Tyhmät kysymykset (I/2010)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Locked
sankja
Newcomer
Posts: 30
Joined: Thu Jan 29, 2009 10:32 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by sankja »

Mitenkähän voin - kun kysyn koodiin neuvoa - liittää koodin mukaan omatekoisen Media tiedoston,jotta minun ohjelmasta saisi selkoa paremmin kun siinä on oikeat kuvat mukana. Olen Noob. :oops:
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by temu92 »

Öö jos tajusin oikein niin pakkaappas tarvittavat kuvat vaan mukaan pakettiin kun sitä jaat muille.
sankja
Newcomer
Posts: 30
Joined: Thu Jan 29, 2009 10:32 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by sankja »

No, tota...Mitenköhän ne pakataan koodiin mukaan. :?
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by Feuer »

temu tarkoitti että kuljetat koodia/exeä ja kuvia yhdessä ja samassa zipissä/rarissa.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
sankja
Newcomer
Posts: 30
Joined: Thu Jan 29, 2009 10:32 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by sankja »

Ja mitenkähän edit huomautuksen saa omaan aikaisempaan tämmöseen ikkunaan laitettua. :
EDIT:

Selvä,kiitos... :mrgreen:

Last edited by sankja on Wed Apr 14, 2010 10:46 pm, edited 2 times in total.
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by kaneli2000 »

sankja wrote:Ja mitenkähän edit huomautuksen saa omaan aikaisempaan tämmöseen ikkunaan laitettua. :|
Kun katsot viestiäsi, siellä on liuta nappuloit. Huutomerkki viestin ilmoittamista varten, joissain tapauksissa rasti viestin poistamiseksi, lainaa-nappi ja edit-nappi.

Tämä alue on oikeastaan tarkoitettu CB:tä koskeville kysymyksille, fyi.
I see the rainbow rising
Hene
Active Member
Posts: 122
Joined: Wed Apr 22, 2009 8:13 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by Hene »

Pitäisi rakentaa seuraavanlainen ohjelma erääseen valokuvientunnistus-systeemiin.

Code: Select all

Lataakuva xxx.jpg
Laske kuvan keskipiste*
Piirrä keskipisteen ympärille ympyrä
*=Itse toteuttaisin kutakuinkin tyyliin "Pituus/2, korkeus/2, niistä suorat viivat ja leikkauskohdassa on keskipiste".

Toivottavasti joku ymmärtää juttuni pointin, saattaapi olla hieman sekava kofeiinihöyryjen takia.
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by temu92 »

Code: Select all

SCREEN 800, 600

img = MakeImage(800, 600)

w	= ImageWidth(img)
h	= ImageHeight(img)

r	= 250

DrawToImage img
	Circle w/2-r/2, h/2-r/2, r, False
DrawToScreen

Repeat
	DrawImage img, 0, 0
	
	DrawScreen
Forever
Muuten homma toimii vastaavasti, pistät vaan makeimagen tilalle loadimage.
User avatar
buke44
Active Member
Posts: 169
Joined: Sat May 23, 2009 8:10 pm
Location: Tampere

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by buke44 »

Miten saisin laskettua viikonpäivän päivämäärän avulla?
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by SPuntte »

buke44 wrote:Miten saisin laskettua viikonpäivän päivämäärän avulla?
En ole mikään alan ex-pertti, mutta sen verran osaan auttaa, että tässä saattaisi olla sopiva algoritmi.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
User avatar
MetalRain
Active Member
Posts: 188
Joined: Sun Mar 21, 2010 11:17 am
Location: Espoo

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by MetalRain »

buke44 wrote:Miten saisin laskettua viikonpäivän päivämäärän avulla?
Ikuisen kalenterin käyttö mahtaa olla nopeampaa. Tarvitset vain muutaman taulukon, josta kurkit arvoja ja lasket yhteen.
User avatar
buke44
Active Member
Posts: 169
Joined: Sat May 23, 2009 8:10 pm
Location: Tampere

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by buke44 »

Kiitti vastauksista, mutta löysin paljon yksinkertaisemman tavan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Zellerin_s ... A4nt%C3%B6

Code: Select all

Function viikonpaiva (vuosi, kk, pv)


h=(pv+(((kk+1)*26)/10)+(vuosi Mod 100)+((vuosi Mod 100)/4)+((vuosi/100)/4)-(2*(vuosi/100)))Mod 7

Return h
EndFunction 
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by esa94 »

buke44 wrote:Kiitti vastauksista, mutta löysin paljon yksinkertaisemman tavan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Zellerin_s ... A4nt%C3%B6

Code: Select all

Function viikonpaiva (vuosi, kk, pv)


h=(pv+(((kk+1)*26)/10)+(vuosi Mod 100)+((vuosi Mod 100)/4)+((vuosi/100)/4)-(2*(vuosi/100)))Mod 7

Return h
EndFunction 
Ota kuitenkin huomioon, että koska nykyisen CB:n suorituskyky on varsin aanuksesta, tuo voi olla hyvinkin hitaampi kuin ikuinen kalenteri. Todennäköisesti paljonkin.
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by kaneli2000 »

