Onpas tyhmää Case ei voi olla muuttuja tai funktion palauttama arvo, eikä voi käyttää +, - tai muita laskusysteemejä... Noh, onneksi If on vielä olemassa
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Tue Jan 12, 2010 9:19 pm
by Ruuttu
Minkälaisella kaavalla/lausekkeella saisin tämän käyrän:
...näyttämään tältä:
...?
Ylempi käyrä siis syntyy kaavalla Y = X / 100, jossa X käy läpi luvut 1-100. Tavoitteena on modata tuota kaavaa siten, että sen ulos puskemat luvut 0.0-1.0 eivät etene täysin lineaarisesti, vaan tahti pehmenee loppua kohden.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Tue Jan 12, 2010 9:29 pm
by Substance
Tulipas tuosta Phonsin viestistä mieleen, että onko muillakin se ongelma, että mavittaa jos yrittää käyttää funktion sisässä merkkijonotaulukkoa joka on luotu sen ulkopuolella(käynyt ilmi muutamassa projektissani) tai että merkkijonotaulukko tyhjenee sen kokoa muutettaessa vaikka ClearArray on offilla(ei niin kauhea ongelma)?
Vai onko tämä vain cb:llä väistämätöntä ja useiden tiedossa?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Tue Jan 12, 2010 9:40 pm
by Ruuttu
Manuaalissa mainitaan, että ClearArray -komento ei päde merkkijonoihin taulukoissa. Merkkijonotaulukoiden käyttö funktioissa pitäisi sen sijaan olla täysin toimivaa - kummallista.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Tue Jan 12, 2010 9:55 pm
by Dande
Ruuttu wrote:Minkälaisella kaavalla/lausekkeella saisin tämän käyrän:
(lineaarinen kuvaaja)
...näyttämään tältä:
(kaareutuva kuvaaja)
...?
Ylempi käyrä siis syntyy kaavalla Y = X / 100, jossa X käy läpi luvut 1-100. Tavoitteena on modata tuota kaavaa siten, että sen ulos puskemat luvut 0.0-1.0 eivät etene täysin lineaarisesti, vaan tahti pehmenee loppua kohden.
Ehkä kannattaisi käyttää toisen asteen (tai jonkun korkeamman asteen) käyrän osasta: esim. f(x)= -x^2/10^4+x/50, jolloin kun x∈[0,100], f(x)∈[0,1], juurikin niin, että kuvaajan 'tahti' pehmenee (eli derivaatta lähestyy nollaa)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Tue Jan 12, 2010 10:00 pm
by Ruuttu
Dande wrote:Ehkä kannattaisi käyttää toisen asteen (tai jonkun korkeamman asteen) käyrän osasta: esim. f(x)= -x^2/10^4+x/50, jolloin kun x∈[0,100], f(x)∈[0,1], juurikin niin, että kuvaajan 'tahti' pehmenee (eli derivaatta lähestyy nollaa)
Juu jotain tällaista varmaankin haen, en vain nyt juuri tuota kaavaa osaa soveltaa tähän toimivaksi. Hmh, ehkä lukion jälkeen.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Tue Jan 12, 2010 10:48 pm
by SPuntte
Ruuttu wrote:
Dande wrote:Ehkä kannattaisi käyttää toisen asteen (tai jonkun korkeamman asteen) käyrän osasta: esim. f(x)= -x^2/10^4+x/50, jolloin kun x∈[0,100], f(x)∈[0,1], juurikin niin, että kuvaajan 'tahti' pehmenee (eli derivaatta lähestyy nollaa)
Juu jotain tällaista varmaankin haen, en vain nyt juuri tuota kaavaa osaa soveltaa tähän toimivaksi. Hmh, ehkä lukion jälkeen.
Haluatko, että käyrä saavuttaa tietyn y:n arvon tietyllä x (kuten tuossa kuvassa), vai siten, että käyrän arvo ei milloinkaan saavuta tiettyä y:n arvoa, vaikka se sitä lähestyykin, kun x kasvaa? Lisäksi tuosta jälkimmäisestä voidaan rakentaa sellainen funktio, että tietyllä arvolla x sen arvo poikkeaa tietyn murto-osan lähestyttävästä arvosta.
