Tyhmät kysymykset (I/2010)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Yuu. Mutta onko tota helpompaa tekniikkaa tehä ampumista???
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
mitä toi verigozerv tekee?buke44 wrote:Jos alat tekemään Travianin tyylistä peliä, niin käytä php:tä. Voit aloittaa php ohjelmoinnin lataamalla ohjelman Verigoserv. Koodaa php tiedostot aluksi vaikka notepadillä, saat ajettua ne selaimessa pistämällä ne verigoservin kansioon www, ja laittamalla selaimen osoiteriviin http://localhost/<sivusinimi>.php olettaen toki, että Verigoserv on päällä. Suomenkielinen opas itse kodaamiseen:jaahas wrote: no kumpaa kannattaa käyttää jos tekee travian tyylistäpeliä?
http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=phpj (älä lataa muita ohjelmia kuin Verigoserv) En kyllä usko, että pystyt tekemään mitään selainpelin kaltaista mutta tossa on php:n alotusohjeet. Ja jos et osaa HTML:llää, niin kannattaa opetella se ensin.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
mistä saisin ilmasen php:ta tukevan nettisivun?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
http://www.jouluserver.comjaahas wrote:mistä saisin ilmasen php:ta tukevan nettisivun?
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Ei ole, tuo on helpoin ja _erittäin_ helppo.Jerbbuz wrote:Yuu. Mutta onko tota helpompaa tekniikkaa tehä ampumista???
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Jaa että erittäin helppo? Sinä olet ammattilainen minä olen aloittelija.
Parasta mitä osaan tehdä on oma kenttä sinne ukko jolla voi liikkua ja vartija joka ampuu ukkoa kun menet esim.. 5m päähän vartija kääntyy myös ukkoon päin.
Parasta mitä osaan tehdä on oma kenttä sinne ukko jolla voi liikkua ja vartija joka ampuu ukkoa kun menet esim.. 5m päähän vartija kääntyy myös ukkoon päin.
-
- Devoted Member
- Posts: 594
- Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
- Location: Ruudun toisella puolella
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
jos ei heti aukea se esimerkki, niin katso se läpi komento komennolta, ja mieti, mitä jokainen tekee. sen jälkeen voit muuttaa jotain muuttujia. kiinnitä myös huomiota Type AMMUS-rivin jälkeiseen sisennykseen ja etsi fieldin jälkeen tuleva obj- muuttuja muualta koodista.Jerbbuz wrote:Jaa että erittäin helppo? Sinä olet ammattilainen minä olen aloittelija.
Parasta mitä osaan tehdä on oma kenttä sinne ukko jolla voi liikkua ja vartija joka ampuu ukkoa kun menet esim.. 5m päähän vartija kääntyy myös ukkoon päin.
Tästä voi olla hyötyä: viewtopic.php?f=12&t=1618
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Johtunee melko varmasti siitä, että olet muuttanut JPG -> PNG, jolloin noise jää siihen.jaahas wrote:oon kokkeilu png:tä ei toimi silläkään. moniväristä/bittistä bmp:tä?VesQ wrote:Voit yhä tallentaa sillä paintilla, mutta käytä muotona vaikka sitä PNG:tä, joka on häviötön pakkausmuoto. Voit myös käyttää BMP:tä.jaahas wrote: millä tallennan sen?