Tuo on vähän epäselvähkö funktio? Eikös vielä pitäisi muuttaa numero viikonpäiväksi :#
Attachments
Ööh 0?
Ööh 0?
nimetön.PNG (14.28 KiB) Viewed 11297 times
I see the rainbow rising
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by Viltzu »

No eihän sen välttämättä tarvitse. Jos käyttäjä haluaa se saa muuttaa sen. (0 = La, 1 = Su, 2 = Ma... jne)

Mutta funktiohan näyttäisi toimivan loistavasti. Hienoa.
EDIT:

Hetkonen, funktio palautti -2. hmm
Näyttää antavan negatiivisia lukuja, jos päivä on kahta lukua pienempi kuin kuukausi. (Esim. kk = 4 ja päivä = 2 palauttaa -1 ja kk=4, päivä = 3 palauttaa 0. [Joka on vielä oikein])

m1c
Member
Posts: 65
Joined: Tue Aug 28, 2007 5:10 pm
Location: \o

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by m1c »

Code: Select all

Function zeller(d, m ,y)
    If m < 3 Then
        m = m + 12
        y = y - 1
    EndIf
    
    K = y Mod 100
    J = RoundDown(y / 100.0)
    
    Return (d + RoundDown(((m + 1) * 26) / 10.0) + K + RoundDown(K / 4.0) + RoundDown(J / 4.0) + 5 * J) Mod 7
End Function
Bukelta on jäänyt parit alaspäin pyöristykset huomaamatta ja lisäksi tosiaan tammikuun ja helmikuun epäloogisuusjuttu. Nopeasti testattuna tämä kaava tuntuu toimivan.

Ja esan pelko hitaudesta: kaava on puhdasta matematiikkaa, josta cbkin suoriutuu tässä tapauksessa aivan tarpeellisella nopeudella. Missään käytännön tapauksessa tuskin tarvitsee laskea kymmeniätuhansia sattumanvaraisten päivämäärien viikonpäiviä sekunnissa. Esim kalenteriohjelmassa kannattanee laskea kuukauden ensimmäinen päivä ja sitä seuraavat päivät 7:n jakojäännöksen avulla..
TheLostWayfarer
Newcomer
Posts: 7
Joined: Sat Apr 17, 2010 6:22 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by TheLostWayfarer »

Miten tehdä strategiapeliin "Attack-Move"?
Eli käsky, jolla joukot lähtevät liikkumaan valittuun pisteeseen, ja ampuvat lähintä vihollista joka tulee vastaan - jos sellaista tulee.
Ja tähän samaan, miten etsin tiettyä objektia lähinnä olevan objektin, jolle on annettu tietty arvo (on vihollinen). TS, miten etsin lähimmän vihollisen?
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by esa94 »

TheLostWayfarer wrote:Miten tehdä strategiapeliin "Attack-Move"?
Eli käsky, jolla joukot lähtevät liikkumaan valittuun pisteeseen, ja ampuvat lähintä vihollista joka tulee vastaan - jos sellaista tulee.
Ja tähän samaan, miten etsin tiettyä objektia lähinnä olevan objektin, jolle on annettu tietty arvo (on vihollinen). TS, miten etsin lähimmän vihollisen?
Örh? Liität vain liikkumiskoodiisi pätkän, jossa tarkistetaan missä on lähin vihollinen (Looppaat kaikkien vihollisten läpi ja tarkistat mihin niistä on lyhin välimatka) ja sitten laitat joukkosi tähtäämään ja ampumaan. Olettaen tietysti, että liikkumiskoodi ja ampumiskoodi on jo valmiina.
User avatar
MetalRain
Active Member
Posts: 188
Joined: Sun Mar 21, 2010 11:17 am
Location: Espoo

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by MetalRain »

TheLostWayfarer wrote:miten etsin tiettyä objektia lähinnä olevan objektin, jolle on annettu tietty arvo (on vihollinen). TS, miten etsin lähimmän vihollisen?
Eli käyt kaikki viholliset läpi ja lasket objektien etäisyyden esimerkiksi distance2-funktiolla ja tallennat pienimmän arvon muuttujaan ja pienimmän arvon omaavan vihollisen muuttujaan. Läpikäymisen tekniikka riippuu siitä miten olet toteuttanut viholliset, taulukoilla ja tyyppikokoelmilla vihollisten läpikäynti on verrattain helppoa. Voit katsoa esimerkkiä taulukko ja tyyppikokoelma esimerkeistä jotka löytyvät editorista F8-näppäintä painamalla ja valitsemalla ammukset tai ammukset 2 esimerkkitunnin. Tai sitten voit lukea ezbe:n oppaan tyyppikokoelmista.

Tämä on nopeampaa mitä vähemmän vihollisia on. Eli voit esimerkiksi jakaa pelialueen pienemmiksi alueiksi ja kertoa kullekin viholliselle millä alueella ne ovat. Näin kaikkien vihollisten kohdalla ei tarvitse suorittaa verraittain raskasta etäisyydenmittausta vaan ainoastaan niille vihollisille jotka ovat samalla alueella tarkistettavan objektin kanssa.
TheLostWayfarer
Newcomer
Posts: 7
Joined: Sat Apr 17, 2010 6:22 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by TheLostWayfarer »

MetalRain wrote:....ja pienimmän arvon omaavan vihollisen muuttujaan.
Kaikki hallussa, paitsi tämä.
Locked