Tyhmät kysymykset (I/2010)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Locked
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by valscion »

rpgmaker wrote:Juu sanoin että en pääse sivulle.Nii aattelin,että jos joku vois upata sen tai tietäis toisen sivun millä ois ollu
Jahas, näköjään jouluserver on tilapäisesti poissa käytöstä. Pistin SDK:n väliaikasesti servut.us:n dropboxiin: http://up.servut.us/24291. Pura siis tuo paketti suoraan CoolBasic:n hakemistoon (eli esim. C:/Program Files/CoolBasic) ja jos kysytään vahvistusta index.html ylikirjoittamiselle niin laita kyllä. Silloin SDK integroi itsensä manuaaliin ;)
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
kikherne

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by kikherne »

Hei vaan foorumilaiset,

olen tässä nyt puuhaillut CB:n kanssa pari päivää, ja yleensä olen manuaalista tai täältä palstalta löytänyt apua ongelmiin, mutta nyt loppuu aloittelijalta ymmärrys. Ohjelmassa on siis äijä, joka kerää kartalle satunnaisesti luotuja puita, kun hahmo on puun päällä ja käyttäjä painaa enteriä. Homma toimii, osittain: ongelma on siinä, että vain uudemmat luodut puuobjektit katoavat, vanhemmat jäävät kartalle. Siis jos ensimmäinen välilyönti luo puut 1,2,3,4, ne ovat vielä 'poimittavissa', mutta kun seuraavaksi ohjelma luo puut 5,6,7,8, neljän ensimmäisen hävittäminen ei enää onnistukaan.

Haeskelin apua sanalla DeleteObject, mutta ainakaan sillä ei löytynyt vastaavaa pulmaa ja/tai ratkaisua. Voiko tässä olla kyseessä jonkinlaiset 'haamuobjektit', eli siis häviämättömät puut ovatkin oikeasti jossain näkymättömissä, tms.??

Olen yrittänyt vaihdella koodirivien paikkaa, jos se olisi jotenkin ratkaissut tämän, ilman tulosta. Kokeilin myös sijoittaa tuon puiden siirtämiskäskyn For/Next -loopin ulkopuolelle, tuloksena villisti liikkuvia enttejä ympäri karttaa :D Puiden luominen Repeat-silmukan ulkopuolella ei myöskään tunnu onnistuvan...(tosin uskoisin kyllä löytäväni tähän viimeiseen ratkaisun, jos haluaisin puiden ilmestyvän kartalle ilman käyttäjän inputtia, tällä hetkellä se ei ole olennaista)

Osaisiko joku kertoa, mikä aiheuttaa nämä sitkeät ikihongat, ja miten ne poistuisivat kiltisti pelistä?

Tässäpä sitä koodia:

Code: Select all

FrameLimit 60

robomaa=LoadMap ("robotcity","default.bmp")
PlayObject robomaa

palikka = LoadObject ("punanelio.bmp",360)
palikkaX = ObjectX(palikka)
palikkaY = ObjectY(palikka)


puu=LoadObject("puu.bmp")
    ShowObject puu, OFF
kivi=LoadObject("kivi.bmp")
    ShowObject kivi, OFF
    
Global ukko    
ukko = LoadObject ("guy.bmp",72)
SetupCollision ukko,robomaa, 1, 4, 2
CameraFollow ukko, 1,45



Type RESURSSIT
    Field obj
End Type


Global Onkopuita

Onkopuita = 0


Repeat


    If RightKey() Then MoveObject ukko,4
    If LeftKey() Then MoveObject ukko,-4
    If UpKey() Then MoveObject ukko,0,-4
    If DownKey() Then MoveObject ukko,0,4


    If KeyUp(cbkeyspace)
    
        For i=1 To 4
        
                uusiPuu.RESURSSIT=New(RESURSSIT)
                           
        Next i  
        
        For uusiPuu.RESURSSIT = Each RESURSSIT

                uusiPuu\obj=CloneObject(puu)
                PositionObject uusiPuu\obj, Rand(-100,100), Rand(-100,100)
                
