Tyhmät kysymykset (I/2010)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Miten olisi mahdollista tehdä 2-D tasohyppelyyn hahmolle enemmän ominaisuuksia? Tarkoitan, että esim. välilyönnistä hyppää normaalisti ja vaikka Z-kirjaimesta tekisi voltin.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Ohjelmoimalla.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Oho Taisinkin kysyä hieman yksinkertaisesti, nyt kun kunnolla ajattelin. Painotin siis vain siihen volttiin, että mitenkös sen saisi tehtyä? Olen jo kokeillut laittaa koodiin lisää animoitavia kuvasarjoja, mutta en kyllä tiedä miksi ne eivät ole toimineet.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Tarkistat vaan kumpaa nappulaa painamalla ollaan hyppäämässä ja toistat sen mukaan eri pätkän animaatiosta. Ja animaatiohan pitää tietenkin olla myös piirrettynä, pelkkä ohjelmointipuoli ei riitä.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Yksi mahdollisuus on myös pyörittää ukkoa. Kuitenkin voltissa haasteellisinta mielestäni on se kuinka tahdistaa pyörimisen laskeutumiseen ja miten mahdollinen voltin epäonnistuminen (esim. hahmon laskeutuminen päälleen) toteutetaan. Painovoimaesimerkistä muokattuna:
Code: Select all
Const PAINOVOIMA = -0.1 'painoviman voimakkuus
'pienempi->suurempi pv.
'positiiviset arvot->
'painovoima ylöspäin?!
yPlus#=0 'Tämä hallitsee hyppyä
kulmamuutos#=0.0
FrameLimit 40 'rajoita nopeutta
'-------------------------------------------------
'lataa kartta, siirrä sitä ylöspäin ja animoi se.
kenttä=LoadMap("Media\testmap.til","Media\tileset.bmp")
PositionObject kenttä,0,50
PlayObject kenttä,0,0,0.5
'lataa animaatiosarja oikealle, maskaa ja piilota se
oikea=LoadAnimObject("Media\zerorun1.bmp",47,51,0,13,36)
MaskObject oikea,cbMagenta
ShowObject oikea,OFF
ObjectRange oikea,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin
'sama vasemmalle
vasen=LoadAnimObject("Media\zerorun2.bmp",47,51,0,13,36)
MaskObject vasen,cbMagenta
ShowObject vasen,OFF
ObjectRange vasen,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin
'Tämä on varsinainen pelihahmo, joka piirretään ja
'jota hallitaan. Sille asetetaan törmäys->kartta
'Tätä EI PIILOTETA.
pelihahmo=CloneObject(oikea)
SetupCollision pelihahmo,kenttä,1,4,2
ObjectRange pelihahmo,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin
'-------------------------------------------------
'Pääsilmukka
Repeat
vauhti=0 'oletuksena ei liikettä
If RightKey() Then
'juokse oikealle
PaintObject pelihahmo,oikea 'vaihda kuvaa...
If maassa Then PlayObject pelihahmo,2,11,0.25
vauhti=2 'vauhtia oikealle
kulmamuutos#=-Abs(kulmamuutos#)
'vaihdetaan pyörimissuuntaa jos mennään oikealle,
'näin saadaan etuperinvoltti molempiin suuntiin mennessä
ElseIf LeftKey() Then
'juokse vasemmalle
PaintObject pelihahmo,vasen 'vaihda kuvaa...
If maassa Then PlayObject pelihahmo,2,11,0.25
vauhti=-2 'vauhtia vasemmalle
Else
'pysäytä animaatio, jos ei liikuta
PlayObject pelihahmo,0
EndIf
'liikuta pelihahmoa
TranslateObject pelihahmo,vauhti,yPlus#
yPlus=yPlus+PAINOVOIMA 'päivitä painovoima
TurnObject pelihahmo,kulmamuutos#'pyöritetään jos tarpeellista
UpdateGame 'päivitä törmäys
CloneCameraPosition pelihahmo 'liimaa kamera
maassa=0 'ilmassa jollei toisin käy ilmi
törmäykset=CountCollisions(pelihahmo)
'katsotaan tärmätäänkö kattoon tai lattiaan
For i=1 To törmäykset
If GetCollision(pelihahmo,i)=kenttä
'lattia
If CollisionAngle(pelihahmo,i)=90 Then
yPlus#=-1
maassa=1 'jalat on maassa
RotateObject pelihahmo,0.0
kulmamuutos#=0.0
EndIf
'katto
If CollisionAngle(pelihahmo,i)=270 Then
yPlus#=-1
EndIf
EndIf
Next i
'jos ollaan ilmassa, näytä toisenlainen kuva
If törmäykset=0 Then PlayObject pelihahmo,12,0
'HYPPY (vain jos jalat maassa)
If KeyHit(cbKeyZ) And maassa Then
yPlus#=4.5 'voimaa ylös päin
kulmamuutos#=7.0'pyörimisnopeus
EndIf
DrawScreen 'piirrä näyttö
Until EscapeKey()
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
olisko coolbasicissa sisään rakennettua tulostus komentoa? jos ei niin ja jollakulla on sellanen funktio voisiko laittaa tänne?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Voit käyttää komentoriviä ja wordpadia hyväksi tiedoston tulostamisessa. Tällä koodilla komennat wordpadia tulostamaan oletustulostimella tiedostopolun mukaisen tiedoston.