Näin differentiaalilaskennan termein puhuen, on ensimmäinen tapaus sellainen, jossa funktion derivaatalla on nollakohta, ja toinen sellainen, jossa derivaatta lähestyy nollaa, kun x kasvaa rajatta.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Tue Jan 12, 2010 11:21 pm
by Ruuttu
SPuntte wrote:Haluatko, että käyrä saavuttaa tietyn y:n arvon tietyllä x (kuten tuossa kuvassa), vai siten, että käyrän arvo ei milloinkaan saavuta tiettyä y:n arvoa, vaikka se sitä lähestyykin, kun x kasvaa?
Se ensimmäinen. Eli kun X = 0, myös Y = 0.0, ja kun X = 100, Y = 1.0. Se magia tapahtuisi sitten siellä välissä, eli aluksi Y:n arvot nousevat hieman nopeammin (verrattuna lineaariseen yhtälöön Y = X/100), mutta lähestyttäessä Y:n arvoa 1.0 alkaa eteneminen hidastua, ja käyrä pehmenee nätisti toisesta päästä. Matikkani ei tosiaankaan riitä niin pitkälle että osaisin edes tarkemmin selittää, mutta jos pystyt moisen kaavan kirjoittamaan, olisin todella kiitollinen. (Helpottaakohan hommaa jotenkin se, ettei kaavan tarvitse toimia kuin yhdellä numerovälillä?)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Tue Jan 12, 2010 11:36 pm
by SPuntte
Ruuttu wrote:Se ensimmäinen. Eli kun X = 0, myös Y = 0.0, ja kun X = 100, Y = 1.0. Se magia tapahtuisi sitten siellä välissä, eli aluksi Y:n arvot nousevat hieman nopeammin (verrattuna lineaariseen yhtälöön Y = X/100), mutta lähestyttäessä Y:n arvoa 1.0 alkaa eteneminen hidastua, ja käyrä pehmenee nätisti toisesta päästä. Matikkani ei tosiaankaan riitä niin pitkälle että osaisin edes tarkemmin selittää, mutta jos pystyt moisen kaavan kirjoittamaan, olisin todella kiitollinen. (Helpottaakohan hommaa jotenkin se, ettei kaavan tarvitse toimia kuin yhdellä numerovälillä?)
Ookoo, eli tuo Danden esittämä kaava kelpaisi tuohon. Ainoa vaan, että siinä käyrän jyrkkyys, eli tangentin kulmakerroin, on 0,02 x:n arvolla 0 (eli tuplasti vastaavaan lineaariseen interpolaatioon verrattuna) ja pienenee lineaarista vastaavaan jo kohdassa x = 50.
Jos aivoni raksuttavat oikein, väitän, että paraabeleja, jotka kulkevat origon kautta, ja joiden huippu on pisteessä (100, 1), on ääretön määrä. Tarvitaan siis vielä yksi rajoitus, joka voisi olla vaikkapa se x:n arvo, jolla käyrän tangentin kulmakerroin (derivaatta) on tasan lineaarista interpolaatiota vastaava. Danden kaavassa se on nyt 50.
Täytyykin alkaa tästä kaivamaan MAOLia esiin...
EDIT:
Saanen udella, mihin tällaista matemaattista apuneuvoa kaipaat?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Tue Jan 12, 2010 11:50 pm
by Ruuttu
Kaava tulisi olemaan vastuussa tehosteesta, johon sisältyy useita yhdistettyjä gradientteja. Ongelmana omassa kaavassani on siis että gradientin eteneminen pysähtyy tylysti kuin seinään, mikä ei näytä hyvältä, etenkin kun se pysähdys on ihan keskellä ruutua. Tietenkin gradientin kulkemisen voisi toteuttaa jollakin purkkavirityksellä tyyliin "Vähennetään Y:stä X, ja sitten vähennetään X:ää prosentilla, ja kun toistamme tätä, Y vähenee hidastuvalla nopeudella", mutta tällaisella systeemillä on hankala hallita tarkalleen, milloin se Y saavuttaa luvun jonka haluamme sen saavuttavan, ja lisäksi coolbasicin liukulukujen epätarkkuus johtaisi siihen, että tuhannen kierroksen jälkeen Y:n arvo heittäisi todennäköisesti useilla prosenteilla siitä 1.0:sta. Koska yhden gradientin on loputtava tarkalleen siihen väriin, josta seuraava alkaa tarvitsen kaavan, jolla voin laskea tarkalleen että mikä numero kuuluu siihen kohtaan X.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Wed Jan 13, 2010 12:07 am
by SPuntte
Ookoo.