         
        Next uusiPuu
        

        
    EndIf
        

        
    Function HaePuita()

        For uusiPuu.RESURSSIT = Each RESURSSIT
    
          If ObjectsOverlap(ukko,uusiPuu\obj) Then 
            DeleteObject uusiPuu\obj
            Delete uusiPuu
          EndIf
          
        Next uusiPuu
    
    EndFunction

    If KeyUp(cbkeyreturn) Then HaePuita()
              

DrawScreen
    
Forever
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by valscion »

kikherne wrote:Hei vaan foorumilaiset,

olen tässä nyt puuhaillut CB:n kanssa pari päivää, ja yleensä olen manuaalista tai täältä palstalta löytänyt apua ongelmiin, mutta nyt loppuu aloittelijalta ymmärrys. Ohjelmassa on siis äijä, joka kerää kartalle satunnaisesti luotuja puita, kun hahmo on puun päällä ja käyttäjä painaa enteriä. Homma toimii, osittain: ongelma on siinä, että vain uudemmat luodut puuobjektit katoavat, vanhemmat jäävät kartalle. Siis jos ensimmäinen välilyönti luo puut 1,2,3,4, ne ovat vielä 'poimittavissa', mutta kun seuraavaksi ohjelma luo puut 5,6,7,8, neljän ensimmäisen hävittäminen ei enää onnistukaan.

Haeskelin apua sanalla DeleteObject, mutta ainakaan sillä ei löytynyt vastaavaa pulmaa ja/tai ratkaisua. Voiko tässä olla kyseessä jonkinlaiset 'haamuobjektit', eli siis häviämättömät puut ovatkin oikeasti jossain näkymättömissä, tms.??
Tässä kohtaa koodia sinulla on virhe. Kommentoin virheen syyt.

Code: Select all

If KeyUp(cbkeyspace)

    For i=1 To 4
        // Nyt tässä luodaan neljä uutta jäsentä
        // RESURSSIT -kokoelmaan. uusiPuu.RESURSSIT
        // muuttuja muuttuu aina sisältämään uuden
        // jäsenen, jolle ei sitten tehdä tässä
        // vaiheessa vielä mitään.
   
        uusiPuu.RESURSSIT=New(RESURSSIT)
                       
    Next i 
   
    For uusiPuu.RESURSSIT = Each RESURSSIT
        // Tässä vaiheessa käyt läpi KAIKKI "RESURSSIT"
        // kokoelman jäsenet! Siis myös ne vanhat, jotka on
        // luotu jo aikoja sitten. Sitten teetkin niin, että
        // asetat sen vanhan jäsenen "obj" fieldin tilalle
        // kokonaan uuden objektin, jolloin vanhaa objektia
        // EI VOIDA ENÄÄ HALLITA. Siksi niitä puita lisätessä
        // et enää onnistu poistamaan vanhoja ;).
        uusiPuu\obj=CloneObject(puu)
        PositionObject uusiPuu\obj, Rand(-100,100), Rand(-100,100)
           
     
    Next uusiPuu
    
    // Ratkaisu..? Siirrä tuo uusien objektien kloonaaminen ja
    // niiden sijainnin asettaminen tuohon For i=1 To 4...Next i
    // -loopin sisään. Silloin asetat jokaiselle uudelle jäsenelle
    // heti objektin ja sijainnin, etkä ylikirjoita jo olemassa
    // olevien objektien muuttujia.
   

   
EndIf
Tässä alla on korjattu koodi, mutta luultavasti osaisit tehdä sen itsekin noiden ohjeiden mukaan.