Jos sinulla ei ole muutakuin JPG kopio kuvasta joudut itse poistamaan noisen, zoomailet ja kynällä sitten klikkailet. Mutta Grandihan jo antoi jonkin version, en tarkistanut, että oliko ilman noisea mutta luottaisin Grandiin. Ihan hullu tyyppi. ;P
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
miten saisin tästä sellasen että jos painaa jotaki laatikkoa ja sitten jompikumpi kasarmi tai päärakennus jos ottaa kasarmin menee alkuun ja laittaa kasarmin kuvan siihen laatikkoon mistä paino tai sitten jos painaa päärakennusta niin tulee päärakennuksen kuvaa siihen laatikkoon
Code: Select all
ClsColor cbblack
Repeat
ShowMouse hiiri
DrawImage kylä,300,250
Color cbwhite
Box 397,315,22,22,OFF
If MouseX()>396 And MouseX()<419 And MouseY()>314 And MouseY()<337 Then
Color cbred
Box 397,315,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
Color cbwhite
Box 435,294,22,22,OFF
If MouseX()>434 And MouseX()<457 And MouseY()>293 And MouseY()<316 Then
Color cbred
Box 435,294,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
Color cbwhite
Box 383,264,22,22,OFF
If MouseX()>382 And MouseX()<405 And MouseY()>263 And MouseY()<286 Then
Color cbred
Box 383,264,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
Color cbwhite
Box 444,371,22,22,OFF
If MouseX()>443 And MouseX()<465 And MouseY()>370 And MouseY()<393 Then
Color cbred
Box 444,371,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
Color cbwhite
Box 457,331,22,22,OFF
If MouseX()>456 And MouseX()<479 And MouseY()>330 And MouseY()<353 Then
Color cbred
Box 457,331,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
Color cbwhite
Box 339,372,22,22,OFF
If MouseX()>338 And MouseX()<361 And MouseY()>371 And MouseY()<394 Then
Color cbred
Box 339,372,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
Color cbwhite
Box 351,325,22,22,OFF
If MouseX()>350 And MouseX()<373 And MouseY()>324 And MouseY()<347 Then
Color cbred
Box 351,325,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
Color cbwhite
Box 335,298,22,22,OFF
If MouseX()>334 And MouseX()<357 And MouseY()>297 And MouseY()<320 Then
Color cbred
Box 335,298,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
Color cbwhite
Box 378,396,22,22,OFF
If MouseX()>377 And MouseX()<400 And MouseY()>395 And MouseY()<418 Then
Color cbred
Box 378,396,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
DrawScreen
Forever
yli:
Repeat
SetFont ari
Color cbwhite
Text 350,100,"KASARMI"
Text 325,140,"PÄÄRAKENNUS"
If MouseX()>345 And MouseX()<427 And MouseY()>95 And MouseY()<120 Then
Color cbred
Text 350,100,"KASARMI"
If MouseHit(1) Then
EndIf
If MouseX()>320 And MouseX()<450 And MouseY()>135 And MouseY()<160 Then
Color cbred
Text 325,140,"PÄÄRAKENNUS"
If MouseHit(1) Then
EndIf
DrawScreen
Forever
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
jaahas sisennä koodisi, olisi auttajien mukavempi tutkia koodia jos se olisi sisennettyä.
Sisennä kaikki koodilohkot. For ... Next, While ... Wend, If ... EndIf, Function ... EndFunction etc...
Sisennä kaikki koodilohkot. For ... Next, While ... Wend, If ... EndIf, Function ... EndFunction etc...
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
sisennetty?Viltzu wrote:jaahas sisennä koodisi, olisi auttajien mukavempi tutkia koodia jos se olisi sisennettyä.
Sisennä kaikki koodilohkot. For ... Next, While ... Wend, If ... EndIf, Function ... EndFunction etc...
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Ööh, koodisi ei ole sisennetty.jaahas wrote:sisennetty?Viltzu wrote:jaahas sisennä koodisi, olisi auttajien mukavempi tutkia koodia jos se olisi sisennettyä.
Sisennä kaikki koodilohkot. For ... Next, While ... Wend, If ... EndIf, Function ... EndFunction etc...
Käyppä tämä läpi: cbmanual/language/styles.html
Esimerkki sisennyksestä:
Code: Select all
Repeat
Text 0,0,"..."
If b = 3 Then
If a = 2 Then
Exit
EndIf
MakeError "asdf"
EndIf
DrawScreen
Forever
Code: Select all
Repeat
Text 0,0,"..."