Kirjoittelin tuossa juuri kaavoja paperille ja ratkoin vähän yhtälöryhmää. Tajusin, että tuossahan on jo kolme itsenäistä rajoittavaa tekijää, eli kuvaamani lisärajoituksen mukaan ottaminen olisi tuottanut kolmen tuntemattoman (toisen asteen yhtälössä on kolme vakiokerrointa) yhtälöryhmään neljä yhtälöä, eikä sitä olisi voinut ratkaista. Ainoa toisen asteen ratkaisu on siis tuo danden antama kaava. Elikkä puhuin edellisessä viestissä vähän puuta heinää.
Mutta ei silti mennyt sormi suuhun. Ratkaisu on helppo: lisätään polynomiin yksi korkeamman asteen termi, jolloin saadaan neljäs tuntematon muuttuja. Sitten tulikin eteen pulma: 3. vai 4. asteen termi. Onneksi tässä ei kuitenkaan tarvita kuin tuota tiettyä pätkää, joten valitaanpa kumpi tahansa, lopputulos ei ole juurikaan erilainen. 4. asteen termi vain tuottaa hiukan jyrkemmän muutoksen kaarevuudessa kuin 3. aste. Editoin tähän molemmat vaihtoehdot, kun saan laskuni valmiiksi
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Wed Jan 13, 2010 1:05 am
by Dibalo
SPuntte wrote:Haluatko, että käyrä saavuttaa tietyn y:n arvon tietyllä x (kuten tuossa kuvassa), vai siten, että käyrän arvo ei milloinkaan saavuta tiettyä y:n arvoa, vaikka se sitä lähestyykin, kun x kasvaa? Lisäksi tuosta jälkimmäisestä voidaan rakentaa sellainen funktio, että tietyllä arvolla x sen arvo poikkeaa tietyn murto-osan lähestyttävästä arvosta.
Näin differentiaalilaskennan termein puhuen, on ensimmäinen tapaus sellainen, jossa funktion derivaatalla on nollakohta, ja toinen sellainen, jossa derivaatta lähestyy nollaa, kun x kasvaa rajatta.
Mikäli oikein ymmärsin, niin ensimmäisessä tapauksessa ei ole pakko olla derivaatan nollakohtia. Itse asiassa funktion ei tarvitse edes olla derivoituva x:ssä (jatkuva funktio ei välttämättä ole derivoituva määrittelyjoukossaan). Niille, jotka eivät tiedä derivaatan nollakohtia, lukekaa tämä. Funktio voi tietysti kasvaa lineaarisesti tai ekponentaalisesti, mutta mikäli se kasvaa aidosti, ei derivaatalla ole nollakohtia. Okei, saattaa olla ehkä saivartelua, mutta kuitenkin. Eli pointtini oli vain, että f:n arvojoukko voi olla [0,1] määrittelyjoukon ollessa [0,100] ilman, että f:n derivaatalla on nollakohtia kyseisellä välillä. Eli esimerkiksi tälläinen kuvaaja.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Wed Jan 13, 2010 1:59 am
by SPuntte
Dibalo wrote:Mikäli oikein ymmärsin, niin ensimmäisessä tapauksessa ei ole pakko olla derivaatan nollakohtia. Itse asiassa funktion ei tarvitse edes olla derivoituva x:ssä (jatkuva funktio ei välttämättä ole derivoituva määrittelyjoukossaan). Niille, jotka eivät tiedä derivaatan nollakohtia, lukekaa tämä. Funktio voi tietysti kasvaa lineaarisesti tai ekponentaalisesti, mutta mikäli se kasvaa aidosti, ei derivaatalla ole nollakohtia. Okei, saattaa olla ehkä saivartelua, mutta kuitenkin. Eli pointtini oli vain, että f:n arvojoukko voi olla [0,1] määrittelyjoukon ollessa [0,100] ilman, että f:n derivaatalla on nollakohtia kyseisellä välillä. Eli esimerkiksi tälläinen kuvaaja.
Katsos vain, eipä olekaan pakko - jotenkin vain ajattelin paraabelin huipun automaagisesti sinne määrittelyjoukon loppuun, eli kohtaan x=100. En tiedä miksi, varmaan tuosta Danden ehdotuksesta johtuen. Kuitenkin siinä valossa, että kyseisellä kaavalla piirretään väriliukuja, voi olla tärkeääkin, että derivaatta saavuttaa nollakohtansa, jolloin kahdesta peräkkäisen gradientin siirtymästä tulee pehmeämpi, kun jälkimmäinen piirretään takaperin.
Noh, joka tapauksessa, ratkaisin nyt tuon kaavan käyrälle muotoa y=ax³+bx²+cx+d. Parametrit a, b, c ja d ovat
Ja kuten näkyy, nekin saavat edelleen parametreja, jotka ovat:
x_0 - määrittelyjoukon maksimi, esimerkiksi 100
y_0 - arvojoukon maksimi, esimerkiksi 1
r - arvo väliltä [0, 1], joka ilmaisee missä kohdassa käyrän jyrkkyys on yhtäkuin lineaarisen vastineen jyrkkyys. Eli kohdassa x = r*x_0 käyrän jyrkkyys on y_0/x_0
Tässä on kuitenkin eräs ongelma, jota en tullut ajatelleeksi. Nimittäin, jos r:n arvo on sopiva (esimerkiksi 0,8), käyrä on aluksi laskeva, eli saa joissain kohdissa negatiivisia arvoja! Tämä ei tietenkään ole suotavaa.
Asian pitäisi korjaantua käyttämällä neljännen asteen termiä kolmannen asteen termin sijaan, jolloin käyrän yhtälö on muotoa y = ax⁴ + bx² + cx + d. Tästäkin saadaan lineaarinen yhtälöryhmä käyttämällä avuksi käyrän haluttuja ominaisuuksia. Yhtälöiden kertoimiksi tulee kuitenkin semi monimutkaisia x_0, y_0 ja r:ää sisältäviä lausekkeita, joten laiskana ratkaisin ne Maxima-nimisellä matematiikkaohjelmalla. Jostain syystä neljännen asteen polynomin kertoimet sisältävä yhtälöryhmä ei sillä ratkea, vaan ohjelma jää jumiin. Järkelyni mukaan ratkaisu pitäisi kuitenkin olla olemassa, ja kiinnittämällä parametrit x_0 = 100, y_0 = 1 ja r = 0.8 sain yhtälöryhmän avulla ihan sellaisen käyrän kuin pitikin. Sen kertoimet ovat:
a = -7,978723404 · 10⁻⁹
b = 1,393617021 · 10⁻⁴
c = 4,042553191 · 10⁻³
d = 0
Voit käyttää sitä paremman puutteessa. Jos joku (Dibalooooo ;P) jaksaa raapustaa yhtälöryhmän ratkaisun paperilla, tai omistaa paremman algebrajärjestelmän kuin Maxima, voi tästä ottaa valmiin yhtälöryhmän:
a -> -((y - 2 r y)/(2 x^4 (1 - 3 r + 2 r^4 x))),
b -> -((-y + 4 r^4 x y)/(2 x^2 (1 - 3 r + 2 r^4 x))),
c -> -((-y + 4 r y - 4 r^4 x y)/(x (1 - 3 r + 2 r^4 x)))
Olen laiska, joten en jaksanut kirjoittaa noita auki.
EDIT: Ehkä hieman helpommin luettavissa oleva kuva.
kaava.png (10.14 KiB) Viewed 12429 times
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Wed Jan 13, 2010 3:18 pm
by Ruuttu
Nonniin, johan toimii. Sopi muuten koodiin kuin nakutettu. Thanks, guys!