Esimerkiksi tekstitiedosto C:\test.txt tulostettaisiin seuraavasti:
Code: Select all
Execute "Write.exe /p "+Chr(34)+"tiedostopolku"+Chr(34)
Code: Select all
Execute "Write.exe /p "+Chr(34)+"C:\test.txt"+Chr(34)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Akuji wrote:Miten olisi mahdollista tehdä 2-D tasohyppelyyn hahmolle enemmän ominaisuuksia? Tarkoitan, että esim. välilyönnistä hyppää normaalisti ja vaikka Z-kirjaimesta tekisi voltin.
OMFG SHERLOCK!Chaosworm wrote:Ohjelmoimalla.
Siis noh, teet erillisen kuvan animoidusta ukostasi, jossa se on kyykyssä. Sitten lähdekoodissa lataat animaatiot tavallisesti ilman pyörimistä ja lataat kuvan erikseen, jossa pelihahmo on kyykyssä ja paintobjektilla päällystät nykyisen pelihahmosi ja TurnObjecilla pyörität sitä sitten kun z-näppäin on pohjassa ja hahmosi on "ilmassa".
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Esimerkkisi on muuten aivan täydellinen Olisiko mitenkään mahdollista saada noita mustia reunoja kuvasta pois voltin aikana? Vaikka maalaan maskiväriksi valkoisen ja vaihdan sen myös pelihahmon kuvaan, reunat näkyvät silti.MetalRain wrote:Yksi mahdollisuus on myös pyörittää ukkoa. Kuitenkin voltissa haasteellisinta mielestäni on se kuinka tahdistaa pyörimisen laskeutumiseen ja miten mahdollinen voltin epäonnistuminen (esim. hahmon laskeutuminen päälleen) toteutetaan. Painovoimaesimerkistä muokattuna:Code: Select all
Const PAINOVOIMA = -0.1 'painoviman voimakkuus 'pienempi->suurempi pv. 'positiiviset arvot-> 'painovoima ylöspäin?! yPlus#=0 'Tämä hallitsee hyppyä kulmamuutos#=0.0 FrameLimit 40 'rajoita nopeutta '------------------------------------------------- 'lataa kartta, siirrä sitä ylöspäin ja animoi se. kenttä=LoadMap("Media\testmap.til","Media\tileset.bmp") PositionObject kenttä,0,50 PlayObject kenttä,0,0,0.5 'lataa animaatiosarja oikealle, maskaa ja piilota se oikea=LoadAnimObject("Media\zerorun1.bmp",47,51,0,13,36) MaskObject oikea,cbMagenta ShowObject oikea,OFF ObjectRange oikea,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin 'sama vasemmalle vasen=LoadAnimObject("Media\zerorun2.bmp",47,51,0,13,36) MaskObject vasen,cbMagenta ShowObject vasen,OFF ObjectRange vasen,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin 'Tämä on varsinainen pelihahmo, joka piirretään ja 'jota hallitaan. Sille asetetaan törmäys->kartta 'Tätä EI PIILOTETA. pelihahmo=CloneObject(oikea) SetupCollision pelihahmo,kenttä,1,4,2 ObjectRange pelihahmo,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin '------------------------------------------------- 'Pääsilmukka Repeat vauhti=0 'oletuksena ei liikettä If RightKey() Then 'juokse oikealle PaintObject pelihahmo,oikea 'vaihda kuvaa... If maassa Then PlayObject pelihahmo,2,11,0.25 vauhti=2 'vauhtia oikealle kulmamuutos#=-Abs(kulmamuutos#) 'vaihdetaan pyörimissuuntaa jos mennään oikealle, 'näin saadaan etuperinvoltti molempiin suuntiin mennessä ElseIf LeftKey() Then 'juokse vasemmalle PaintObject pelihahmo,vasen 'vaihda kuvaa... If maassa Then PlayObject pelihahmo,2,11,0.25 vauhti=-2 'vauhtia vasemmalle Else 'pysäytä animaatio, jos ei