If b = 3 Then
If a = 2 Then
Exit
EndIf
MakeError "asdf"
EndIf
DrawScreen
Forever
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Tein tälläisen yksinkertaisen automaatti sisentäjän, että saisi edes jotain tolkkua tuosta koodista
Sisentäjä:
Sisennettynä koodisi:
Jos nyt puututaan vain tuohon nappien päälle-pois ongelmaan, niin sen saat tämän tyylisellä rakenteella toteutettua:
Sisentäjä:
Code: Select all
ClsColor cbblack
Repeat
ShowMouse hiiri
DrawImage kylä,300,250
Color cbwhite
Box 397,315,22,22,OFF
If MouseX()>396 And MouseX()<419 And MouseY()>314 And MouseY()<337 Then
Color cbred
Box 397,315,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
Color cbwhite
Box 435,294,22,22,OFF
If MouseX()>434 And MouseX()<457 And MouseY()>293 And MouseY()<316 Then
Color cbred
Box 435,294,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
Color cbwhite
Box 383,264,22,22,OFF
If MouseX()>382 And MouseX()<405 And MouseY()>263 And MouseY()<286 Then
Color cbred
Box 383,264,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
Color cbwhite
Box 444,371,22,22,OFF
If MouseX()>443 And MouseX()<465 And MouseY()>370 And MouseY()<393 Then
Color cbred
Box 444,371,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
Color cbwhite
Box 457,331,22,22,OFF
If MouseX()>456 And MouseX()<479 And MouseY()>330 And MouseY()<353 Then
Color cbred
Box 457,331,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
Color cbwhite
Box 339,372,22,22,OFF
If MouseX()>338 And MouseX()<361 And MouseY()>371 And MouseY()<394 Then
Color cbred
Box 339,372,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
Color cbwhite
Box 351,325,22,22,OFF
If MouseX()>350 And MouseX()<373 And MouseY()>324 And MouseY()<347 Then
Color cbred
Box 351,325,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
Color cbwhite
Box 335,298,22,22,OFF
If MouseX()>334 And MouseX()<357 And MouseY()>297 And MouseY()<320 Then
Color cbred
Box 335,298,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
Color cbwhite
Box 378,396,22,22,OFF
If MouseX()>377 And MouseX()<400 And MouseY()>395 And MouseY()<418 Then
Color cbred
Box 378,396,22,22,OFF
If MouseHit(1) Then Goto yli
EndIf
DrawScreen
Forever
yli:
Repeat
SetFont ari
Color cbwhite
Text 350,100,"KASARMI"
Text 325,140,"PÄÄRAKENNUS"
If MouseX()>345 And MouseX()<427 And MouseY()>95 And MouseY()<120 Then
Color cbred
Text 350,100,"KASARMI"
If MouseHit(1) Then
EndIf
If MouseX()>320 And MouseX()<450 And MouseY()>135 And MouseY()<160 Then
Color cbred
Text 325,140,"PÄÄRAKENNUS"
If MouseHit(1) Then
EndIf
DrawScreen
Forever
Code: Select all
Repeat
Color cbwhite
Text 350,100,"KASARMI"
Text 325,140,"PÄÄRAKENNUS"
If MouseX()>345 And MouseX()<427 And MouseY()>95 And MouseY()<120 Then
Color cbred
Text 350,100,"KASARMI"
If MouseHit(1) Then show = True
EndIf
If MouseX()>320 And MouseX()<450 And MouseY()>135 And MouseY()<160 Then
Color cbred
Text 325,140,"PÄÄRAKENNUS"
If MouseHit(1) Then show = False
EndIf
// näytetään on 1 väri punaiseksi muuten valkoiseksi
If show = True Then
Color cbred
Else
Color cbwhite
EndIf
// piirretään boksi
Box 10,10,100,100
DrawScreen
Forever
Tekeillä pikkupelejä ja ohjelmia
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