..ja on muuten nätti käyrä! :)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Wed Jan 13, 2010 5:18 pm
by skorpioni-cb
kukaan ei ole huomannut ongelmaani:
Nyt ogelmani on että kun ammus osuu jälkimmäiseen niin se ei tuhoudu eikä hiiri enään hallitse sitä. Koodi:
Include "ide\cbJanelas.cb"
'Pääohjelma
SCREEN 400,300,0,0
FrameLimit 40
Type RAKETIT
Field obj
EndType
Type ASTEROIDIT
Field obj
Field hp
EndType
Type VIHUT
Field obj
Field hp#
Field id
EndType
Const TUTKA_X=225
Const TUTKA_Y=100
Const TUTKA_KOKO=50
maksimi=2
Global hp
hp#=100.0
kamera=MakeImage(200,150)
space=MakeImage(400,300)
DrawToImage space
For i=1 To 100
Dot Rand(0,399),Rand(0,299)
Next i
DrawToScreen
world=MakeObjectFloor()
PositionObject world,0,0,-500
PaintObject world,space
sina=LoadObject("media\sinä.bmp",72)
energia=LoadObject("media\energia.bmp")
hiiri=LoadImage("media\hiiri.bmp")
meteori=LoadObject("media\meteori.bmp")
ShowObject meteori,OFF
pu=LoadObject("media\power-up.bmp")
ma=LoadObject("media\musta-aukko.bmp",72)
raketti=LoadObject("media\Kranaatti.jpg")
ShowObject raketti,OFF
vihu=LoadObject("media\vihu.bmp",72)
ShowObject vihu,OFF
pää=LoadObject("media\päävihu.bmp")
h=MakeObject()
n=2
Repeat
ClsColor 56,62,184
ShowMouse hiiri
If pause Then
Else
PositionObject h,MouseWX(),MouseWY()
Gosub tarkista
Color 255,255,255
Text 251,9,"hp: "+hp
PositionObject pää,Int(750.1994),Int(-17.1)
If LeftKey() Then TurnObject sina,5
If RightKey() Then TurnObject sina, -5
If UpKey() Then MoveObject sina,n
If DownKey() Then MoveObject sina,-n
If KeyDown(42) Or KeyDown(54) Then n=8 Else n=2
If KeyHit(cbkeyspace) And reload=0 Then
newRaketti.RAKETIT= New(RAKETIT)
newRaketti\obj=CloneObject(raketti)
CloneObjectPosition newRaketti\obj,sina
CloneObjectOrientation newRaketti\obj,sina
MoveObject newRaketti\obj,40
reload=4
EndIf
i=0
For lVihu.VIHUT= Each VIHUT
For iRaketti.RAKETIT= Each RAKETIT
MoveObject iRaketti\obj,6
If After(lVihu)<>NULL Then
If ObjectsOverlap(lVihu\obj,iRaketti\obj,3) Then
id.VIHUT=lVihu
EndIf
If id=lVihu Then
PositionObject lVihu\obj,ObjectX(h),ObjectY(h)
TurnObject lVihu\obj,7
EndIf
If MouseHit(1) Then id=0
EndIf
i=i+1
Next iRaketti
Next lVihu
If reload>0 Then reload=reload-1
Text 248,60,"Ladatut ammukset: "+i
EndIf
If KeyHit(cbkeyP) Then pause=Not pause
camera(kamera,ObjectX(sina),ObjectY(sina))
DrawImage kamera,0,0
DrawScreen
Forever
Function nappi(Teksti$,x,y,leveys=0,korkeus=0)
leveys1=leveys
korkeus1=korkeus
If leveys1=0 Then leveys2=TextWidth(Teksti)
If korkeus1=0 Then korkeus2=TextHeight(Teksti)
'Napin pohjaväri. EI TEKSTIN VÄRI!
r=getRGB(RED)
g=getRGB(GREEN)
b=getRGB(BLUE)
Color r,g,b
If r=0 And g=0 And b=0 Then
r1=255
g1=255
b1=255
Else
r1=0
g1=0
b1=0
EndIf
Box x,y,leveys2,korkeus2
Color r1,r1,r1
Text x,y,Teksti
If MouseX() >=x And MouseX()<= x+leveys2 And MouseY() >= y And MouseY() <= y+korkeus2 Then
in=True
Else
in=False
EndIf
If in=True And MouseHit(1) Then
painettu=True
Else
painettu=False
EndIf
Return painettu
EndFunction
Function VähennäHp(maara#)
hp=hp-maara
Return hp#
EndFunction
Function camera(img,x,y)
l=ImageWidth(img)
k=ImageHeight(img)
UpdateGame
DrawToImage img
ClsColor cbblack
Cls
PositionCamera x,y
PositionCamera CameraX()+((ScreenWidth()-l)/2),CameraY()-((ScreenHeight()-k)/2)
DrawGame
DrawToScreen
EndFunction
Luo:
newVihu.VIHUT= New(VIHUT)
newVihu\obj=CloneObject(vihu)
newVihu\hp=4.0
Return
Return
tarkista:
Nykyinen_maara = 0
For vihumää.VIHUT = Each VIHUT
Nykyinen_maara + 1
Next vihumää
If Nykyinen_maara < Maksimi Then Gosub luo
Return
arvostelu auttamisessa yhdestä viiteen:
3-
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Wed Jan 13, 2010 5:56 pm
by JATothrim
offtopic: viewtopic.php?p=36324#p36324 viestistä tähän viestiin asti pitäisi säilöä pois "Tyhmät kysymykset" Ketjusta. Aivan liian viisas kysymys vastauksineen kaikkineen.
skorpioni-cb: mihin ihmeeseen tarvitset "Include "ide\cbJanelas.cb""?? koodissa ei ollut mitään tähän viittaavaa.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Wed Jan 13, 2010 5:58 pm
by skorpioni-cb
JATothrim wrote:offtopic: viewtopic.php?p=36324#p36324 viestistä tähän viestiin asti pitäisi säilöä pois "Tyhmät kysymykset" Ketjusta. Aivan liian viisas kysymys vastauksineen kaikkineen.
skorpioni-cb: mihin ihmeeseen tarvitset "Include "ide\cbJanelas.cb""?? koodissa ei ollut mitään tähän viittaavaa.
En ole laittanut vielä popuppeja mutta ne tulee vasta sitten kun hallinta toimii
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Wed Jan 13, 2010 6:21 pm
by skorpioni-cb
Samalla tarvitsen animaatio-kaappauksen joka tekisi ns. "Liikkuvaa kuvaa jota voidaan käyttää avin tapaan" Liikkuvaa framekuvaa.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Posted: Wed Jan 13, 2010 6:42 pm
by valscion
skorpioni-cb wrote:kukaan ei ole huomannut ongelmaani:
Nyt ogelmani on että kun ammus osuu jälkimmäiseen niin se ei tuhoudu eikä hiiri enään hallitse sitä. <koodi>
Hmm, en edes tajunnut mikä on ongelmasi. "Ammus osuu jälkimmäiseen"?? Mikä ihmeen jälkimmäinen? Mitä pitäisi tapahtua kun ammus (eli varmaankin tyyppikokoelman RAKETIT jäsen?) osuu tähän "jälkimmäiseen"? Koodi on aika sekavasti sisennettykin, käyttäisit sitä tabulaattoria (TAB, Caps Lockin yläpuolella oleva nappi...) sisennysten tekemiseen ja Shift (vaihto) + TAB yhdistelmää sisennysten poistamiseen pätkittäin.
Koko koodista ei löytynyt yhtään Delete tai DeleteObject komentoa, joten ihmekkös ettei ammus tuhoudu - eihän sellaista koodinpätkää edes ole olemassa joka sen tuhoaisi
EDIT:
skorpioni-cb wrote:Samalla tarvitsen animaatio-kaappauksen joka tekisi ns. "Liikkuvaa kuvaa jota voidaan käyttää avin tapaan" Liikkuvaa framekuvaa.
Mitä tarkoitat? Mikä "animaatio-kaappaus"? Tarvitsetko siis jotain kuvaa, jonka joku piirtäisi sinulle ja jota voisit käyttää niin kuin videotiedostoa?[/edit]