Code: Select all

FrameLimit 60

robomaa=LoadMap ("robotcity","default.bmp")
PlayObject robomaa

palikka = LoadObject ("punanelio.bmp",360)
palikkaX = ObjectX(palikka)
palikkaY = ObjectY(palikka)


puu=LoadObject("puu.bmp")
    ShowObject puu, OFF
kivi=LoadObject("kivi.bmp")
    ShowObject kivi, OFF
   
Global ukko   
ukko = LoadObject ("guy.bmp",72)
SetupCollision ukko,robomaa, 1, 4, 2
CameraFollow ukko, 1,45



Type RESURSSIT
    Field obj
End Type


Global Onkopuita

Onkopuita = 0


Repeat


    If RightKey() Then MoveObject ukko,4
    If LeftKey() Then MoveObject ukko,-4
    If UpKey() Then MoveObject ukko,0,-4
    If DownKey() Then MoveObject ukko,0,4


    If KeyUp(cbkeyspace)
   
        For i=1 To 4
       
                uusiPuu.RESURSSIT=New(RESURSSIT)
                uusiPuu\obj=CloneObject(puu)
                PositionObject uusiPuu\obj, Rand(-100,100), Rand(-100,100)
                
        Next i 
       
       
    EndIf
       

       
    Function HaePuita()

        For uusiPuu.RESURSSIT = Each RESURSSIT
   
          If ObjectsOverlap(ukko,uusiPuu\obj) Then
            DeleteObject uusiPuu\obj
            Delete uusiPuu
          EndIf
         
        Next uusiPuu
   
    EndFunction

    If KeyUp(cbkeyreturn) Then HaePuita()
             

DrawScreen
   
Forever 
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
kikherne

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by kikherne »

Kiitos ja kumarrus nopeasta vastauksesta :D Usein omat ongelmani taitavatkin olla juuri noita koodinpätkä väärässä paikassa -tyyppisiä. Oikeastaan ihan looginen ratkaisu, enpähän hoksannut, vaikka pitkään ohjelmaa katselin ja pyörittelin.

*palaa harjoittelemaan typejä ja funktioita*
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by Koodiapina »

Code: Select all

t = Timer()
Repeat
	Text 0,0,Str(FPS()) // 50-60
	a = FPS()
	DrawScreen 
Until t < Timer()-3000

FrameLimit 60  // Kokeiltu myös 40

Repeat
	Text 0,0,Str(a)  // 50-60
	Text 0,10,Str(FPS())  // 30 ??
	DrawScreen 
Forever 
Muilla ilmeisesti toimii oikein?

Voisiko joku muuten antaa sen CB:llä tehdyn FPS:n rajoittimen, kun CBKK on alhaalla?
sankja
Newcomer
Posts: 30
Joined: Thu Jan 29, 2009 10:32 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by sankja »

Miksiköhän kuvaan piirtämisessä , kun tekstiä asettaa kuvaan , niin täytyy käyttää miinus merkkistä koordinaattia textin y koordinaatissa, että saa sen paikalleen. kokeilin text komennollakin centertextin sijaan - tulos oli sama. :shock:

Code: Select all

imguusipeli=MakeImage(200,20)
    DrawToImage imguusipeli
        Color 192,192,192
        Box 0,0,200,20
        Color 0,0,0
        CenterText 100,-3,"UusiPeli"
    DrawToScreen
    
objuusipeli=MakeObject()
PaintObject objuusipeli,-imguusipeli 
PositionObject objuusipeli,0,40

imgasetukset=MakeImage(200,20)
    DrawToImage imgasetukset
        Color 192,192,192
        Box 0,0,200,20
        Color 0,0,0
        CenterText 100,-3,"Asetukset"
    DrawToScreen 

objasetukset=MakeObject()
PaintObject objasetukset,-imgasetukset
PositionObject objasetukset,0,0

Repeat

    
    
    


DrawScreen
Until EscapeKey()
WaitKey:ClearKeys 
User avatar
Kille
Active Member
Posts: 249
Joined: Wed Aug 26, 2009 3:50 pm
Location: Juankoski

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by Kille »

