Ei, pelinteko ei todellakaan ole yksinkertaista. Tarvittavien komentojen ja funktioden käyttö, sekä ohjelman yleinen toiminta on yksinkertaista oppia. Ainoa mitä tarvitaan on paljon aikaa. Pelinteko on kuitenkin paljon muutakin kuin komentojen tietotaitoa.
Spritet ladataan cb:ssä funktiolla LoadImage(). Se on periaatteessa ihan sama milloin lataat, kunhan teet sen ennen kuin käytät itse kuvaa.
Tilemapit ladataan käyttäen funktiota LoadMap(). Tämä kannattaa tehdä ennen muiden objektien latausta, sillä kartat ovat eräänlaisia objekteja, ja koska objektit piirretään latausjärjestyksessä, saamme näin piirrettyä kartan muiden objektien alle.
Cb tukee formaatteja bmp, jpg, png ja tga. Kuvia ja tilemappeja voi tietenkin tehdä millä tahansa kuvanmuokkausohjelmalla, joka tukee jotain näistä formaateista.
Tekstipelin teko on yllättävän hankalaa, hankalanpaa cb:llä kuin esim. Qbasicilla, koska cb:n Input() ei pysäytä ohjelman suoritusta ja vaatii näin ollen silmukan. Nykyinen cb on tarkoitettu 2d-peliohjelmointiin, ja omaa siihen erittäin käytännöllisiä sisäänrakennettuja komentoja, kuten oman objektisysteemin ja type-kokoelmat.
Jos haluat aloittaa _helposta_, ja oppia ohjelmoimaan cb:llä, suosittelen käymään oppitunnit läpi (se pop-up-ikkuna kun avaa cb:n tai painaa f8). Ylhäältä kuvattu räiskintä / hippapeli on ehkä kaikista helpoin tapa aloittaa. Siihen on myös paljon esimerkkejä oppitunneissa ja manuaalissa.
Tässä ehkä yksinkertaisin tapa tehdä tekstipeli cb:llä:
Code: Select all
alku:
CloseInput()
Repeat
Text 20, 20, "Olet sisällä."
Text 20, 40, "1) Mene pihalle"
Text 20, 60, "2) Katso televisiota"
txt$ = Input( ": " )
If KeyHit( CbKeyReturn ) Then
If txt = "1" Then Goto piha
If txt = "2" Then Goto tv
EndIf
DrawScreen
Forever
piha:
CloseInput()
Repeat
Text 20, 20, "Olet pihalla..."
Text 20, 40, "1) Mene takaisin sisälle"
txt$ = Input( ": " )
If KeyHit( CbKeyReturn ) Then
If txt = "1" Then Goto alku
EndIf
DrawScreen
Forever
tv:
Cls
Text 20, 20, "Tv:stä ei tule mitään..."
DrawScreen
Wait 2000
Goto alku