miten niin ongelmaan? ei siinä mitään vikaa olaJonhu wrote:Tein tälläisen yksinkertaisen automaatti sisentäjän, että saisi edes jotain tolkkua tuosta koodista
Sisentäjä:Sisennettynä koodisi:
Jos nyt puututaan vain tuohon nappien päälle-pois ongelmaan, niin sen saat tämän tyylisellä rakenteella toteutettua:Code: Select all
ClsColor cbblack Repeat ShowMouse hiiri DrawImage kylä,300,250 Color cbwhite Box 397,315,22,22,OFF If MouseX()>396 And MouseX()<419 And MouseY()>314 And MouseY()<337 Then Color cbred Box 397,315,22,22,OFF If MouseHit(1) Then Goto yli EndIf Color cbwhite Box 435,294,22,22,OFF If MouseX()>434 And MouseX()<457 And MouseY()>293 And MouseY()<316 Then Color cbred Box 435,294,22,22,OFF If MouseHit(1) Then Goto yli EndIf Color cbwhite Box 383,264,22,22,OFF If MouseX()>382 And MouseX()<405 And MouseY()>263 And MouseY()<286 Then Color cbred Box 383,264,22,22,OFF If MouseHit(1) Then Goto yli EndIf Color cbwhite Box 444,371,22,22,OFF If MouseX()>443 And MouseX()<465 And MouseY()>370 And MouseY()<393 Then Color cbred Box 444,371,22,22,OFF If MouseHit(1) Then Goto yli EndIf Color cbwhite Box 457,331,22,22,OFF If MouseX()>456 And MouseX()<479 And MouseY()>330 And MouseY()<353 Then Color cbred Box 457,331,22,22,OFF If MouseHit(1) Then Goto yli EndIf Color cbwhite Box 339,372,22,22,OFF If MouseX()>338 And MouseX()<361 And MouseY()>371 And MouseY()<394 Then Color cbred Box 339,372,22,22,OFF If MouseHit(1) Then Goto yli EndIf Color cbwhite Box 351,325,22,22,OFF If MouseX()>350 And MouseX()<373 And MouseY()>324 And MouseY()<347 Then Color cbred Box 351,325,22,22,OFF If MouseHit(1) Then Goto yli EndIf Color cbwhite Box 335,298,22,22,OFF If MouseX()>334 And MouseX()<357 And MouseY()>297 And MouseY()<320 Then Color cbred Box 335,298,22,22,OFF If MouseHit(1) Then Goto yli EndIf Color cbwhite Box 378,396,22,22,OFF If MouseX()>377 And MouseX()<400 And MouseY()>395 And MouseY()<418 Then Color cbred Box 378,396,22,22,OFF If MouseHit(1) Then Goto yli EndIf DrawScreen Forever yli: Repeat SetFont ari Color cbwhite Text 350,100,"KASARMI" Text 325,140,"PÄÄRAKENNUS" If MouseX()>345 And MouseX()<427 And MouseY()>95 And MouseY()<120 Then Color cbred Text 350,100,"KASARMI" If MouseHit(1) Then EndIf If MouseX()>320 And MouseX()<450 And MouseY()>135 And MouseY()<160 Then Color cbred Text 325,140,"PÄÄRAKENNUS" If MouseHit(1) Then EndIf DrawScreen Forever
Code: Select all
Repeat Color cbwhite Text 350,100,"KASARMI" Text 325,140,"PÄÄRAKENNUS" If MouseX()>345 And MouseX()<427 And MouseY()>95 And MouseY()<120 Then Color cbred Text 350,100,"KASARMI" If MouseHit(1) Then show = True EndIf If MouseX()>320 And MouseX()<450 And MouseY()>135 And MouseY()<160 Then Color cbred Text 325,140,"PÄÄRAKENNUS" If MouseHit(1) Then show = False EndIf // näytetään on 1 väri punaiseksi muuten valkoiseksi If show = True Then Color cbred Else Color cbwhite EndIf // piirretään boksi Box 10,10,100,100 DrawScreen Forever
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Miten voisin luoda tietokannan, josta voi hakea esimerkiksi jääkiekkoilijoita nimen, numeron, tms. perusteella? Eli koodiin syötetään pelaajien tms. tietyt tiedot (Nyt vaikkapa nimi, pelinumero ja syntymävuosi) ja sen jälkeen luodaan systeemi, jossa käyttäjä voi hakea tietyllä ehdolla jotain pelaajaa ja ruutuun syötetään kaikki osumat.