Mikä on kun editori ei enää värjää, tarkista tai suorita koodia? Tikulla olleesta cb:stä hävisi kerran osa tiedostoista, mutta koneella ollut, varmaan vuoden käyttämättä ollut cb ei myöskään toimi. Onko lisäksi IDE:n backup-kansion olla yli megan kokoinen ja täynnä ihmeellisiä bak-tiedostoja?
ZEPPELIN
Jatkoa tulossa... tällä kertaa lataus ei kestä viikkoa
Henkru
Advanced Member
Posts: 359
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by Henkru »

Ensimmäiseksi ehkä kannattaa uudelleenasentaa IDE, jos vaikka ongelmat häviäisivät.
User avatar
Kille
Active Member
Posts: 249
Joined: Wed Aug 26, 2009 3:50 pm
Location: Juankoski

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by Kille »

f-secure ei anna eikä sitä saa suljettua kun se on jotenkin rajoitettu.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by DJ-Filbe »

Kille wrote:f-secure ei anna eikä sitä saa suljettua kun se on jotenkin rajoitettu.
Onko kysymys lisenssikoodin puuttumisesta? Voit saada F-Securen lisenssiavaimen ilmaiseksi koska vain kaivamalla Program files -kansiosta F-Securen asennuskansion ja kaivamalla sieltä XML -tiedoston (en muista tähän hätään tarkkaa tiedoston nimeä. XML-tiedosto on kuitenkin heti asennuskansion sisällä, eikä noita tiedostoja ole siellä kuin pari). Sieltä tuo lisenssiavain löytyy <Product Key> tagin ja </Product Key> -tagin välistä, avaat XML-tiedoston vaikkapa Notepadiin.

Jos ei vörkkaa, lataa ja asenna F-Secure uudestaan, etsi lisenssiavain yllämainitulla tavalla ja tadaa, sinulla on ilmainen F-Securen virusturva. Ongelmasi pitäisi ratketa tällä.
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by Viltzu »

DJ-Nerd wrote:
Kille wrote:f-secure ei anna eikä sitä saa suljettua kun se on jotenkin rajoitettu.
Jos ei vörkkaa, lataa ja asenna F-Secure uudestaan, etsi lisenssiavain yllämainitulla tavalla ja tadaa, sinulla on ilmainen F-Securen virusturva. Ongelmasi pitäisi ratketa tällä.
Älä ainakaan rupea asenteleen F-Securea uudelleen. Vaan poista se ja asenna avast!
Joku kylläkin on sanonut että F-Securea ei saa poistettua kokonaan :/
User avatar
Kille
Active Member
Posts: 249
Joined: Wed Aug 26, 2009 3:50 pm
Location: Juankoski

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by Kille »

kyse ei ole siitä, vaan minun pitäisi saada vain käytönaikainen tarkistus pois päältä. Tähän se vaatii kuitenkin järjestelmänvalvojan kirjautumisen. Koneessa on vain kaksi profiilia, ja molemmilla yritin, vaan ei toimi. Kone on iskän vanha työkone ja se on yli vuosi sitten kaatuneen stromsdal-nimisen firman aloilta. Lisäksi siitä puuttuu biosin salasana.
ZEPPELIN
Jatkoa tulossa... tällä kertaa lataus ei kestä viikkoa
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by KilledWhale »

Kille wrote:kyse ei ole siitä, vaan minun pitäisi saada vain käytönaikainen tarkistus pois päältä. Tähän se vaatii kuitenkin järjestelmänvalvojan kirjautumisen. Koneessa on vain kaksi profiilia, ja molemmilla yritin, vaan ei toimi. Kone on iskän vanha työkone ja se on yli vuosi sitten kaatuneen stromsdal-nimisen firman aloilta. Lisäksi siitä puuttuu biosin salasana.
Biosin salasana voisi kadota jos nappaat biosin pariston irti hetkeksi.
Ainakin winxp salasanat murtuvat nopeaa ophcrackilla jonka löytää vaikka googlailemalla.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
Henkru
Advanced Member
Posts: 359
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by Henkru »

Ja jos ei murru niin ne voi nollata ainakin Offline NT Password and Registry editor:lla. Käynistää koneen millä tahansa live linux:lla ja asentaa tuon siihen.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by Koodiapina »

Henkru wrote:Käynistää koneen millä tahansa live linux:lla ja asentaa tuon siihen.
Minulla taas on tällainen jännä kapistus CD-levyllä. Sisältää tuon salasanatyökalun lisäksi kourallisen muutakin hyödyllistä.
kikherne
Newcomer
Posts: 3
Joined: Tue Jul 13, 2010 12:35 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by kikherne »

Puut aiheuttavat taas päänvaivaa...