liikuta PlayObject pelihahmo,0 EndIf 'liikuta pelihahmoa TranslateObject pelihahmo,vauhti,yPlus# yPlus=yPlus+PAINOVOIMA 'päivitä painovoima TurnObject pelihahmo,kulmamuutos#'pyöritetään jos tarpeellista UpdateGame 'päivitä törmäys CloneCameraPosition pelihahmo 'liimaa kamera maassa=0 'ilmassa jollei toisin käy ilmi törmäykset=CountCollisions(pelihahmo) 'katsotaan tärmätäänkö kattoon tai lattiaan For i=1 To törmäykset If GetCollision(pelihahmo,i)=kenttä 'lattia If CollisionAngle(pelihahmo,i)=90 Then yPlus#=-1 maassa=1 'jalat on maassa RotateObject pelihahmo,0.0 kulmamuutos#=0.0 EndIf 'katto If CollisionAngle(pelihahmo,i)=270 Then yPlus#=-1 EndIf EndIf Next i 'jos ollaan ilmassa, näytä toisenlainen kuva If törmäykset=0 Then PlayObject pelihahmo,12,0 'HYPPY (vain jos jalat maassa) If KeyHit(cbKeyZ) And maassa Then yPlus#=4.5 'voimaa ylös päin kulmamuutos#=7.0'pyörimisnopeus EndIf DrawScreen 'piirrä näyttö Until EscapeKey()
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
pitäisi saaha otettua kuva ohjelmasta ja sitten tulostaa se kuva niin miten se onnistuis?MetalRain wrote:Voit käyttää komentoriviä ja wordpadia hyväksi tiedoston tulostamisessa. Tällä koodilla komennat wordpadia tulostamaan oletustulostimella tiedostopolun mukaisen tiedoston.Esimerkiksi tekstitiedosto C:\test.txt tulostettaisiin seuraavasti:Code: Select all
Execute "Write.exe /p "+Chr(34)+"tiedostopolku"+Chr(34)
Code: Select all
Execute "Write.exe /p "+Chr(34)+"C:\test.txt"+Chr(34)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Vaihda maskiväri mustaksi (RGB arvona 0,0,0) CoolBasic bugaa ja ei tue kunnolla muita maskivärejä kun objektia pyöritetään.Akuji wrote:Olisiko mitenkään mahdollista saada noita mustia reunoja kuvasta pois voltin aikana? Vaikka maalaan maskiväriksi valkoisen ja vaihdan sen myös pelihahmon kuvaan, reunat näkyvät silti.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Oli joku kikka millä sai muun maskivärin ja silti pyöriviä objekteja.MetalRain wrote:Vaihda maskiväri mustaksi (RGB arvona 0,0,0) CoolBasic bugaa ja ei tue kunnolla muita maskivärejä kun objektia pyöritetään.Akuji wrote:Olisiko mitenkään mahdollista saada noita mustia reunoja kuvasta pois voltin aikana? Vaikka maalaan maskiväriksi valkoisen ja vaihdan sen myös pelihahmon kuvaan, reunat näkyvät silti. :?:
-
- Devoted Member
- Posts: 718
- Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
- Location: Joku piste pohjoisessa.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Helppo homma. Teet vain uuden animaation, Teet toisen hyppy-skriptin joka laukeaa näppäimestä Z. Laitat toiseen hyppy-skriptiin eri animaation ja tadaa! Tosin jos pitää voltata hypyn aikana niin teet vain samalla tavalla, paitsi että panet animaation toteutumaan vain ilmassa. Kaatumistunnisteen voi lisätä palauttamalla animaation ajankohdan. Esim. on 30 eri voltti-framea, ja niistä framet 25-30 ja 1-5 ovat jalat alhaalla. Eli:Akuji wrote:Miten olisi mahdollista tehdä 2-D tasohyppelyyn hahmolle enemmän ominaisuuksia? Tarkoitan, että esim. välilyönnistä hyppää normaalisti ja vaikka Z-kirjaimesta tekisi voltin.
Code: Select all
If ObjectFrame(ukko)<5 And ObjectFrame(ukko)>1 And ObjectFrame(ukko)<30 And ObjectFrame(ukko)>25 Then
PlayObject ukko, LaskeutumisAlku, LaskeutumisLoppu
score=score+5 'lisää pisteitä, jos puhut temppupelistä
Else
PlayObject ukko, KaatumisAlku, KaatumisLoppu
life=life-1 'vähentää elämää
Endif
If ObjectFrame(ukko)=LaskeutumisLoppu Then
StopObject ukko
PlayObject ukko, NormaaliSeisonta,NormaaliSeisonta
ElseIf ObjectFrame(ukko)=KaatumisLoppu Then
StopObject ukko
PlayObject ukko,NormaaliSeisonta,NormaaliSeisonta
EndIf
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Kikka oli, ellen väärin muista, se että ladataan kuva ja värjätään maskit mustaksi ohjelman sisällä :)
Itse tykkään enemmän tämäntapaisesta voltista, jossa pyörähdys tapahtuu kerran hypyn lakipisteen tienoolla. Tällöin ei tarvitse niin tarkasti pohtia myöskään voltista väärään aikaan laskeutumista, koska sitä ei voi tapahtua jos voltin sovittaa tilekokoon sopivasti kuten tässä.
Pelkkä saman spriten pyöräytys ei näytä kuitenkaan kovin hyvältä, käsin animoituun volttiin saa vaikka mitä kivoja yksityiskohtia jotka saavat sen näyttämään paljon paremmalta - ja voit tehdä myös ylös- ja alaspäin mentäessä eri framet tai pienet animaatiot, jolloin vaatteet voivat heilua komeasti ilmavirtausten mukana ;) Vielä latausaikakin lyhenee, kun ei tarvitse ohjelmassa pyöräyttää joka framesta eri versioita. Tämä on tietysti kierrettävissä sillä, että hyppyobjekti on erillinen, mutta se menee vähän kikkailuksi.
EDIT: Lisätäänpä vielä enemmän ponnistuksesta lähtevän näköinen voltti, se sopinee moniin tarkoituksiin paremmin :)
Itse tykkään enemmän tämäntapaisesta voltista, jossa pyörähdys tapahtuu kerran hypyn lakipisteen tienoolla. Tällöin ei tarvitse niin tarkasti pohtia myöskään voltista väärään aikaan laskeutumista, koska sitä ei voi tapahtua jos voltin sovittaa tilekokoon sopivasti kuten tässä.
Code: Select all
Const PAINOVOIMA = -0.1 'painoviman voimakkuus
'pienempi->suurempi pv.
'positiiviset arvot->
'painovoima ylöspäin?!
yPlus#=0 'Tämä hallitsee hyppyä
'Asetetaan ruutu hieman zoomattuun tilaan
SCREEN 800,600
SetWindow "Painovoimaesimerkki" 'suurenna ruudulle
'JOS PELI TÖKKII TAI PÄTKII TAI NYKII, MUUTA:
' 1) cbSizable -> cbFullScreen
' 2) poista rivi 23
FrameLimit 40 'rajoita nopeutta
'-------------------------------------------------
'lataa kartta, siirrä sitä ylöspäin ja animoi se.
kenttä=LoadMap("Media\testmap.til","Media\tileset.bmp")
PositionObject kenttä,0,50
PlayObject kenttä,0,0,0.5
'lataa animaatiosarja oikealle, maskaa ja piilota se
oikea=LoadAnimObject("Media\zerorun1.bmp",47,51,0,13,72)
//MaskObject oikea,cbMagenta
ShowObject oikea,OFF
ObjectRange oikea,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin
'sama vasemmalle
vasen=LoadAnimObject("Media\zerorun2.bmp",47,51,0,13,72)
//MaskObject vasen,cbMagenta
ShowObject vasen,OFF
ObjectRange vasen,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin
'Tämä on varsinainen pelihahmo, joka piirretään ja
'jota hallitaan. Sille asetetaan törmäys->kartta
'Tätä EI PIILOTETA.
pelihahmo=CloneObject(oikea)
SetupCollision pelihahmo,kenttä,1,4,2
ObjectRange pelihahmo,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin
'-------------------------------------------------
'Pääsilmukka
Repeat
vauhti=0 'oletuksena ei liikettä
If RightKey() Then
'juokse oikealle
if rotate = 0 then PaintObject pelihahmo,oikea 'vaihda kuvaa...
If maassa Then PlayObject pelihahmo,2,11,0.25
vauhti=2 'vauhtia oikealle
vasem = 0
ElseIf LeftKey() Then
'juokse vasemmalle
if rotate = 0 then PaintObject pelihahmo,vasen 'vaihda kuvaa...
If maassa Then PlayObject pelihahmo,2,11,0.25
vauhti=-2 'vauhtia vasemmalle
vasem = 1
Else
'pysäytä animaatio, jos ei liikuta
PlayObject pelihahmo,0
EndIf
'liikuta pelihahmoa
TranslateObject pelihahmo,vauhti,yPlus#
yPlus=yPlus+PAINOVOIMA 'päivitä painovoima
UpdateGame 'päivitä törmäys
CloneCameraPosition pelihahmo 'liimaa kamera
maassa=0 'ilmassa jollei toisin käy ilmi
törmäykset=CountCollisions(pelihahmo)
'katsotaan tärmätäänkö kattoon tai lattiaan
For i=1 To törmäykset
If GetCollision(pelihahmo,i)=kenttä
'lattia
If CollisionAngle(pelihahmo,i)=90 Then
yPlus#=-1
maassa=1 'jalat on maassa
EndIf
'katto
If CollisionAngle(pelihahmo,i)=270 Then
yPlus#=-1
EndIf
EndIf
Next i
'jos ollaan ilmassa, näytä toisenlainen kuva
If törmäykset=0 Then PlayObject pelihahmo,12,0
'HYPPY (vain jos jalat maassa)
If KeyHit(cbKeyZ) And maassa Then
yPlus#=4.5 'voimaa ylös päin
EndIf
If (yplus > 1.85 And yplus<1.95) Then
rotate = 30*vasem-15
EndIf
TurnObject pelihahmo, rotate
If ObjectAngle(pelihahmo)= 0 Then rotate = 0
If maassa Then RotateObject pelihahmo, 0
DrawScreen 'piirrä näyttö
Until EscapeKey()
EDIT: Lisätäänpä vielä enemmän ponnistuksesta lähtevän näköinen voltti, se sopinee moniin tarkoituksiin paremmin :)
Code: Select all
Const PAINOVOIMA = -0.1 'painoviman voimakkuus
'pienempi->suurempi pv.
'positiiviset arvot->
'painovoima ylöspäin?!
yPlus#=0 'Tämä hallitsee hyppyä
'Asetetaan ruutu hieman zoomattuun tilaan
SCREEN 800,600
SetWindow "Painovoimaesimerkki" 'suurenna ruudulle
'JOS PELI TÖKKII TAI PÄTKII TAI NYKII, MUUTA:
' 1) cbSizable -> cbFullScreen
' 2) poista rivi 23
FrameLimit 40 'rajoita nopeutta
'-------------------------------------------------
'lataa kartta, siirrä sitä ylöspäin ja animoi se.
kenttä=LoadMap("Media\testmap.til","Media\tileset.bmp")
PositionObject kenttä,0,50
PlayObject kenttä,0,0,0.5
'lataa animaatiosarja oikealle, maskaa ja piilota se
oikea=LoadAnimObject("Media\zerorun1.bmp",47,51,0,13,72)
//MaskObject oikea,cbMagenta
ShowObject oikea,OFF
ObjectRange oikea,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin
'sama vasemmalle
vasen=LoadAnimObject("Media\zerorun2.bmp",47,51,0,13,72)
//MaskObject vasen,cbMagenta
ShowObject vasen,OFF
ObjectRange vasen,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin
'Tämä on varsinainen pelihahmo, joka piirretään ja
'jota hallitaan. Sille asetetaan törmäys->kartta
'Tätä EI PIILOTETA.
pelihahmo=CloneObject(oikea)
SetupCollision pelihahmo,kenttä,1,4,2
ObjectRange pelihahmo,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin
'-------------------------------------------------
'Pääsilmukka
Repeat
vauhti=0 'oletuksena ei liikettä
If RightKey() Then
'juokse oikealle
if rotate = 0 then PaintObject pelihahmo,oikea 'vaihda kuvaa...
If maassa Then PlayObject pelihahmo,2,11,0.25
vauhti=2 'vauhtia oikealle
vasem = 0
ElseIf LeftKey() Then
'juokse vasemmalle
if rotate = 0 then PaintObject pelihahmo,vasen 'vaihda kuvaa...
If maassa Then PlayObject pelihahmo,2,11,0.25
vauhti=-2 'vauhtia vasemmalle
vasem = 1
Else
'pysäytä animaatio, jos ei liikuta
PlayObject pelihahmo,0
EndIf
'liikuta pelihahmoa
TranslateObject pelihahmo,vauhti,yPlus#
yPlus=yPlus+PAINOVOIMA 'päivitä painovoima
UpdateGame 'päivitä törmäys
CloneCameraPosition pelihahmo 'liimaa kamera
maassa=0 'ilmassa jollei toisin käy ilmi
törmäykset=CountCollisions(pelihahmo)
'katsotaan tärmätäänkö kattoon tai lattiaan
For i=1 To törmäykset
If GetCollision(pelihahmo,i)=kenttä
'lattia
If CollisionAngle(pelihahmo,i)=90 Then
yPlus#=-1
maassa=1 'jalat on maassa
EndIf
'katto
If CollisionAngle(pelihahmo,i)=270 Then
yPlus#=-1
EndIf
EndIf
Next i
'jos ollaan ilmassa, näytä toisenlainen kuva
If törmäykset=0 Then PlayObject pelihahmo,12,0
'HYPPY (vain jos jalat maassa)
If KeyHit(cbKeyZ) And maassa Then
yPlus#=4.5 'voimaa ylös päin
EndIf
If (yplus <4.45 And yplus>4.35) Then
rotate = 20*vasem-10
EndIf
TurnObject pelihahmo, rotate
If ObjectAngle(pelihahmo)= 0 Then rotate = 0
If maassa Then RotateObject pelihahmo, 0
DrawScreen 'piirrä näyttö
Until EscapeKey()
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Miten tekisin sitten erillisestä objektista pyörivän volttikuvan? Itse en saanut aikaan mitään järkevää.
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Se ei olekaan järkevää, kunhan yksi mahdollisuus. Ehdottomasti parasta on yksinkertaisesti piirtää nuo framet itse, jolloin saa kauniin animaation epämääräisen pyörähdyksen sijaan :)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Sitäkin olen tässä yrittänyt, mutta ei ole mitään tullut. Ongelma on siinä, että en ole ennen tehnyt pelejä, joissa on enemmän kuin yksi hyppy, joten asiaan ei ole tullut perehdyttyä. Miten sellainen animaatio tehtäisiin? Olisihan se kiva semmoinenkin oppia
-
- Devoted Member
- Posts: 594
- Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
- Location: Ruudun toisella puolella
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
siinä tekemisessä on aika paljon asiaa mitä pitää ottaa huomioon.. riippuen vähän hyppääjän koosta/muista mitoista.. itse aloittaisin kait piirtämällä tikku-ukkona sen tyypin 'luut' ja siihen ympärille sitten itse tyypin, päälle vaatteet (jos niitä on) ja sitten vähän leikittelisin erikoisuuksilla (juuri näillä vaatteiden lepatuksilla ilmavirrassa jne. jne.)Akuji wrote:Sitäkin olen tässä yrittänyt, mutta ei ole mitään tullut. Ongelma on siinä, että en ole ennen tehnyt pelejä, joissa on enemmän kuin yksi hyppy, joten asiaan ei ole tullut perehdyttyä. Miten sellainen animaatio tehtäisiin? Olisihan se kiva semmoinenkin oppia
-
- Devoted Member
- Posts: 718
- Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
- Location: Joku piste pohjoisessa.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Onko cb:ssä rajaa muuttujien käytölle? Entä hidastaako ylenmääräinen muuttujien käyttö sovellusta? Esim:
Ja jotain tollaista siis noin 20-35 kertaa.
Code: Select all
x=10
y=5
width=5
length=10
height=10
'tässä sitten rakennetaan talo parametrien mukaan...
'koodi tähän
'---------------------------------------------------------------
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Ei oikein mutta se kuluttaa rammia minimaalisesti. Jos haluat pienentää rammin kulutusta käytäppä dim...naputtelija wrote:Onko cb:ssä rajaa muuttujien käytölle? Entä hidastaako ylenmääräinen muuttujien käyttö sovellusta? Esim:Ja jotain tollaista siis noin 20-35 kertaa.Code: Select all
x=10 y=5 width=5 length=10 height=10 'tässä sitten rakennetaan talo parametrien mukaan... 'koodi tähän '---------------------------------------------------------------