(Sekavaa, maybe? Toivottavasti joku ymmärtää... ;P)
(Sekavaa, maybe? Toivottavasti joku ymmärtää... ;P)
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
-
- Tech Developer
- Posts: 650
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Suosittelen, että luot tyyppikokoelman, jonka kenttinä ovat halutut tiedot.Hene wrote:Miten voisin luoda tietokannan, josta voi hakea esimerkiksi jääkiekkoilijoita nimen, numeron, tms. perusteella? Eli koodiin syötetään pelaajien tms. tietyt tiedot (Nyt vaikkapa nimi, pelinumero ja syntymävuosi) ja sen jälkeen luodaan systeemi, jossa käyttäjä voi hakea tietyllä ehdolla jotain pelaajaa ja ruutuun syötetään kaikki osumat.
(Sekavaa, maybe? Toivottavasti joku ymmärtää... ;P)
Yksinkertaisin tapa on käyttää CB:n sisäistä tyyppi-instanssilistaa ja ajaa aina tietoja haettaessa se lineaarisesti läpi (For Each -silmukka). Hakusanaan sopivien instanssien kahva (ConvertToInteger-funktiolta) voidaan syöttää esimerkiksi dynaamisesti kokoaan muuttavaan muistipalaan. Lopuksi kaikki muistipalan instanssit tulostetaan käytäjälle. Tämä voi kuitenkin olla hidasta, mikäli listassa on paljon soluja.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Miten olisi lyhyt esimerkkitunti for each -silmukan käytöstä tuossa kyseisessä koodissa? Itse en tajua miten for eachia voi käyttää tälläisessä koodissa... :/
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
-
- Tech Developer
- Posts: 650
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Väänsin sitten ihan kokonaisen hakuesimerkin. Dynaamisesti kokoaan muuttava muistipalalista ei näin yksinkertaisessa systeemissä oikein pääse oikeuksiinsa, mutta se tulee välttämättömäksi heti, kun hakutuloksille täytyy pystyä haun jälkeen tekemään jotakin. Tästä syystä eriytin niiden tulostuksen For Each -silmukasta.
Code: Select all
Type PELAAJA
Field kahva%
Field etu$
Field suku$
Field nro
Field syntynyt
EndType
lisaaPelaaja("Antero", "Virtanen", 35, 1980)
lisaaPelaaja("Erkki", "Pitkäjalka", 12, 1986)
lisaaPelaaja("Petteri", "Tunari", 57, 1975)
lisaaPelaaja("Jussi", "Tappinen", 6, 1968)
lisaaPelaaja("Matti", "Eskola", 22, 2020)
lisaaPelaaja("Teppo", "Tiilikainen", 91, 1337)
SCREEN 950, 550, 0, 1
SAFEEXIT OFF
osumalista = MakeMEMBlock(4)
Repeat
Locate 5, 5
haku$ = Input("Anna hakusana >> ")
If KeyHit(cbKeyReturn) Then CloseInput
//Suoritetaan haku vain, jos hakusana on muuttunut
If haku <> vanhahaku$ Then
osumia% = 0
//Lineaarinen haku PELAAJA-tyyppi-instanssilistaan
For p.PELAAJA = Each PELAAJA
If InStr(p\etu, haku) Or InStr(p\suku, haku) Or p\nro = Int(haku) Or InStr(Str(p\syntynyt), haku) Then
osumia = osumia + 1
ResizeMEMBlock osumalista, 4*osumia + 4
PokeInt osumalista, 4*osumia, p\kahva
EndIf
Next p
PokeInt osumalista, 0, osumia
ElseIf haku = "" Then
PokeInt osumalista, 0, 0
EndIf
osumia = PeekInt(osumalista, 0)
Text 5, 30, "Hakusana: " + haku + " Osumia: " + osumia
For i = 1 To osumia
p.PELAAJA = ConvertToType(PeekInt(osumalista, 4*i))
Text 5, 35 + 13*i, "Nimi: " + p\etu + " " + p\suku + " Pelinumero: " + p\nro + " Syntymävuosi: " + p\syntynyt
Next i
DrawScreen
vanhahaku$ = haku
Until EscapeKey()
DeleteMEMBlock osumalista
End
Function lisaaPelaaja(etunimi$, sukunimi$, numero%, svuosi%)
Dim p.PELAAJA
p = New(PELAAJA)
p\kahva = ConvertToInteger(p)
p\etu = etunimi
p\suku = sukunimi
p\nro = numero
p\syntynyt = svuosi
EndFunction
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX