returnia palataksesi valintoihin" DRAWBALL(bx,by,bs,bfon) If KeyHit(CbKeyReturn) And Odotus=0 Then key=0 Odotus+2 CloseInput ClearKeys EndIf EndIf If odotus>0 Then odotus-1 DrawScreen Forever Function DRAWBALL(bx,by,bs,bfon) Circle bx,by,bs,bfon Return bx: Return by: Return bs: Return bfon EndFunction
Code: Select all
Color cbRed
Repeat
Box x,y,30,30
x=x+RightKey()-LeftKey()
y=y+Downkey()-Upkey()
DrawScreen
Forever
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: miten tehä?
Siis sulle on sama, onko kieli käännettävä tai tulkattava? Vaikuttaa siltä, että haluat tehdä oman ohjelmointikielen, mutta termisi ovat vain menneet sekaisin.
Tässä on Henkrun palkintoja voittanut skriptikieli: http://koti.mbnet.fi/henkruz/temp/Script.rar
Tässä on Henkrun palkintoja voittanut skriptikieli: http://koti.mbnet.fi/henkruz/temp/Script.rar
Re: miten tehä?
Hiukan offiks menee, mutta tuo minun viritelmä bugaa vähän joka suunasta.
Re: miten tehä?
Ja mitäs hyötyä siitä on, kun coolbasic on parempi!jaahas wrote:no en mä mitään isoa oo tekemäs vaan semmönen aivan pikkunen mis on vain parikymmentä käskyä. niin ohjelmoimalla saa käskyt laitettuu mut miten ohjelmoin ne?
Alussa oli asiakas, projekti ja Koodari...
[/size]
Code: Select all
[23:36:33] <Minixmix> jos nyt viel yhen lastin heittäis
[23:36:48] <Minixmix> Sit loput vois hoitaa kännyllä :/
[00:14:49] <Minixmix> mutta nyt tyhjennykselle ->
Re: miten tehä?
ahaa mutta monissa peleissä on käytetty omaa skriptimoottoria, esimerkkinä The Monarch, jos ymmärsin oikein sen srkriptimoottori on varsin kattava ja hyödyllinen, kaikkea ei tarvitse tehdä koodissa, vaan siitä saadaan automatisoidumpi ja pelkät skriptit jäävät työksi. ;D
Edit: meinasin käyttää aha. tossa alussa..
Edit: meinasin käyttää aha. tossa alussa..
Re: miten tehä?
Jöö, kun teet ensiksi pelimoottorin, voit tehdä kentät jälkeenpäin skriptillä, jota taas pelimoottori noudattaa, näin on helppo laajentaa koko peliä haluamansa kokoiseksi. Eikä sitten myöskään sitten EXE:n koko muutu isoksi.Koodari wrote:Ja mitäs hyötyä siitä on, kun coolbasic on parempi!jaahas wrote:no en mä mitään isoa oo tekemäs vaan semmönen aivan pikkunen mis on vain parikymmentä käskyä. niin ohjelmoimalla saa käskyt laitettuu mut miten ohjelmoin ne?
Off: Tokkopa tuolla on väliä, köyhää sisäpiiri skeidaa.phons wrote:Edit: meinasin käyttää aha. tossa alussa..
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.