Ohjelmassa siis valitut hahmot(palikat) valitsevat yhden puun, alkavat kulkea sitä kohti, ja perille päästyään tuhoavat puun. Sen jälkeen valitaan uusi puu, ja homma toistuu. Kun puita on alle tietty määrä, kaikki 'metsurit' palaavat kotipesään. Kaikki toimii teoriassa ja *melkein* käytännössäkin. Joskus jokin hahmo jumiutuu puun päälle; epäilen, että tämä johtuu siitä, etteivät vaaditut koordinaatit ole aivan tasan päällekkäin, joten ehto 'Jos hahmo on puun kohdalla' ei pääse koskaan toteutumaan. Olisiko kellään vinkkiä siihen, miten tämän ongelman voisi ratkaista? Jokin keino, jolla riittäisi, että hahmo on 'suunnilleen' oikeassa kohdassa?

Kokeilin foorumin neuvoja noudattaen tehdä eräänlaisen ajastimen, joka tuhoaisi kohdepuun tietyssä ajassa, mikäli hahmo itse ei saa sitä tehtyä. Tämä aiheutti enemmän ongelmia kuin ratkaisi :-p Puut sijaitsevat eri etäisyydellä, eli joskus ne tuhoutuivat jo ennen kuin hahmo itse ehti paikalle. Lisäksi hahmot jumiutuivat muihinkin paikkoihin kuin puiden päälle, syytä en tiedä. Kaikki hahmot eivät myöskään palanneet kiltisti kotiin, vaikka osa tekikin niin.

Kokeilin myös ObjectsOverlap-käskyä, mutta se taas ei toimi, koska silloin metsurit jyräävät puut pienestäkin hipaisusta sen sijaan, että kävelisivät aivan perille asti.

Kokoilin varmuuden vuoksi alle oleelliset osat koodista. Tattis jos joku jaksoi lukea tämän selostuksen :)

Code: Select all

'Alkusepustukset
Global MaaraPuut
MaaraPuut=0

Type RESURSSIT
    Field obj
    Field varattu
    Field elama
    Field tuhoa
EndType


Type HAHMOT

Field obj
Field juuei
Field KohdeX
Field KohdeY
Field KohdeOn
Field tyo
'(Yms. fieldejä)
EndType

        If valittu\tyo=2 And MaaraPuut>0 Then
            
                    For otapuu.RESURSSIT=Each RESURSSIT
                    
                    If valittu\KohdeOn=False And otapuu\varattu=False Then
                    
                        valittu\KohdeX=ObjectX(otapuu\obj)
                        valittu\KohdeY=ObjectY(otapuu\obj)
                        otapuu\varattu=True
                        valittu\KohdeOn=True
                    
                    EndIf
                    
                    'If ObjectsOverlap (valittu\obj, otapuu\obj, 2) Then
                        'otapuu\tuhoa=True
                    'EndIf           
                    'Tässä olisi se ajastettu tuhoaminen, jos saisin sen toimimaan.
                
                    
                    If ObjectX(otapuu\obj)=ObjectX(valittu\obj) And ObjectY(otapuu\obj)=ObjectY(valittu\obj) Then

                        DeleteObject otapuu\obj
                        Delete otapuu
                        MaaraPuut=MaaraPuut-1
                        valittu\KohdeOn=False
         

                    EndIf
                    
                    Next otapuu
            
   
             
        EndIf      
            
      MoveObject(valittu\obj), valittu\PaaSuunta,valittu\SivuSuunta  
     
             If valittu\tyo=2 And MaaraPuut<4 Then
                valittu\KohdeX=ObjectX(koti)
                valittu\KohdeY=ObjectY(koti)
             EndIf
     
     
      Next valittu
      
      'Ajastin puiden tuhoamiselle
      
      'For poppeli.RESURSSIT=Each Resurssit
      'If poppeli\tuhoa=True
      'poppeli\elama=poppeli\elama-1
      'EndIf
      'If poppeli\elama<0
      'DeleteObject poppeli\obj
      'Delete poppeli
      'MaaraPuut= MaaraPuut-1
      'EndIf
      'Next poppeli
      
EDIT:

Kiitoksia, homma toimii :)

Last edited by kikherne on Tue Jul 13, 2010 6:38 pm, edited 1 time in total.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by valscion »

kikherne wrote:Puut aiheuttavat taas päänvaivaa...
Käytä Distance2-funktiota ja laita vaadittavaksi etäisyydeksi vaikkapa 2 pikseliä. Eiköhän se oo tarpeeks hyvä.

EDIT: Eli muokkaa näin:

Code: Select all

If ObjectX(otapuu\obj)=ObjectX(valittu\obj) And ObjectY(otapuu\obj)=ObjectY(valittu\obj) Then
// Vaihda tähän:
If Distance2( otapuu\obj, valittu\obj ) <= 2.0 Then
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by DJ-Filbe »

Mites kikkailen seuraavan koodin:

Code: Select all

Execute "ohjelma.exe"
End
niin että nuo 2 komentoa suoritetaan peräkkäin. Kun yritän tuota, toinen cb-ohjelma (ohjelma.exe) ei käynnisty, eikä edellinen ohjelma lopu Endillä, paitsi jos ikkunaa klikkaa kerran noiden komentojen suorittamisen jälkeen.

Toinen kysymys taas olisi, miten luodaan piilotiedostoja / -kansioita CB:llä? Pitääkö käyttää komentorivikomentoja Executen kautta? Ja millä koodilla?
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by KilledWhale »

DJ-Nerd wrote:Mites kikkailen seuraavan koodin:

Code: Select all

Execute "ohjelma.exe"
End
niin että nuo 2 komentoa suoritetaan peräkkäin. Kun yritän tuota, toinen cb-ohjelma (ohjelma.exe) ei käynnisty, eikä edellinen ohjelma lopu Endillä, paitsi jos ikkunaa klikkaa kerran noiden komentojen suorittamisen jälkeen.

Toinen kysymys taas olisi, miten luodaan piilotiedostoja / -kansioita CB:llä? Pitääkö käyttää komentorivikomentoja Executen kautta? Ja millä koodilla?
Piilotiedostoon voisit Executella hyödyntää wintöötin ATTRIB-komentoa, jolla saat tiedoston vielä kirjoitussuojatuksiksin. Google kertonee lisää.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by valscion »

DJ-Nerd wrote:Mites kikkailen seuraavan koodin:

Code: Select all

Execute "ohjelma.exe"
End
niin että nuo 2 komentoa suoritetaan peräkkäin. Kun yritän tuota, toinen cb-ohjelma (ohjelma.exe) ei käynnisty, eikä edellinen ohjelma lopu Endillä, paitsi jos ikkunaa klikkaa kerran noiden komentojen suorittamisen jälkeen.

Toinen kysymys taas olisi, miten luodaan piilotiedostoja / -kansioita CB:llä? Pitääkö käyttää komentorivikomentoja Executen kautta? Ja millä koodilla?
Teeppä CB-ohjelmalla pikainen BAT-tiedosto ja aja se executella (alla oleva koodi siihen bat-tiedostoon). Tällöin se edelline cb-ohjelma sammuu nopsaan, eikä se kovinkaan hankalaa oo.

Code: Select all

start ohjelma.exe
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Locked